דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

מתודות להכרות

גל כהן-דגן (עריכה)

שבץ נא שמות: כל חניך מקבל מספר פתקיות כמספר האותיות בשם שלו, על כל פתקית הוא רושם אות משמו. בשלב הבא משחקים "שבץ נא". המדריך מניח את אותיות השם שלו ראשון על הרצפה ומהם מתחברים החניכים עם אות המשותפת לשם. כל חניך שמניח את שמו מספר מי בחר את שמו ומדוע או סיפור הקשור לשם שלו. (אפשר להחליט על קטגוריות אחרות/ נוספות, כגון: תחביבים, חלום ועוד).

 

כדור הכרות: על דף, כל חניך כותב משפט על עצמו. המדריך אוסף את כל הניירות ומקפל אותם, כך שלבסוף יווצר כדור משכבות. המדריך זורק לאחד החניכים את הכדור ועליו לתפוס את הכדור, להוריד את שכבת הכדור העליונה, לקרוא את הכתוב בפתק בקול רם ולנסות לגלות מי כתב זאת וכך הלאה.

 

זה הסוד שלי: אחד המשתתפים נבחר להיות בעל הסוד, עליו למצוא פרט על עצמו שאף אחד מחברי הכיתה לא יודע )כישרון או תחביב, משהו מההיסטוריה שלו, משהו מעניין על משפחתו, מנהג קבוע או דרך התנהגות אופיינית ומיוחדת ועוד(. על חברי הכיתה לגלות מהו הסוד של המשתתף באמצעות שאילת 39 שאלות, שהתשובה עליהן היא כן או לא!

 

מקומות בארץ: יש לפרוס מפת א"י על הרצפה. בקשו מכל חניך להדביק מדבקה על מקום שיש לו סיפור, הקשור בו. ערכו סבב בו כל חניך מספר את סיפורו (אפשר גם עם מפת העולם).

 

החפץ שלי: על כל חניך להשיג את החפץ ששם במרכז המעגל בחזרה. מהלך: בקש מכל חניך שישים חפץ אישי במרכז. ערוך סבב בו כל אחד צריך לנחש מה הפריט האישי של זה שמימינו ורק אז יוכל לקבל את החפץ בחזרה. כמובן, שכל אחד מספר על החפץ שלו..

 

מי אני? : יש לחלק לכל חניך פתק עם ארבעה דברים שמתארים אותו על-פי קטגוריות לבחירתו, למשל: תחביב, מאכל אהוב, סרט אהוב, מילה שמאפיינת אותו. אוספים את כל הפתקים לתוך כובע ומערבבים. כל חניך בתורו יוציא פתק והחניכים ינסו לנחש איזה חניך מתואר בפתק וכך הלאה.

 

משחק העדשים/הטופי: מבקשים מכל חניך לקחת מספר עדשים. לאחר מכן מסבירים להם, כי עבור כל עדש שלקחו עליהם לספר דבר מה על עצמם.

 

הרוח הנושבת: כל החניכים יושבים במעגל על כיסאות. המדריך אומר: "הרוח נושבת לכל מי ש.. " ויש לציין סימן זיהוי מסוים (למשל- כל מי שיש לו שני אחים, כל מי שאוהב לרקוד ועוד) וכל מי שעונה להגדרה זו עליו לקום ולהתחלף במקום עם חניך אחר שיש לו את אותה תכונה/תחביב. כאשר חניך לא מספיק ונשאר לעמוד הוא זה שעומד במרכז ואומר את המשפט הבא.

 

אילו הייתי...: יושבים במעגל או סביב שולחן. כל אחד מקבל דף ורושם את שמו בקצה למעלה. ומעביר את הדף לזה שיושב מימינו. המדריך ייתן בכל פעם קטגוריה ועל כל אחד למלא את הקטגוריה בהתאם לשם בקצה הדף. דוגמא: המדריך אומר: "אילו הייתי עץ, הייתי..." עכשיו כל חניך ממלא את הקטגוריה והסבר על השם שכתוב בקצה הדף. לדוגמא: "הייתי עץ זית, כיוון שאני מחובר לארץ, שורשי, חזק ועמיד", לאחר מכן הוא מקפל את החלק הזה בדף ומעביר את הדף לזה שיושב מימינו. כעת, המדריך ייתן קטגוריה נוספת וכך הלאה... דוגמא לקטגוריות: אילו הייתי עץ/פרח, אילו הייתי כלי תחבורה, אילו הייתי עובד בקרקס, אילו הייתי ממתק הייתי, אילו הייתי חפץ הייתי וכו'... בסוף, כל אחד מקבל את הדף המכיל את שמו וקורא/או מקריא בסבב את אשר רשמו עליו.

 

פלונטר: משחק לשבירת הקרח וקצת הכרות... יש להכין מספר לוחות (שיכילו את כמות החניכים) ולהכין את הקרטון, שבמשחק המוכר מכיל צבעים יד/רגל (אלא אם יש). יש להכין נושאים שלפיהם ינועו החניכים במשחק. כל החניכים עומדים ליד הלוחות, כאשר המדריך מסובב את הקרטון, כאשר יוצא, למשל יד וצבע צהוב, בכדי להחליט מי מהחניכים שצריכים לעשות זאת יש לתת אמרות, במטרה למצוא מכנים משותפים. לדוגמא: כל מי שנולד בחודש ינואר, כל מי שאוהב ללכת לים, כל מי שיש לו שיער חום, כל מי שיש לו אח

קטן וכו'...

 

קוביית היכרות: מכינים קובייה ענקית מבריסטול על כל פאה כותבים משהו כמו: חלום, פדיחה, צבע אהוב, סרט אהוב, מאכל/משקה אהוב וכו'... יושבים כולם במעגל, כאשר כל אחד בתורו מטיל את הקובייה ומתייחס לקטגוריה שיצאה לו.

 

משחק הגירודים : ערוך סבב שמות. על כל חניך לומר את שמו ולגרד באיזור בגופו. הסבר שכל חניך צריך לומר את שמות האנשים ואיפה הם גרדו לפניו ולבסוף את שמו ואיפה הוא מגרד.

 

ביל-בול : הושב את החניכים במעגל. פנה לאחד החניכים ואמור לו ביל או בול. אם אמרת ביל על החניך לומר את שם החניך משמאלו ובמידה ואמרת לו בול על החניך לומר את שם החניך היושב מימינו.

 

עמודו : המדריך יזרוק כדור באויר ויאמר שם של חניך, על החניך לנסות לתפוס את הכדור. אם תפס ימשיך ויעבור לחניך הבא - אם לא, עליו לומר עמודו, על מנת ששאר השחקנים לא יזוזו ממקומם ואז לנסות לפגוע באחד מהם. אם הכדור פגע, על הקבוצה להמציא שם כינוי לנפגע, אך עם החניך תפס את הכדור שנזרק, על הקבוצה להמציא שם כינוי לזורק, וכך הלאה. הערות והארות: אפשר לשחק עם דף נייר, וכל פעם שנפסלים, חותכים את הדף לחצי, ומשחקים רק עם חצי.

 

משחק הפתקאות: ערוך סבב שמות. על כל חניך לומר את שמו ולגרד באיזור בגופו. הסבר שכל חניך צריך לומר את שמות האנשים ואיפה הם גרדו לפניו ולבסוף את שמו ואיפה הוא מגרד. הערות והארות: עובד מצויין עם המון אנשים.

 

נעליים: כולם מורידים נעליים... ועומדים במעגל... המדריך זורק נעל למשהו ואומר את שמו, אסור לחזור על משהו פעמיים. לפי הסדר שנוצר כעת של מי זורק למי... מתחילים. המדריך זורק עוד נעל ואומר: אני אוהב... שוקולד. וזורק את נעל לבא אחריו( לפי הסדר), הוא תופס וזורק לבא אחריו תוך כדי שהוא אומר אני אוהב... מסטיקים. וכך האלה... אבל המדריך לא מחכה שהסבב יסתיים אלא הוא כל פעם זורק נעל אחרת שם שאלה אחרת... כך שכל פעם צריכים להיות קשובים גם לזה שזורק אליכם כדי לדעת מה השאלה הבאה וגם לזרוק לבא אחריכם ולומר לו את התשובה שלכם... משחק מהיר מאד. הערות והארות: רצוי לעשות את זה לא אחרי יום ארוך שכולם היו עם נעלים סגורות ...

 

הנעל שלי מספרת... : כל הקבוצה מורידה נעליים... ומניחה במרכז החדר. כל אחד מהקבוצה בוחר לו נעל שמעניינת אותו, ועליו לנסות לנחש מי הוא האדם שבעל הנעל... מה האופי שלו, מה הוא אובה לעשות, איזה מן אדם הוא... וכו'.... לאחר שכולם חשבו וכתבו את זה הם צריכים למצוא את האדם שהנעל שלו ולספר לו מה כתבו אליו... לאחר מכן כל הקבוצה ביחד מספרים מה כתבו עלי והאם זה נכון. הערות והארות: אם זה אפשרי לנסות שאנשים לא יודעים לפני זה של מי הנעל שהם כותבים עליה... אולי לחלוץ נעליים בתחילת הפעולה או להסתיר אותם...

 

אמת ושקר: כל חניך מספר שני סיפורים על מקרים שקרו לו, אחד אמת ואחד שקר ושאר הקבוצה צריכה לגלות מה משפט האמת ומה השקר. ככל שהילדים גדולים יותר ככה המשחק הופך למעניין יותר.

 

בנים - בנות: מטרת המשחק: מטרת הבנים להביא לכך ששלושת הכיסאות החשובים יש רק בנים, והבנות להפך לדאוג שעל הכיסאות החשובים יושבות רק בנות. מהלך המשחק: כל אחד מחברי הקבוצה רושם את שמו על פתק (חשוב שהפתקים יהיו באותו צבע וצורה...) מכניסים את השמות עם הפתקים לתוך כובע או שקית... ועוברים שוב אצל הקבוצה הפעם כל אחד לוקח פתק מהכובע... לכל אחד יש כרגע פתק עם שם של מישהו בקבוצה. יושבים בחצי מעגל שיש שלושה כסאות מול חצי המעגל - הם הכסאות החשובים. מתחילים משחק כאשר, על הכסאות החשובים יושב בן אחד ובת אחת וכסא אחד נותר ריק. כל פעם מדבר רק זה שהכסא מימינו פנוי. הוא צריך לקרוא בשם משהו מהקבוצה. מי שהוא קרא בשמו (ז"א מי שהפתק שלו עם השם שקרא אצלו, צריך לקום להחליף פתק עם מי שקרא לו ולהתישב לידו. ממשיך זה שהכסא לימינו פנוי... הוא גם קורא בשם מישהו מהקבוצה ושוב מי שהפתק עם שם זה אצלו קם, הם מחליפים פתקים וכך האלה... לאט לאט מתחילים לגלות מי זה מי וצריך לעקוב כי זה משתנה מהר. המטרה של הבנות שיהיו בכסאות החשובים שלוש בנות ומטרתם של הבנים שבכסאות החשובים יהיו שלושה בנים. הערות והארות: נשמע מסובך... אבל קולטים לאט לאט... משחק מעניין, מאתגר ומבלבל מאד...תנסו!

 

קלפי פתיחות:  גוזרים בריסטולים, לגודל של קלף, בצד התחתון רושמים שאלות ובצד העליון את מספר הנקודות שאותה שאלה שווה. כלומר, שאלה כמו: "מתי התנשקת בפעם הראשונה?" קרוב לוודאי תהיה שווה 100 נק', להבדיל משאלה של "מה החולצה הכי מזעזעת שיש לך בארון?", שתהיה שווה 25 נק', לפי דרגות הקושי של השאלה יחסית לחניכים שלכם. כאשר מתחילים לשחק, כל אחד בוחר קלף לפי מספר הנקודות, שהן עד כמה הוא מוכן ל"חשוף" את עצמו, הוא מסובב את הקלף שבחר וצריך לענות על השאלה, אם הוא עונה הנקודות שלו, אם לא, הוא יכול להעביר את הקלף למי שמוכן לענות, אם אף אחד לא מוכן, הקלף יוצא החוצה, ואפשר לחזור אליו לאחר מכן. מי שיש לו יותר נקודות הוא המנצח!

 

דוגמא לשאלות:

  • "הריב הכי גדול שלך עם ההורים?" 75 נק'
  • "ספר על משהי שהיית מאוהב בה" 100 נק'
  • "מי החבר הכי טוב שלך? 75 נק'
  • "הדבר הכי מגעיל שאמרת לאדם אחר?" 50 נק'
  • "השיר שהכי מרגיע אותך..." 25 נק'
  • "הפאדיחה הכי גדולה שלי..." 100 נק'
  • "הדבר שהכי מפחיד אותי בעולם..." 50 נק'
  • "הדבר הכי מופרע שעשיתי..." 75 נק'

 

בינגו היכרות : תרגיל בו כל ילד/ה מקבל/ת לוח בינגו ריק שעליו/ה למלא (כמובן שכדאי להתאים לקבוצה). קטגוריות: המאכל האהוב עלי, הבילוי המועדף עלי, מוסיקה שאני אוהב, העונה המועדפת שלי, תכנית הטלוויזיה הכי שווה, ספורט שאני מתעניין בו, הצבע האהוב עלי. לאחר שכל חניך מילא את הלוח שלו, החונכת שורקת "שריקת התחלה". על החניכים לאסוף 9 חתימות, אחת על כל משבצת. המנצח: מי שאסף את החתימות במהירות הגבוהה ביותר. מותר לחתום למישהו אחר על משבצת, רק אם אני גם אוהב את מה שהוא כתב במשבצת. משחקים עד שכולם מסיימים. מדרגים רק את המקום הראשון והשני. ולבסוף: שיחה: האם גיליתי דבר משותף מעניין עם מישהו? משהו שהרבה אחרים גם אוהבים? משהו שהיה קשה להחתים לגביו אחרים?

 

"שעון פגישות": כל חניך מקבל ציור של שעון, עליו לקבוע עם אנשים שונים שעות מפגש שונות. המדריך  אומר בכל פעם שעת מפגש אחרת וקובע נושא שיחה לאותו מפגש [פחדים ,חלומות, פדיחה וכו'].

 

שוברים את הקרח: פעילות שכדאי לעשות בחוץ... לילה לפני הפעילות מקפיאים בקבוק עם מים, ממש לפני הפעילות חותכים את הבקבוק כך שנשאר רק גוש קרח בידיכם... מעבירים את הגוש בין התלמידים, וכל אחד שאוחז בגוש הקרח מספר על עצמו משהו "שאף אחד לא יודע"... בסוף הסבב, לוקחים את הגוש וזורקים על הרצפה, הגוש נשבר, ו"עכשיו שברנו את הקרח..."

 

המטאטא נופל: הראשון קורא בשם של חניך מהקבוצה ואותו חניך צריך לתפוס את המטאטא לפני שהוא נופל לרצפה. נפל המטאטא - על אותו חניך לספר משהו על עצמו או לבצע משימה.

 

למתודות לפתיחת שנה - לחצו כאן

קבצים
האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה