דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

קצת מהשבוע בתנועה הקיבוצית - 30.1.2015

לוגו תנועה

אם אינך רואה מייל זה לחץ כאן

____________...

קצת מהשבוע בתנועה הקיבוצית

 

לצפיה בקובץ וורד, לחץ כאן. לצפיה בקובץ PDF לחץ כאן. 

1842968-51

 

העיניים לצפון

לאור התגברות הכוננות בצפון ופעולת התגמול שביצע החיזבאללה ביום רביעי סמוך לכפר רג'ר, פועלת התנועה הקיבוצית להגברת המוכנות והתמיכה הנדרשת לקיבוצים בצפון. מזכ"ל התנועה הקיבוצית, איתן ברושי הספיק לסייר בסוף השבוע שעבר בקיבוצי אצבע הגליל (מנרה, יראון, יפתח ומשגב-עם) ועמד מקרוב על מצב תושבי הקיבוצים. סיור דומה ובהובלתה של רכזת האזור, ריי רותם, יתקיים גם ביום שבת הקרוב במספר קיבוצי צפון רמת הגולן. בנוסף, קיים ברושי שיחות ארוכות עם שלושת ראשי המועצות האזוריות שלאורך גבול הצפון, עודד והציע את סיוע התנועה הקיבוצית בכל שיידרש. 

 

1

בהמשך לכך, יצויין כי התנועה הקיבוצית ערוכה לסייע בקליטת אוכלוסייה שרוצה לצאת מקיבוצים הנמצאים בסיכון למקום בטוח יותר. לצורך כך, ובתאום עם המועצות, התקבלה תכנית פעולה שאושרה לאחרונה ע"י משרד הביטחון. על פי התכנון, לכל קיבוץ בעוטף עזה, גליל עליון, גליל מערבי וגולן, כתובת מוגדרת של קיבוץ קולט, ובבוא העת הם יכולו להתפנות כקהילה להתרעננות. בהתייחסות לכך אמר מזכ"ל התנועה הקיבוצית: "המטרה היא לאפשר לקהילות לשמור על המסגרת הקהילתית גם בעת פינוי לקיבוץ הקולט - קהילה קולטת קהילה". עוד הוסיף איתן ברושי: "הדגש הוא על שימור חיי שגרה קהילתיים ככל הניתן ומתן שירותים כוללים לקהילה המתפנה". התוכנית כוללת הפעלת מערכות חינוך אלטרנטיביות (והמסגרות הבלתי פורמליות), כשעיקר המאמצים מופנים לגיל הרך ומתן אפשרות להורים להמשיך בשגרת החיים והעבודה.

 

 

IMG-20150129...

IMG-20150128...

חקלאות וציונות

השבוע התקיימו 2 כנסי חקלאות בולטים, בהם לקח חלק פעיל מזכ"ל התנועה הקיבוצית, איתן ברושי. ביום שני התקיים באיירפורט סיטי כנס "מחזירים את ההתיישבות והחקלאות למרכז הבמה", בהשתתפות כל ראשי הארגונים והגופים החקלאיים. את הכנס פתח ח"כ יצחק הרצוג שהעלה על נס את תרומת המגזר ההתיישבותי למדינה. בהמשך השבוע התקיים בערבה התיכונה, כנס ערבה ה-3 במסגרת התערוכה החקלאית המתקיימת למעלה מ- 20 שנה. במסגרת כנס הערבה השתתף מזכ"ל התנועה בדיונים וכן בפאנל שכלל את כל ראשי החקלאות בארץ. בכנס הדגיש ברושי את הקשר ההדוק בין החקלאות ושאלת הציונות שעלתה לאחרונה לדיון ציבורי. לדבריו: "מיהו ציוני? והרי שהתשובה ברורה- אין ציונות ללא התיישבות ואין התיישבות ללא חקלאים הגרים בגליל ובנגב. מי שרוצה לדעת מהי ציונות- אמיתית שיתכבד בבקשה וילמד מחברי הקיבוצים, כיצד מקיימים חקלאות מתקדמת באזורי הספר, תוך כדי שמירה ובטחון על גבולות הארץ, ומקפידים על חינוך ערכי ומתקדם."

 

 

___________7

2 כיתות נעל"ה חדשות של נערים ונערות מצרפת

במסגרת ישיבת הנהלת התנועה, שהתקיימה השבוע, סקראיציק שפרן, רכז "שולחן התוכניות הייחודיות", את מצב ההיערכות הראשונית לקליטת עולים מצרפת. כזכור, מיד לאחר גל הטרור האחרון בצרפת, הוחלט כי התנועה הקיבוצית תערך לקליטת חירום של 100 עולים בטווח הזמן המידי, וכן, לקליטתם של מאות עולים נוספים בחודשים הקרובים. שפרן, הציג את קטגוריות הקליטה בהם התנועה תיתן מענה במסגרת 7 התוכניות הקיימות תחת קורת התנועה. במהלך סקירתו, דיווח שפרן על 2 כיתות נעל"ה שיפתחו בחצי שנה הקרובה, ויתבססו על כ- 50 בני נוער המגיעים מצרפת. בנוסף, ובשיתוף עם המועצות האזוריות נבדקת האפשרות לתגבר את 9 האולפנים הקיימים היום בקיבוצים, בעוד 2 אולפנים אזוריים שיוקמו בשטחי מכללות ספיר ותל-חי. 

 

 

__________._...

בעוד התנועה הקיבוצית נערכת לקליטה משמעותית מצרפת, פורסם לאחרונה "בישראל היום" (ע"י דני ברנר) סיפורו שלנתנאל דדון, יליד פריז בן 20, שהתגורר עד לאחרונה בבניין השוכן רק כמה דקות הליכה מהיפר-כשר, המרכול בו נרצחו ארבעה מבני הקהילה היהודית בצרפת. את הבשורה על הרצח קיבל דדון בקיבוץ נווה איתן שבעמק בית שאן, במסגרת חברותו בגרעין צבר. דדון מיצג היטב את דור הצעירים הנקלטים במסגרות התנועה, (פרויקטים צבר ונעל"ה), דור של צעירים יהודים חדורי מוטיבציה וציונות. לקריאה בהרחבה ניתן לקרוא כאן.

 

 

יום הזיכרון הבין-לאומי לשואה

 

שאלות מוסריות- 70 שנה לאחר המלחמה

השבוע קיימה מורשת בית עדות ע"ש מרדכי אנילביץ' כנס מיוחד ליום השואה הבין-לאומי. הכנס נערך בבית התנועה הקיבוצית ובמרכזו עמד הדיון על ההשלכות המוסריות 70 שנה לאחר תום המלחמה. הכנס העלה סוגיות ושאלות מוסריות הקשורות בעיצוב הזכרון והמורשת, וניסה להתמודד בשאלות האם קיימות תובנות מאז ומהי מידת הרלוונטיות שלהן לחיינו כאן בישראל של שנת 2015. בין דוברי הכנס היו פרופ' אפרים מאיר מאונ' בר-אילן, שדיבר על "תפקידו של העם היהודי בעקבות השואה", ופרופ' משה צוקרמן מאונ' ת"א שדן בהשלכות המוסריות של המלחמה ועל נקודת המפנה בתפישת העולם המודרני בעקבות השואה. את הכנס ליוו בשירה מופלאה רונית אופיר ואלונה טוראל.

רפואה קטלנית - תערוכה חדשה במוזיאון בית לוחמי הגטאות

____________1

עם ציון יום הזיכרון הבין-לאומי לשואה נפתחה בבית לוחמי הגטאות תערוכה חדשה, אשר מגוללת את נושא "השבחת הגזע" שניכסה לעצמה הרפואה בימי המלחמה ויצרה לגיטימציה לרצח המוני. התערוכה הגיעה לארץ ממוזיאון השואה שבוושינגטון. עד היום, מלבד ארצות הברית, היא הוצגה רק בגרמניה. התערוכה בתרגום עברי נפתחה לקהל הרחב ותוצג במקום במשך שנתיים. לקריאה בהרחבה ניתן לקרוא כאן.

 

 

משמרת נגד פשעי שנאה

מחלקת המשימות, בריכוזו של גיל מושקוביץ,  פועלת להקמת משמרת פעילות שתיוחד למיגור האלימות ופשעי השנאה, ולתמיכה במי שנפגעו מהם. הרציונל שמאחורי הקמת כוח המשימה מתבסס על הפריסה המרשימה של הקיבוצים ברחבי הארץ,  כך שיתאפשר בכל רגע נתון להגיב מיידית ולהקים משלחות אד-הוק של חברים שיבקרו בבתים של נפגעי השנאה, יחזקו ויסייעו. בנוסף, תפעל אותה משמרת (בסיוע התנועה הקיבוצית) לארגון כנסים ציבוריים בהם יושם דגש על גינוי האלימות ועל חיזוק יחסי השכנות ואיחוי השסעים. ההרשמה בעיצומה, והמעוניינים להתנדב מוזמנים ליצור קשר כאן.

 

IMG-20150127...

בהמשך לכך, ביקר גיל מושקוביץ השבוע אצל הרצל ביטון, נהג האוטובוס שנפצע קשה בעימות עם מחבל בפיגוע הדקירה בתל-אביב. לדברי גיל, משפחתו של הרצל קיבלה אותו בחום והביעה התעניינות רבה: "סיפרתי שאני מייצג עשרות אלפי אנשים שגאים בגבורתו ובתושייתו של הרצל, שהציל חיים. אנו לא מוכנים לתת לקיצונים לשנות את אורחות חיינו ולהוציא אותנו משווי המשקל המוסרי". לצערנו, זה לא היה הביקור היחיד השבוע, וגיל הצטרף כנציג התנועה בפורום "תג מאיר" לביקור בבית משפחת חסון שבדליית אל-כרמל, ולדרוש בשלומו של טומי, שהוכה קשות ובאכזריות רק כי דיבר בערבית. טומי חסון, צעיר דרוזי שהשתחרר לאחרונה משירות בצה"ל הותקף ליד התחנה המרכזית בירושלים בידי יהודים, על רקע גזעני. חברי הפורום הגיעו להביע את שאט הנפש והזעזוע מהמקרה. 
נאחל לטומי ולהרצל- החלמה מהירה
!

 

 

_________1_0

קבלת שבת- יגאל אלון.
עוד כשבועיים (13.2), קבלת השבת השבועית "שבצוותא" תוקדש הפעם ליגאל אלון במלאת 35 שנים למותו. 

חברי קיבוצים מוזמנים לרכוש כרטיסים מוזלים בקופות צוותא טל: 03-6950156 והקשת הקוד: 2015.
לפרטים נוספים לחצו 
כאן.

 

 

סוף שבוע מהנה ורגוע, שבת שלום!

שי אלט, דובר התנועה הקיבוצית- 058-6650088 

הוספת תגובה חדשה