דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מועצת התנועה הקיבוצית הוקירה את זכרה של עדנה סולודר ז"ל בישיבה מיוחדת בקיבוץ גשר

כ-150 צירות וצירי מועצת התנועה התכנסו לישיבה שהתקיימה באופן מיוחד בקיבוץ גשר. חלקה הראשון של הישיבה הוקדש לזכרה של עדנה סולודר ז"ל, חברת הקיבוץ שהלכה לעולמה בחודש שעבר, ואילו החלק השני הוקדש לסקירת המצב והצגת תכנית עזרה לקיבוצי העוטף וגבול הצפון. בסיום הישיבה הוענק פרס מפעל חיים מטעם התנועה הקיבוצית לאורנה שמעוני ואביטל גבע
השולחן לזכר של עדנה סולודר ז"ל שהוצב בישיבת מועצת התנועה בגשר
השולחן לזכר של עדנה סולודר ז"ל שהוצב בישיבת מועצת התנועה בגשר

ביום חמישי נערכה ישיבתה השלישית לשנת 2024 של מועצת התנועה הקיבוצית, שהתקיימה באופן פיזי בקיבוץ גשר והוקדשה לזכרה של עדנה סולודר ז"ל. סולודר, חברת קיבוץ גשר, לשעבר מזכירת הפנים של הקיבוץ המאוחד וחברת כנסת מטעם מפלגת המערך במשך עשור, מילאה תפקידים רבים בקיבוצה ובתנועה הקיבוצית והלכה לעולמה לפני כחודש בגיל 94 כשבאמתחתה 54 שנות עשייה ציבורית ענפה. יממה לאחר קבלת הבשורה העצובה על מותה, נודע כי הוחלט להעניק לעדנה את פרס ישראל למפעל חיים לשנת תשפ"ד, וכי החלטת ועדת הפרס על זכייתה הועברה לשר החינוך יואב קיש במקביל להודעה על מותה והתקבלה מספר שעות לפני כן.

חלקה הראשון של הישיבה הוקדש לדברים לזכרה של עדנה. מנהלת הקהילה בגשר, נועה גופר, בירכה את צירי המועצה על הגעתם ואמרה כי עדנה הייתה מקור לגאווה בגשר והיא שמחה ומודה על קיום הישיבה לזכרה בקיבוץ. לאחר מכן נתנה תמונת מצב קצרה ועדכנית על גשר והביעה הזדהות עם קיבוצי הנגב המערבי וגבול הצפון.

ראשון הדוברים היה איתן ברושי, שאמר: "בכל מה שעשתה – בכל התפקידים שמילאה בקיבוצה, בתנועה הקיבוצית, בכנסת ישראל ובתחומי רבים ומגוונים, השכילה עדנה להעניק משמעות ותוכן למושג "שליחת ציבור". עדנה תמיד הייתה מחויבת כל כולה לשולחיה חברי הקיבוץ וההתיישבות, ולכל מי שחש עצמו פגיע וזקוק לסיוע והגנה. תמיד חרוצה, צנועה וישרה, נאמנה ותמיד תמיד – דוגמא אישית. שילוב של מנהיגות ואומץ לב, אנושית וחברה. היה קסם מיוחד בדמותה של עדנה. היה זה אולי הניגוד שבין דמותה הקטנה, ולכאורה השברירית, לבין נחישותה לייצג את החברים בפני ראשי המדינה והצבא ובה בשעה להנהיג את החברים לעמידה ולהמשך החיים במקום, וכל זאת בלי ניסיון ורקע ביטחוני. היא תמיד ידעה לאחד כוחות מעבר למחלוקות פוליטיות כדי לקדם מטרות משותפות. 

כנער בוגר לקראת צבא הערצתי את עדנה כמי שהייתה דמות מרכזית בגשר בתקופה חשובה לאזור, לתנועה ולמדינה כולה, והייתי גאה להיות בן גשר בהנהגתה. במשך השנים הייתה לי עדנה, במידה רבה חונכת. אהבתי לחלוק איתה את ההתלבטויות ולשמוע את עצתה, והיא תמיד תמכה, סייעה ושמרה על קשר. יהי זכרה ברוך ושמור בלב חבריה ואוהביה".

הדובר השני היה מוקי צור, שאמר בין היתר: "עדנה הייתה נהגת "מכורה", מבקשת להספיק לעשות כמה שיותר, עבור כמה שיותר אנשים. אך נהגת אחראית. יודעת שאת המנגינה אין להפסיק. לו הייתה בחיים הייתה מעניקה למתחילים מחדש אחרי 7 באוקטובר את מלוא הגיבוי. מתחילים מחדש את יסוד החברה הישראלית, עיצוב קהילה, התיישבות, התמודדות על ייסוד חברה הנאבקת לראות אופק של שלום, חברה דמוקרטית מתקדמת".

מזכ"ל התנועה ליאור שמחה מציג את תכנית הפעולה לחודשים הבאים לעזרת קיבוצי העוטף וגבול הצפון. צילום: ארזביט
מזכ"ל התנועה ליאור שמחה מציג את תכנית הפעולה
לחודשים הבאים לעזרת קיבוצי העוטף וגבול הצפון.
צילום: ארזביט

החלק השני, והעיקרי, של הישיבה עסק בסקירה על תמונת המצב ודרכי פעולה לגבי קיבוצי העוטף וגבול הצפון. מטה התנועה הקיבוצית פרש בישיבת מועצת התנועה את תכנית הפעולה לחודשים הבאים לעזרת הקיבוצים – אלו המפונים ואלו שלא פונו - לשחרור החטופים ולשמירה על הקהילות.

בפתח התכנית ציין מזכ"ל התנועה ליאור שמחה כי בראש סדר העדיפויות התנועתי הוא הציב פעולה רחבה ככל האפשר למען שחרור החטופים, ועזרה לקיבוצי העוטף וגבול הצפון. קהלי היעד הם ממלאי התפקידים בקיבוצים, החברים, מקבלי החלטות במדינה והציבור הרחב. שמחה סימן את השינוי המרכזי שמביאה התוכנית - עד עתה הייתה התמודדות עם המצב החריג, מעתה זו תהיה הסתגלות למצב, שעתיד להימשך עוד פרק זמן לא ידוע.

אילת סלע יונגרמן שמרכזת את פעילות המטה התנועתי לשחרור החטופים ציינה כי המטה עובד בשיתוף פעולה מלא עם מטה המשפחות. מבין 132 החטופים - 62 הם מהקיבוצים. אנחנו רואים בהשבת החטופים משימה ראשונה במעלה ובנוסף לצוות התנועתי הרחב יש במטה נציגי יותר ממאה קיבוצים המוציאים לפועל פעולות בשטח. צירי הפעולה שלנו הם מאבק ציבורי, הפעלת קשרי ממשל וליווי פרטני של המשפחות. 

אפיק נוסף בתוכנית הוא שיקום ופיתוח קיבוצי העוטף, תחום שמרכז טל שאול (בן כיסופים) והוא כולל מגוון רחב של אתגרים קהילתיים, כלכליים ולא פחות מכך – אתגרים אישיים של תושבי שפונו אחרי הטראומה. המטרה המרכזית היא לסייע לקיבוצים להתמודד עם המשבר, לחזור הביתה בזמן הנכון ולצמוח ברמת הפרט, הקהילה והקיבוץ. רם שפע שגויס על ידי התנועה לפני מספר חודשים לשיקום ופיתוח קיבוצי הנגב המערבי דיווח למשתתפי המועצה על עבודתו מול מנהלת תקומה, משרדי ממשלה, המועצות האזוריות הרלוונטיות וגיוס כספים מקרנות השיקום.

היבטים נוספים בתוכנית התנועתית שנפרשו הם חקיקה ורגולציה, השלמת פערים בציוד ומוכנות כיתות הכוננות, הכשרת צוותי צח"י והקמת חמ"ל התיישבות שילווה בשוטף את מכלול הנושאים שעליו אחראית רותם שניצקי, מנהלת תחום הצעירים בתנועה. את אתגרי הקהילה בתכנית הציגה מנהלת אגף חברה וקהילה איילת הריס, ובתוכם מרכיבי זהות ונרטיב, מנהיגות, ניהול קהילה מפוזרת, והרחבת מענים לצרכים. 

לבסוף, הציג עפרי רביב את היערכות התנועה למצבי החירום השונים שעברה עדכון ובנייה מחדש לאחרונה.

לפני החלק האחרון של הענקת פרס מפעל חיים מטעם התנועה הקיבוצית (ראו ידיעה נפרדת) אישרו הצירים את מינויו של ניר מאיר לוועדה להקלות במיסוי במקומו של זאב (ולוולה) שור, ואת החלפתם של שני חברי מזכירות התנועה ענת מרלא וגיל לין באיילת הריס ודגן לוין שנבחר מנכ"ל איגוד התעשייה הקיבוצית.

לחצו כאן לצפייה בתמונות משיבת המועצה

הוספת תגובה חדשה