דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

קצת מהשבוע בתנועה הקיבוצית - 3.7.2015

לוגו תנועה
____________...
קצת מהשבוע בתנועה הקיבוצית
לצפייה בקובץ וורד, לחצו כאן. לצפייה  בקובץ PDF, לחצו כאן.
 
ZEL_2246

מועצת התנועה הקיבוצית: פרידה מאיתן ברושי, וקבלה חגיגית למזכיר החדש- ניר מאיר


ביום שלישי האחרון התקיימה באפעל ישיבה חגיגית של מועצת התנועה הקיבוצית. המועצה השלישית לשנה זו התכנסה על מנת לסכם את תהליך הבחירות לתפקיד מזכ"ל התנועה, לאשר את דו"ח ועדת הבחירות המרכזית, להיפרד מהמזכ"ל היוצא, ולקבל בברכה את המזכ"ל הנבחר, ניר מאיר. בתום הנאומים, אישרה המועצה גם את הרכב המזכירות החדש שיכלול מעתה את ניר מאיר, איתן ברושי (ח"כ כנהוג), עודד זבלון (צאלים), נציג הארגונים, ויאיר ריינמן (לביא), יו"ר שולחן הארגונים (כמשקיף).
המועצה נפתחה עם יוסי ורדי, ראש המ.א. עמק-הירדן, ששימש כיו"ר ועדת הבחירות המרכזית. ורדי תיאר את עבודת הוועדה והבעיות שהתגלגלו לפתחה, חלקן בעיות מבניות שיש לתת עליהן את הדעת. ורדי ציין לטובה את פעילי התנועה שפעילותם בחודשיים האחרונים, הבטיחה מערכת בחירות דמוקרטית והוגנת. הבעיות המבניות שורדי נתקל בהן, יחד עם אחוזי ההצבעה הלא גבוהים, הובילו את שאר הדוברים במועצה, למסקנה שיש לבצע התאמות ולגבש תוכנית כוללת, שתועבר למזכירות התנועה, על מנת שתקבע כללים רלוונטיים יותר למערכת לבחירת המזכ"ל הבא לתנועה הקיבוצית.
ZEL_2513
כאמור, במרכז הכינוס עמדו נאומיהם של ח"כ איתן ברושי, המזכ"ל היוצא, וניר מאיר, המזכ"ל הנכנס. היו אלה נאומים מרגשים שכללו הצהרת כוונות על מעשי עבר ומעשים עתידיים, אך גם אזכור לתמיכה המיוחדת והחמה שקיבלו המזכ"לים מבני משפחותיהם בשנים האחרונות.
פעילות משותפת; הישגים מרשימים בקדנציה חלקית
ZEL_2435
המזכ"ל היוצא, ח"כ איתן ברושי, ביקש לדבר תחילה על הפעילות המשותפת שהיא המשענת לקידום התנועה: "רק בשותפות ובשילוב ידיים יכולנו להתקדם ולממש את היעדים והמטרות. אין אפשרות להיבחר, ובוודאי לא להפוך את המילים למעשים, בלי חברים, שותפים ובני ברית. אני עומד כאן היום, יודע שבתקופה של מחצית קדנציה אחת לא הספקנו הכול, אבל עשינו רבות ואני גאה על כברת הדרך בה צעדה התנועה". בהמשך דבריו התייחס ברושי לפעילויות שנעשו ולהישגים המשמעותיים שהגיעה עליהם התנועה במהלך השנתיים האחרונות, בתחומי: החינוך, מעורבות חברתית וציבורית, הכלכלה, וחברה תוך דגש על הישגים בתחום הביטחון הסוציאלי. פרק מיוחד הוקדש למבצע "צוק איתן" שללא ספק היווה מבחן בו עמדה התנועה בכבוד רב תוך גילויי סולידריות מרשימים. את סיום דבריו ביקש ברושי להקדיש לדרבון המערכת להגדלת המעורבות בחברה, כאשר הוא עצמו מחויב לכך. לדבריו: "המלאכה לא הושלמה. לתנועה הקיבוצית יש עוד מה לתת לחברה הישראלית ומה להיתרם ממנה. זה הזמן שלנו לפעול, לשנות ולהציע פתרונות כפי שידענו לעשות לאורך השנים. אסור לנו להסתפק רק בפעולה בתוך הקיבוץ ובתנועה, התנועה הקיבוצית יכולה וצריכה לשמש כמופת וכגורם מלכד. פעם נוספת אני מאחל לניר הצלחה. ראה בי שותף שלך וככל שאפשר אסייע לך. אין לי ספק כי ביחד בכוחות משותפים ובצעדים נכונים נצליח למקם את התנועה הקיבוצית בלב ליבה של החברה הישראלית. נעשה את הכל כדי להבטיח לכל חבר ולכל קיבוץ את יכולת הקיום וטעם הקיום".
לנאומו המלא של איתן, לחצו כאן.      
מחויבות לתפקיד; קואופרציה; ואיחוד השורות
ZEL_2473
המזכ"ל הנכנס, ניר מאיר, ריגש את הנוכחים בפתח דבריו כשסיפר על רגע מכונן בחייו, באוקטובר 1967, עת קיבל מידי הרמטכ"ל דאז רא"ל יצחק רבין את עיטור העוז בשמו של אביו רס"ן אריה מאיר ז"ל שנפל בקרב. מיד אח"כ ביקש מאיר להדגיש את המחויבות הגדולה שנושא תפקידו: "הבטחתי במערכת הבחירות האלה כי אני בא לשרת את חברות התנועה וחבריה, וזאת בכוונתי לעשות. בכוונתי למלא את התפקיד בארבע השנים הבאות במסירות, בנאמנות וביושר". בהמשך דבריו התייחס מאיר לפעילות שיש לבצע, בצורה מאוחדת, בתחומי הדיור, פיתוח החקלאות, ובהחזרת הקיבוצים אל מוקדי העשייה החברתית במדינה. פרק מיוחד הקדיש מאיר לנושא הקואופרציה, אותה תפיסה כלכלית-חברתית, שהוא מבקש להוביל למרכז הבמה במקום השיטה הקפיטליסטית: "כמי שעמד עד לא מכבר בראש שולחן הארגונים הכלכליים, אני יודע לומר שהקואופרציה הינה החלופה הטובה ביותר, האנושית ביותר והריאלית ביותר לשיטה הכלכלית הנהוגה כיום בישראל. זו הבשורה האמתית שהתנועה הקיבוצית צריכה להביא לחברה הישראלית ולשכבות החלשות". את דבריו סיים בקריאה לאחדות ולפעילות משותפת: "מערכת הבחירות תמה ועמה תמו ימי הפלגנות. עכשיו הזמן לאחות את הקרעים ולאחד את הכוחות. אני מנצל את הבמה הזאת וקורא למרקי ולנגה, שני חברים וותיקים שלי בבקשה שיצטרפו אלי במאמץ לדחוף את הסלע במעלה ההר. זו אינה משימה לאיש אחד ואין כאן מקום לאגו או לאינטרסים אישיים. להערכתי, אל מול האתגרים הניצבים בפנינו, עתיד התנועה מונח על הכף". 
לנאומו המלא של ניר מאיר, לחצו כאן.

 
 
___________14
ערבות הדדית בפעולה - התקבל שינוי תקנון האגודות השיתופיות הקובע כי בקיבוצים תשולם פנסיה בגובה שלא יפחת מ- 40% מהשכר הממוצע במשק
בתום פעילות אינטנסיבית משותפת של התנועה הקיבוצית, ורשם האגודות, חתם השבוע שר הכלכלה, אריה מכלוף דרעי, על שינוי תקנות האגודות השיתופיות הנוגעות לנושא ערבות הדדית בקיבוץ מתחדש. התיקון שנחתם כולל את שינוי הגדרת סכום הגמלה הפנסיונית המינימאלית, כך שתעמוד על 40% מהשכר הממוצע, שכיום עומד על 9,123 שקל, וכן את שילוב מרכיב הוותק בחישוב הפנסיה, כאשר כל תוספת מעבר ל-40% תהיה על-פי מרכיב של ותק. חתימתו של השר דרעי משקפת את סופו של תהליך שנבע מרצון התנועה הקיבוצית להגדיל את גובה הקצבה הפנסיונית המינימלית. שינוי התקנה לא יפגע בהסדרים פנסיונים טובים שקיימים כבר בקיבוצים, מנגד בהסדרים עתידים, יהיה הכרח לשלב את מרכיב הוותק. במקביל, תוקנה גם תקנה העוסקת במקרים של שיוך נכסים יצרניים בקיבוץ, ונקבע כי 50% לפחות מהשיוך ייקבע לפי וותק החבר. רשם האגודות השיתופיות, עו"ד מירון הכהן, בירך על חתימת התקנות ואמר כי "הן מהוות בשורה של ממש לפנסיונרים בקיבוצים. העלאת פנסיית החובה בקיבוצים לסכום השווה ל-40% מהשכר הממוצע במשק, הינה פתרון מערכתי אחיד שניתן להפעילו בכל הקיבוצים במינימום זעזועים של המערכת הקיימת כיום. זו הדרך הטובה ביותר מבין האלטרנטיבות האחרות שהוצעו במסגרת הליכי החקיקה". עו"ד הכהן ציין את תרומתם של הגורמים השונים שהיו מעורבים בהליכים אלה – כשר דרעי, ח"כ אילן גלאון, והתנועה הקיבוצית בהנהגת המזכ"ל היוצא שלה ח"כ איתן ברושי, שיזמה החלטה וולונטרית להעלות את גובה פנסיית המינימום והמליצה לחבריה לאמץ את ההסדר עוד לפני כניסת התקנות לתוקף. לצפייה בדיווח על התקנה, לחצוכאן.
 
20150628_104527
התנועה בעוטף עזה- סיור אחרון של ח"כ ברושי כמזכ"ל ותחילת חפיפה עם המזכ"ל התנועה הנכנס, ניר מאיר
השבוע קיים מטה התנועה הקיבוצית סיור בעוטף עזה, בהובלת מזכ"ל התנועה היוצא, ח"כ איתן ברושי, ומזכ"ל התנועה הנכנס- ניר מאיר. היה זה ביקור מיוחד, כאשר בצעד שהוא גם סמלי וגם ענייני, החלה החפיפה בין שני המזכ"לים, דווקא בעוטף עזה, אזור שעמד בכבוד רב, במבחן גדול, במהלך הקיץ האחרון. סמליות נוספת לסיור נובעת מכך שניר מאיר, מוכר "כבן בית" של קיבוצי העוטף, כולל היותו יו"ר בארבע מקיבוצי העוטף. הסיור כלל סקירות על הענפים הכלכליים של הקיבוצים וכן על הפעילות הקהילתית המקומית. הביקור נפתח בקיבוץ נחל עוז, כשבנוסף להנהלת הקיבוץ, פגש מטה התנועה את אלון שוסטר, ראש מ.א. שער הנגב. בהמשך התקיימו סיורים בקיבוצים- נירים, כפר עזה, וניר-עם. פגישה מיוחדת התקיימה במועצה האזורית אשכול, שם פגש מטה התנועה את ראש המועצה גדי ירקוני, ביחד עם מי שכיהן לפניו בתפקיד, ח"כ חיים ילין, נציג הקיבוצים במפלגת "יש עתיד". כמו רבים, גם במטה התנועה הקיבוצית התרגשו לנוכח בחירותו של גדי ירקוני, מקיבוץ נירים, כראש המועצה, המבטא את אחד מהשיאים למאבקו ההרואי של מי שנפצע קשה במהלך מבצע "צוק איתן". המזכ"ל המסיים ח"כ איתן ברושי מסר כי "אך טבעי וסמלי שהסיור ייערך בקיבוצי עוטף עזה. באנו להצדיע לעמידה של הקיבוצים בזמן מבצע "צוק איתן" ובחודשים שלאחר מכן, וכן להתחייב בשם התנועה ובשמי בכנסת, לפעול לחיזוק הקיבוצים והאזור כולו". 
 
20150628_182...
המועצה הציבורית למשימות לאומיות ומעורבות חברה
בתחילת השבוע התכנסה בגבעת חביבה 'המועצה הציבורית למשימות לאומיות ומעורבות בחברה', גוף ציבורי המיועד להכווין את פעילותו של מטה התנועה בכלל ואת מחלקת המשימות בפרט, באשר לדרכי המעורבות, הקשר והעשייה התנועתיים בקרב החברה הישראלית. המפגש עסק בלקחי הבחירות האחרונות לכנסת ובשאלת תפקיד התנועה ומיקומה לאור מצבה של החברה הישראלית. חברי המועצה הסכימו על הצורך לאתר ולרתום את בני בריתנו השונים השייכים למעמד הביניים בכל מגזר בחברה הישראלית. לשם כך, קראו חברי המועצה לאגם את כל הכוחות החברתיים, התרבותיים והחינוכיים המסונפים, בדרך זו או אחרת לתנועה הקיבוצית, ולהנהיגם יחד לעבר סדר יום מתואם למען שינוי המציאות הכלכלית-חברתית והמדינית בישראל. יניב שגיא (עין השופט), יושב ראש המועצה הציבורית, טען כי "עלינו להכיר בהיותנו בעלי פוטנציאל ענק לשינוי ותיקון המציאות הישראלית ולהבין כי זו גם הדרך היחידה לשמור על זכויותינו ועל אורח חיינו הייחודי". גיל מושקוביץ, רכז מחלקת המשימות בתנועה מסר בשם המועצה את ברכת הדרך למזכ"ל המסיים, איתן ברושי ובירך את ניר מאיר לרגל היבחרותו לתפקיד, תוך שהוא רואה בו דמות מרכזית להובלת תהליכי מעורבות חברתית. 
IMG-20150625...
 היערכות לשנת הלימודים
צוות אגף חינוך ומשימות התכנס לשני ימי הערכות לשנת הלימודים תשע"ו בקיבוץ מצר. היום הראשון הוקדש לטובת בחינת מודל העבודה האגפי, בהסתכלות פנימית והסתכלות חיצונית אל מול הגורמים עימם פועל האגף. כמתודה להליך הבירור התקיימה סדנת לגו כאשר קוביות הלגו מדמות מצבים אישיים וארגוניים. היום השני הוקדש לטובת בירור ערכי בתפישת העולם לאורה פועל אגף החינוך בתנועה. תחילת היום כלל מפגש עם המזכ"ל היוצא, ח"כ איתן ברושי, שסיים את המפגש באמירה מכוונת בה קרא לכל אחד ואחת, להתמסר לבירור שאלות מהותיות בפעילותם, כמו: איפה אתה נמצא היום ומהי נקודת המוצא שלך? לאן אתה שואף להגיע? וכדומה. כדי להעמיק בשאלות הללו התקיים מפגש עם ד"ר הלל בן-ששון מארגון "מולד", שביקש בהרצאתו ללמד על התהליכים שעבר הימין הדתי הציוני, שהפך מקומץ זעיר של מאמינים לרוב שלטוני מכריע החולש על מוסדות ציבוריים. צוות האגף ציין בחיוב את היומיים המשמעותיים המהווים נקודת זינוק לשנת עבודה משמעותית נוספת. 
 
20150701_095152
לימודי הקיבוץ
השבוע התקיים ביד יערי (גבעת חביבה) כנס לימודי הקיבוץ העשירי. מדובר בכנס מרכזי המתקיים אחת לשלוש שנים בהפקת מכוני המחקר הקיבוצים כיד יערי, יד טבנקין, המכון לחקר הקיבוץ באוניברסיטת חיפה, והתנועה הקיבוצית. הכנס מאגד מחקרים רבים מתחומים שונים הקשורים לקיבוץ, כפעילות חברתית, חינוך, תעשייה, קואופרציה, קומונות, אדריכלות, תרבות ואמנות, היסטוריה ועוד. מארגני הכנס שמחו לגלות את מידת העניין הגבוהה שמעורר הקיבוץ כיום בעולם המחקר, על תחומיו השונים. הכנס התקיים בימים רביעי וחמישי ובמהלכו נרשמה השתתפות ערה של כ- 300 איש (מדי יום), ב- 13 מושבים שונים. במשך הכנס התקיימו כל הזמן שלושה מושבים מקבילים, כך שקהל המאזינים יכל לגוון בהעשרה בין תחומי עניין שונים, כגון: חקר השואה בקיבוצים,  דימוי הקיבוץ בקולנוע ובאמנות, מעגלי חיים וטקסי חיים בקיבוץ, הקיבוץ והצבא, עיצוב המרחב הקיבוצי וכדומה. היום הראשון הסתיים בהקרנת הסרט "שיח לוחמים - הסלילים הגנוזים" ומפגש עם הבמאית מור לושי, ואילו במרכז היום השני עמד המושב "הקיבוצים בצוק איתן", שביקש לבחון את עמידת הקיבוצים והתנועה במהלך המבצע, את מידת הסולידריות ואת החיים במציאות טראומטית מתמשכת.
 
מספר אירועים מעניינים בקרוב:
  • הארת פנים- היום (3.7), תפתח תערוכה מיוחדת של האמנית אסנת רייזמן מגבעת חיים, בגלריה אורייתא, שבמושב הושעיה. התערוכה תוצג עד 30.8. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • לנהל היום את הקיבוץ של מחר- ב-6.7 יתקיים בסמינר אפעל כנס ועדות ביקורת בקיבוצים. זהו כנס משותף למבקר התנועה ומשרד BDO זיו האפט. ההשתתפות בחינם אך מחייבת הרשמה מראש. ניתן להירשם אצל מבקר התנועה , בדוא"לbikoret@tkz.co.il . לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • "באופן אישי" - השתלמות למנהלות חינוך וגיל רך, ולגננות מבית התינוקות עד הגן הבוגר תתקיים באפעל בתאריכים:12-13.7. השתלמות הקיץ תעסוק במגוון אופני הבעה ביטוי ויצירה של ילדים בגיל הרך ומורכבת מחלק עיוני של הרצאות ומחלק חווייתי. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • "פה התערבבו היחד והבדידות". יום עיון בנושא חדרי אוכל בקיבוצים, יתקיים ב-14.7 ב בגלריה זהזהזה שבנמל תל אביב. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • רפסודיית צעירים- במסגרת אירוע השיא של מחלקת המשימות, תתקיים השנה רפסודיית הצעירים המיועדת לצעירים מקיבוצים בגילאים 21-35. מוזמנים לקחת חלק. לפרטים נוספים לחצו כאן. 
 
IMG_4038
הניצחון של שיר יעקב על חמאס
השבוע נחשפנו לסיפורה המרגש של שיר יעקב מקיבוץ ניר עוז. בדיוק לפני שנה (4.7.14), הייתה אמורה שיר לחגוג בת-מצווה מרובת משתתפים בבריכה השחייה שבקיבוץ. הימים הם ימיי מבצע צוק- איתן ושיר ומשפחתה נאלצו לדחות את האירוע. מספרת אמא של שיר, רננה יעקב, המשמשת רכזת אזור בתנועה הקיבוצית: "הבנו ששקט לא יהיה וכך דחינו ודחינו בתקווה שבאיזשהו שלב העניינים יירגעו ויהיה שקט. כך עבר הזמן עד שנגמר הקיץ ושיר כבר איבדה את הרצון והמוטיבציה ופשוט לא התחשק לה לחגוג. לאחר שנגמר המבצע קיבלנו החלטה משפחתית, החגיגה של שירי לא תתבטל, אלא פשוט תידחה, אבל במקום לחגוג בת מצווה מאוד מאוחרת – נחגוג לה בר מצווה!"
משתתפי האירוע מספרים על אירוע מיוחד ומוזיקאלי במסגרתו כל בני המשפחה נטלו חלק בשירה ובנגינה על מנת להנעים את החגיגות של שיר. לא נותר אלא להצטרף לברכות ולאחל לשיר מזל טוב (!), ושירבו השמחות בקרב משפחתך וקיבוצך. 

לצפייה בדיווח, לחצו כאן.
 
לסיום אבקש לאחל סוף שבוע חברי, נינוח ועמוס בחוויות נעימות ובחברה טובה. שבת שלום!

שי אלט, דובר התנועה הקיבוצית- 058-6650088 

הוספת תגובה חדשה