דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

משחקי מעגל באוריינטציה לפסח

אפרת קרינסקי
ערכים ומטרות הפעילות

פשוט לשחק וליהנות

קהל היעד
כיתות א'-ו'
משך הפעילות
שעה וחצי
רשימת ציוד ועזרים

כסאות

כדור

מערך הפעילות
  1. סבבים-
    • סבב שמות לחג. כל ילד בוחר שם משמות החג.
    • סבב עם כדור
    • סבב עם חילופי מקום.

 

חוקי המשחק:

  • כל משתתף במעגל משתתף בסבב רק פעם אחת.
  • סדר כל סבב חייב להישמר
  • סדר הסבב בכל סבב (שמות/כדור או החלפות) הינו שונה

 

 אופן המשחק:

המשחק מתקיים במעגל

תחילה מתאמנים בסבב בראשון, כאשר כל אחד בוחר שם של פסח, ובמקום לומר את שמו האמתי אומר את שמו החדש הקשור לפסח.

הסבב נערך באופן הבא: כל אחד אומר את שמו ואת שם מי שמעביר אליו, עד שעוברים את כל עומדי המעגל. דוגמא: חמץ מעביר לאפיקומן, ואפיקומן מעביר למשה. הסבב נשמע כך: חמץ – אפיקומן, אפיקומן – משה, משה -...

  • לאחר שהקבוצה התנסתה בסבב וקיימה אותו פעם-פעמיים, מוודים כי כל אחד זוכר למי העביר וממי קבל בסבב השמות.
  • סבב מספר 2 מתבצע עם כדור. ללא ששמות, רק מסירות. מדריך הקבוצה זורק לאחד המשתתפים (לא לאותו משתתף שקרא בשמו בסבב הקודם) וכך הלאה.
  • כאשר הקבוצה מאומנת, המדריך מתחיל בסבב 1 (של השמות) ולאחר מספר שמות מתחיל את סבב 2 עם הכדור.
  • כאשר הקבוצה הצליחה לבצע את שני הסבבים הראשונים יחד, מתאמנים על הסבב השלישי. זהו סבב אחר, עם סדר אחר. משתתף צועד ומחליף משתתף אחר במקומו. המשתתף שהוזז ממקומו מחליף את מקומו של משתתף נוסף – וכך הלא.
  • כשכולם מבינים מהו סדר הסבב, ומי מחליף את מקומו של מי, ומתורגלים, מבצעים את 3 הסבבים יחד... בהצלחה!

 

  1. זיפ זאפ –
  • השחקנים ישובים במעגל. המנחה עומד באמצע המעגל, ובכל פעם פונה לאדם אחר במעגל, באופן שונה, האדם מחזיר לו תשובה לפי הכללים הבאים:

מנחה אומר זיפ – תשובתו של השחקן:  שמו של היושב לימינו.

מנחה אומר זאפ – תשובתו של השחקן:  שמו של היושב לשמאלו.

מנחה אומר זיפ זאפ – השחקן אומר את שמו שלו.

  • כשאחד השחקנים טועה, הוא צריך לספר משהו לקבוצה שאף אחד לא יודע עליו.
  • כאשר מאומנים עם הזיפ זאפ, כל שחקן בוחר שם של דמות מפסח.
  • כאשר מוצה נושא השמות אפשר לעבור לשמות מזונות הפסח
  • הערה מלומדת: ילדים אוהבים לשחק באותו משחק שוב ושוב. כך הם רוכשים מיומנויות. לכן רצוי לשנות פרטים במשחק, להוסיף חוקים, כך הם יכולים להשתפר תוך כדי גיוון המשחק. יש ילדים שלא מבחינים בין ימין ושמאל, ולכן יש אפשרות שימנעו מלשחק. כדאי לעזור להם עם סרט סימון על אחת הידיים.

 

  1. כל מי...

א.  השחקנים ישובים במעגל, אחד השחקנים עומד באמצע, כסא אחד פחות ממספר  

      השחקנים. המנחה עומד מחוץ למעגל.

ב.  המנחה אומר, לדוגמא: "כל מי שמקפיד לקנות בגדים חדשים בפסח"...אלו שיש

      שמקפידים, צריכים לקום, ולחפש כסא ריק/מתרוקן ולשבת עליו. אסור לקום

      ולהתישב בכסא המתפנה בצמוד לכסא השחקן מימין או משמאל.

ג.  השחקן העומד באמצע המעגל מתישב מיד באחד הכסאות הפנויים, כך שרוב 

     השחקנים, בתורם, יהיו העומדים באמצע.

ד. המנחה אומר שוב..."כל מי שמקפידים אצלו בבית על ביעור חמץ"....וחוזר

    חלילה.

ה. ניתן לשחק זאת  כאשר שניים עומדים באמצע.

ו. כשהילדים גדולים יש אפשרות לתת לעומד להגיד "כל מי..." עשוי ליצור מבוכה.

 

הערה מלומדת: כשמתחילים פעילות רצוי להתחיל במשחק מעורר מרץ. ככל שאומרים דברים הנוגעים למספר גדול יותר של שחקנים, כך טוב יותר. רצוי לומר משפטים מעולם התוכן של הילדים ("כל מי שנוהג לראות 'האי' פעמיים ביום")...

חשוב לא להיות צפויים, יש במשחק ריכוז במידה מינימאלית. המשחק טוב כאשר נוצרות התקשקשויות בקבוצה, ולא רוצים להגיד סתם שקט, פשוט משחקים ומשנים מקומות ישיבה.

 

  1. מקהלה יפנית
  • בוחרים מילה בת 3 הברות הקשורה לפסח. שליש מכל קבוצה מקבל הברה.
  • שניים יוצאים החוצה.
  • כאשר הקבוצה מוכנה, המנחה קורא לשני השחקנים שבחוץ, אומר שלוש ארבע, ובו זמנית שלוש הקבוצות צועקות יחד את ההברה שלהן.
  • השחקנים שהיו בחוץ צריכים לזהות את המילה.
  • למתקדמים: בוחרים שיר, וכל אחד מקבל מילה מהמשפט הנבחר. כל שחקן בתורו, אומר לשניים שיצאו משפט המכיל את המילה מהמשפט הנבחר. ותפקידם לזהות את השיר. לילדים צעירים ניתן להחליט כי המילה מהשיר צריכה להיות בתחילת המשפט.

 

5. אני יושב תחת עץ רענן

מטרת המשחק: לתפוס כסא.

מהלך: הושב את החניכים במעגל על כסאות והוסף כסא ריק למעגל.

כל ילד בוחר שם עצם או ש הקשור לפסח.

אמור לחניך שיושב  כשמימינו הכסא הריק להגיד: "אני", לזה שלידו: "יושב", לבא אח"כ: "תחת", וכך ממשיכים בסבב את המשפט: עץ רענן ומחכה ל.. ולנקוב בשם אחד המשתתפים. מי שנקבו בשמו צריך לרוץ ולתפוס את הכסא.

מי שמתבלבל או משתהה נפסל, אך נשאר לשב במקומו. הקבוצה ממשיכה לשחק כאשר אסור לה להשתמש בשמו של הפסול. האומר שם של ילד שנפסל, נפסל גם הוא.

תובנות ודגשים חינוכיים

בחופשת הפסח, בסוף היום, או בין לבין, כאשר הסתיימה הפעילות המובנת, ניתן פשוט לשחק, ואותם משחקים חברתיים, יכולים ללבוש דגש מיוחד לפסח.  

כזה ראה וחדש
חגים ומועדים
סיווג חומרים לחגים
האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה