דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

קצת מהשבוע בתנועה הקיבוצית - 19.6.2015

לוגו תנועה
____________...
קצת מהשבוע בתנועה הקיבוצית
לצפייה בקובץ וורד, לחצו כאן. לצפייה בקובץ PDF לחצו כאן.
 
Untitled1

 257 קיבוצים יבחרו מבין חמישה מועמדים את מזכ"ל/ית התנועה הקיבוצית הבא/ה

ביום שלישי הקרוב, ה-23 ביוני, יתקיימו הבחירות למזכיר התנועה הקיבוצית. כ- 55 אלף בעלי זכות הצבעה, מ-257 קיבוצים ייגשו לקלפי על מנת לבחור את מי שיוביל את התנועה הקיבוצית בארבע שנים הקרובות. בבחירות השנה נרשם מספר שיא מועמדים, ועל קולותיהם של חברי הקיבוצים מתמודדים: יונה פריטל מקיבוץ מעלה החמישה, מרקי לוי מקיבוץ זיקים, נגה בוטנסקימקיבוץ בית השיטה, נימרוד מדר מקיבוץ ניר אליהו, וניר מאיר מקבוצת שילר. המועמד שייבחר יחליף את המזכ"ל המכהן בשנתיים האחרונות, איתן ברושי, שנבחר לאחרונה בבחירות לכנסת ה-20, ומכהן כח"כ מטעם "המחנה הציוני". 
לדברי ח"כ איתן ברושי, מספר המתמודדים על הזכות להוביל את התנועה הקיבוצית הינה תעודת כבוד לתנועה ולתפקיד: "הבחירות הקרובות מתקיימות בנסיבות מיוחדות ולאחר שנוצרה הזדמנות ייחודית ובה מזכירות התנועה מכהנת במקביל לנציגות משמעותית לקיבוצים בכנסת. זו הזדמנות למינוף התהליך המרשים שעברה התנועה הקיבוצית, בשנים האחרונות, ובבסיסו יציאה מרשימה ממשבר לצמיחה והתחדשות. אני קורא לחברות ולחברים להשתתף בהמוניהם, להצביע ולהשפיע על דמותה ועל הנהגתה של התנועה הקיבוצית בשנים הקרובות".
tkz1
בחודשים האחרונים ניהלו המתמודדים מסע בחירות אינטנסיבי בקיבוצים ברחבי הארץ, עברו בקיבוצים ונפגשו עם המצביעים. כל מועמד פרש את משנתו למילוי התפקיד המשמעותי, במסגרתו בכוונתו להוביל ולקדם תהליכים לייצוג הקיבוצים וחבריו בשורה ארוכה של תחומים: כלכלה, קהילה, דיור, בריאות ורווחה, חינוך, ועוד. ההצבעה בקלפיות בקיבוצים הקטנים (עד 100 חברים), תתאפשר החל מהשעה 16:00, ואילו בקיבוצים הגדולים יותר, ייפתחו הקלפיות החל מהשעה 12:00. כל הקלפיות יסגרו בשעה 20:00. לאחר שייאספו כלל פתקי ההצבעה, ירוכזו וייספרו הקולות בוועדת הבחירות המרכזית, בראשותו של יוסי ורדי, ראש מ.א. עמק הירדן. בבחירות זכאים להצביע מי שהינם חברי קיבוץ ובעלי זכות הצבעה באסיפה הכללית בקיבוצם. לתפקיד המזכ"ל ייבחר המועמד שיקבל למעלה מ-40% מקולות הבוחרים. במידה ואף אחד מהמועמדים לא יזכה למספר הקולות הנדרש, יתקיים סיבוב שני ובו יתמודדו שני המועמדים שקיבלו את מירב הקולות בסיבוב הראשון. סיבוב שני, במידה ויידרש,  יתקיים עוד שבועיים ביום שלישי ה-7.7. המזכ"ל/ית החדש/ה י/תכנס לתפקידו/ה באופן רשמי, שבוע לאחר הבחירות בישיבת מועצת התנועה הקיבוצית שתתקיים ברמת אפעל.
 
_______1_3
סיום מוצלח: סמינר הקיבוצים עובר לתקצוב הות"ת
בתום שבוע של דיונים והחלטות ובסיומו של תהליך ארוך שנים, אישרה אסיפת סמינר הקיבוצים את שינוי תקנונה, כמו גם את הצעות ההחלטה בנוגע לפרויקט הבנייה, וכן את אישור האמנה החינוכית. בכך הושלם מהלך הצטרפות סמינר הקיבוצים לתקצוב הות"ת, תוך שמירת האינטרסים הכלכליים של הצדדים. אסיפת עמותת סמינר הקיבוצים, למעשה אשררה ביום רביעי השבוע, את מחויבות המכללה לעסקאות המקרקעין ולעמידה מתחייבת בהסכמי עבר, ובכך אפשרה את הצטרפות המכללה לות"ת, תוך ביצור עוצמתה ומעמדה הייחודי של המכללה ברשימת המוסדות האקדמיים המובילים בישראל.
לאסיפה זו קדם דיון מקיף במזכירות התנועה הקיבוצית בתחילת השבוע, שבו התקבלה החלטה התומכת נחרצות במעבר הסמינר לתקצוב הות"ת. בפני חברי המזכירות הוצגה תמונת המצב והם קיבלו את הנחת הבסיס המחייבת לסיים בדחיפות מהלך זה. בנוסף, הוסברה מהות עסקת בניית הסמינר החדש והשלכותיו. המזכירות מחוייבת להחלטת הוועד המנהל של הסמינר (מה- 31.5), המדגישה 
כי המעבר לות"ת אינו פוגע בהתחייבויות ובהסכמי עבר, לרבות עסקת המקרקעין. בנוסף, החליטה המזכירות כי במקביל, ובטרם יושלם המעבר לות"ת, יחתמו סמינר הקיבוצים והתנועה הקיבוצית על הסכם ביניהן. ההסכם יתבסס על ההבנות שסוכמו בין הצדדים ואושרו על ידי הות"ת עם התיקונים המתחייבים. במזכירות התנועה ובאסיפת הסמינר ביקשו להודות בסיום הדיונים לד"ר גבי אסם, מנהלת מחלקת החינוך, שבתוקף היותה יו"ר זמני של המכללה פעלה ללא לאות ובמסירות להבטחת הצטרפות סמינר הקיבוצים לות"ת. 
 
___________13
Meir_1small
הקיבוצים והמושבים מאחדים כוחות במאבק על ביטול מס מעסיקים והשבת נקודות זכות לעובדים הזרים בחקלאות
השבוע יצאו ראשי תנועות הקיבוצים והמושבים, בקריאה דחופה לשר האוצר ולשר החקלאות להתערבותם שתוביל לביטול מיידי של מס המעסיקים וכן להשבת נקודות הזיכוי לעובדים הזרים בחקלאות. נושא מיסוי העובדים הזרים מהווה אבן ריחיים על צווארם של החקלאים שבמילא מתמודדים עם קשיים חסרי תקדים בשנים האחרונות. מדובר בעיוות מקומם כאשר הרציונל שעמד מאחורי המיסוי ביקש להגביר העסקת ישראלים בענף החקלאות. מנגד, דוח שפרסם בנק ישראל, לפני כעשור, הוכיח שבאזורי ספר מרוחקים (היכן שמרוכזת מרבית הפעילות החקלאית), ישנם אחוזי אבטלה אפסיים שמייתרים את מטרת המס. כמו כן, בשנת 2009 נחתם מתווה בין החקלאים לממשלה, שביקש להוביל להפחתת העובדים הזרים בחקלאות, מתוך מחשבה שהדבר יגביר את העסקת הישראלים בתחום ויבטל את מס המעסיקים. מבחן התוצאה של מתווה זה הוא כישלון שהוביל את הענף כולו למשבר חמור בשל מחסור בידיים עובדות בחקלאות. כישלון זה הוביל את הממשלה לחזור בה מאותו מתווה ולהחזרת מכסת העובדים הזרים בחקלאות לאותה כמות כפי שהייתה לפני 2009. "את נטל המס המיותר הזה על החקלאות יש להסיר מיד וחשוב לתקן את המעוות ויפה שעה אחת קודם", כך סיימו את פנייתם לשרים, מאיר צור, מזכ"ל תנועת המושבים, וח"כ איתן ברושי, מזכ"ל התנועה הקיבוצית. 
 
20150615_100...
משכנים לשותפים
השבוע התקיים בבית התנועה הקיבוצית יום עיון של אגף החברה, שביקש להתעמק בנושא ריבוי הסטאטוסים בקיבוץ של ימינו. הכינוס, בהובלתו של ירון לינדמן מהמטה לצמיחה דמוגרפית, דן במשמעות ריבוי הסטאטוסים והשלכותיו, וניסה להציע דרכים לפתרונות המאחדים ו/או מצמצמים את הסטאטוסים בקיבוץ. הכינוס נפתח ע"י לינדמן ועו"ד מיכי דרורי מהמחלקה המשפטית, אשר סקרו בראיה היסטורית מקיפה את הנושא ושיקפו תמונת מצב מורכבת, זאת כאשר ריבוי הסטאטוסים הינו תולדה של משברים חברתיים-כלכליים, שבחלק מהמקרים הצילו את הקיבוץ מכליה דמוגרפית. מנגד, ריבוי הסטאטוסים מציף סוגיות העוסקות בזהות הקיבוץ והדרכים הנכונות לקליטה וצמיחה, ולעיתים משליך על קיומו של הקיבוץ כקהילה המנהלת תרבות ייחודית. מקום מיוחד בכנס ניתן לעו"ד מירון הכהן, נציג רשם האגודות. בדבריו הוא ביקש להזהיר את הקיבוצים מלקיים תהליכים שנשמעים טוב אך הם בעצם "מכבסת מילים" לתהליכים חסרי תוכן. לדעתו ההסתכלות הביקורתית על זכותם של הקיבוצים להמשיך ולהחזיק אמצעי ייצור ציבוריים, תלך ותגבר. לכן, על הקיבוצים לעדכן בהקדם את זהותם הערכית ולבדל עצמם באורח חיים ברור מיישובים קהילתיים אחרים.
 
ליהנות כמו כולם
11023886_836...
ההרשמה לקייטנות איל"ן בקיבוצים יוצאת לדרך. בקיץ הקרוב, יארחו קיבוצים רבים קייטנות מיוחדות של ארגון איל"ן עבור ילדים ובני נוער הסובלים ממוגבלויות (גילאי 21-7). מדובר בפרויקט מיוחד לכאלף ילדים ובני נוער המתקיים ב-36 ישובים וקיבוצים. הפרויקט מאפשר לילדים והנערים לצאת לקייטנה מחוץ לבית במשך שישה ימים, עם לינה בקיבוצים ובילוי משותף במחיצת בני גילם. הקייטנות משלבות מפגש חברתי, פעילויות ספורטיביות, השתתפות בטיולים והכרת הארץ. הקייטנות יפעלו בקיבוצים הבאים: כפר עציון, שפיים, גן שמואל, עלומים, מירב, עין הנצי"ב, אשדות יעקב איחוד, מעלה גלבוע, סעד, בארות יצחק, לביא, ראש צורים, עין צורים, טירת צבי, קבוצת יבנה, מגדל עוז, שלוחות, מעגן מיכאל, גבע ומגל.
מטה התנועה מברך בחום את אותם קיבוצים שמצאו לנכון להתגייס לפעילות מקודשת זו.
לפרטים נוספים והרשמה, לחצו כאן.
סוף שנה בנעל"ה
20150616_151...
כ- 75 חניכי י"ב במסגרות נעל"ה ממבואות הנגב, מבואות עירון, כפר רופין ואיילות מסיימים בימים אלה את לימודיהם בשורה של טקסים ופרידות. החניכים נפרדים בהתרגשות ובתודה מצוותי החינוך והליווי המסורים שעשו איתם כברת דרך ארוכה ומשמעותית מאז שהגיעו כנערים ללא שפה ומשפחה ועד לסיום לימודיהם והמשך דרכם לשירות צבאי, ש"ש, שירות לאומי ועוד.
מנתונים שהצטברו "בשולחן התכנית" של התנועה הקיבוצית, עולה תמונה מרשימה, לפיה כ- 90% מהמסיימים נשארים בארץ וכ- 60% מהם גם מביאים את הוריהם(!) איציק שפרן מנהל הקשר עם נעל"ה בתנועה הקיבוצית נפגש עם הבוגרים במסגרות השונות, איחל להם הצלחה והעניק להם במתנה תיקי גב מובחרים, שנתרמו ע"י "קרן חבצלת".
לא נותר אלא לאחל להם ברכה ודרך צלחה, ולצפות לראותם בקרוב בקיבוץ.
 
IMG-20150618...
פשעי שנאה- לייבש את הביצה
בתנועה הקיבוצית הזדעזעו, כמו רבים במדינה, מהצתת כנסיית "הלחם והדגים" שבטבחה שבצפון הכינרת. האירוע שהתקיים אתמול (יום חמישי), עדיין נחקר אך יש יסוד להאמין שמדובר בפשע שנאה של חוסר סובלנות ופנטיות דתית-לאומית. כצעד תגובה מיידי התקיים אתמול במקום כנס חירום של קבוצת "תג מאיר", בו ייצג את התנועה הקיבוצית, גיל מושקוביץ רכז מחלקת משימות. מושקוביץ היה שותף מרכזי בארגון אירוע התמיכה שביקש להציג לבאי הכנסייה ולציבור כולו, את הקול השפוי היוצא כנגד פשע נוראי שבוצע באחד מהמקומות המקודשים לנצרות. כמה שעות לפני כינוס החירום התייחס מזכ"ל התנועה, ח"כ איתן ברושי לנושא וקרא לכל גורמי הבטחון לשנות גישה ולמצות את כל האמצעים למיגור התופעה ע"י טיפול יסודי: "הגיע הזמן לייבש את הביצה ולא לטפל רק ביתושים! מדובר בפגיעה במרקם החיים בארץ ואיום לשלום החברה הישראלית. התנועה הקיבוצית תהיה שותפה בכל יוזמה לסיכול ומניעה של מקרים דומים".
 
מספר אירועים מעניינים בקרוב:
  • גלריית הקיבוץ- אֶרֶץ- תערוכה חדשה של האמנית מרב סבירסקי תתקיים בתאריכים: 1.8-26.6. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • "פסטיבל יותר"- אירוע שנתי המיועד לכל המלש"בים/ות המתגייסים מיולי 2015 –אפריל 2016. האירוע יערך ב-1.7 בין השעות 15:00-22:00,בגני יהושע בפארק הירקון. ניתן להיכנס רק עם תעודות זהות או צווי גיוס. לפרטים נוספים לחצו כאן
  • תזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית בקונצרט סיום העונה עם אנדריאס שול. בתאריכים 1-12.7, מקדימה התזמורת את החגיגה העולמית לציון 400 למותו של שייקספיר, ומארחת על במתה את גדול זמרי הקונטרה-טנור בעשורים האחרונים. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • צוותא- "היו לילות"-הלחנים והפזמונים של מרדכי זעירא. ב-15.7 ייערך מופע שכולו נוסטלגיה לשירים האהובים. בהשתתפות שלומית אהרון. לפרטים לחצו כאן.
  • רפסודיית צעירים- במסגרת אירוע השיא של מחלקת המשימות, תתקיים השנה רפסודיית הצעירים המיועדת לצעירים מקיבוצים בגילאים 21-35. מוזמנים לקחת חלק. לפרטים נוספים לחצו כאן. 
 
Untitled1_0
דברי המתמודדים לראשות התנועה הקיבוצית- 
בהמשך לפתיחת הדיווח, וימים ספורים לפני פתיחת הקלפיות, ביקשנו מהמתמודדים לתפקיד לומר כמה מילים על הבחירות הקרובות ועל התנועה הקיבוצית.

יונה פריטל: "התנועה הקיבוצית היא של כולנו, של כל חברי הקיבוצים. אני קוראת לכם להצטרף אלי ולהיות שותפים להתחדשות התנועה הקיבוצית כתנועה חברתית שהיא רלבנטית לחברים ולחברה הישראלית. רק כך נוכל לשמור על זכויותינו ועל התנאים להמשך קיומנו כקיבוצים לאורך שנים".

מרקי לוי: "מסע ארוך, מאתגר ומרתק בקיבוצי התנועה, מתקרב אל קיצו. אני מנסה להגיע לכמה שיותר קיבוצים וחברים על מנת לשוחח, להקשיב ולנסות לסייע. אני מאמין בתומכים ובפעילים בכל קיבוצי התנועה שעובדים קשה, מסורים ומבינים את חשיבות הבחירות והתנועה. אני בטוח כי חברי וחברות הקיבוצים יקבלו את ההחלטה הנכונה ויבחרו באדם הנכון- מזכ"ל שיוכל להתחיל לעבוד מהיום הראשון, יתמודד עם האתגרים שלפנינו ויקדם את התנועה הקיבוצית והקיבוצים בשלל תחומי החיים – מהפנסיה, דרך הבניה ועד החינוך".

נגה בוטנסקי: "בסיומו של המסע המרתק, במהלכו פגשתי מאות חברות וחברים - אני בטוחה שחברים מאושרים הבטוחים בעתידם, הם הבסיס לקיבוץ חזק. קיבוצים חזקים הם המרכיבים תנועה חזקה ומשמעותית לחבריה ולחברה הסובבת. זהו אתגר מורכב ומרתק, ומאמינה שאקבל את אמונם של החברים לעמוד בו".

נימרוד מדר: "אני קורא לחברים והחברות בקיבוצים לקחת חלק בבחירות להנהגת התנועה ולא להיכנע לאדישות, אני עצמי מתכוון לעשות מאמץ עד לרגע האחרון במטרה להפתיע ולהביא לבחירה צעירה לראשות התנועה ומאחל לכולנו בהצלחה ושתהיה מערכת בחירות הוגנת״.

ניר מאיר: "אני מתמודד כדי לנצח. מה שחשוב זה לא רק הבחירות אלא בעיקר היום שאחריהן, האתגרים שמחכים לנו והשאלה מי יוכל להתמודד מולם בהצלחה. זו השאלה אותה צריכים לשאול החברות והחברים: למי מבין המתמודדים היכולת, הכישורים והניסיון להוביל את התנועה הקיבוצית. בבחירות אין מועד ב'. להצבעת החברים תהיה השפעה ישירה על היכולת של התנועה הקיבוצית כולה להמשיך ולהתקיים. זו אחריות גדולה ואני סומך על החברות והחברים שינהגו באחריות ויקבלו את ההחלטה הנכונה בקלפי. בואו להצביע".
 
ברוח הדברים אבקש לאחל לכולנו יום בחירות הוגן, וחברי, שימלא את ייעודו ושיציב בראש התנועה הקיבוצית את האדם הראוי/ה ביותר.
לכו להצביע!
סוף שבוע מהנה ונעים ושבת שלום.


שי אלט, דובר התנועה הקיבוצית: 058-6650088.

הוספת תגובה חדשה