דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

קצת מהשבוע בתנועה הקיבוצית - 24.7.2015

לוגו תנועה
____________...
קצת מהשבוע בתנועה הקיבוצית
לצפייה בקובץ וורד, לחצו כאן. לצפייה בקובץ PDF לחצו כאן.
 
IMG-20150721...

רפסודיה 2015 - אירוע השיא השנתי של אגף הנוער בתנועה הקיבוצית יוצא לדרך; השנה בסימן ציון 20 שנה לרצח יצחק רבין ז"ל

 
3,000 בני ובנות נוער בכיתות ט'-י"ב מלמעלה מ-250 קיבוצים לוקחים חלק ברפסודיה של התנועה הקיבוצית שמתקיימת כמדי שנה לחופי הכנרת.
הנוער מגיע מכל רחבי הארץ בשלושה מחזורים שונים ובמשך שלושה ימים חווים פעילות, תוכן, מפגשי אישים וחברתיים, כשהשנה מושם הדגש על ציון 20 שנה לרצח רבין.
במהלך הפעילות בונים ילדי חברות הנעורים רפסודות ולבסוף חוצים איתן את הכנרת כמשימה משותפת. משטי הרפסודות יצאו מחוף חוקוק, ובהמשך יגיעו לחוף דוגית. הרפסודיה היא אירוע ייחודי המשלב צד חוויתי גדול לנוער, יחד עם מסרים ערכיים ורעיוניים, והיא תוצר ייחודי של החינוך הקיבוצי. במהלכה הנערים והנערות עוברים משימה משותפת וכפולה: בניית רפסודה על פי כל הכללים וההנחיות, וכשבמקביל יוצק אגף החינוך בתנועה הקיבוצית תוכן משמעותי. במהלך כל מחזור מתקיימים מפגשים, הרצאות ושיחות במטרה לעורר ולקדם מודעות לתכנים חברתיים, כלכליים, ותרבותיים בחברה הישראלית. בשנה שעברה נערכה הרפסודיה בצל אירועי צוק איתן וממנו גם נגזרו חלק גדול מהתכנים. היום למשל (יום שישי), תצא משלחת מהרפסודיה להשתתף באזכרה במלאות שנה לנפילתו של גיא בוילנד, מקיבוץ גינוסר לוחם הנדסה קרבית, שנהרג בקרבות צוק איתן.
IMG-20150721...
IMG-20150722...
בתחילת השבוע (21.7), התקיים המשט הראשון במהלכו צלחו בשלום כ-1200 חניכים וחניכות. היום (יום שישי), בשעות הצהריים יתקיים המשט השני, שבו ישתתפו כ-1100נערים ונערות. אירועי הרפסודיה לשנת 2015 יחתמו בשבוע הבא ביום שלישי, בביקור מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר.
לדברי גבי אסם, מנהלת אגף חינוך ומשימות: "הרפסודיה היא מאירועי הדגל של התנועה הקיבוצית, כאשר הן ברמה הארצית והן התנועתית היא מחזקת את הקשר והזהות של החניכים עם ערכי הקיבוץ- ערבות הדדית, סולידריות, אהבת המולדת, קבלת האחר וחינוך לדמוקרטיה. אנו גאים בפעילות הערכית-רעיונית הנערכת ברפסודיה, זוהי פעילות רשות הכוללת שוק של דעות ובו ניתנת לנוער הזדמנות להיחשף לתפישות עולם שונות, והם כנוער דעתן ונבון, יכולים לשמוע, לשאול ולבדוק באופן אותנטי וחופשי את מגוון הדעות הרחב".
יצוין כי מרבית פעילות הרפסודיה מתקיימת בחוף חוקוק, המשתייך לאיגוד ערים כינרת, והינו חוף 'הדגל הכחול' היחיד בכינרת שזכה בתו האיכות הבינלאומי.
 
___________16
ערבות הדדית בפעולה – החל מחודש אוגוסט תשולם בקיבוצים פנסיה בגובה שלא יפחת מ- 40% מהשכר הממוצע במשק
שינוי תקנות הערבות ההדדית בקיבוץ המתחדש קיבלו גושפנקא רשמית ברשומות. בתחילת השבוע ייצא מכתב להנהלות הקיבוצים, מטעם ד"ר רינת גלילי (מנהלת אגף חברה, קהילה ותרבות), ובו פירוט לגבי תשלומי פנסיית החובה לפנסיונרים בקיבוץ המחדש. עיקרי השינוי בתקנות מצביעים על החלטה מחייבת לפיה גובה הפנסיה המינימלית בקיבוץ המתחדש יהיה (לכל הפחות) 40% מהשכר הממוצע במשק, כשנכון לשנת 2015 הוא עומד על 3,649 שקל. תוקפן של התקנות המחודשות הן החל מ- 16 לאוגוסט 2015 ולפיכך יש ליישמן החל מהפנסיה שתשולם עבור החצי השני של חודש אוגוסט ואילך. יצוין כי קיבוצים שאינם יכולים לעמוד בתקנה עומדת לרשותם הזכות לפנות לרשם האגודות בבקשה לאישור להפחתת התשלום.
ראוי לציין כי בשנה האחרונה ובעקבות מעורבות אינטנסיבית של התנועה הקיבוצית, החליטו קיבוצים רבים לשלם פנסיה מינימלית בהתאם לשינוי, וזאת ללא המתנה לתהליכים הפורמאליים. ד"ר רינת גלילי: "אני רואה בסיום מהלך זה נדבך חשוב בהבטחת רווחתם של  ותיקי וגמלאי הקיבוצים ומקווה שנשכיל לקיים ולפתח את כלל מרכיבי הערבות ההדדית בקיבוץ, המהווים אבן יסוד בזהותנו כקיבוץ. אני קוראת לכל הקיבוצים ליישם החלטה זו כלשונה, כשברקע כבר פועלת קרן סל"ע המאפשרת לחברי קיבוץ שקיבוצם נמצא מתקשה לעמוד בסכום, לקבל עזרה בהשלמת הסכום הנדרש"
 
IMG-20150723...
מרתון מופיעים לקיץ ולחגים
מטה התרבות של התנועה הקיבוצית, קיים השבוע בצוותא, את מרתון המופעים השני לשנה זו. באולם מלא מפה לפה התכנסו רכזי תרבות בקיבוצים, מנהלי פנאי וחברה, מנהלי מועדונים ומנהלי התרבות במועצות האזוריות, ויחדיו צפו ב- 12 מופעים שונים של דרמה, בידור, ומוזיקה. אורך כל מופע עמד על כ-20 דקות על מנת לתת חשיפה טובה ויעילה עבור אנשי התרבות הקיבוציים. במרתון השנה נרשמה כמות מכובדת של מופעים בהובלת בני קיבוץ בעבר ובהווה, כגון; "זהבי חי גרסת הנכד", מופע מוסיקלי שמעלה הנכד של דוד זהבי המלחין, "נעמי שמר והביטלס מסע מוזיקלי בזמן", מופע מוזיקלי המשלב את יצירתה של שמר ואת שירי הביטלס, והמופע "AvevA- אבבה", מופע מעניין של הרכב שהוקם ע"י זמרת וסולנית ההרכב- אבבה דסה, אשר כתבה והלחינה את השירים בתכנית. דסה כוכבת תוכנית הטלוויזיה דה-וויס, היא בוגרת פרויקט תל"מ בקיבוץ גלעד, והייתה זו עבורה סגירת מעגל מרגשת. על הפקת היום הגדוש היו אחראיות, רינה בן-סימון, וריקי רז, מנהלת מטה התרבות, אשר אמרה בסוף האירוע: "מטרת המרתון השני של השנה, הינה לשרת ולסייע לרכזי התרבות לקראת אירועי הקיץ וחגי תשרי. אני מאמינה שחשפנו בפניהם מבחר איכותי של מופעים היכולים לסייע בפעילות תרבותית בקיבוצים. נרצה לקבל משובים ובקשות לקראת תכנון המרתון הבא".   
 

למען ההתיישבות, למען החקלאות

פגישת עבודה ראשונה עם שר האוצר; הסרת הרפורמה בענף הביצים מחוק ההסדרים
20150720_130811
התנועות המיישבות, והתאחדות חקלאי ישראל, ביחד עם הלובי החקלאי בכנסת, ממשיכים בפעילות נמרצת ומשותפת לשיקום ענף החקלאות ומניעת פגיעה רגולטורית בהתיישבות. כזכור, הנושא הראשון המונח לפתחם של החקלאים הינו הדרישה להוציא לאלתר מחוק ההסדרים את נושא החקלאות. מדובר בהצעות כביטול המכסות בענפי הצאן, ביצוע רפורמות שאינן מוסכמות בענפי הביצים, הפטם והדגים, וביטול מועצת הצמחים. בין החקלאים ישנה הסכמה גורפת על כך שמדובר במחטף בעל השלכות מרחיקות לכת על כל מבנה החקלאות הישראלית. ביום שני האחרון, התקיימה פגישה של ראשי החקלאים עם שר האוצר, משה כחלון. מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, ומזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום וילן, מחוזקים בחברי הכנסת ברושי ועטר ששטחו בפני השר את מצוקת ההתיישבות והחקלאות, כולל נושא חוק ההסדרים. בנוסף ביקשו את תשומת ליבו לשורה ארוכה של נושאים כבעיות הבנייה, פערי התיווך, מיסוי העובדים הזרים והיחס הבעייתי לו "זוכים" חקלאי ישראל מול מוסדות התקצוב והתכנון. הייתה זו פגישה טובה במהלכה הפגין שר האוצר עניין בנושאים שעלו, וידע רב בנושא הבנייה והשיכון בקיבוצים. השר כחלון התחייב לחזור ולעסוק בנושא, בתום עיסוקו האינטנסיבי באישור תקציב המדינה, ומתוך רצון לקדם ולפתור בעיות. בהמשך לכך ושלושה ימים לאחר הפגישה, התקשר שר האוצר למאיר צור, ועדכן אותו על הסרת הרפורמה בענף הביצים (ענף ההטלה) מחוק ההסדרים. 
כנס חרום של השדולה החקלאית בכנסת
20150721_105...
חברי הכנסת החברים בשדולה החקלאית, קיימו השבוע כנס חירום לקראת תקציב המדינה, ובעקבות המשבר המחריף בענף. בכנס נכחו יו"ר האופוזיציה, ח"כ הרצוג, ושר החקלאות, אורי אריאל וכל ראשי המגזר החקלאי, שביחד עם 200 חקלאים ביקשו להשמיע זעקה ולחלוק את תחושת השבר. בין השאר העלו הדוברים את הצורך בשינוי צורת ההסתכלות על החקלאות, ובצורך להתאחד ולהתכונן למאבק ציבורי שיכלול יציאה לרחובות. מזכ"ל תנועת המושבים ויו״ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור, אמר כי "החקלאות היא ערך ובכדי לשמור על הערכים, החקלאים צריכים להתפרנס בכבוד ולהחזיר את הפרנסה ואת חדוות היצירה". אחריו דיבר מזכ״ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר שקבע כי "החקלאות בישראל איננה רק כלכלה היא קודם כל התיישבות שהיא אינטרס לאומי. אנו לא יכולים ולא צריכים לשלם על התפלת מים או לממן את רשות המיסים. מטילים עלינו עלויות אסטרונומיות ואח"כ בוכים שמחיר התוצרת יקרה. התנועה הקיבוצית והחקלאים בקיבוצים רואים בחקלאים של המושבים בשר מבשרנו. לא ניתן לפקידים להפריד בינינו, אנחנו אחד". קורת רוח רבה שררה בקרב החקלאים, משמיעת דבריו של שר החקלאות שאימץ למעשה את האידיאולוגיה של השדולה, לפיה חקלאות היא קודם כל ערך, וכן שיש להסיר מהפרק דיון על "הישרדות" ולהחליפו בדיון על כיצד להתפתח ולגדול. יצוין כי היה זה אחד האירועים המרכזים בכנסת, כאשר במהלכו הגיעו כ-30 חברי כנסת להשמיע תמיכה. לצפייה בדיווח על הכינוס, לחצוכאן.
 
20150717_131...
בית חם 
צביקה לוי, האבא של החיילים הבודדים בתנועה הקיבוצית, לא נח לרגע. ביום שישי שעבר, 
התאספו בבריכת השחייה של קיבוץ עין חרוד (מאוחד), כ- 70 חיילים המשתייכים לפרויקט בית חם לחייל הבודד ופרויקט צבר, על מנת להצטנן מהחום הכבד שבמרגלות הגלבוע, ובעיקר לצורך הנאה משותפת והעצמת תחושת הכיף. מדובר באירוע שמקיים צביקה לוי, אחת לרבעון, כאשר כל פעם זוכים חיילים מאזור אחר בארץ לאחה"צ של בריכה, אוכל טוב, מוזיקה ומפגשים חברתיים. הפעם זכו החיילים הנמצאים בקיבוצים שבאזור העמקים. בארגון האירוע נטלה חלק גם איה שגיא, מנהלת פרויקט צבר בתק"צ. במהלך האירוע הגיע לבקר את החילים ניר מאיר, מזכ"ל התנועה. בדבריו לחיילים שיתף ניר את תחושת גאוותו מאותם נערים ונערות שעזבו מדינה ומשפחה (חלקם מבית אמיד) ובחרו להתנדב, לתרום ולשרת למען הגנת המולדת. הוא הביע תקווה לכך שאותם קיבוצים קולטים יהוו בית חם ומחבק עבור החיילים. לבסוף ביקש לברך את צביקה ואיה שפועלים למען החיילים ללא לאות. עם סיום דבריו של ניר, וכמיטב המסורת, הטילו החיילים את צביקה לוי למי הבריכה...
 
____________...
להציל את הילדים
במוזיאון בית לוחמי הגטאות, נפתחה בשבוע שעבר התערוכה המיוחדת, "להציל את הילדים 1945-1938" - לציון 73 שנה לגירוש יהודי צרפת (אקציות אצטדיון החורף בפריז שהתקיימו ב- 16 -17 ביולי 1942). התערוכה חושפת את הסיפורים של הילדים היהודיים שניצלו בעזרת הארגונים המחתרתיים בימי מלחמת העולם השנייה בצרפת. הילדים נקלטו ע"י ארגון אוז"ה (OSE) בבתי מחסה והוסתרו במוסדות ואצל אנשים פרטיים עד סוף המלחמה. אותו ארגון פועל כבר יותר ממאה שנה וכיום הוא העמותה היהודית הגדולה ביותר בצרפת, העוסקת בנושאי חינוך, חברה ובריאות.
אופיר פז פינס, יו"ר הועד המנהל של בית לוחמי הגטאות אמר בעת פתיחת התערוכה: "התערוכה מאירה את האפלה הגדולה שנפלה על אירופה בכלל ועל צרפת בפרט. בתוך החשכה הזו היו ארגון אוז"ה וגופי סיוע מחתרתיים, כנקודות של אור וביטאו בעשייה יומיומית תוך סיכון חייהם וחיי קרוביהם, את קול המצפון והמוסר האנושי המובהקים ביותר. למעשי הצלת הילדים תוך חירוף נפש, מהווה בית לוחמי הגטאות במה ואכסניה ראויה וחשובה."
 
מספר אירועים מעניינים בקרוב:
  • נביאי זעם ונביאי תקווהמרכז בינ"ה, שותף מחר (25.7) , לאירוע מרכזי לציון תשעה באב. מפגש מרגש שהפך כבר למסורת תל אביבית מצליחה, ויתקיים בבית אריאלה שבת"א. הכניסה חופשית אך בהרשמה מראש. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • בונים בקיבוצים, אתגרים בשטח המחנה. כנס ארצי בשיתוף התק"צ, בנושא הבניה יתקיים ב- 28.7 במתחם אייר-פורט סיטי. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • זרעי קיץ- תכנית אטרקטיבית עבור מתעניינים למתרחש בחברה הישראלית. התכנית תתקיים בתאריכים: 9.8-12.9. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • צועדים יחדיו לעתיד משותף יקימו מפגש-מחווה לסיום הרמדאן וחג עיד-אל-פיטר. האירוע יתקיים בנצרת, באולם של בית-הספר "אל-חיכמה" ב-2.8. לפרטים נוספים לחצוכאן.
 
_______1_4
בר/בת-מיצווש בצוותא
"יש לנו 13 משימות", מספרים ילדי כיתת בננה מקיבוץ רעים לכתבה נרחבת שנעשתה בחדשות ערוץ 2, על אירועי בת/בר מצווה משותפים. "הכנו ארוחה לקיבוץ, התנדבנו בצער בעלי חיים, היה לנו מפגש עם ילדי בית אומנה, עשינו התרמה בקיבוץ וקנינו להם צעצועים", מספרים הנערים והנערות מרעים. הכתבה באה להבליט מגמה שיתופית חדשה בציבוריות הישראלית, אשר במידה רבה נשענת על מודלים שפותחו בקיבוצים בעשורים האחרונים. לתנועה הקיבוצית אין ספק שמדובר בנוסחה מנצחת שמשלבת בין גיבוש חברתי, ערכים ותרומה לקהילה.
מזל טוב לכל החוגגים!
לצפייה בכתבה לחצו כאן.
 
לסיום אבקש לאחל סוף שבוע נעים, צונן (!), ועמוס בחוויות טובות. שבת שלום.

שי אלט, דובר התנועה הקיבוצית: 058-6650088

הוספת תגובה חדשה