דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

קצת מהשבוע בתנועה הקיבוצית - 29.5.2015

לוגו תנועה
____________...
קצת מהשבוע בתנועה הקיבוצית
לצפייה בקובץ וורד, לחצו כאן. לצפייה בקובץ PDF לחצו כאן.
 
IMG_37661
חזון לחברה משותפת
כנס גבעת חביבה השלישי לחברה משותפת, התקיים אתמול (חמישי), באירוע רב משתתפים שהגיעו לסמינר. הכנס התקיים תחת הרצון לבחון את פיתוח החזון המשותף לחברה משותפת בישראל. הוא מגיע במועד מיטבי, כאשר המציאות החברתית בישראל מצביעה על העמקת השסע והקיטוב, בעיקר לאור הניסיון שנעשה לפגוע במרקם הדו קיום, במהלך הבחירות האחרונות. אורח הכבוד של הכנס היה נשיא המדינה, מר רובי ריבלין, שביקש לנצל את הבמה בגבעת חביבה על מנת להציג את חזונו לשותפות המתבסס על עיצוב שפה אזרחית, בניית משק משותף וגיבוש "ישראליות משתפת". בנוסף לנשיא, לקחו חלק באירוע גם יו"ר האופוזיציה, יצחק הרצוג וחברו לסיעה ח"כ איתן ברושי, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, וכן השרה גילה גמליאל, חכ איימן עודה (הרשימה המשותפת), וחכ זהבה גלאון (יור סיעת מרצ), ועוד אנשי אקדמיה ובכירים נוספים. במהלך הכנס דנו ועסקו בדרכים ליצירת חברה משותפת ובהם לימודי שפה כגשר בין תרבויות, יצירת שוויון בשוק התעסוקה, קידום שוויון מוניציפאלי, וחיים משותפים בדמוקרטיה בר-קיימא. מתוך דבריו של כבוד נשיא המדינה בכנס: "יש משחק סכום אפס בין זהויות וסיפורים לאומיים, כל ניסיון לגרום לצד השני לוותר על עברו נדון לכישלון, לא רק כי זה אינו מוסרי אלא גם כי זה לא אפקטיבי. רק אדם שיש לו מושג ברור מאין הוא בא ימצא בתוכו את המקום להכיל את האחר. אסור שמחנה אחד ייקח בעלות על הארץ, ואסור שמחנה אחר יתנער מהאחריות. לצורך בניית אמון בין יהודים וערבים בארץ ישראל, אי אפשר להתחפר במושגים של צדק וקדושה". 
IMG_345111
הכנס הסתיים בדבריו הנוקבים של נשיא המדינה, מר' רובי ריבלין: "אין אשם אחד; יש כאן שני עמים שהתמקדו יותר מדי בעבר ופחות מדי בעתיד. יותר מדי בתקוות שווא שהצד השני יעלם ופחות מדי בהכרה שכאן כולם להישאר. הלקאה עצמית לא תפרוץ אל הלב של הרוב של שתי החברות. הטיפול ביחסי הערבים צריכה לעלות לתודעה בכל דרך, וכל דבר אחר פירושו הפקרות והפקרת העתיד של ילדינו כאן".
 
מוקדם יותר, בתחילת הכנס אמר ח"כ איתן ברושי, מזכ"ל התנועה הקיבוצית: "זהו כנס חשוב של אחד מהמוסדות המרכזיים בתנועה הקיבוצית העוסקים בחינוך ודו קיום. חזון הכנס צריך לשמש נר לרגלנו, ועלינו לקדם ולשמר יחסי שכנות טובה, ומתן הזדמנויות שוות לכל אחד ואחת, ובוודאי למגזר הלא יהודי שמהווה 20% מאוכלוסיית המדינה. שילוב והכרה בכל מרכיבי האוכלוסייה, הינם אלמנט משמעותי בצמיחת המדינה. להבנתי, הן כמזכ"ל והן כח"כ, עלינו לחבק ולאמץ כל יוזמה לחיבור ושיתוף פעולה בין כל המרכיבים בחברה הישראלית". 
 
file_011
מאחזים חוקיים בלב החברה הישראלית
בישיבת ההנהלה השבוע, דיווחה מיכל גומא ממעגל הקבוצות, על מיזם חדש המקודם בימים אלה לטובת צעירי הקיבוץ. מיזם זה מבקש להעצים את הצעירים ולקדם שיח אידאולוגי על חיי הקיבוץ ופעילות חברתית בסביבתם. תוכנית זו נולדה כחלק משיתוף פעולה בין מעגל הקבוצות, התנועה הקיבוצית ותנועות הבוגרים של מחנות העולים, ובמרכזה יעמוד ליווי אקטיבי של מדריכים המגיעים ממעגל הקבוצות אל מול קבוצות צעירים (גילאים 21-35), מקיבוצי התנועה. מדריכי התוכנית מבקשים ללמוד ולהתאים עצמם לרצונות הצעירים, וביחד להוביל למהלך משמעותי. רמת יוחנן הינו הקיבוץ הראשון שבו ייצא לדרך הפיילוט, כבר בימים הקרובים. לדברי מיכל גומא: "אנו מבקשים לחשוף ולהיחשף. נדרבן את הצעירים להעלות נושאים שלדעתם חשוב לקדם בתוך הקיבוץ. תהליך זה יוביל לעשיה, אותה משימה משותפת שיש בה הכרה של נתינה לקהילה ולחברה". הנהלת התנועה הקיבוצית ביקשה לברך על המהלך, והיא רואה בו מימד נוסף לחשיבות פעילותו של מעגל הקבוצות, ולביסוס הרציונל לפיו מדובר במאחזים חוקיים, בלב החברה הישראלית, התורמים רבות לסביבתם, ולקיבוצים הוותיקים בפרט. הנהלת התנועה ממליצה לקיבוצים לפנות אל אגף המשימות, על מנת לבחון את יישום והתאמת המיזם בקיבוצם. לפרטים ניתן לפנות ל:mesimot@tkz.co.il
 
IMG-20150527...
משקי הדרום מסכמים שנה
האסיפה הכללית השנתית של משקי הדרום, התכנסה השבוע בקיבוץ נצר סירני. את האסיפה הובילו היו"ר יוסי עופר, ומנכ"ל הארגון, מורדי ונטורה, ונטלו בה חלק נציגים בכירים מהקיבוצים ומהארגונים שחברים באגודה. משקי הדרום מהארגונים הכלכליים הבולטים בתנועה, והוא כולל 57 חברים מבארות יצחק וגלגל בצפון ועד זיקים, בית גוברין וקלי"ה בדרום וביניהם: 41 קיבוצים, 13 מושבים שיתופיים, ו- 3 מושבי עובדים. באסיפה אושרו הדוחות הכספיים המרשימים לשנת 2014, הוצגו ואושרו השינויים במבנה הארגוני, וכן אושרו המינויים החדשים למוסדות הארגון. מי שפתח את האסיפה היה מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ח"כ איתן ברושי, שביקש בדבריו להתייחס למצב הכלכלי בקיבוצים היום, על רקע כינון הממשלה החדשה, לדבריו: "אנו עומדים להיפגש בקרוב עם שר האוצר ושר החקלאות. על מנת לקדם נושאים בוערים שבסדר היום הקיבוצי. אני אעמוד על כך שהיחס כלפי ההתיישבות (והקיבוצים בפרט), ישתנה בממשלה הנוכחית. על הממשלה להכיר בהתיישבות ובחקלאות ובעיבוד הקרקע החקלאית כערך עליון המהווה חלק בלתי נפרד מחוסנה של המדינה וכאינטרס לאומי, ממש כמו ביטחון וחינוך".
בתמונה מהאסיפה (מימן לשמאל): ליאור שמחה (מזכיר נצר סירני), דגן לוין (מ. אגף הכלכלה), יואב מרגלית (מחלקת ביטחון), איתן ברושי, יאיר ריינמן, יו"ר שולחן הארגונים, וניר מאיר היו"ר היוצא של התאחדות הארגונים הכלכליים.
 
20150526_131...
תרבות בראש אחר
השבוע התקיים בכפר המכביה הכנס השנתי של רכזי התרבות בתנועה הקיבוצית. הכנס בהשתתפותם של עשרות רכזי/ות תרבות, התקיים בסימן "תרבות בראש אחר", וביקש להעצים את התפישה לפיה התרבות היא התשתית שעליה ניתן לבנות ולטפח את ההון החברתי בקיבוץ. הכנס נפתח בסקירה מקיפה של פרופ' עוז אלמוג, על המגמות השונות בחברה הישראלית והשפעתן על התנועה הקיבוצית. בהמשך ניתנה חשיפה לעשייה תרבותית של ימינו בכמה קיבוצים, כולל עשייה תרבותית משותפת של קיבוץ עם ההרחבה הקהילתית הצמודה לו. הכנס הסתיים בהרצאה המשלבת מופע מרתק של חברי "תנועת תרבות", שהיא רשת של קהילות אמנים החיים ופועלים ביישובי הפריפריה, ומתנהלים מתוך אמונה כי לתרבות ולאמנות תפקיד חברתי חשוב, ויש בה אלמנטים מרכזיים במעשה החינוכי בתוך הקהילות בישראל. משתתפי הכנס הביעו את תודתם על ארגון האירוע ועל המימד החשוב שמקנה התנועה הקיבוצית לנושא התרבות בתוכנית העבודה השנתית. את הכנס נעלהריקי רז מנהלת מטה התרבות: "בניית הקהילה מתרחשת באמצעות התרבות! המציאות מלמדת שבקיבוצים בהם מזניחים את התחום התרבותי – נוצרים סדקים במרקם החברתי, מתפתח ניכור, ומתחדדים ההתנגדויות. קהילה שתשכיל להפנים תובנה זו, מיטיבה עם עצמה ועם חבריה".
 
____________...
הודעת ועדת הבחירות לציבור חברי/ות הקיבוצים: 

הבחירות תתקיימנה ביום ג', 23.6.15

 
בימים האחרונים מופץ מכתב אנונימי המסתתר מאחורי הגדרה: "הפורום לחיזוק התנועה הקיבוצית". זהו סוג של פרסום לא ראוי שאין לו מקום במקומותינו, בו לבעל הדעה יש שם וכתובת, אך הוא בוחר להסתתר! הפרסום הזה אינו מחזק אף אחד, אלא מרעיל את מערכת הבחירות בה יחליטו חברות וחברי הקיבוצים במי הם רוצים לבחור לתפקיד מזכיר/ת התנועה.
ועדת הבחירות דוחה את תוכן הפרסום וקוראת לחברי/ות הקיבוצים להצביע עפ"י רצונם, מצפונם ומיטב הכרתם ולא להיגרר לפרסומים אנונימיים!
 
תזכורת לקיבוצים שעדיין לא שלחו לוועדת הבחירות את הנתונים הכוללים את בעלי זכות ההצבעה בקיבוצכם ואת הרכב ועדת הקלפי-אנא הזדרזו והעבירו בהקדם לאירית מזכירת הוועדה, בפקס: 03-6951407 או למייל:iritg@tkz.co.il
 
אנו קוראים לכל חברי וחברות הקיבוצים להצביע ולהשפיע!

יוסי ורדי, יו"ר ועדת הבחירות.
IMG-20150528...
נפתחה התוכנית למנהיגות ציבורית

שבוע שעבר נפתח המחזור השני של הקורס הייחודי למנהיגות מקרב עובדים במגזר הציבורי, שהם חברי קיבוץ או תושביו. קורס זה מתקיים בשיתוף עם אלכ"א, המכון למנהיגות וממשל של ה"ג'וינט", ומטרתו לגבש מנהיגות ציבורית מבין חברי הקיבוצים וחברי האגודות הקהילתיות, אשר תשפיע על התנועה הקיבוצית ועל השירות הציבורי כולו, תוך העצמה אישית ומקצועית של המשתתפים. בבסיס הרעיון לקורס זה עומד הרצון לשלב את בוגריו ב"פורום מנהיגות ציבורית" של התנועה הקיבוצית, שיהווה צוות היגוי לפעילות מטה התנועה. את הקורס, שמתקיים במכללת רופין, פתח ח"כ איתן ברושי, מזכ"ל התנועה הקיבוצית: "הגידול והצמיחה בקיבוצים הם עובדה. כעת ישנה חשיבות למנף זאת ולפתח מנהיגות שתדע לשלב בין יכולת הקיום לטעם הקיום. אני רואה חשיבות ביצירת מנהיגות בכל הרמות - ביישוב עצמו, בתחום המועצה, בתנועה הקיבוצית וברמה הארצית. יצירת מנהיגות זו הכרחית, ומקבלת משנה תוקף לאור המציאות הפוליטית של ימינו, הדורשת יותר ויותר כלים ותנאים שיקיימו את ההתיישבות".
 
IMG-20150528...
IMG-20150528...
שילוב מנצח
השבוע קיימה מחלקת החינוך בתנועה, יום עיון מיוחד ומרגש בבית איזי שפירא, המוכר כמוסד מוביל בארץ לשילוב ילדים ונוער עם מוגבלויות בחברה. את יום העיון יזמה גלי כוכבא ממחלקת החינוך, והוא בא להעשיר את הידע, ואת המיומנויות, בקרב מנהלות ויועצות החינוך במערכת החינוך הקיבוצית. בנוסף ביקשו מארגני האירוע, להפגיש את מנהלות החינוך עם תפישות חדשות ומשוכללות העוזרות בשילוב ילדים עם מוגבלויות מקשת רחבה, במערכות החינוך של הקהילה. בתחילת היום הושם הדגש בקרב המשתתפות על כך שמערכת החינוך הקיבוצית מתייחסת אל כל הילדים בעלי הצרכים המיוחדים כחלק בלתי נפרד מקבוצת הילדים שבאחריותה, ומכאן נוצרה החשיבות להגיע פיזית אל בית איזי שפירא וללמוד ממקור ראשון, כיצד נעשים הדברים. בסיום יום העיון סיפרה מנהלת מחלקת החינוך, ד"ר גבי אסם, כיצד בכנס יא' (של התנועה) שהתקיים לאחרונה בממשית, אחד הילדים הסובל משיתוק מלא, תפקד במשך שלושה ימים רצופים בשטח, בתנאי לינת אוהל, זאת כאשר הוא נתמך רק ע"י קבוצת הילדים בני גילו בקיבוץ. לדבריה: "מקרה זה עומד לנגד עינינו כאשר אנו מחפשים אופטימיזציה של שילוב מוצלח. יש לומר ולהדגיש- כל ילד בחינוך הקיבוצי ילמד ביחד עם עמיתיו, בני אותה קבוצת גיל בתוך מערכת חינוך אחת".
***
עוד בנושא חינוך ראוי לציין את גן ניצן שבקיבוץ ניר דוד, בהנהלת רוקסנה פלמן, שזכה לאחרונה בפרס החינוך המחוזי של מחוז צפון. בין השיקולים לקבלת הפרס ציינו השופטים כי "המוטו של גן ניצן הינו "קבלת הילד ללא תנאי". במרכז העשייה בגן מקודמת תכנית ייחודית בנושא "ארכיאולוגיה בגן", שבמסגרתה הילדים מפתחים מיומנויות חקר, מתנסים בלמידה משמעותית וסופגים ערכים של כבוד, אחריות ואכפתיות למורשת ולסביבה".
ברכות חמות לגן ניצן! הבאתם גאווה גדולה לקיבוץ ניר דוד, למועצה עמק המעיינות, וכמובן לרשת הגן הקיבוצי של התנועה הקיבוצית.
 
מספר אירועים מעניינים בקרוב:
  • סדנת ניהול יישוב מיטבי. סדנה מיוחדת של התנועה הקיבוצית והמועצה האזורית מטה אשר, עבור שדרת הניהול הבכיר בישובים, תתקיים ב-2.6 באולם במילואות. לפרטים נוספים לחצו כאן
  • "מצטרפים לקיבוץ"אגף חינוך ומשימות יקיים ב-3.6 בקיבוץ נען, כנס אזורי המיועד למנהלי קהילות, רכזי צמיחה דמוגרפית, וועדות צעירים. לפרטים נוספים והרשמה לחצוכאן,
  • תזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית משיקה את העונה ה- 45 שלה ל-2015-16. מנצח ומנהל מוזיקלי- שלו עד-אל. מוזמנים לצפות בתקציר הקונצרטים שיכללו בעונה. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • קבלת שבת בצוותא, לכבוד פרופ' אסא כשר, החוגג 75. האירוע יתקיים ב- 12/6 לקניית כרטיסים מוזלים, קוד 2015 בקופת צוותא. לפרטים לחצו כאן.
  • ריבוי סטטוסים בקיבוץ – משכנים לשותפים. יום עיון מיוחד של אגף החברה בתנועה, יתקיים ב-15.6 בבית התנועה. מיועד למנהלי קהילה, יושבי ראש, מרכזי צמ"ד וועדות קליטה. לפרטים נוספים לחצו כאן
 
_________.2
שבועות בקיבוצים, וגל חום קיצוני
למי ששכח... בתחילת השבוע ולאורך הסופ"ש שלפניו התקיימו חגיגות השבועות המסורתיות במאות קיבוצים. למעלה מ-400 אלף חברי קיבוצים, בני משפחה ואורחים, נטלו חלק באירועים. חג השבועות נחגג גם השנה בקיבוצים בטקסים צבעוניים וססגוניים בהם הציגו ענפי המשק השונים את תנובתם, והביאו לידי ביטוי את כל מרכיבי הקיבוץ: הקהילתי והכלכלי, שילוב הדורות, והקשר לאדמה ולטבע. מוזמנים לצפות בסרטון מהנה המנסה לסכם את מאות הטקסים בקיבוצים. זו הזדמנות להודות לרכזי התרבות בקיבוצים שעמלו וטרחו רבות לטובת חג מהנה.
לצפייה לחצו כאן.
כמה חם!
השבוע היינו עדים לשרב קיצוני בכל רחבי הארץ. מדובר באירוע נדיר כאשר תוך שבוע, בחודש מאי, התרחשו 2 מקרי שרב קיצוניים. השרב הורגש היטב בקיבוצים, אשר פרוסים לכל אורכה ורוחבה של הארץ, כולל במקומות החמים ביותר סמוך לים- המלח, בקעת הירדן והערבה. מוזמנים לשמוע ולראות את הקיבוצניקים השונים החולקים את חוויותיהם מהשרב הכבד. לצפייה לחצו כאן
 
לסיום אאחל לכולנו- סוף שבוע רגוע, מהנה וצונן... שבת שלום!

שי אלט, דובר התנועה הקיבוצית: 058-6650088.

הוספת תגובה חדשה