דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

"יש הרבה שותפים לאתגר הצבת הפריפריה בראש סדר העדיפות הלאומית"

מזכ"ל התנועה ליאור שמחה רואיין בוועידת 'ישראל היום' - "ועידת המחר בסימן עוטף ישראל במרכז" - שהתקיימה השבוע באשקלון, והתייחס לאיחוד הקהילות המפונות וצעדי שיקום ההתיישבות בגבולות, שותפות הגורל של קיבוצי וערי הדרום, האמון שנשבר ב-7 באוקטובר והרחבת המאבק להחזרת החטופים

ליאור שמחה, מזכ"ל התנועה הקיבוצית היה מי שחתם את החלק של ראיונות "אחד על אחד" שפתח את הוועידה השנתית של העיתון 'ישראל היום', שנערכה ביום שלישי במרכז הכנסים הבינלאומי באשקלון. שמחה שוחח עם כתב התחקירים של העיתון, איתי אילנאי, ואמר לו: "הקיבוצים שלנו, 259 קיבוצים, פזורים בעיקר בפריפריה, לאורך הגבולות - מאילות בדרום עד דן. אנחנו יודעים שהיום תפיסת ההתיישבות לאורך הגבולות היא אתגר ענק". לשאלת המראיין על המצב כיום, אמר שמחה כי "יש כשישים קיבוצים מפונים מרצון. ארבעים ושישה אלף תושבי קיבוצים נמצאים מחוץ לביתם כבר יותר מחצי שנה. במלונות וגם במגורים זמניים בערים ובקיבוצים. הקהילות מפוררות והתפקיד שלנו הוא לראות איך אנחנו אוספים את הקהילות. איך אנחנו מתחילים לחזור הביתה. איך אנחנו דואגים דבר ראשון לתחושת הביטחון. אנחנו תנועה מיישבת היסטורית ונענה לאתגר הענק".

בנושא סדרי העדיפויות הלאומי אמר מזכ"ל התנועה: "יש הרבה שותפים לאתגר הזה של הצבת הפריפריה בראש סדר העדיפות הלאומית. נדמה שמדינת ישראל, בשישי באוקטובר, קצת שכחה את תפיסת הפריפריה, תפיסת וחשיבות ההתיישבות. החקלאות התפוררה לנו. היבוא נפתח והכל נבחן בראייה 'כלכלית'. אנחנו חייבים לשנות סטייט אוף מיינד. בשבעה באוקטובר נוצרה שותפות גורל בין הקיבוצים וערי הדרום, והיא חזקה ואמיתית".

בנוגע לאסון וההפקרה של העוטף בשבת השחורה אמר: "אני רוצה לדבר על חוסר האמון. בשביעי באוקטובר נשבר ההסכם הלא כתוב בין האזרחים לבין המדינה. בניר עוז לא נוהל קרב. לא נורתה ירייה של הצבא. יש קיבוצים שהושמדו. בן אדם לא צריך להיות 12 ו-16 שעות בממ"ד". הוא התייחס גם לחטופים שמוחזקים ברצועת עזה ואמר: "לא יכול להיות שיש לנו חטופים שנמצאים כמה קילומטרים מהגבול ולא מחזירים אותם כבר יותר מחצי שנה. זה לא נתפס שבשנת 2024 יש 133 חטופים שאנחנו לא מצליחים להגיע אליהם ולשחרר אותם. אם אנחנו לא יודעים להחזיר מחר בבוקר את החטופים, אי אפשר לדבר על אמון ועל שיקום. אי אפשר לדבר על איחוד הקהילות ועל תוכנית תקומה".

שמחה התייחס גם לתוכנית תקומה ואמר: "לא אהבתי את כל מה שמצוי בתוכנית, אבל נעשתה עבודה סופר מקצועית, עם אנשים רציניים בראשות משה אדרי. לא יכול להיות שאחרי חצי שנה, שבה לא שופץ אף בית, כשזה מגיע כבר, התוכנית לא מגיעה בשלמותה. תעמדו מאחורי התוכנית. יש תוכנית - קחו אותה עד הסוף".

הוספת תגובה חדשה