דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

קצת מהשבוע בתנועה הקיבוצית - 31.7.2015

לוגו תנועה
____________...
קצת מהשבוע בתנועה הקיבוצית
לצפייה בקובץ וורד, לחצו כאן. לצפייה בקובץ PDF לחצו כאן.
 
RonGafni_201...
צילום אוויר: רון גפני- skypics.co.il

הרפסודיה 2015- הסתיים אירוע השיא השנתי של אגף הנוער בתנועה הקיבוצית.

השבוע הסתיים אחד מאירועי הדגל של התנועה הקיבוצית, ונתוני הרפסודיה מדברים בעד עצמם: למעלה מ-3,000 בני ובנות נוער בכיתות ט'-י"ב הגיעו מלמעלה מ-260 קיבוצים ויישובי ההתיישבות, ולקחו חלק בשלושת המשטים שהתקיימו בשבועיים האחרונים. בני הנוער שטו על גבי 108 רפסודות (אותן בנו) מחוף חוקוק, אל עבר חוף דוגית. המשתתפים הגיעו מכל רחבי הארץ וחוו במשך שלושה ימים ריכוז של פעילות אתגרית, תוכן, מפגשים אישים וחברתיים, כשהשנה הושם דגש על ציון 20 שנה לרצח רבין. הצלחת מפעל הרפסודיה באה לביטוי, בין השאר, בהתמודדות המוצלחת עם המצב המורכב אליו נקלע המשט השני ביום שישי שעבר. למשט ההוא ייצאו 46 רפסודות בסביבות השעה 15:30, אך החל מסביבות השעה 18:00, השתנה משמעותית משטר הרוחות בכנרת. הדבר הוביל לכך שרק כמחצית מהרפסודות הגיעו לחוף דוגית. עם רדת החושך חברו לרפסודות כלי שיט ממונעים שגררו את הרפסודות בבטחה לחוף גולן, שהוכרז כחוף נחיתה חלופי. האירוע הסתיים לקראת השעה 23:00 כאשר כל הרפסודות הגיעו בשלום לחוף. יצוין כי לאורך כל האירוע נשמר קשר רציף עם הרפסודות ועם בני הנוער. לנערים ולנערות לא נשקפה סכנה והם שמרו על מצב רוח מרומם ורגוע. התנועה הקיבוצית הודתה בחום לכל מי שנטל חלק במלאכת החילוץ ובראשם לצוות המסור מאגף חינוך ומשימות, לצוות דוגל מחוף גולן, לחברת שייט עין-גב, לאנשי נמל טבריה, לאנשי מנהל הספנות במשרד התחבורה ולשיטור הימי בכנרת, שפעלו בנחישות ובמקצועיות במהלך המשט. 
IMG_4024
IMG-20150729...
בין שלל הפעילויות הערכיות ברפסודיה, ניתן גם מקום מכובד להנחלת ערכי קיבוץ מסורתיים כעזרה-הדדית, ותרומה לחברה. בין השאר, במהלך שלושת המחזורים, נאספו כמויות גדולות של מוצרי מזון, אשר רוכזו ע"י בני הנוער והועברו, על בסיס יומי, לעמותה ייעודית שדאגה לפזרם בקרב משפחות נזקקות באזור טבריה והסביבה.
במהלך ימי הרפסודיה, הגיעו מרבית פעילי התנועה לחוף חוקוק על מנת לתמוך ולסייע ככול הנדרש. אליהם הצטרפו אישים נוספים כמו עמיקם סבירסקי, ראש האגף הביטחוני-חברתי במשרד הביטחון, ח"כ איתן ברושי, רינת חכים ממרכז המועצות האזוריות, אביטל גבע (החממה החינוכית בקיבוץ עין שמר), וראשי המועצות, יוסי ורדי, ואיציק חולבסקי. הרפסודיה לשנת 2015 נחתמה השבוע ביום שלישי, בביקור מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, שאמר לנערים בטרם המשט: "אני שמח לראות אתכם בעיצומו של אירוע שנמצא בלב העשייה הקיבוצית. אני זוכר את עצמי כנער ואחר כך גם בתור מדריך יושב כאן, ממש כמוכם בציפייה לצאת למשט על רפסודה שבנינו בעצמנו. שיהיה לכולם משט מוצלח!"  זה המקום להודות לכל פעילי אגף חינוך והמשימות, 
שנטלו חלק בארגון המופתי והמוצלח, לגבי אסם העומדת בראש האגף, ולמנהלי הרפסודיה- אורי אופיר ומולי אקשטיין, הבלתי נלאה (חבר רמת הכובש), שניצחו יחדיו על כל האופרציה. 
מוזמנים לצפות בסרטון קצר ונחמד המרכז את אירועי הרפסודיה. לצפייה לחצו כאן.
 
IMG-20150728...
"כמו תמיד, גם הפעם אנחנו מעוניינים להיות חלק מהפתרון ובשום אופן, איננו חלק מהבעיה"
התנועה הקיבוצית ותנועת המושבים קיימו השבוע כנס משותף בנושא "תכנון הבניה בעידן המתחדש", שביקש להתעמק בנושא הקרקעות כנדבך משותף המעסיק את שתי התנועות. רפי עשת ודגן יראל האחראים על תחום הבנייה בתק"צ, היו בין האמונים על הפקת האירוע, כאשר יראל אף שימש כמנחה הכנס. אל הכנס הגיעו כ- 400 חברי מושבים וקיבוצים, וביניהם המזכ"לים של התנועות, ח"כ איתן כבל, (יו"ר ועדת הכלכלה בכנסת), ח"כ איתן ברושי וראשי מועצות אזוריות רבים. בדבריו של ניר מאיר הוא ביקש להתייחס לשיח השגוי בנושא המתנהל בשנים האחרונות ע"י הנהגת המדינה. לדבריו: "לכל אורך ההיסטוריה הציונית, ידעה התנועה הקיבוצית להתגייס למען המטרות הלאומיות. כמו תמיד, גם הפעם אנחנו מעוניינים להיות חלק מהפתרון ובשום אופן, איננו חלק מהבעיה. נהיה מוכנים לבצע פשרות חסרות תקדים עם ממשלת ישראל בכל הנוגע למציאת פתרונות שיסייעו לפתרון משבר הדיור. אולם במקביל אנחנו עומדים על זכותנו הטבעית לחיות לצמוח ולהתקיים. אני קורא לרה"מ ושר האוצר, הפסיקו את השיסוי החברתי והחזירו את כושר הניווט לידיכם. המשך הבניה בתנועה הקיבוצית ובתנועת המושבים אינו חסם לפתרון משבר הדיור הלאומי, הוא הפתרון!" גם מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור התייחס בדומה ואמר לנוכחים כי "אנחנו הפתרון למצוקת הדיור, אנחנו לא הבעיה. אם המדינה תתנהל בכוחניות, אנו נילחם ולא נוותר על הזכות שלנו על הקרקע".
 
IMG-20150730...
מאנגליה באהבה
התנועה הקיבוצית שמחה השבוע לעמוד לטובת השדולה הפרו-ישראלית בבריטניה. שדולה זו פועלת (בין השאר) בקרב חברי הפרלמנט הבריטי ומקדמת אינטרסים ישראלים בממלכה המאוחדת. במסגרת זו, ארגנה השדולה משלחת חברי פרלמנט בריטים, המוכרים כתומכי ישראל, לביקור בארץ, מתוך רצון להיכרות מקרוב עם הקונפליקט מול הפלסטינים, ובדגש על מצוקת יישובי קו העימות. המשלחת כללה 9 חברי פרלמנט בכירים מהמפלגה הקונסרבטיבית, היא מפלגת השלטון הנוכחית. במהלך השבוע סיירו ברחבי הארץ, ונפגשו עם דרגים בכירים בירושלים, כחברי כנסת, שרים ונשיא המדינה. בתחילת השבוע הגיעה משלחת זו לביקור ביישובי עוטף עזה. ביקור זה אורגן ע"י אסף הרטל, רכז האזור מטעם התנועה הקיבוצית, ובמהלכו התארחה המשלחת בנתיב העשרה, בקיבוץ זיקים, במחסום ארז ובשדרות. הביקור בזיקים ובנתיב העשרה, עמד בבסיס הביקור באזור, וניתנה בו ההזדמנות להראות לחברי הפרלמנט את המשמעות של חיי קהילה וקיום חינוך וחקלאות, במציאות של יישוב צמוד לגדר הגבול עם עזה. בסיור בזיקים עמדה המשלחת בנקודת תצפית בתוך הקיבוץ עם הפנים אל גבול עזה, כאשר מאחור נשמעו צהלות שבקעו מבתי הילדים. בנתיב העשרה ביקרה המשלחת בפתח מנהרת הטרור, שריד וצלקת מאירועי הקיץ הקודם. חברי הפרלמנט שמעו מתושבי המקום על הקשיים והתקוות, על העתיד, על הנחישות ועל הצורך בהסדר מדיני. לבסוף, על הציפייה להמשך תמיכתם במדינת ישראל ובעוטף עזה בפרט.
 
_________1

התנועה הקיבוצית מביעה שאט נפש מאירוע הדקירה במצעד הגאווה בירושלים. לא נתעלם או נשתוק. האלימות הפושעת הזו היא תוצאה ישירה להפצת השנאה, וההסתה החמורה של ארגונים גזענים וחשוכים כנגד אוכלוסיות שלמות בחברה הישראלית. זו לא יהדות, ובוודאי שלא ניתן לקבל את התופעות הללו בחברה הישראלית.

יש לבצע טיפול עומק, מתמשך ובלתי מתפשר בגורמי ההסתה. מוטב היה ששרים בישראל ינחו את גורמי הביטחון לעצור את אותם מופרעים עוד בשלבים מוקדמים, ויסייעו בכך לעצירת האלימות.

 
תל"מ מול רקיע
20150714_190...
מפגש מרתק נערך לפני כשבועיים בקיבוץ משמר-העמק, בין שתי תכניות רבות משמעות ומעשה, הפועלות כיום בקרב צעירים יוצאי אתיופיה. מדובר בתוכנית תל"מ (תעסוקה, לימודים, מגורים) המופעלת באמצעות התנועה הקיבוצית, ביחד עם עמותת "רקיע", מיסודם של גמלאי "המוסד", המנהלים ומפעילים תוכנית מיוחדת עבור בוגרים משכילים, בעלי נתונים מרשימים, מקרב בני קהילת יוצאי אתיופיה בארץ- ובאמצעות מתן הזדמנויות טובות עוזרים לקידומם ושילובם ברבדי החברה ובמוסדות המדינה. הייתה זו פגישה בין חניכי שתי התוכניות והצוות המלווה אותם, שנולדה מתוך רצון להיכרות מעמיקה ולהנעת שיתופי פעולה בין שתי התוכניות. מהלך זה מגיע לאחר שורה של פגישות בין מנהלי תוכנית תל"מ, איציק שפרן ויעל בזנר-ברגיל, עם הצוות המוביל של תוכנית רקיע, שאת שמות חבריו לא ניתן לפרסם מסיבות מובנות... לאחר קבלת פנים וברכות שנשאה מנהלת אגף החינוך והמשימות ד"ר גבי אסם, ערכו חברי עמותת רקיע סיור במגורי תל"מ במשמר-העמק ונפגשו עם החניכים שבתוכנית, שהביעו את רשמיהם מתוכנית תל"מ. עמיתי רקיע, מצדם, סיפרו את סיפורם האישי ועל דרכם המעניינת להשתלבות ולהצלחה. על המהלך המעניין הנרקם, אמר איציק שפרן, כי "זהו מהלך חשוב הטומן בחובו פוטנציאל לעוד אפשרויות איכותיות עבור בני קהילת יוצאי אתיופיה. כמה ימים לאחר סיומו של המפגש שחווינו יחד, עדיין עוטפת אותנו תחושה של התרוממות רוח, תחושה שחשים במהלך ולאחר אירוע מכונן".
התחדשות בקיבוץ מנרה: קליטה, שדרוג תשתיות ובנייה
_____2
בקיבוץ מנרה מתחילים להרגיש את השינוי הממשמש ובא... בתחילת החודש נערך הפנינג פתיחת הקיץ לקהילה, בניצוחם של צעירי מנרה, שהפיקו יום של כיף והיו שותפים בו מקטן ועד גדול! התחושות הטובות שהביא ההפנינג משקפות את הרוח החדשה הנושבת על מדרכות הקיבוץ. לאחר שני עשורים בהם לא נקלטו חברים חדשים, נקלטו השנה במנרה ארבע משפחות, ועוד שישה בנים ותושבים נכנסו לתהליך קליטה. חברי הקיבוץ, בשיתוף המועצה האזורית הגליל-העליון, החטיבה להתיישבות וארגון "אור", משלימים בימים אלה מהלכים מעוררי כבוד, שיובילו בשש השנים הקרובות לקליטה של עוד כשלושים משפחות. ברקע הדברים עומד המצב הלא-פשוט בו היה קיבוץ מנרה שרוי בשנים האחרונות, שאף נתן את אותותיו במצב הדמוגרפי של הקיבוץ. במסגרת התהליכים הפנימיים של הקיבוץ להגברת הקליטה ולחיזוק הלכידות החברתית, פותחו ארבעה מודלים עיקרים לדיור ולקליטה, ובהם נקלטות מרבית המשפחות החדשות, במסלול של חברות מלאה. לכך מצטרפת עבודת שדרוג תשתיות ביישוב הישן, בין השאר על מנת לאפשר גישה לכל אותם מגרשים חדשים שפותחו. בקיבוץ מורגשת פעילות חברתית-קהילתית מרשימה, במסגרתה הודקו כללי הערבות ההדדית. "מהמקום הכי יפה בארץ רואים היום לא רק נוף עוצר נשימה, אלא גם אופק של צמיחה והתחדשות", אומרת ריי רותם, רכזת האזור מטעם התנועה. "אכפתיות ותמיכה הדדית, חיבוק חם לנקלטים, ופעילות תרבותית ענפה - הם סיבה לגאווה".
 
_LIT8411_(Me...
ערב חשיפה לפעילות כפר המחול של להקת המחול הקיבוצית
החודש נערך ערב חשיפה לפעילות התיירות המתקיימת בכפר המחול השוכן בקיבוץ געתון. לאירוע, שהתקיים במרכז סוזן דלל, הגיעו 300 מנהלי משאבי אנוש, סוכני תיירות ומפיקים שהוזמנו להכיר את "רוקדים מחוץ לקופסא" פעילות חווייתית לארגונים וקבוצות בכפר המחול. האירוע נפתח בחגיגיות עם דוכנים וטעימות של אתרי תיירות נוספים בגליל המערבי, כולם חברים ב"אוצרות הגליל", מיזם פילנתרופי, שמובילה הגב' רעיה שטראוס בן דרור, ונועד לקדם את התיירות בגליל המערבי, כמו גם את הפעילות התיירותית של הלהקה בגעתון. לסיום הערב צפו האורחים במופע חוויתי בהשתתפות הקהל, מאת רמי באר, בביצוע להקת המחול הקיבוצית 2.
כפר המחול של להקת המחול הקיבוצית הוא מפעל חיים של מייסדת המקום, יהודית ארנון ז"ל וממשיך דרכה רמי באר.  עקב בצד אגודל, עם משאבים מצומצמים, הפך כפר המחול למרכז תרבות ואמנות, שייעודו קידום, טיפוח ופיתוח המחול בישראל. מוזמנים לצפות בסרטון על הפעילות בכפר המחול. לצפייה לחצו כאן.
 
מספר אירועים מעניינים בקרוב:
  • ביום שני הקרוב (3/8) יתקיים אירוע חגיגות ה-90 של תנועת הנוער העובד והלומדבמרכז הקונגרסים בחיפה, במעמד כבוד נשיא המדינה, מר ראובן (רובי) ריבלין. לפרטים לחצו כאן.
  • מוזיאון בית אורי ורמי יקימו מפגש תרבות בעקבות הסרט "מר טרנר" על הצייר האנגלי בן המאה ה-19. המפגש יתקיים בקיבוץ אשדות יעקב מאוחד ב-8.8. לפרטים לחצו כאן.
  •  ליל אהבה בצוותא- ערב חד-פעמי, יחיד ומיוחד במינו יתקיים ב- 19/8. קוד 2015 לכרטיסים מוזלים בקופות צוותא. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • זרעי קיץ- תכנית אטרקטיבית עבור מתעניינים למתרחש בחברה הישראלית. התכנית תתקיים בתאריכים: 9.8-12.9. לפרטים נוספים לחצו כאן.
 
________1_1
בין ספר מחזורים לפייסבוק
המוסד החינוכי שבקיבוץ גן-שמואל העלה לאוויר אתר אינטרנט חדש וייחודי. מעצבי האתר, ביקשו להתמודד עם הסוגיה כיצד להנגיש את החומר הרב, ובעל ערך היסטורי וסנטימנטלי, לקהל הרחב, כך שיוכל לראות, להיזכר, ואף לחלוק בסיפורים ובחוויות מהעבר. הפתרון היה בהפיכתו לאתר חי ואינטראקטיבי המושתת על תפישה מודרנית כמו גם אסתטיות ונוחות של ימינו. כך נוכל למצוא אתר שבו ישנו ציר הזמן, תגיות (נושאים), דף הקבוצה, דף החניך, דף מחנכים ואנשי 'חבר העובדים'. עורכי האתר מדווחים כי נכון לעכשיו כבר הוזנו 2,345 תמונות, 14 סרטונים, מידע על 1,425 חניכים ואנשים שעבדו במוסד, 60 קבוצות, 1,045 דפים. מתוכם כ-50 דפים כלליים של 'קרה במוסד', ועוד כ-250 דפים 'קרה מסביב'! מספר ישראל רפפורט, ממנהלי האתר (לשעבר עורך אתר הקיבוצים): "הרבה שאלות ואתגר גדול הציב הפרויקט הזה מה גם שצריך לכוון לכל הגילאים, לכל ה'מוסדניקים' והעובדים לדורותיהם. הקמנו אתר שהוא גם ספר מחזור מאורגן לפי הקבוצות, גם ארכיון וגם רשת חברתית פעילה בה יכולים החברים לא רק לצפות אלא גם להגיב, לתרום לתוכן בכתיבה והעלאת תמונות וסרטים".
מוזמנים כמובן לצפות באתר החדש. לצפייה לחצו כאן.
 
לסיום נישא תפלה לשינוי ויצירת חברה ישראלית טובה יותר, כזו היודעת לקבל ולחבק את כל מרכיביה וגווניה. חברה הרבה יותר סובלנית והרחבה פחות אלימה, מוסתת וגזענית.
סופ"ש שבוע מהנה, חברי ורגוע, ובעיקר- צונן וקריר. שבת שלום!

 
שי אלט, דובר התנועה הקיבוצית, 058-6650088

הוספת תגובה חדשה