דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

הנגשה לילדים ואנשים עם מוגבלויות

אפרת קרינסקי
ערכים ומטרות הפעילות
  1. החניכים יבינו כי נכות פיזית אינה מעידה על מוגבלות שכלית, נפשית או רגשית, וכי כל אדם ראוי ליחס של כבוד בהיותו אדם.
  2. החניכים יכירו את הבעיות והקשיים הניצבים בפני אנשים מוגבלים פיזית בחברה שלנו ויפתחו רגישות לכך.
  3. החניכים יבינו שלכל אחד מאתנו היכולת לתרום לשיפור מצב הנכים והמוגבלים במציאות הישראלית, ויחשבו על פתרונות מעשיים לקשייהם של המוגבלים שהוזכרו במהלך הפעולה.
קהל היעד
נערים שכבות ז-ט
משך הפעילות
כשעתיים
רשימת ציוד ועזרים

2-3 כיסויי עיניים

2-3 חבלים לקשירת זוג רגליים

תמונות (ראו בהמשך)

כרטיס משימות (ראו בהמשך)

כלים חד פעמיים

במבה

בריסטולים

צבעים

ג'ורנלים

דבק

עטים

ניירות

מערך הפעילות
  • משחק פתיחה:
  1. כסאות מוסיקאליים כאשר ל 2-3 נערים קשורות העיניים
  2. כסאות מוסיקאליים כאשר 2-3 נערים קשורים ברגליהם.

דיון בעקבות המשחק:

  • איך הרגישו בעלי המוגבלויות?
  • האם עזרו לכם? מי עזר לכם?
  • איך הרגישו האחרים, שאינם בעלי מוגבלויות?
  • מה ניתן לעשות כדי שהמשחק יתאים לבעלי מוגבלויות?
  • האם תמיד נוכל להתחשב ולהתאים פעילות לבעלי מוגבלויות?

 

  • מחלקים את הקבוצה לשתי קבוצות: לכל קבוצה נותנים תמונה ומשימה כתובה התמונה ורשימת הפעילויות בהמשך (לקוח מתוך פעילות של תנועת אריאל).

 

קבוצה 1:

עליכם לגלות את כל המקומות בתמונה שאדם הרתוק לכיסא גלגלים לא יוכל להגיע אליהם וכן את כל הפעולות שלא יוכל לבצע.

קבוצה 2:

עליכם לגלות את כל המקומות בתמונה זו שאדם כבד ראייה/עיוור יתקשה להגיע אליהם וכן את הפעולות השונות שיתקשה לבצע.

  • חזרה למליאה לדיון:

איזו בעיה עולה מהנתונים שהעלו הקבוצות?

האם מציאות זו היא "דמיונית", או שהיא נשענת על מציאות אמתית?

נסו לחשוב על הישוב שלכם: (בית הספר, מזכירות, כלבו, חדר אוכל, מועדון, בתי ילדים) האם הם נגישים?

בעיית הנגישות הינה אחת הבעיות המרכזיות של אנשים בעלי מוגבלויות,  כאשר אין לאדם נגישות למבנים, לתחבורה, האזורים בהם הוא יכול לפעול מצטמצמים ותחושת המוגבלות שלו גוברת. האם עלינו לקבל את המצב הנתון או שיש באפשרותנו לפעול לשיפורו?

  • איך אפשר לעזור? (פיתוח אחריות חברתית)

הקבוצה תתחלק לקבוצות קטנות 3-4 חניכים, ועל כל קבוצה להכין פרסומת בנושא הנגשה או העלאת מודעות קשיי בעלי המוגבלויות.

  1. סרטון של דקה המעלה את בעיית הנגישות בישוב
  2. בריסטול פרסומת ללוח המודעות בישוב
  3. עריכת סקר בקהילה בנושא נגישות
  • הקבוצות מציגות את התוצרים שלהם
  • לסיום: משחק הכלים והבמבה
  • מחלקים לחניכים כלים חד-פעמיים שונים - כפות, כפיות, מזלגות, סכינים, כוסות, צלחות, מפיות נייר וכו'.
  • לאחר מכן פותחים שקית במבה ואומרים לחניכים שינסו לקחת כמה שיותר במבה בעזרת הכלי שבחרו. בדרך כלל נוכל לראות שיש חניכים מתוסכלים וחניכים מרוצים - הכול תלוי בכלי שבידם.
  • תובנות מהמשחק: כדי להצליח בכל תחום שהוא (אפילו באכילת במבה...) אנחנו זקוקים לכלים מתאימים. כאשר אין לנו כלים מתאימים, אנו נתקלים בקשיים, ולא תמיד מצליחים להגיע למימוש היעדים שהצבנו לעצמנו.
תובנות ודגשים חינוכיים

כלים מתאימים מהווים פתרון הולם בחיי היום יום  של האדם בעל המוגבלויות (כגון: משקפיים לבעיית ראייה, קביים לרגל שבורה וכו'.) הכלים לא חייבים להיות דווקא כלים פיזיים, אם למשל לא חונים בחניית נכים ומשאירים אותה פנויה עבור הנכה.

האדם המוגבל הוא קודם כול אדם, חושב ומרגיש בדיוק כמונו.

חשוב לפתח רגישות לבעלי המוגבלויות, לעורר מודעות לקשיים שלהם ועל כך שביכולתנו לסייע להם.

נספחים:

תמונה

רשימה (חלקית)  של בעיות הנגישות בתמונה

לנכים:

  1. קופת החולים – יש מדרגות בכניסה
  2. בית הספר – יש מדרגות בכניסה
  3. כספומט – גבוה מדי לאדם בכיסא גלגלים
  4. טלפון ציבורי – גבוה מדי לאדם בכיסא גלגלים
  5. דוכן של חנות – יש לבדוק אם המוכר, העומד מאחורי הדוכן, יכול להבחין באדם היושב
  6. בכיסא גלגלים, או שמא הדלפק גבוה מדי.
  7. מדרכה – אי אפשר לעלות למדרכה ולרדת ממנה הואיל ואין כבש מתאים.
  8. אוטובוס – אמנם ישנם מעט אוטובוסים המוגדרים כ"מותאמים לנכים", אך בדרך כלל נתקלים הנכים, המבקשים לנסוע בהם, בבעיות: נהגים אינם מתקרבים למדרכה די הצורך כדי לאפשר לנכים לעלות, תדירות נמוכה של אוטובוסים, תחנת האוטובוס אינה נגישה כך שאי אפשר להתקרב אליה.

לכבדי ראייה:

  1. בור – הבור אינו מגודר והוא מסומן בשלט שכבד ראייה אינו מסוגל לקרוא את המידע הכתוב עליו ולכן אינו יכול להיות מודע לסכנה.
  2. שלטים ותמרורים – ישנם כבדי ראייה רבים שיכולים לראות שלטים במידה וייכתבו באותיות גדולות מאוד ובגוונים מסוימים (אפור וצהוב).
  3. רמזור – כדי שעיוור ידע מתי לחצות את הכביש יש להתקין רמזורי שמע כלומר, רמזורים ש"מתקתקים" כאשר האור מתחלף לירוק
  4. מעבר חצייה – אין לאדם עיוור דרך לזהות שהגיע למעבר חצייה, כדי שיוכל לדעת זאת יש לדאוג לסימון על המדרכה בקרבת המעבר– הסימון המקובל: עיגולים מחוספסים המעידים על התחלה של מעבר חצייה
  5. כל הליקויים המוזכרים לאדם נכה (כמעט) יכבידו גם על אדם כבד ראייה.

 

האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה