דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

קצת מהשבוע בתנועה הקיבוצית - 12.6.2015

לוגו תנועה

____________...

קצת מהשבוע בתנועה הקיבוצית

 

 

 

לצפיה בקובץ וורד, לחצו כאן. לצפייה בקובץ PDF לחצו כאן.

 

 

 

 

20150607_103...

20150607_091...

התנועה ברמת נגב

בתחילת השבוע קיים מטה התנועה הקיבוצית סיור במועצה האזורית רמת נגב, בהובלת מזכ"ל התנועה, ח"כ איתן ברושי ובארגון רכז האזור, אסף ארטל. מטרת הסיור הייתה להכיר מקרוב את רמת הנגב והנושאים המעסיקים את המועצה הנחשבת לגדולה בארץ, כ- 22% משטחה של ישראל, הכוללת 14 ישובים קהילתיים ומאופיינת באג'נדה חקלאית-התיישבותית.תחילתו של היום הוקדש לסיור ביישובי פתחת ניצנה (כמהין, קדש ברנע, באר מילכה), שם נחשפו חברי המטה למשק המשפחתי, הכולל גידולי חממות כעגבניות שרי, סוגי דלועים ועשבי תיבול. שתי בעיות עיקריות המלוות כחוט השני את חקלאי האזור (כולל המשק הקיבוצי), נעוצות בבעיית המיסוי המופרכת על העובדים זרים בחקלאות, כשמדובר באזור בו העובדים הזרים לא באים על חשבון עובדים ישראלים, ומחיר המים הגבוה לחקלאות. מזכ"ל התנועה, ח"כ ברושי אמר בשיחותיו עם חקלאי האזור, כי בכוונתו לקדם בהקדם חקיקה ושינוי נהלים בכנסת הנוכחית, עוד לפני אישור התקציב בנובמבר, וזאת מתוך הבנה למצוקת החקלאים, ומתוך ידיעה כי פעילותם החקלאית היא המנוף הכלכלי-חברתי לצמיחת כל האזור ופיתוחו. 

 

 

 

20150607_145440

המשך היום  כלל ביקור בקיבוץ רביבים, שם שוב נתקל המטה בבעיית מחירי המים על גידול הזיתים המפואר של הקיבוץ, שאף עלול להוביל למצב של עקירת עצים. חלק מיוחד מהיום הוקדש לביקור ביישוב שיזף, שהינו כפר מעורב, המונה כיום 15 משפחות דתיות וחילוניות, המקיים חיי קהילה תוססים ומלאים עשייה ערכית, ציונית וחינוכית, הגרעין המיישב פועל תחת התפישה הרואה בכבוד האדם השכן לך כערך עליון. תושבי שיזף ממוקמים בנקודה זמנית עד סיום הליכי התכנון והפיתוח בנקודת הקבע, שאמורה לקום בסמוך למקום בו הם יושבים היום. מטה התנועה התאכזב לגלות את התפקיד השלילי שנוטלת החברה להגנת הטבע, המקשה על התושבים במעשה יישוב הארץ, ועוד במקום נחוץ בנגב. סוף היום כלל פגישה מרובת משתתפים עם נציגי הקיבוצים במועצה: טללים, משאבי שדה, רביבים, ושדה בוקר. בפגישה נסקרו הענפים הכלכליים והפעילות הקהילתית, וכן נדונו דרכים לצמיחה כמו גם לפיתוח מקורות הכנסה ובנייה, מתוך ההבנה שהדברים תלויים זה בזה.

 

 

 

 

____________...

עוד שבוע וחצי לבחירת מזכיר/ת התנועה!

אנו נמצאים בישורת האחרונה, ובעוד שבוע וחצי, ב- 23.6.15, יתקיימו הבחירות למזכיר/ת התנועה הקיבוצית. בבחירות מתמודדים (לפי הא"ב): יונה פריטל מקיבוץ מעלה החמישה, מרקי לוי מקיבוץ זיקים,נגה בוטנסקי מקיבוץ בית השיטה, נימרודמדר מקיבוץ ניר אליהו, וניר מאיר מקבוצת שילר. השבוע פרסמה ועדת הבחירות הסברים הנוגעים לבחירות בקיבוצים, כאשר ההנחיות לנוהלי עבודת הקלפי נמסרו בכתב ליו"ר ועד ההנהלה של כל קיבוץ, והוא האחראי לקיומן בקיבוצו. במידה וישנם עדיין הנהלות קיבוצים אשר זקוקות למידע ו/או עזרים, מוזמנים לפנות לאירית מזכירת ועדת הבחירות בטלפון:03-9625330 או למייל: iritg@tkz.co.il  ועדת הבחירות גם פרסמה את זמני פתיחת הקלפי, כאשר בקיבוץ עד 100 חברים יפעל הקלפי בין 16:00-20:00, ואילו  בקיבוץ מעל 100 חברים יפעל בשעות 12:00-20:00. נדגיש כי לא ניתן יהיה להצביע עם יפוי כוח. מפורסם בשנית המסמך המבהיר מי הם בעלי זכות הבחירה בבחירות, כפי שחיבר היועץ המשפטי של ועדת הבחירות. לקריאת המסמך לחצו כאן.

לא נותר אלא להצטרף לוועדת הבחירות הקוראת לחברות וחברי הקיבוצים להשתתף במפגשים עם המתמודדים, ובעיקר- ללכת להצביע ולהשפיע!

 

 

 

 

 

6737036831

שבילים - ארגון החינוך הקיבוצי התיישבותי

בתום שנה וחצי של למידה והתארגנות גאים במטה התנועה הקיבוצית על הקמתו של "שבילים", ארגון הילדים והנוער של התנועה והמרחב ההתיישבותי. מדובר בשיאו של תהליך, שהחל לפני שנתיים עם הקמת "ארגון החינוך הקיבוצי התיישבותי", בהובלתה של דבי ברא"ס, הפועל ליצירת רשת ארצית בין כלל העוסקים בחינוך חברתי, ובדגש על החינוך החברתי קהילתי (לא-פורמאלי), באמצעותו מחזקת התנועה את מקומו והמשכיותו של "החינוך הקיבוצי", ומקדמת את החיבור למוסדות המדינה. ציר מרכזי עליו מבקש לנוע "שבילים", הוא בקו המחבר בין קהילה וקהילתיות. הצטרפות ל"שבילים" תחייב תהליך קהילתי פנימי המדגיש את החיבור בין החינוך לקהילה, למצטרפים ל"שבילים" יוצע סל שירותים מגוון וחדשני הכולל: עלות פחותה עבור ימי עיון ומפעלים (כגון; כנס יא', כנס יב' ורפסודיה), הכשרת מדריך נעורים על פי דרישות משרד החינוך, תוכנת ניהול מתקדמת למנהל המערכת, גישה למרכז הדרכה אינטרנטי ועוד. החברות ב"שבילים" תצמצם את חוויית ההתמודדות "לבד" מול הממסד ותיצור הזדמנות לאיגום ידע וניסיון וקידום אינטרסים משותפים מול גופים ומוסדות חוץ תנועתיים. לתשומת הלב, ההצטרפות לארגון תתאפשר החל מספטמבר 2015, ומנהלי הקהילות ורכזי החינוך, מוזמנים להיערך ולקדם את התהליך הקהילתי הנדרש, כאשר מדור חינוך חברתי ישמח לעמוד לרשות כל קיבוץ בהיערכות המוקדמת. מוזמנים ליצור קשר, עם דבי ברא"ס:  deby@tkz.co.il

 

 

 

 

 

________1_0

משכנתא הפוכה - סיוע לחברים ותיקים בקיבוץ

אגף הכלכלה מקדם בימים אלה תכנית פיננסית יצירתית שתוכל לסייע לחברי קיבוץ ותיקים. את התכנית מוביל אודי פלד, יו"ר קמ"ע, והיא מתבססת על כמה הנחות יסוד: מרבית קיבוצי התנועה (כ-200 בקירוב), מוגדרים כ"קיבוץ מתחדש". מתוכם למעלה מ-50% נמצאים בשלב זה או אחר של שיוך דירות, ובחלק מהקיבוצים שיוך זה אף הגיע לשלב הכולל זכות הורשת הדירה או שוויה. נוצר מצב בו לחבר ותיק יש זכויות ששווין עשוי להגיע למאות אלפי שקלים ויותר, אך הוא אינו יכול לממש מהן אפילו שקל אחד למענו או למען ילדיו בהווה. אותו חבר ותיק יושב על אוצר בלום (תרתי משמע), ואינו יכול ליהנות מהזכויות אותן צבר בעשרות שנות עבודתו בקיבוץ. העיוות מתחדד כאשר חלק מאותם חברים זקוקים להון נזיל לצורך קיום ומחייה או לצורך עזרה ותמיכה בילדיהם. תכנית "משכנתא הפוכה" תשנה עיוות זה, כאשר  החבר יוכל למשכן את זכויותיו בדירה כבטוחה ל"הלוואת בלון" שתינתן לו בתשלומים חודשיים. מעבר לבטוחה הטובה של דירתו, תשתלב קרן קמ"ע כערבה להלוואה במתוכנת שסוכמה עם הבנק המלווה. 

 

 

 

 

חגי מרום מסיים קדנציהמוצלחת כיו"ר "סמינרהקיבוצים

 ו"סמינר אורנים"

6737036831_0

התנועה הקיבוצית נפרדת בהערכה רבה מעו"ד חגי מרום (לשעבר ח"כ במפלגת "העבודה") שסיים את תפקידו כיו"ר שתי המכללות המובילות כיום בתחום החינוך ובהכשרת מחנכים ומורים: "סמינר הקיבוצים" ו"סמינר אורנים". כיו"ר הוועד המנהל, ליווה מרום בצורה נאמנה ומעוררת כבוד את שתי המכללות במהלך שמונה השנים האחרונות. גולת הכותרת לפעילותו הייתה בכך שסייע נמרצות למעבר שתי המכללות לתקצוב הות"ת. זו הפעם הראשונה שצלחה הדרך למעבר מכללות לחינוך מאחריות ותקצוב של משרד החינוך לאחריות ות"ת, ומרום פעל בנושא בברכת גורמי החינוך בתנועה הקיבוצית, מתוך ראיה משותפת הרואה במעבר לאחריות הות"ת צעד הכרחי ומתבקש, המעניק למכללות את התקציבים והחיזוק האקדמי שהן ראויות לו, וכן מאפשר להן לבנות תוכנית חומש לפיתוח אקדמי. את עו"ד חגי מרום החליפו גברי ברגיל, כיו"ר הוועד המנהל של מכללת אורנים, ויעל שאלתיאלי, שבקרוב תמונה כיו"ר הוועד המנהל של מכללת סמינר הקיבוצים.

מקוריאה באהבה

____________...

שבוע שעבר נערך סיור הכרות לקונסול דרום קוריאה בישראל, פארק צ'ון-סיק, שביחד עם נציגים בכירים מהקונסוליה ונציגי משרד החוץ, ביקשו להכיר מקרוב את תכנית המתנדבים הפועלת עשרות שנים בקיבוצי התנועה. את הסיור הובילה איה שגיא, מנהלת תכנית מתנדבי חו"ל בקיבוצים, ביחד  עם נציגי המחלקה הבינלאומית בגבעת חביבה. הסיור נפתח בקיבוץ גבע בהצגה משותפת של תכנית המתנדבים על ידי ברנדה לנדס, רכזת המתנדבים בקיבוץ. למפגש הצטרפו ארבעת המתנדבים הקוריאנים שבקיבוץ גבע ועוד כשבעה מתנדבים מארצות שונות. הקונסול וצוותו התרשמו מצורת חייהם ופעילותם של המתנדבים בקיבוץ, תוך כדי סיור מקיף בקיבוץ ובמפעל האלקטרוני 'בקרה', בו עובדים חלק מהמתנדבים. אח"כ המשיכה כל הפמליה בסיור מודרך על 'קו התפר', בתוואי ואדי עירון. משם כבר הייתה קצרה הדרך לסיור בגבעת חביבה, מקום בו מתקיימים סמינרים רבים למתנדבים חדשים. הקונסול וצוותו נפגשו עם יניב שגיא, מנהל גבעת חביבה, והתרשמו מפעילות המקום והייחודיות שלו כמרכז ארצי לקידום שלום אזורי.

 

 

 

 

IMG-20150611...

יהיה בסדר!

 אתמול, (11.6) התקיים כנס סיום שנת השרות של בנות ובני התנועה הקיבוצית. את פני 900 הבוגרות והבוגרים שהגיעו לקיבוץ געש קיבל צוות אגף החינוך והמשימות של התנועה הקיבוצית. הכנס נפתח במגוון ברכות של הגורמים העוסקים בפעילות הנערים שביקשו להדגיש את עשייתם המבורכת ותרומתם לחברה בישראל. מטעם התנועה הקיבוצית נשאה דברים ד"ר גבי אסם העומדת בראש אגף החינוך והמשימות. בהמשך הכנס ניתן מקום של כבוד לדבר "השינשינים" (שרון הילמן מקומונת עין השלושה בירכה בשמם), ולשיחה פתוחה עם מפקד יחידה מובחרת בצה"ל (בן קיבוץ עין-השופט), בנושא השרות המשמעותי בצה"ל לרבות בשרות קבע ארוך. בעקבות פעילות מבורכת של מח' הבטחון בתנועה, בראשותו של יואב מרגלית, הוצבה בסמוך למקום הכנס ניידת של "מיטב", המשמשת "כבקו"ם נייד", שנועדה לפתור באופן מהיר בעיות של מסלולי גיוס והתאמות מועדי גיוס עבור בוגרי שנת השירות. במהלך הכנס התקיימה תחרות סרטונים בין 15 קומונות על הווי החיים והישגים שונים שהושגו במהלך השנה. הזוכה בתחרות היא קומונת נרדים! האירוע הסתיים עם להקת "קפה שחור חזק", שהקפיצה את הנוער בין היתר עם להיטה העכשווי "יהיה בסדר". ביציאתם מהכנס הוענקו לבוגרים תעודות הוקרה וגופיה הנושאת את הכיתוב: "אני שינשין של התנועה הקיבוצית".

 

 

 

 

מספר אירועים מעניינים בקרוב:

  • ריבוי סטטוסים בקיבוץ – משכנים לשותפים. יום עיון מיוחד של אגף החברה בתנועה, יתקיים ב-15.6 בבית התנועה. מיועד למנהלי קהילה, יושבי ראש, מרכזי צמד וועדות קליטה. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • כנס לימודי הקיבוץ התלת שנתי (כנס החוקרים). יתקיים ביד יערי בגבעת חביבה, בתאריכים 1-2.7, בהפקת מכוני המחקר הקיבוציים: יד יערי, יד טבנקין, המכון לחקר הקיבוץ באוני' חיפה והתנועה הקיבוצית. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • מפגש הנצחה למורשת גזי קפלן ז"ל, בו תוצג פעילות התוכנית המלווה מנהלים בתחילת דרכם, תערך ב-8.7, במוזיאון א"י ברמת אביב. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • באופן אישי - דרכי הבעה, ביטוי ויצירה בגיל הרך- השתלמות קיץ עבור מנהלי/ות חינוך בקיבוצים, במועצות ובמרחב הכפרי, תערך ב- 12-13.7 באפעל. לפרטים נוספים לחצו כאן
 

 

 

 

ט.ל.ח – סמינר צעירים
לפני כשבועיים דיווחתי (מאחזים חוקיים בלב החברה הישראלית) על פעילות ייחודית שנועדה להעצים את הצעירים בקיבוץ. בדיווחי השונים נשמט מקומו של המטה השיתופי, ושל מאיה שפיר (רכזת המטה), המלווה פעילות זו מיומו הראשון. אני מצר על כך, אך "אנצל" פרסום זה לקריאה חוזרת למנהלי קהילה ורכזי ועדות צעירים, ליטול חלק בפעילות חשובה זו, המבקשת להעצים את הצעירים ולקדם שיח אידאולוגי על חיי הקיבוץ ופעילות חברתית בסביבתם. מדריכי התוכנית מבקשים ללמוד ולהתאים עצמם לרצונות הצעירים, וביחד להוביל למהלך משמעותי. יהיה זה שיח פתוח המאפשר בחינה קבוצתית, קיבוצית וחברתית. הנהלת התנועה ממליצה לקיבוצים לפנות למאיה, על מנת לבחון את יישום והתאמת הפעילות לקיבוצם. לפרטים ניתן לפנות ל: maya@tkz.co.il

 

 

____________...

זמרי המקהלות הקיבוציות שרו לחבריהם ב"עוטף עזה"
לפני שבוע התקיים בכפר עזה קונצרט מיוחד שביקש באמצעות המוזיקה והשירה, לקדם ערכים של דו קיום וחתירה לשלום. תחת הכותרת: "מאבל לתקווה", ובמלאת שנה למבצע "צוק איתן", התקיים הקונצרט, על מגרש הכדורגל של הקיבוץ. את רעיון הקונצרט המיוחד הגתה ד"ר אסנת ברתור, מומחית למקרא באונ' תל-אביב, וזמרת ב"מקהלת האיחוד". התנועה הקיבוצית יוצגה באמצעות "מקהלת האיחוד" ו"מקהלת הקיבוץ הארצי" שחברו לתזמורת סולני תל-אביב, בניצוחו של אבנר איתי, וביחד שרו את הרקוויאם מאת מוצארט. חלקו השני של הערב כלל הופעות משותפות של זמרים יהודים וערבים, בהובלתו של יאיר דלאל. באירוע נכחו כ- 1000 אנשים שנהרו למקום מקרוב ומרחוק ובאו להיות שותפים במחווה אנושית-אמנותית מרוממת נפש.

 

 

 

 

 

שיהיה לכולנו סוף שבוע רגוע, נינוח ומהנה... שבת שלום.

שי אלט, דובר התנועה הקיבוצית- 058-6650088.

הוספת תגובה חדשה