דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

נקודת האור שלי

מתוך חוברת חנוכה תשע"ב, באדיבות מחלקת נוער עמק חפר
ערכים ומטרות הפעילות
  1. הבנת המושג "נקודת האור"
  2. הבנה שלכל אחד יש נקודות אור
  3. הבנה שהאור המיוחד של כל אחד מאיר לאדם עצמו, לקבוצה ולכל החברה

 

רקע:

בית שמאי: מדליקים שמונה נרות וכל יום מורידים נר, כלומר, כדי להגיע אל האור האמיתי יש לשרוף את הרוע ע"י האש לכן פעילות ראשונה היא צריבת הרע.

בית הלל: מדליקים נר אחד ומוסיפים כל יום נר, כלומר, אור בונים, תחילה בקטן, באור הפנימי וכל פעם מוסיפים אור נוסף עד שמגיעים לשלמות.

קהל היעד
חברת הילדים
משך הפעילות
שעה וחצי
רשימת ציוד ועזרים
  • טושים/עטים
  • דפים
  • בריסטול שכתוב עליו "אור" ובריסטול שכתוב עליו "חושך"
  • סלוטייפ
  • כרטיסיות, המכילות מילים הקשורות בחושך ואור
  • דף בצורת נר – כמספר החניכים

 

מערך הפעילות

פתיחה:

אור העיר - מחלקים לשתי קבוצות (אפשרות נוספת, כל הקבוצה ביחד אל מול הזמן). המטרה: למצוא כמה שיותר מקומות שיש בהם את המילים אור ואש. (לדוג': אור עקיבא, אור יהודה, אשקלון, אשדוד וכו'... )

 

חלק א':

  1. על קיר אחד תלוי השלט "אור" ועל הקיר שני תלוי השלט "חושך". על הרצפה מפוזרים פתקים, המכילים מילים הקשורות בחושך ואור: פחד, שחור, לבן, שמש, שמחה, נרות, להבה, מנורה, צדק, אכזבה, יושר ועוד. )אפשר גם ציורים לקטנים יותר).  המטרה: על החניכים להדביק את המילים, על הקיר הנכון, בעיניהם.
  2. יושבים במעגל ושואלים בכל פעם חניך אחר: איזה פתק הדבקת? למה בחרת להדביק אותו דווקא שם? (באור או בחושך).

 

חלק ב':

  1. יושבים במעגל. כל אחד מקבל דף בצורת נר ועליו לכתוב על הנר את השם שלו ולהעביר את הדף לזה שיושב מימינו. כעת מקציבים 30 שניות ועל כל חניך לכתוב בזמן זה את נקודות האור שיש לזה ששמו כתוב על הנר, לאחר 30 שניות מעבירים את הנרות לזה שיושב מימין וכך הלאה (אם יש קבוצה גדולה, כדי לחלק לשתי קבוצות או יותר).
  2. כל אחד מקבל את הנר שלו וקורא את שכתבו עליו ולאחר מכן עורכים דיון:
  • מה הרגשת כשקבלת את הנר?
  • האם ישנם דברים שאתה לא מסכים איתם?
  • האם אתה מסכים עם מה שכתבו?
  • האם חידשו לך דברים חדשים?
  • מה אנחנו יכולים ללמוד מהפעילות שעשינו?
  • איך ההרגשה לומר דברים טובים על אחרים?
  • האם קל יותר / קשה יותר לומר דברים טובים מאשר רעים?
  • איך מרגישים כשקוראים דברים טובים על עצמנו?
  • האם רצוי ללמוד לחפש רק טוב באחרים?

 

סיכום:

בסיכום הפעילות, תינתן משימה ליומיים הבאים. יש לכתוב את שמות כל חברי הקבוצה בפתקים. כל חניך בוחר פתק. על החניך ל"עקוב" אחר מעשיו של חברו במשך היומיים הקרובים ולרשום את הדברים הטובים שעשה בימים אלו. לאחר יומיים יש ליצור מפגש בו כל אחד מציג את שחברו עשה.

תובנות ודגשים חינוכיים

באמצעות הפעילות ניתן לייצר אווירה נפלאה בקבוצה. להדגיש את הדברים הטובים בכל אחד מחברי הקבוצה ולהעצים אותם. כמדריכים, חשוב שתקדמו שיח חיובי זה, ושגם אתם תדעו ותאמרו לכל חניך וחניכה מהו האור שאתם רואים בו/בה.

קבצים מצורפים
כזה ראה וחדש
חגים ומועדים
סיווג חומרים לחגים
האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה