דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

קצת מהשבוע בתנועה הקיבוצית - 2.1.2015

לוגו תנועה
קצת מהשבוע בתנועה הקיבוצית
לצפייה בקובץ וורד לחץ כאן, ולצפייה בקובץ PDF לחץ כאן
3933840168
033
ביטול אבטחת 15 הישובים לאורך גבול "עוטף עזה 
השבוע הובהר (באופן מאכזב ביותר), שצה"ל החליט להפסיק את אבטחת הישובים בקרבת הגבול, למעט "ישובי הגדר". מדובר בהוצאה מידית של חיילים מ-15 יישובים, כולל קיבוצים שסבלו באופן ניכר בשנים האחרונות, כדוגמת קיבוץ ארז, עלומים, כפר עזה, סעד, נירים, עין השלושה ועוד. מהלך זה, נעשה באופן חד צדדי ובניגוד להסכמות ולהבנות שנוצרו לאחר "צוק איתן", לפיכך פנה מזכיר התנועה, איתן ברושי, בפניה דחופה לשר הביטחון בדרישה לבטל החלטה זו לאלתר. בפנייתו לשר, מתאר ברושי את הפגיעה החמורה בתחושת הביטחון של התושבים וזאת על רקע נחישותם ואומץ ליבם לשקם את קהילות הקיבוצים ולרפא את פצעי המלחמה האחרונה. החלטה זו מקוממת במיוחד לנוכח האיומים החדשים לחייהם של תושבי חבל אשכול, מ.א. שער הנגב, ומ.א. חוף אשקלון, שהתגלו בחצי שנה האחרונה.
הצבת החיילים נבעה מתוך רצון להקל מעט על שיגרת חייהם הקשה של התושבים ולאפשר את המשך התפתחותם וצמיחתם. לדברי איתן ברושי: "תחושת ביטחון ביישובי העוטף לא תיווצר ממילים יפות אלא רק מפעילות נכונה ומדויקת. קברניטי המדינה, מוכרחים לעמוד, דווקא עכשיו, לצדם של התושבים ולדאוג במהירות האפשרית לאמצעי הביטחון, לתשלום הפיצויים שהובטח על אבדן ההכנסות ועל הפגיעה בחקלאות ובתעשייה, ובוודאי על ידי מתן ביטחון ישיר בדמות אבטחת חיילים".
 
____________...
226 קיבוצים משלמים פנסיה של לפחות 40%; עלייה דרמטית של 47% במספר הקיבוצים
במסגרת סיכום השנה של אגף חברה קהילה ותרבות, עולה כי בתחילת שנת 2015 ישלמו 226 קיבוצים פנסיה בגובה של לפחות 40% מהשכר הממוצע במשק, זאת לעומת 154 קיבוצים שעמדו בפרמטר זה בתחילת שנת 2014. עלייה מרשימה זו (כ- 47%), משקפת את סופו של תהליך ארוך אל מול רשם האגודות השיתופיות, שבא לתקן את תקנות הערבות ההדדית באשר לגובה הפנסיה. בסוף התהליך הוסכם על תקנה חדשה, לפיה תהיה הפנסיה המינימאלית בגובה של 40% מהשכר הממוצע במשק, וכי כל תוספת לכך תהיה עלפי מרכיב של ותק. בקיבוצים שכבר משלמים מעבר ל- 40% יחול מרכיב הוותק רק על התוספת לפנסיה המשולמת מיום פרסום התקנה. בשל המצב של ממשלת מעבר, התקנה עדיין לא אושרה. יחד עם זאת, שמחה לבשר ד"ר רינת גלילי, מנהלת האגף, כי בעקבות פניית התנועה הקיבוצית הזדרזו קיבוצים רבים להחיל תקנה זו הלכה למעשה, ולהבטיח בכך רשת ביטחון ראויה.
 

 

 
IS_6-3-13__2...
פעילות אינטנסיבית מול משרד הכלכלה- השבוע נפגש צוות בכיר של התנועה הקיבוצית, שכלל את מזכיר התנועה, איתן ברושי, ואת מנהל אגף הכלכלה, דגן לוין, שביחד עם בכירים מברית פיקוח, פגשו את המשנה למנכ"ל משרד הכלכלה, הגבמיכל צוק. על הפרק עומדת בעיית סבסוד מעונות היום לגילאים 1-3 בקיבוצים המתחדשים. ההסדר המקורי שירת נאמנה את חברי הקיבוצים בקיבוץ השיתופי, אך הוא אינו רלוונטי ואינו מכיר במשפחות המתגוררות בקיבוצים המתחדשים. לפיכך מתעכב סבסוד התשלומים למשפחות עבור ילדיהם. מדובר בהטבה של כ-900 מיליון שקל, הניתנת מתקציב המשרד, לכלל המשפחות בישראל, נציגי התנועה הבהירו שלא ייתכן מצב בו לא ייהנו גם חברי הקיבוץ מהטבה זו. בסיכום הפגישה נקבע, כי לאחר עיון בחומר, ייבחן משרד הכלכלה דרכי פעולה בהם ניתן להחיל הטבה זו על כל הקיבוצים
 
kamea-logo_0
סיכום שנה בקרן קמ"ע:  ניתנו  120 הלוואות לחברים מ-40 קיבוצים בהיקף של 60 מיליון שקל
קרן קמ"ע מעניקה לחברי קיבוץ, ערבות בסכום של עד 50% מסכום ההלוואה ובכך מאפשרת לחברים לקבל ריביות הלוואה (משכתנאות) אטראקטיביות ולקצר את משך תקופת החזר ההלוואה. בסיום שנת 2014, מדווחת הקרן על עזרה מעשית בקרב 40 קיבוצים ובסכום של כ-60 מיליון שקל. הקרן מסייעת ישירות בצירופם של חברי קיבוץ חדשים למעגל הלווים, זאת בניגוד למצבם בעבר בו התקשו לקבל הלוואה ללא ערבות מספקת. מדובר בערבות לחברי קיבוץ אשר בונים, רוכשים או אף משפצים את ביתם. ערבות הקרן מוכרת ע"י בנק מזרחי טפחות, בנק לאומי, בנק איגוד ובקרוב גם ע"י בנק הפועלים. במסגרת ההסדר של קרן קמ"ע החבר ממשכן לבנק ולקמ"ע את זכויותיו, כאשר הקיבוץ אינו צד הערב להלוואה.
 
prof._shlomo...
התקדמות בנושאי סיעוד ורווחה
השבוע יזמה מנהלת מחלקת הרווחה, אורית גלאור, פגישה רבת משתתפים עם מנהל הביטוח לאומי, הפרופ' שלמה מור-יוסף, ועם מזכיר התנועה הקיבוצית ביחד עם מנהלת אגף חברה, על מנת לקדם פתרון לנושאים בוערים, כדרכי הפניה לתמיכה לקרן הסיעוד והרכב מעונות היום. הייתה זו פגישה מוצלחת ביותר שבה ביטא פרופ' מור-יוסף, רצון לשת"פ ולעזרה, כאשר יוקם צוות משותף לשינוי ההגדרות, כך שהבתים הסיעודיים בקיבוצים יוכרו כמוסד ציבורי היכול לבקש תמיכה מקרן הסיעוד של ביטוח לאומי. בנוסף, יקודם פתרון למעונות היום לקשישים בקיבוצים. נכון להיום, מעון שכזה יכול להכיל רק את חברי הקיבוץ של אותו קיבוץ ועוד 2 "חיצוניים". אם זאת, במחלקת הרווחה בתנועה, מזהים רצון של קיבוצים רבים לאחד בין המעונות בקיבוצים שכנים ובכך להבטיח את המשך קיומם. הפתרון המסתמן, לפיו חברים מקיבוצים שכנים (מאותה מועצה אזורית) לא יוכרו כחיצוניים אלא פנימיים, יכול לשמש הצלה למפעל חשוב זה.
 
קרן סל"ע תעביר תמיכה לקיבוצים כבר החודש
לקראת ישיבת מועצת התנועה הקיבוצית, מדווחים באגף החברה שכבר החודש (ינואר) יזכו חברים, משלושה קיבוצים שונים, לקבל סיוע מקרן סל"ע. קרן זו הוקמה לצורך סיוע לחברים שקיבוצם אינו יכול לשלם את הפנסיה על-פי התקנות ואין להם מקורות הכנסה נוספים מלבד קצבאות הביטוח הלאומי. 
בשנה האחרונה נקבעו הקריטריונים לזכאות, גויסו תרומות לקופת הקרן, וכן גובשו נוהלי הקרן ודרכי העברת הכספים לזכאים. בתנועה הקיבוצית מבקשים להודות, להוקיר ולהכיר תודה לקיבוצים אשר העלו תרומה יפה לפעילות הקרן. לדברי ד"ר גלילי, מגלמת הקרן את הדאגה והמחויבות של הכלל כלפי הפרט: "אני גאה כי לא פסה הסולידריות ברחבי התנועה הקיבוצית, וכי קיבוצים שמצבם הכלכלי מאפשר זאת תרמו ברוחב לב כדי לסייע לאותם חברי קיבוצים נזקקים".
 
20141224____...
יעל שאלתיאל נבחרה כנציגת ועדת האיתור לשמש כיו"ר הוועד המנהל של סמינר הקיבוצים. השבוע הוחלט ע"י ועדת האיתור, שמינה הוועד המנהל, להמליץ על יעל שאלתיאל כנציגה מוסכמת כיו"ר סמינר הקיבוצים. שאלתיאל חברת קיבוץ נווה אור, מילאה את כל תפקידי הניהול בקיבוצה, ובמשך 11 שנה עמדה בראשות המועצה האזורית עמק המעיינות. בנוסף, שימשה במספר תפקידים בכירים כמנכ"לית משרד החקלאות וכמנכ"לית קק"ל. את תפקיד היו"ר, מילאה לאחרונה ובאופן זמני ד"ר גבי אוסם, מנהלת מחלקת החינוך בתנועה.   
20141226_100...
עתיד השמאל בישראל-
למעלה מ-100 איש השתתפו ביום העיון, "עתיד השמאל בישראל", שהתקיים ביד טבנקין ביום שישי שעבר. יום העיון, שתוכנן טרם ההודעה על הבחירות, הוקדש לדיון בגישה ביקורתית רחבה בשאלת מקומו ותפקידו של השמאל בישראל כיום. בין הדוברים ניתן היה למצוא את פרופ' דני גוטוויין, השר לשעבר רן כהן, במבי שלג, עיתונאית ועורכת "ארץ אחרת" ואת אורי יזהר, מחבר הספר "עתיד השמאל בישראל- דעיכה או התחדשות?"
נציג התנועה הקיבוצית, המזכ"ל איתן ברושי, וכן, בכירים כאהרון ידלין, ואבשלום (אבו) וילן, הקדישו את דבריהם למקומה של התנועה הקיבוצית כגורם מרכזי במפלגת העבודה. יונה פריטל, מנהלת יד טבנקין, סיכמה את הדיון בכך, שיש צורך ללמוד היטב את לקחי העבר, ולחבור לצרכים הרלבנטיים של החברה הישראלית היום
.
 
20141224____...
חייל "צבר" זה הכי אחי
לאחרונה התקיים בבית הצופים שבתל-אביב, טקס פתיחתמחזור החורף של גרעיני "צבר". מדובר במחזור השני המתקיים מדי שנה (לעומת מחזור הקיץ), שבו מקבלים את פניהם של העולים החדשים ומצוותים אותם לגרעינים.בטקס השתתפו שבעים חיילות וחיילים בודדים שעלולארץ יום קודם לכן.  חברי צבר החדשים ייקלטו, במסגרתשל ארבעה גרעינים, בביתם החדש שישמשאותם במהלך השירות הצבאי (ולחלקם גם אחריו), בקיבוצים עין-השלושה, קבוצת-יבנה, נווה-איתן ומעוז-חיים. לשניים מהעולים החדשים הייתה זו חוויה מיוחדת: תוםקרטיס מאוסטרליה ודקל מנשה מפינלנד עלו בעקבותאחיהם, שהיו באותו מעמד בדיוק לפני שנה ונקלטו בגרעיןצבר בגניגר.

בתמונה- האחים מנשה עם עופר רימון נציג התנועה הקיבוצית.
 
התנועה הקיבוצית משקיעה מחשבה ומשאבים בפיתוח הנהגות הקיבוצים ובחיזוק חברי קיבוץ בתפקידי מפתח. בשבוע שעבר נפתח מחזור נוסף של הקורס להכשרת מנהלי קהילה, ובסוף ינואר ייפתח הקורס למרכזי ביטחון סוציאלי ופנסיה. עוד מתוכנן להיפתח במרץ קורס מנהיגות ציבורית לחברי קיבוץ ותושביו העובדים במגזר הציבורי, משרדי ממשלה ומועצות אזוריות. הקורס מתקיים בשיתוף עם אלכ"א, המכון למנהיגות וממשל של הג'וינט. ההרשמה בעיצומה ואנו מזמינים מועמדים מתאימים למהר ולהרשם לקורס. כמו כן, באפריל מתחיל הקורס לפיתוח רכזי משק ומנהלים עסקיים שעוסק בנושאים העומדים בראש סדר היום הקיבוצי. כל הקורסים הם בשכר לימוד מופחת ומשתתפיהם זכאים למלגה מטעם התנועה הקיבוצית.
 
ושהיה לכולנו סוף שבוע מהנה, חמים ושבת שלום!

שי אלט- דובר התנועה הקיבוצית, 058-6650088

הוספת תגובה חדשה