דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

קצת מהשבוע בתנועה הקיבוצית - 13.2.2015

לוגו תנועה

____________...

קצת מהשבוע בתנועה הקיבוצית

 

לצפיה בקובץ וורד לחץ כאן. לצפייה בקובץ PDF לחץ כאן.

IMG-20150209...

IMG-20150210...

 

התנועה בערבה

בהמשך למדיניות הביקורים בשטח והקשר עם הקיבוצים, קיים השבוע מטה התנועה הקיבוצית סיור בן יומיים בקיבוצי דרום-הערבה, בהובלה ובארגון של מזכ"ל התנועה איתן ברושי ורכז האזור יהודה סלומון. הביקור הוקדש לסיורים בקיבוצים ולפגישות עם הנהלות וחברי הקיבוצים, וכן למפגש עם ראשי האגפים במועצה האזורית חבל אילות. בפגישות נסקרו הענפים הכלכליים בקיבוצים וכן הפעילות הקהילתית המקומית. בנוסף, עודכן המטה על הקשר בין המועצה לקיבוצים, על ההתמודדות עם סוגיות הבנייה והצמיחה הדמוגרפית ועל נושאים שונים בתוך החיים הקיבוציים על כל גווניהם. חברי מטה התנועה ביקשו לבחון כיצד ניתן להמשיך לסייע לצמיחה הדמוגרפית של הקיבוצים ולפיתוח מקורות הכנסה, מתוך ההבנה ששני הדברים תלויים זה בזה. בהמשך, הביעו הערכה רבה לקיבוצים עמם נפגשו, על התהליכים המרשימים שהנהיגו בשנים האחרונות, שהובילו לחיי קהילה יציבה וצומחת. בתום הסיור אמר איתן ברושי: "קיבוצי הערבה מהווים דוגמה מעולה לשילוב בין ערכי התיישבות. מדובר בחבל ארץ מבודד ורחוק יחסית ממוקדי מקבלי ההחלטות, ובכל זאת, הקיבוצים בו הוכיחו כיצד ניתן לאורך כל השנים לקיים חיי קהילה משגשגים. התנועה הקיבוצית תמשיך לסייע לקיבוצי הערבה באיגום המשאבים וניצול כל הכוחות, ועל-ידי כך להעצים תהליכים דמוגרפיים".

 

 

להזדקן בכבוד

11097767991_0

השבוע פורסם מחקר מקיף אותו הזמין המשרד לאזרחים וותיקים. תוצאות המחקר רלוונטיות ונוגעות באופן ישיר באיכות חיי האוכלוסייה המבוגרת בקיבוצים. המחקר נעשה על ידי מרכז הידע לחקר הזדקנות האוכלוסייה שבאוניברסיטה העברית, והוא התבסס על מדגם מייצג של בני 65 ומעלה. תוצאות המחקר מצביעות על כך, כי המבוגרים המתגוררים בקיבוצים חיים טוב יותר, על פי כל קנה מידה שנמדד, לעומת אזרחים מבוגרים החיים בישובים קטנים אחרים או בערים. מרשימה לא פחות העובדה כי מרבית המחקר מתבססת על עדותם של המבוגרים עצמם, ולא על בעלי תפקידים שאמונים בטיפולם. את הפרסום המלא ניתן לקרואכאן.
איתן ברושי, מזכיר התנועה הקיבוצית: "תוצאות המחקר מצביעות על כך שהמבוגרים בקיבוצים חיים ברווחה טובה, ועתידם מובטח על פי כל קנה מידה. אלו הם כמובן תוצאות משביעות רצון, אך חשוב לומר כי התוצאות הללו לא נוצרו יש מאין, כי אם בעקבות עבודה קשה וסיזיפית, הקצאת משאבים והתייחסות מקיפה של התנועה הקיבוצית על כל אגפיה, הנהלות הקיבוצים וחבריהם. אנו נמשיך לפעול בנושא מתוך מחויבות ודאגה לפרט ומתוך עקרונות הערבות ההדדית".

בהמשך לדבריו של ברושי, יצויין כי היינו עדים בחודש שעבר לתחילת פעילות קרן סל"ע, אשר משלימה ומעבירה כספים לטובת קצבת פנסיה נאותה לחברים שקיבוצם מתקשה לעמוד בכך. 

מכללת סמינר הקיבוצים עוברת לות"ת 

__________3_1

מהלך היסטורי בעולם החינוך

משרד החינוך והועדה לתכנון ולתקצוב (ות"ת) של המועצה להשכלה גבוהה חתמו השבוע על המעבר של מכללת סמינר הקיבוצים (ומכללת בית ברל) לאחריות תכנונית ותקציבית של ות"ת. המעבר מתבצע בחלקו כבר השנה ויושלם בתחילת שנת הלימודים תשע"ו. זו הפעם הראשונה של מעבר מכללה לחינוך מאחריות ותקצוב של משרד החינוך לאחריות ות"ת. המעבר לות"ת יעניק לסמינר הקיבוצים תקציבים וחיזוק אקדמי, שראוי לסמינר. בנוסף המעבר יאפשר, בניית תכנית חומש לפיתוח אקדמי. באירוע עצמו נאמרו דברי שבח ותודה, לכל הגורמים שהיו שותפים למהלך וידעו להתגבר על המכשולים. דברי תודה מיוחדים נאמרו לח"כ עמרם מצנע, יו"ר וועדת החינוך של הכנסת, אשר תמך וליווה ולא הרפה עד להשלמת המהלך. 
נציגת התנועה באירוע, ומי שפעלה רבות להגשמת המהלך, היא  ד"ר גבי אוסם, מנהלת מחלקת החינוך בתנועה, שממלאת באופן זמני את תפקיד יו"ר הוועד המנהל של הסמינר, לדבריה: "מדובר בתרומה משמעותית למכללה ולמעמד מקצוע ההוראה בישראל. סמינר הקיבוצים מהווה היום את חוד החנית בהכשרת מורים ובניית דור המחנכים העתידי של ילדי ישראל. הסמינר הוקם ע"י התנועות הקיבוציות, פועל ויפעל ברוח ערכי התנועה הקיבוצית והתפישה הפדגוגית הקיבוצית. המעבר לות"ת ישמור על ייחודו הפדגוגי של הסמינר, יפתח, יחזק, וימצב אותו כמוסד אקדמאי מוביל בחינוך דור המורים העתידי".

 

images_(1)

עדכון- חוק חינוך חובה בגנים-
לאחר שכבר נערכו בתנועה הקיבוצית, למאבק בעדכון החוק וביישום המלצות ועדת טרכטנברג לגבי גני הילדים מגיל 3, התבשרנו השבוע כי החלת החוק תיושם רק בשנת הלימודים הבאה (תשע"ז) ולא בזו הקרובה. דחייה זו רלוונטית למוסדות החינוך בתנועה, מכיוון שמרבית הגנים בקיבוצים מוגדרים כפרטיים, והדבר היה עלול למנוע קליטת "ילדי חוץ" (צינור חמצן קיומי לגנים רבים בקיבוצים), וכן לעצור תשלומים לקיבוצים ממשרד החינוך לטובת כוח אדם ותקצוב המבנים. דחיית היישום בשנה מאפשרת כאמור, קליטת "ילדי חוץ", אך היא עדין לא משנה את המציאות לפיה ההיערכות כיום נמצאת בפיגור ולא נראה באופק תוספת של מבנים ותקנים לגננות וסייעות שייתנו מענה פדגוגי מתאים לילדים. חלי זלינגר, מנהלת מדור הגיל הרך, פנתה השבוע לראשי כל הסיעות בכנסת, על מנת להתריע מבעוד מועד על המתרחש ולא לחזור על אותו תסריט גם בעוד שנה. בין השאר כתבה זלינגר: "אם בוחנים את התנאים ההכרחיים למתן מענה הולם לקבוצת גיל 3-4, מגלים שאלו אינם מצויים בגני הילדים במדינת ישראל כיום. הפער הבלתי נסבל בין הרצוי למצוי שם אותנו, את כולנו בחזקת חסרי אחריות כלפי הדור הבא!"

 

 

____________2

משימות לאומיות- בעקבות האסון הקשה שהכה את היישוב הבדואי, חורה, ששמונה מנשותיו נהרגו בתאונה ליד צומת להבים, בשבוע שעבר, שלח איתן ברושי, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, מכתב לראש מועצת חורה, ד"ר מוחמד אלנבאריובו ביקש להביע תנחומים על האובדן הנורא שפקד את תושבי היישוב. בין השאר כתב לו ברושי: "זוהי טרגדיה נוראית ובלתי נתפסת, ואין לנו אלא להתכנס ביחד עמכם באבלכם הכבד. קשה להיפרד מאדם שאוהבים, קשה לתפוס כיצד נגמרים חיים ברגע, ואי אפשר ולא צריך לעצור את הדמעות. כעת, זהו זמן אחדות וחיזוק הקהילה בחורה, שתדע לבטח לחבק את המשפחות ולהנציח את הנספות". את מכתב התנחומים מסר לד"ר אלנבארי, גיל מושקוביץ,רכז המשימות של התנועה, שמיד עם היוודע דבר התאונה הקשה, ארגן ועמד בראש 3 משלחות שיצאו מטעם התנועה אל משפחות ההרוגות. משלחות המנחמים כללה בין השאר את חברי הקיבוצים השכנים במועצה - להב, דביר, בית קמה, חצרים וכן תושבי מיתר. המשלחות הביעו הזדהות והשתתפות בכאב והדגישו כי האסון חוצה קבוצות ומגדרים

 

 

____1_0

יום עיון לזכרו של "בניטו רונן"- עשרות אנשים, חברים, בני משפחה, חוקרים ומתעניינים, נאספו ביום ב' האחרון, בגבעת חביבה ליום עיון מטעם "מורשת" ויד יערי לזכרו של יעקב (בניטו) רונן, איש המחתרת החלוצית במזרח אירופה (סלובקיה והונגריה) ומבוני גבעת חביבה וקיבוצי הקיבוץ הארצי. לאחר דברים על בניטו מטעם המשפחה והקיבוץ (העוגן), נישאו 4 הרצאות מרתקות באוזני הנאספים. בין השאר שמעו הנוכחים את ד"ר גילה פטרן, מחברת הספר על יהודי סלובקיה בשואה, שדיברה על הקושי של ההנהגות היהודיות, לשתף פעולה נגד גזרות הגירוש, ועל הקמת "קבוצת העבודה", אשר היוותה גוף יוצא דופן בהנהגות היהודיות בתקופת השואה. בהמשך היה זה פרופסור אלי צור (יד יערי) שהסביר על השילוב יוצא הדופן בשומר הצעיר בין הנצחה כתובה וחזותית.  ד"ר אביהו רונן, חוקר השואה ובנו של בניטו, סיכם את יום העיון המעניין והודה לדוברים ולמארגנים.

20150211____...

צוות שנת השירות שכלל את עופר רימון, איילת גודארד, לירז ברנד וסער פוקס, ביקרו השבוע בחווה האקולוגית "חווה ואדם", שסמוכה לעיר מודיעין.
החווה היא אחת מ- 90 אתרי שנות השירות של התנועה הקיבוצית והיא מתרכזת בחינוך לקיימות, אקולוגיה, וחיים בהרמוניה בטבע. צוות התנועה מדווח על קומונת שנת שרות הכוללת 9 שינשינים חדורי מוטיבציה ועם מצב רוח מעולה. בחווה ישנם מספר ערוגות אקולוגיות עם תוצרת משובחת כאשר מרבית הזמן עוסקים השינשינים בחווה בהעברת הדרכות וסדנאות לקבוצות נערים וילדים, מבתי ספר מרחבי הארץ.
לאחרונה, הוכר המקום ע"י צה"ל, כך שהחל מהשנה הבא יעבירו מדריכי חוות "אדם וחווה" קורסי שדאות ליחידות צה"ליות שונות, כחלק מהכשרת החיילים להתמצאות בשטח. 

 

____1

השבוע פורסם סיפורה של רס"ן אירנה בנימוביץ' שנפצעה בנסיבות טראגיות, ממוקש שנסחף ברמת הגולן, וכתוצאה מכך איבדה את כף רגלה. אירנה היא בוגרת תכנית נעל"ה שהתחנכה במבואות הנגב בסוף שנות ה- 90. ליד מיטתה בבי"ח רמב"ם שוהים כל העת בני משפחתה והוריה המאמצים יעל וגבי צ'בק מקיבוץ דביר. השבוע ביקרו אותה אורי בראל, המקשר היוצא של תכנית נעל"ה בתנועה הקיבוצית ואיציק שפרן המקשר הנכנס לתכנית, ואחלו לה רפואה שלמה והחלמה מהירה, והעניקו לה תשורות מטעם אגף החינוך והמשימות.

 

 

מכון שיטים – ארכיון החגים הקיבוצי, פיתח תכנית ייחודית להענקת כלים רעיוניים ותפעוליים עבור רכזי ופעילי תרבות בקיבוצים. התכנים פותחו מתוך למידה מעמיקה של צרכי השטח השונים ומטרתה להעשיר ולפתח את התרבות בקיבוץ. בימים אלו מסתיים מחזור ראשון של תכנית ההכשרה שהתקיימה במועצה האזורית גלבוע. התכנית כללה הרצאות, סדנאות סיורים והתנסות מעשית. תכנית נוספת פועלת במ.א ברנר, כאשר בכוונת המכון לקיים בשנה הקרובה עוד קורסים דומים במועצות אזוריות נוספות.
פירוט יימסר בהמשך, וקיבוצים ומועצות המעוניינים להצטרף לחוגים, מוזמנים ליצור קשר ישירות עם מכון השיטים בכתובת: 
chagim@bethashita.org.il

 

 

ט"ו בשבט שמח!
עשרות אלפי איש ניצלו את השבת שעברה לחגיגות ט"ו בשבט בתנועה הקיבוצית. חברי קיבוצים, בני משפחותיהם, חברים ואורחים בחרו לנצל את השבת השמשית ולחגוג את ט"ו בשבט בעשרות הקיבוצים בפעילויות אלטרנטיביות ומסורתיות כאחד. בשל שנת השמיטה, קיבוצים רבים נמנעו מקיום הטקס המסורתי של נטיעת עצים, ובמקום זאת קיימו מגוון פעילויות אלטרנטיביות של חיבור אל הטבע, ובדגש על פעילות המעמיקה את הקשר בין ילדי הקיבוץ לצומח ולאדמה.
קיבלנו מכם תמונות ועדכונים על המתרחש. תודה גדולה! אני מזמין אתכם לצפות בסרטון שהפקנו, המרכז חלק מהפעילויות שנעשו בקיבוצים. לצפייה לחץ כאן. 


נאחל סופ"ש מהנה, חמים ונעים, ושבת שלום!


שי אלט, דובר התנועה הקיבוצית, 058-6650088.

הוספת תגובה חדשה