דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

קצת מהשבוע בתנועה הקיבוצית - 5.6.2015

לוגו תנועה
5/6/2015
____________...
קצת מהשבוע בתנועה הקיבוצית
לצפייה בקובץ וורד, לחצו כאן. לצפייה בקובץ PDF לחצו כאן.
 
____1_3
התנועה הקיבוצית בעתירה לבג"צ כנגד רשות מקרקעי ישראל: "מעכבים מאות היתרי בניה שהוגשו בחצי השנה האחרונה בניסיון לכפות הליך שיוך דירות בניגוד לרצון החברים"
 
התנועה הקיבוצית הגישה השבוע עתירה לבג"צ כנגד רשות מקרקעי ישראל, המונעת חתימתה על היתרי בניה למגורים בקיבוצים שאינם משייכים דירות. פעולה זו נעשית לאור הבנה של מיצוי ההליכים וחוסר שיתוף פעולה מצד רמ"י, והיא מבקשת מביהמ"ש להתערב ולחייב את רמ"י שלא לחסום הוצאת היתרי בניה גם לקיבוצים שלא רוצים או לא יכולים להיכנס להליך שיוך דירות בקיבוצם. לפני כשנה השיגה התנועה הקיבוצית הכרה של רמ"י בזכות הקיבוצים על הקרקע אותה הם חוכרים מן המדינה ובמתן אפשרות לרכוש אותה מן המדינה בעלות ריאלית. אולם, כעת מתברר כי למרות ההידברות מול רמ"י, מאות היתרי בניה שהוגשו בחצי שנה האחרונה, נדחו על הסף. העתירה שהוגשה ע"י פרופ' מיגל דויטש ועוה"ד מיה ליקוורניק, אלון גלרט ועידן לרון, בסיועו של עו"ד מיכה דרורי, מהמחלקה המשפטית בתנועה, משקפת מצב בו רמ"י מתנה חתימתה על היתרי בניה לקיבוצים אשר אינם נכנסים להליך של שיוך בהצהרה שהבניה הנה במימון הקיבוץ. ע"פ הידוע למטה התנועה הקיבוצית, בנוסף לדחיית מאות הבקשות שהוגשו להיתרי בניה, ישנם עוד מאות בקשות שכלל לא הוגשו בשל ההבנה כי הם ידחו (כל פניה שכזו גוררת עלות כספית מרובה). נציגי התנועה הקיבוצית, מצביעים על כך שהחלטת הרשות, היא חריגה ושגויה, ואינה סבירה מבחינה משפטית. 
s2_133959492...
דגן לוין, מרכז האגף הכלכלי בתנועה: "למרבית הקיבוצים אין לאורך זמן את היכולת הכלכלית לבנות דירות עבור חברים חדשים. על כן קיבוצים שאינם רוצים או יכולים לשייך בחרו לממן את הבנייה באמצעות הלוואה שיקבל החבר, ללא זכויות שיוך בקרקע. החלטת רמ"י והיועץ המשפטי לממשלה יצרו מצב בלתי סביר ובלתי אפשרי הכופה על הקיבוצים ברירה קשה: שיוך כפוי או הפסקת הבנייה וההתפתחות, ועל הקיבוצים שאין ביכולתם לשייך- קיפאון דמוגרפי שמשמעותו ניוון. החלטה זו אינה מוצדקת מוסרית, אינה מבוססת משפטית ומשוללת היגיון ציוני או כלכלי". 
אלמנט מטריד שעולה מהעתירה, נעוץ בכך שדווקא בימים של משבר דיור, משתמשת רמ"י במנוף לחץ של סירוב למתן היתר בניה, רק כדי לדחוף להפרטת הבניה בקיבוצים ולשלשל מזומנים לכיסה, פעולה המנוגדת להסכם החכירה לדורות והמתעלמת מהפגיעה בקיבוצים ובחבריהם. במקום ליזום ולהוביל פתרונות למצוקת הדיור בישראל בכלל ובקיבוצים בפרט, רמ"י מערימה קשיים על משפחות המבקשות להשתקע בקיבוצים.
 
___________2_1
אושר נוהל חדש לסבסוד מעונות יום עבור משפחות מקיבוצים
השבוע התבשרה חלי זלינגר, מנהלת מדור הגיל הרך בתנועה, על קבלת הנוהל החדש במשרד הכלכלה שיאפשר להורים לילדים בגילאים 0-3, מכל הקיבוצים, להגיש בקשה לקבלת סבסוד עבור ילדיהם שבמעונות היום. מדובר בסיומו של תהליך אינטנסיבי ומאומץ, שהובילו בשנה האחרונה אגף החינוך ואגף כלכלה, בסיוע צמוד של ברית פיקוח. בבסיס המחלוקת עמד שינוי שיטת החישוב לקביעת זכאותם של חברי קיבוץ לסבסוד, כאשר משרד הכלכלה חישב את הכנסות ההורים, על בסיס ממוצע ההכנסה הממוצעת לנפש לקיבוץ, מבלי להתחשב במספר הנפשות למשפחה, כמקובל לגבי שכירים ועצמאיים שאינם חברי קיבוץ. למעשה התייחס משרד הכלכלה בצורת חישוב שהובילה לפגיעה כפולה במשפחות צעירות בקיבוצים- תוך התעלמות מגודל המשפחה, וחמור מכך, שיטת החישוב התבססה על הכנסה ממוצעת בקיבוץ והתעלמה מהתקציב דה-פקטו של המשפחה. על פי בדיקת מחלקת החינוך בתנועה, בנוהל הישן נפגעו הורים רבים בקיבוצים ולא התאפשר להם קבלת סבסוד הגון. חלי זלינגר: "מדובר בפריצת דרך ובבשורה של ממש עבור ההורים לקראת שנת הלימודים הקרובה- תשע"ו. מהיום ההכנסה לחבר תחושב לפי חלוקה של הכנסות שני ההורים במספר הנפשות במשפחה.שמרנו על הקיים, כאשר בקיבוצים המדווחים לרשות המסים כשיתופיים - 'הכנסת החבר', תהיה ע"פ הממוצע הקיבוצי, אך מנגד בקיבוצים מתחדשים- 'הכנסת החבר' תהיה כפי שמחושבת בדו"ח המס". לפרטים נוספים בנושא לחצו כאן.

עוד בנושא חינוך- השבוע ביקש אתר ynet מארבעה בני נוער לכתוב מה מסמל עבורם המושג "דמוקרטיה". מוזמנים לקרוא את תשובתו של גל פלג, מקיבוץ אשדות יעקב, תלמיד כיתה י"א בתיכון "בית ירח". לצפייה לחצו כאן.
 
IMG-20150602...
20150601_183...
פגישות ראשונות עם שרי החקלאות והבינוי
שתי פגישות עבודה ראשונות עם שרי החקלאות והבינוי החדשים, השר אורי אריאל והשר יואב גלנט, התקיימו במהלך השבוע. בתחילת השבוע נפגש מטה התנועה בהובלת ח"כ איתן ברושי, מזכ"ל התנועה, עם שר הבינוי ודן עמו במצוקת הבניה בקיבוצים ועל יכולתה של התנועה הקיבוצית להיות חלק מהפתרון למצוקת הדיור בישראל. בפגישה נכח גם חגי רזניק (רביבים), המשמש כיועצו המיוחד של שר השיכון, והיא הוגדרה כמוצלחת ביותר, כאשר בסיומה הוסכם על צוות עבודה משותף, בראשות מנכ"ל משרד הבינוי ונציגי התנועה. הכוונה היא כי בתוך חודשיים תוגש לשר הבינוי תוכנית, אותה יביא לקבינט השיכון בממשלה, שתקדם בנייה בקיבוצים וגם תתייחס למגבלות תמ"א-35. בהמשך השבוע נכח מטה התנועה, בפגישת היכרות עם שר החקלאות, ביחד עם נציגי כל תנועות ההתיישבות והארגונים החקלאיים. משתתפי הפגישה העלו את ציפיותיהם ממשרד החקלאות, והתעכבו בקצרה על הנקודות המרכזיות שעימם הם מתמודדים. מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ביקש בדבריו להתייחס לצורך במהפכה של ממש בהסתכלות על החקלאות במדינה. לתפיסתו צריך ליצור מציאות חדשה, אותה יוביל השר, הרואה בחקלאות כאינטרס לאומי הראוי לאותו מעמד והתייחסות כמו לנושא הביטחון והחינוך.
 
IMG-20150603...
מצטרפים לקיבוץ!
ביום רביעי האחרון, התקיים בקיבוץ נען כנס של אגף חברה ואגף חינוך ומשימות, תחת הכותרת "מצטרפים לקיבוץ". למעלה מ- 50 קיבוצים שלחו נציגים בכירים מתחום ניהול הקהילה והצמיחה הדמוגרפית בקיבוצם. במהלך היום, שהיה עשיר בתכנים, הוצגה צורת עבודה פרו אקטיבית בקליטה שבאה לאתגר את המצטרפים לקיבוץ, בין אם מדובר בבנים חוזרים או משפחות חדשות. בנוסף, הוצגה תפישת העבודה של מרכזי הצעירים במועצות האזוריות הנמצאים בקשר עם הקיבוצים וכן הוצג מודל עבודה ראוי של ועדות הצעירים הפועלות בקיבוץ. אורי אופיר ממחלקת חינוך ומשימות, וירון לינדמן מהמטה לצמיחה דמוגרפית, ממארגני הכנס, ביקשו מחברי הקיבוץ, לגלות פתיחות ועניין הן לעיסוק בנושא והן למצטרפים החדשים, כחלק מתפישה יוזמת. תכני הכנס והסיכומים יועלו לאתר התנועה בימים הקרובים. ח"כ איתן ברושי, מזכ"ל התנועה: "ישנו משולש קדוש והכרחי בבואנו לקדם קליטת חברים חדשים ובנים- חינוך, שהוא אלמנט קריטי למשפחות, תעסוקה, כשמרחב האפשרויות במרחב הוא משמעותי, ולבסוף הבניה, כאשר נעמוד על כך שתתאפשר בכל הקיבוצים, גם בכאלו שלא יכולים או רוצים לקדם הליכי שיוך".
 
חיים חבלין נבחר לנהל את המחלקה החקלאית
_____1_2
חיים חבלין, נבחר להחליף את רזי יהל, והוא ישמש כמנהל המחלקה החקלאית, תפקיד הכולל גם את ניהול תחום התשתיות החקלאיות בקיבוצים. חבלין, בן 49 נשוי לניצן, בעל תואר שני במנהל עסקים ותואר ראשון בכלכלה. הוא ואשתו בני קיבוץ הגושרים, וחברים בו בעשורים האחרונים. עד לפני כשנתיים שימש חיים חבלין כיו"ר הוועדה החקלאית בערבה התיכונה ועסק בקליטת מתיישבים חדשים, הקצאת אמצעי ייצור וקידום וביסוס החקלאות במושבי הערבה התיכונה. לפני כן שימש כמרכז משק במושב עין יהב. בין שאר השיקולים שהביאו לבחירתו, נעוצים בכך שבמהלך שנות עבודתו רכש חבלין ניסיון רב בקידום הליכים רגולטורים מול הפקידות, כמו גם של מעצבי המדיניות הממשלתית, במשרדי האוצר, חקלאות, פנים והכלכלה. בתוקף תפקידיו ייצג חקלאים בפורומים שונים בוועדות הכנסת והיה שותף בהקמת פורום חקלאי הפריפריה. מעבר להיכרות עם תחום החקלאות בקיבוצים, מוסדותיה והאתגרים, מכיר חבלין היטב את המשק המשפחתי-המושבי, דבר שבוודאי יסייע בקידום נושאים חקלאיים משותפים של כלל המרחב הכפרי.
מטה התנועה הקיבוצית מברך על בחירתו של חבלין ומבקש לאחל לו הצלחה. בנוסף, נפרד המטה מרזי יהל, מתוך הערכה לתרומתו הגדולה בקידום תחום החקלאות הקיבוצית.
הסדר משכנתאות לחברים - עדכון חשוב
_______1_2
לאחר מאמץ מתמשך לאורך מספר שנים ובסיוע פעילות נמרצת של אגף כלכלה בתנועה הקיבוצית גובש לאחרונה ע"י משרד השיכון נוהל חדש לקבלת משכנתאות - מענקים והלוואות לשיכון ופיתוח תשתיות. הנוהל החדש יקנה לחברי הקיבוצים זכאות למשכנתאות כמקובל במדינה, עם התאמות למסלולי השיוך, ואף לקיבוץ שאינו משייך. עם הפעלתו, יחליף נוהל זה את "נוהל הזכאויות" שנמצא כבלתי אפקטיבי והדיר למעשה את חברי הקיבוצים מקבלת משכנתאות. הפעלת הנוהל החדש מתעכבת כבר שבועות מספר בגלל דרישה של משרד השיכון לקבלת רשימת חברי הקיבוץ נכון ל- 31.12.2011 מכלל הקיבוצים. הנוהל החדש יחול על חברים שהתקבלו לחברות החל מ- 1.1.2012 (תוקם ועדת חריגים שתדון בהקדמת המועד במקרים שימצאו מוצדקים). היות ועד כה התקבלו רשימות רק מקרוב ל- 100 קיבוצים, התעכבה הפעלת הנוהל. לאחרונה הגיע אגף הכלכלה עם משרד השיכון ומשרד האוצר להסדר לפיו תינתן לקיבוצים הארכה נוספת להגשת הרשימות מהקיבוצים (ככל הנראה עד יולי 2015). מטה התנועה הקיבוצית מפציר בהנהלות הקיבוצים להזדרז ולשלוח, בחודש הקרוב, את הנתונים ומדגיש את הסכנה הטמונה בכך שחברים שהתקבלו לחברות לאחר 31.12.2011 יאבדו את יכולתם לקבל משכנתא בקיבוץ.
נודה להעברת הרשימות לכתובת:  economy@tkz.co.il
 
_____1_0
בואו להצביע בבחירות הוגנות
מזכירות התנועה הקיבוצית יצאה השבוע כנגד תופעות הפוגעות בהליך בחירות נקי ותקין. המזכירות נדרשה לנושא במהלך ישיבתה השבוע, ובעקבות מספר פרסומים אנונימיים, ללא הזדהות הכותבים, והיא מגנה בתקיפות הן את התופעה והן את תוכן הדברים הפוסלים מועמד ממניעים זרים. חברי המזכירות רואים בחומרה פרסומים אלה ויש להפסיקם באופן מיידי. בנוסף, קוראת מזכירות התנועה גם לכל ראשי המפלגות הפוליטיות, למשוך את ידיהם מהליך הבחירות בתנועה, ולאפשר לחברי התנועה הקיבוצית לבחור את מי שיעמוד בראשה, בצורה ראויה.
מזכירות התנועה קוראת לחברי הקיבוצים לגלות ערנות והשתתפות, לקחת חלק פעיל, ולהשתתף בכינוסים השונים, על מנת לבחור את הראוי/ה מכול.
עוד בנושא, השבוע הוציא אמיר גנז, היועץ המשפטי של ועדת הבחירות, מסמך המבהיר מיהם בעלי זכות הבחירה בבחירות הקרובות. לקריאת המסמך לחצו כאן.
הבחירות תתקיימנה ביום ג' – 23.6.15, צאו להצביע ולהשפיע!
 
מספר אירועים מעניינים בקרוב:
  • גלריית הקיבוץ - תערוכתה של אורית אדר בכר –  רמיד – הוארכה עד ליום חמישי הבא, 11.6 בשעה 18:00. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • ריבוי סטטוסים בקיבוץ – משכנים לשותפים. יום עיון מיוחד של אגף החברה בתנועה, יתקיים ב-15.6 בבית התנועה. מיועד למנהלי קהילה, יושבי ראש, מרכזי צמ"ד וועדות קליטה. לפרטים נוספים לחצו כאן
  • "אף שרציתי עוד קצת עוד". בגיל 92 חיים גורי עדיין כותב. אירוע השקת הספר יתקיים ביום שישי 19/6 בשיתוף הוצאת הקיבוץ המאוחד. במהלך האירוע יוקרן לראשונה סרט דוקומנטרי ויתקיים ראיון עם גורי. לפרטים לחצו כאן
  • מפגש הנצחה למורשת גזי קפלן ז"ל, בו תוצג פעילות התוכנית המלווה מנהלים בתחילת דרכם, תערך ב-8.7, במוזיאון א"י ברמת אביב. לפרטים נוספים לחצו כאן.
 
IMG-20150604...
IMG-20150604...
הרפסודיה בפתח - 20 שנה לרצח רבין
ההכנות לאירוע השיא של אגף המשימות נמצאות בעיצומן, כאשר השבוע נערכה הכנה של יומיים למדריכי הנוער. ברפסודיה הקרובה צפויים להשתתף כ- 3000 בני נוער, אותם יובילו המדריכים. באירוע השבוע, נטלו חלק למעלה מ-120 מדריכות ומדריכים המגיעים מכ- 100 קיבוצים. במהלך ההכנה התנסו המדריכים בשלבי בניית הרפסודיה, ודגשים בפיקוד על קבוצה בים פתוח, מפי צוות מקצועי של יוצאי חיל הים. דגש מיוחד הושם על כללי בטיחות, כאשר ההכנה כללה תחקור והסקת מסקנות ממספר אירועי עבר. אורי אופיר, המרכז את הרפסודיה הקרובה אמר במהלך שיחה עם המדריכים כי "הרפסודיה היא אירוע ייחודי המשלב צד חוויתי גדול לנוער, יחד עם מסרים ערכיים ורעיוניים, והיא תוצר ייחודי של החינוך הקיבוצי". 
 
IMG-20150602...
אסיים בתמונה של בנות קבוצת תל"מ מקיבוץ נען, כפי שצולמו בפעילות העשרה שהתקיימה השבוע בירושלים. החיוך שלהן שווה הכול... ברוח זו, שיהיה לכולנו סופ"ש מהנה ועמוס בחוויות משמחות. שבת שלום!

שי אלט, דובר התק"צ, 058-6650088.

הוספת תגובה חדשה