דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

פעילויות סיום ופרידה לחברת הנעורים

מתוך חוברת פרידה וסיכום 2007 ו - 2004, מחלקת נוער עמק חפר

פעילות 1 - תמונות מספרות

מחלקים את הקבוצה למס' קבוצות. לכל קבוצה נותנים תמונה המבטאות פרידה (אם נפרדת מילד ההולך לגן, אנשים מנופפים לשלום, חיבוק פרידה וכו'). על הקבוצה להמחיז את סיפור הפרידה המופיע בתמונה . מציגים את ההצגות .

דיון קצרצר : מה משמעות של פרידה עבורינו?, האם פרידות שונות זו מזו?, אילו רגשות מרגישים שנפרדים? איך אפשר להקל על הפרידה?

עוד אפשרות : מפזרים המון תמונות המבטאות פרידה. כל חניך בוחר תמונה איתה הוא מזדהה.

 

 

פעילות 2 - מתנות מכל הלב

בהפעלה זו מעניקים חברי הקבוצה זה לזה מתנות לסיום השנה.

מהלך ההפעלה:

כל חניך צריך להביא מתנה מהבית, עטופה יפה. רצוי להגדיר מראש את סכום המתנה, מומלץ שהחניכים יכינו את המתנות בעצמם ולא ייקנו מתנות מוכנות. יש להגדיר לחניכים כי המתנה היא לשם סיום השנה וצריכה להיות משהו שקשור לקבוצה ולפעילות .

• ניתן גם להכין את המתנות תוך כדי הפעולה מחומרי יצירה (פלסטלינה, עיתונים , דפים, מנקי מקטרות וכו').

 

יש אפשרויות שונות לחלוקת המתנות:

  • יושבים במעגל, במרכז מונחות כל המתנות. אחד המשתתפים בוחר מתנה ומעביר אותה בין חברי הקבוצה במעגל, כאשר ברקע מושמעת מוזיקה. ברגע שהמוזיקה נפסקת, מי שמחזיק את המתנה באותו רגע, לוקח אותה ויוצא מהמעגל. וכך ממשיכים במשחק עד שכל החניכים בקבוצה קיבלו מתנות ואז פותחים את המתנות.
  • מכינים פתקים עם מספרים כמספר הילדים בקבוצה, שמים את כל הפתקים בכובע או בקופסא. ממספרים את המתנות במספרים זהים למספרים שבקבוצה. כל חניך בתורו ניגש לכובע, לוקח פתק (בעיניים עצומות) ואח"כ ניגש לערימת המתנות ולוקח את המתנה בעלת המספר הזהה.
  • כמו במשחק הגמד והענק, כל ילד מקבל שם של ילד אחר בקבוצה שלו הוא צריך להביא מתנה. את השמות מחלקים כמה ימים לפני הפעולה, יחד עם ההזמנה לפעולה.

 

פעילות 3 - הדוור 

שוכבים במגל . כל אחד מקבל ערימה של פתקים. אפשר לשכלל ולרשום כותרות מעל הדפים במקום לקרוא קטגוריות. המדריך הוא הדוור. בכל פעם המדריך קורא בקטגוריה אחרת על החניכים לרשום מכתב למישהו בקבוצה בנושא הנקרא. על החניכים לקפל את הפתקים ולרשום על גבי הפתק אל מי הם ממענים את הפתק והמדריך מעביר את הפתקים לנמענים .

דוגמאות לקטגוריות:

  • מטרה אחת שהשגתי השנה (מתאים לצוות הדרכה )
  • היום הייתי עושה אחרת. . .
  • החניך של השנה . . .
  • השנה הפתעתי את עצמי...
  • דבר משמעותי שקרה לי השנה ...
  • הפתעת השנה שלי ...
  • אכזבת השנה שלי ...
  • השנה שחלפה לימדה אותי ...
  • נקודת המשבר שלי השנה ...
  • סיפור הצלחה מהשנה...
  • רגע השיא שלי השנה ...
  • משהו שהיה חסר לי השנה...

 

פעילות 4 - ארוחת פרידה

מהלך הפעילות:

כל חניך מכין לפעולה איזשהו מאכל שהוא יודע להכין (אפשר להגיד מראש לחניכים מה הם צריכים להביא ואפשר להשאיר את זה פתוח ושכל חניך יביא מה שהוא רוצה ). עורכים שולחן גדול ויפה ואוכלים ארוחת סיום שנה ופרידה. ניתן לפני הארוחה לעשות סבב בין החניכים שכל אחד צריך להגיד איזה פעולה הוא הכי אהב השנה, או ברכה לחופש הגדול, או איחולים לשנת הפעילות הבאה וכו .

 

 

פעילות 5 - ערב חוויות בתמונות

עזרים: מצלמה איכותית, תחפושות,  פנס גדול

הכנה מקדימה: עורכים רשימה של כל החוויות הזכורות לטובה שקרו במשך השנה. כל החניכים יושבים מול השטח המוקצה לבמה. המנחה מקריא חוויה אחת שקרתה השנה, ולחניכים יש עשר שניות לארגן על הבמה " תמונה" מבוימת, הלקוחה מאותו מקרה. כעבור עשר שניות - מצלמים את מה שיצא גם, אם החניכים לא הספיקו להתארגן. כשמסיימים מעלים את התמונות על מחשב ומקרינים, זאת הזדמנות להעלות עוד זכרונות ולפרגן "למי שכיכב" באותו אירוע.

האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה