דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

מתודות לחברת הנעורים – ראש השנה

מחלקת נוער עמק חפר
  • המסע שלי – על ריצפת החדר מניחים נייר עיתון גדול שיש בו מעיין מפה שעליה יש סימני דרך לשנה האחרונה – כל משתתף נעמד על אחת הנקודות/ יותר ומספר עליה. אי המטמון, היכל התהילה, גבעת הסיפוק, נהר היאוש, אולימפוס, יער השיתוף, מעיין הכוח, נמל הבית, מצוקי הפרידה, ארץ הגיבוש, אי אכפת לי, מדבר הכעס, מצודת הערכים, יער האכזבה, מיכרות המאמצים העל אנושיים, דרך העייפות, פעולות מוצלחות, עיר השוק, האי הגיון, האי אכפתיות, גבעת ההצלחה, מפרץ החרם, תחנת דלק, אגם התודה, ארץ האיחורים, באר ההגשמה, יער פתרון קונפליקטים, אגם הסליחה, נהר התיקווה, עיר המנהיגות, מעיינות חמצן לנשימה, ארץ החלומות, עמק הבנוניות, ים המאמצים, ים של דמעות.

 

  • האור שבנו - המשתתפים יושבים במעגל כשלפני כל משתתף מונח נר. מחשיכים את החדר וכל משתתף חושב על משהו שהוא היה רוצה לשפר בעצמו השנה / להאיר אותו יותר – אומר אותו ומדליק את הנר שלידו.

 

  • "ראש השנה בשבילי" - תולים על הקירות פלקטים להתייחסות עם המשפטים הבאים:

  • "ראש השנה בשבילי הוא..."

  • "הזכרון הכי חזק שלי מראש השנה הוא..."

  • "מה מסמל בשבילי ראש השנה?"

  • "ההתחלה החדשה שלי השנה"

  • "איך אני רוצה להתחיל את השנה"

  • "באילו תחומים בחיים שלי אני רוצה להתחיל מחדש?"

     1 .מבקשים מהחניכים להסתובב בין הפלקטים ולרשום התייחסויות.

     2 .בוחרים את הפלקט - "מה מסמל בשבילי ראש השנה?"

     ועורכים דיון:

  • מה המשמעות של התחלה חדשה?

  • למה דווקא בראש השנה אנחנו מתחילים מחדש?

  • מתי אנשים מתחילים מחדש?

  • מתי אתם התחלתם בחיים שלכם משהו חדש?

  • האם מה שאנחנו עושים כאן עכשיו הוא התחלה מחדש? במה זה מתבטא?

  • איך הייתם רוצים לראות את השנה הזאת? מה הייתם רוצים שיהיה בה?

 

  • של מי השורה הזאת? – ראש השנה – מביאים חפצים שקשורים לראש השנה: שופר, רימון, תפוח, צנצנת דבש, דג (צעצוע) ועוד. מחלקים את החניכים לשתי קבוצות, כאשר בכל פעם נציג מכל קבוצה מגיע לקדמת החדר ומנסה למצוא כמה שיותר שימושים לחפצים שקשורים לראש השנה, כאשר אוזלים לנציגים מכל קבוצה הרעיונות מחליפים לנציגים אחרים.

 

  • ברכה לפתיחת שנה - מסדרים מבעוד מועד, כיסאות במעגל, כל תלמיד שנכנס מתיישב על אחד הכיסאות. מתחת לכל כיסא יש פתק עם מילה או יותר (תלוי במספר החניכים) ומספר. מבקשים מהחניכים לבדוק מתחת לכיסא מה מסתתר ושואלים למי יש פתק המכיל מילה שמעליה מספר 1 ואצל מי מספר 2 וכך יודעים בוודאות את סדר המילים, כאשר, כל אחד מקריא בתורו את המילה שיצאה לו. ביחד כל המילים מרכיבות ברכה לפתיחת שנה. דוגמא לברכה: "שנה חדשה עומדת בפתח חיינו וטומנת בחיקה עוד פרק בגורלנו. אני מקדימה את פנייה באיחולים לבביים, למען תהיה עטופה בהגנה מבורכת של חיוכים. ובפתח השנה החדשה הבאה לטובה נתפלל כמו תמיד שתהיה טובה מקודמתה. שתמטיר על כולנו את מיטב הברכות והאיחולים, לכל אותן תקוות והתפילות אותן בלבנו אנו נושאים."

 

  • קלפים לשנה החדשה - יש להכין קלפים עם ציורים/תמונות כל אחד שולף קלף, מבלי לראות ומסביר, כיצד זה מתקשר לפתיחת שנה עבורו, ברכה שהוא רוצה לאחל לעצמו או לחניך אחר.

 

  • קובייה לפתיחת שנה - מכינים קובייה גדולה, כאשר על כל פיאה, כותבים היגד/שאלה להתייחסות. לפי סבב הישיבה, בכל פעם מטיל אחד החניכים את הקובייה ומתייחס להיגד/שאלה שיצאה. דוגמאות להיגדים/שאלות: 1. איחול לכל הקבוצה לתחילת השנה /  2. חוויה משמעותית מהחופש /  3. איחול לעצמי לתחילת השנה /  4. חששות שיש לי מהשנה החדשה /  5. מטרה שאני מציב/ה לעצמי השנה /  6. משהו שאני רוצה להשליך משנה שעברה.

 

  • בלונים מוסיקליים - יושבים במעגל. כל אחד מהחניכים מקבל בלון וטוש ורושם על הבלון את שמו. משמיעים מוסיקה ועל החניכים להעביר את הבלונים בסבב במעגל. כאשר המוסיקה מפסיקה. כל אחד צריך לכתוב ולעטר, לבעל הבלון שבידו, ברכה לשנה החדשה. וכך הלאה.

כזה ראה וחדש
חגים ומועדים
סיווג חומרים לחגים
האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה