דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

יום הבטיחות בדרכים לחברת הנעורים

מתוך חוברת יום הבטיחות בדרכים 2013, עמק חפר
ערכים ומטרות הפעילות
  1. החניך יבין את אחריותו והשפעתו כנוסע ברכב וכנהג
  2. החניך יכיר וילמד עובדות וחוקים אודות בטיחות בדרכים, בכדי לנקוט באחריות
  3. החניך ילמד על יום הבטיחות בדרכים וחשיבותו
קהל היעד
חברת הנעורים
משך הפעילות
כשעה וחצי
רשימת ציוד ועזרים
מערך הפעילות

חלק א': "מתכוננים לדבר על בטיחות בדרכים"

"קלפים": יושבים במעגל ופורסים קלפים על הרצפה, המכילים ציורים או/ו מילים כאשר מבקשים מהחניכים לקחת קלף שמשקף את איך שהם רואים עצמם כנהגים בהווה ובעתיד. 

 

חלק ב': "עובדות בזוגות"

"משחק העובדות" -  במשחק זה, קיימות עובדות אודות בטיחות בדרכים, כאשר כל עובדה מחולקת לשתי כרטיסיות (נספח א') כל חניך לוקח כרטיסיה אחת ומסתובבים בחדר, כאשר כל אחד צריך למצוא את בן זוגו לעובדה ולהתיישב לידו (מומלץ להקציב בזמן על מנת להלהיב את החניכים). לבסוף כל זוג מקריא את העובדה השלמה ביחד, ולאחר מכן דנים בעובדות:

  • האם משהו ידע עובדה זו?
  • האם הוא הופתע? או אולי לא הופתע ומדוע?

 

חלק ג': "לי זה לא יקרה"

מחלקים לכל חניך שלושה פתקים: לי זה לא יקרה, זה יכול לקרות לי, קרה לי. מחלקים כרטיסיות המכילות סיטואציות למספר חניכים, כאשר בכל פעם מקריא חניך אחר את הסיטואציה שברשותו וכל החניכים צריכים להרים את אחד הפתקים: לי לא יקרה, זה יכול לקרות לי, קרה לי (נספח ב').  ברוב המקרים יבחרו החניכים באופציה "לי זה לא יקרה". אף על פי שמדובר בתוצאה ידועה מראש, רבים ממשיכים בכך מתוך מחשבה כי "לי זה לא יקרה", אותו מנגנון הגנה חיוני המאפשר לאדם להתמודד עם חרדות. לפני הדיון מסבירים לחניכים כי כל הסיטואציות אמיתיות וגם האנשים הללו חשבו שלהם זה לא יקרה.

דיון:

  • מה דעתכם על התוצאות? האם צפיתם תוצאות אלו? הסבירו.
  • למה זה בכל זאת קרה, ויכול לקרות לכל אחד מאיתנו?
  • תנו דוגמאות להתנהגויות מסוכנות או למצבים מסוכנים ובכל זאת רבים   אינם נזהרים ממצבים דומים ואומרים "לי זה לא יקרה!".
  • מדוע לדעתכם צעירים מרשים לעצמם לקחת סיכונים?

 

סיכום: "האחריות שלי כנהג וכנוסע ברכב"

לסיכום נדון בתפקידם כנהגים וכנוסעים ברכב וכאנשים בוגרים, היודעים את החוקים וצריכים לקחת גם אחריות על הנסיעה ברכב הן כנהגים והן כנוסעים. לשם כך נעזר במתודה של "פלקטי התייחסות". יש להכין מראש פלקטים, המכילים סיטואציות/הגדים/שאלות בדבר אחריותם כנוסעים וכנהגים ברכב ולתלות ברחבי החדר, כאשר יש להנחות את החניכים להסתובב בחדר, לעיין בכתוב, ולכתוב את התייחסותם לנושא. לאחר מכן חוזרים למליאה ודנים בנושא באמצעות פלקטי ההתייחסות.

דוגמאות לסיטואציות/הגדים/שאלות:

  • "מה את/ה חושב/ת על המשפט – בכביש, אל תהיה צודק, תהיה חכם!"?
  • "מה הדבר הכי מסוכן בעיניך שמשהו יעשה בזמן נהיגה?"
  • "האם את/ה זוכר/ת סיטואציה בה היית ברכב כנהג/כנוסע וחששת לחייך?"
  • "תן/י טיפ לנהיגה מקצועית ובטוחה"
  • "יום בטיחות בדרכים – מה זה? למה זה חשוב?"
תובנות ודגשים חינוכיים

בטיחות בדרכים, הינו נושא אקוטי! ככל שנעסוק בו בכמה שיותר מסגרות, כך נצליח ונקדם אחריות והתנהגות זהירה בכבישים. יתרון משמעותי לחינוך הבלתי פורמאלי הוא השימוש במתודיקה – השתמשו בכך, וקדמו שיח משמעותי בקבוצה.

האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה