דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

קצת מהשבוע בתנועה הקיבוצית - 10.7.2015

לוגו תנועה
____________...
קצת מהשבוע בתנועה הקיבוצית
לצפייה בקובץ וורד, לחצו כאן. לצפייה בקובץ PDF, לחצו כאן.
 
_____________8

חנוכת השכונה החדשה בקיבוץ אלמוג: "סיפור של בחירה בהתקדמות, בעשייה, וביצירת שותפויות שהקהו את הקושי"

בתחילת השבוע התקיים טקס חנוכת השכונה החדשה בקיבוץ אלמוג שבצפון ים-המלח, בהשתתפות ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ומוצי דהמן, ראש מ.א. מגילות ים המלח. השניים גם נפשגו בטרם תחילת האירוע ודנו בנושאים העומדים בראש סדר היום המקומי, ובראשם בעיות כלכליות וחברתיות בקיבוצים לאור התרחבות בעיית הבולענים וכן התגברות בעיית החרם על מוצרים מקומיים.
האירוע באלמוג מהווה אבן דרך, בתהליך המרשים והמיוחד שעובר הקיבוץ בשנים האחרונות, במסגרתו הוכפל מספר החברים בקיבוץ בפרק זמן של שנתיים, והוא אף בדרך לשלשו! השכונה החדשה, תוכר בהתחלה כהרחבה קהילתית ותכיל 13 משפחות חדשות, הנושאות עימן כ-30 ילדים ונערים. כבר היום ברור שהמשפחות החדשות יכפילו את שכבת הגיל הרך והנוער בקיבוץ. בשנים האחרונות פותחו באלמוג מסלולי קליטה לחברות, ובכוונת הקיבוץ לדרבן את המשפחות החדשות להמיר את התושבות ולהצטרף למסלול של קליטה לחברות מלאה באלמוג. מרבית המשפחות מגיעות מאזור י-ם והמרכז וזו להן פעם ראשונה של חיים במרחב הכפרי. בקיבוץ אלמוג מדווחים כבר על מעורבות חברתית ותרבותית פעילה ומקיפה של אותן משפחות, המשקפת קליטה מוצלחת בקיבוץ.  
11698769_849...
IMG_2013
במהלך האירוע המרגש ביקש מזכ"ל התנועה, לבטא הוקרתו לקיבוצי האזור, וחברי אלמוג בפרט, אליהם הוא מחובר עוד מימי שירותו הצבאי באזור, ובהמשך כרכז אזור (מטעם התק"ם), ועד הימים האחרונים בתפקידיו בטרם מונה למזכ"ל. לדבריו: "עמידתכם לאורך שנים במציאות של האזור- מרשימה ומעוררת כבוד והשראה. בתקופה בה היה נתון קיבוצכם במשבר היה ברור כי יש בו הכוחות הנחוצים על מנת לצעוד את הצעדים הדרושים ליציאה ממנו והיום ברור לכול שהדרך עליה אתם צועדים היא הנכונה ביותר עבורכם ועבור המטרות שהוצבו על ידי הקהילה והמנהיגות בה". את סוף דבריו של ניר מאיר הוא ביקש להקדיש לגיבוי ותמיכה מוחלטת בכל תושבי המועצה שלאחרונה נחשפו לאמירות פוליטיות בוטות. לדברי ניר מאיר: "הקיבוצים והמושבים באזור כולו התפתחו כחלק מיצירת ריבונות ישראלית ותפישת הביטחון. דווקא בימים האלה, ודווקא על רקע קריאות חסרות אחריות, אנו, חבריכם לתנועה הקיבוצית עומדים אתכם היום מתוך הבנה כי ישיבתכם באזור הינה שליחות לאומית, ציונית, מן המדרגה הראשונה ועומדים מאחוריכם בלב שלם".  
 
20150708_150...
בוא לגדול איתנו...
בשעה טובה ומוצלחת נחתם השבוע הסכם מסגרת למתן ערבויות להלוואות דיור לחברי קיבוץ בין קרן קמ"ע למשכנתאות לבנק הפועלים. בכך, מצטרף בנק הפועלים לשלושת הבנקים- מזרחי טפחות, לאומי למשכנתאות ואיגוד, עמם כבר נחתמו הסכמים והם עובדים כבשגרה עם חברי הקיבוצים ומעניקים הלוואות בערבות קמ"ע לחברים הבונים או המשפצים את ביתם בקבוץ. את בנק הפועלים ייצג במעמד החתימה- אודי יניב, מנהל אגף אשראי קמעונאי ומשכנתאות ויואב פלדמן, מנהל מחלקת חיתום משכנתאות. את התנועה הקיבוצית יצגו אהוד פלד יו"ר קמ"ע, דגן לוין מנכ"ל קמ"ע ומנהל אגף הכלכלה בתנועה ואתי פלקסר האחראית על הלוואות השיכון בקמ"ע. נציגי בנק הפועלים מסרו כי נדרשת להם תקופת התארגנות כדי להתאים את מערך המחשוב להסדר החדש וכי להערכתם מתן ההלוואות יחל בפועל לקראת חגי תשרי. כזכור, הקרן מעמידה לבנק ערבות בשיעור של 50% מסכום ההלוואה שמקבל החבר מהבנק, וכך מתאפשר לחברים לקבל הלוואות ובתנאים אטרקטיביים בכל הפרמטרים: תקופת ההלוואה, שיעור הריבית, היקף הביטחונות וכו'. במקרים מסוימים ערבות קמ"ע אף מאפשרת את קבלת ההלוואה שבהעדרה לא הייתה ניתנת לחבר.
 
____-_____

הזמנה לרפסודיה

אירוע השיא של אגף החינוך והמשימות ישלב גם השנה צד חווייתי, יחד עם מסרים ערכיים ורעיוניים, ויעמוד בסימן עשרים שנה לרצח רה"מ יצחק רבין. צוות אגף חינוך ומשימות יצא השבוע בקריאה לכל מי שקשור בעשייה החינוכית של בני הנוער, לבוא ולקחת חלק ביום המשט, שייערך בסוף כל מחזור. גם השנה תשלב הרפסודיה פעילות אתגרית לחברת הנעורים הבוגרת ט-י"ב, הכוללת יציאה לשטח כקבוצה, לינה, בישול (תחרות בישול בפויקה!) וכמובן, בניית רפסודה בעבודת צוות. באירוע צפויים לקחת חלק כ- 3,000 בני נוער, אותם יובילו מדריכים מכמאה קיבוצים ומועצות אזוריות. הרפסודיה תיערך בשלושה מחזורי פעילות, בני שלושה ימים, כאשר המשטים הינם בתאריכים: 21.7 , 24.7, 28.7. הביקור המתוכנן ייפתח במפגש היכרות עם "שבילים"- ארגון הילדים והנוער של התנועה הקיבוצית והמרחב ההתיישבותי כולו. ההיכרות תכלול מפגש עם מנהלות הארגון, כמו גם עם עקרונות פעולתו. המשך היום יכלול ביקור אצל בני-הנוער וצפייה בהם בעת יציאת משט הרפסודות מחוף חוקוק, ובהמשך הגעה לחוף דוגית, על מנת לקבל את פני השטים הנרגשים. באגף החינוך רואים חשיבות רבה בהגעת ההורים וכל גורמי החינוך המעורבים בחיי הנערים למפגש עם בני הנוער "בשטח", ומזמינים אותם בחום לבוא ולהשתתף בחוויה. לאישור הגעה ולמידע נוסף, בדוא"ל:revital@tkz.co.il
 

הסתיימו השבוע הקורסים להכשרת מנהלי קהילה ורכזי ביטחון סוציאלי 

20150708_133...
הקורס להכשרת מנהלי קהילה ומזכירים בקיבוצים הסתיים השבוע. כ- 20 משתתפים קיבלו מידי ד"ר רינת גלילי, (מנהלת אגף חברה וקהילה), את תעודות הגמר אחרי שהציגו את עבודות החקר שהכינו במהלך הקורס. משובי משתתפי הקורס העידו על שביעת רצון גדולה, שכללה מחמאות ושבחים לפעילי התנועה שעמדו מאחורי הפעלת הקורס- שלומית צימרינג ויהודה סלומון. לדבריהם הם קיבלו ידע מקיף שיסייע בפעילותם. בטרם חלוקת תעודות הגמר, ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, בירך אותם כשהוא מזכיר את ניסיונם הקודם בניהול מערכות בקיבוץ, אליו יצטרפו כעת כלים נוספים לקידום הקיבוץ, וניהול מוקפד יותר של חיי הקהילה. בהמשך השבוע הסתיים במכללת רופין גם הקורס להכשרת רכז ביטחון סוציאלי שמנה 43 משתתפים. כמות המשתתפים והרצון לעוד קורסים מעידים על הצורך הגובר בהכשרת חברים לתפקיד זה. הקורס נועד להכשיר רכזי פנסיה עם התמחות בניהול ההתחייבויות הפנסיוניות של הקיבוץ, וגם כאן ממשוב המשתתפים עולה כי נציגי התנועה, אורית גלאור ויובל דורי הפיקו קורס שעונה לדרישות. נציין גם שלפני שבועיים הסתיים הקורס לפיתוח רכזי משק ומנהלים עסקיים בקיבוץ. הקורס נועד להעמיק את הידע בנושאים עסקיים- קיבוציים. 17 משתתפי הקורס הרגישו שהוא היה קצר מידי והביעו רצון למפגשים נוספים, דבר שהתקבל באהדה ובכוונת התנועה לקיים פעילות העשרה נוספת. מחזורי קורסים נוספים ייפתחו בנובמבר 2015, ותהיה הרשמה מראש.

בשדות של ניר-עם ושל נחל עוז כבר לא גדלים שרידי רקטות

____1_4
במסגרת סיכום שנה לצוק איתן, פורסם השבוע דיווח נרחב שעסק בנזקים שנגרמו לחקלאים בעוטף עזה. עשרים הקיבוצים ומושב אחד (נתיב העשרה), ספגו בקיץ שעבר את רוב האש, הנזקים והאבידות בנפש. שלושת המבצעים שהתנהלו בדרום בשש השנים האחרונות, בצשילוב קטלני של נסיעת כלים כבדים של צה"ל בשטחיהם, ירי מעזה לתחום השדות ואובדן ימי עבודה חשובים וארוכים כתוצאה מהלחימה- גרמו להפסדים כבדים. רוח הכתבה היא חיובית ומעידה על טיפול נכון יותר של הממשלה, דבר שמסייע לצמיחת הקיבוצים שלמרביתם הצטרפו בשנה האחרונה משפחות חדשות. ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית ומי ששימש כיו"ר הקיבוצים ניר-עם וכפר עזה, התייחס בכתבה לכך שהפעילות הממשלתית הייתה טובה, אך היא כעת תקועה בגלל פוליטיקה. לדבריו: "בקיץ שעבר אמרנו למשרדי הממשלה שאת התשובה לשאלה אם ישראל ניצחה בצוק איתן, או הפסידה נקבל ביולי 2015, ויהיה לה מדד אחד עיקרי: אם היישובים הצמודים לגבול עם עזה יינטשו, או יפרחו. הממשלה הבינה את זה ואישרה תכנית מתאימה, אבל לצערי בגלל תקציב המדינה, כרגע אנחנו פשוט מפסידים. מגיעות משפחות חדשות לכל היישובים, אבל בהיעדר בנייה חדשה, המאזן הדמוגרפי הוא כזה שבחלק מהמקומות, יותר אנשים עזבו מאשר חדשים הגיעו – ולא בגלל היעדר ביקוש, אלא בגלל היעדר בנייה". לצפייה בכתבה לחצו כאן.
 
IMG-20150702...
הצפון המתעורר
לשורת הקיבוצים שפתחו שער, ולב גדול לתכנית תל"מ (תעסוקה, לימודים, מגורים), מצטרפים קיבוצים חדשים בגליל העליון. בנוסף לתכנית הוותיקה והמצליחה בקבוץ ברעם, נפתחה לפני כשנה קבוצה בקבוץ גדות ובימים אלה מצטרף גם קיבוץ דן. ביוזמה משותפת של חברים בקבוץ, ובהובלה פעילה של מנהלת הקהילה ומנהלת מש"א, קיבל קיבוץ דן על עצמו את המשימה בהחלטת אסיפה, ובשיפוץ בית המגורים ובקרוב מאד יגיעו החניכים לתכנית. כזכור מדובר בתוכנית ייעודית לצעירים יוצאי אתיופיה. גם קיבוץ שמיר נמצא בשלבי התעניינות מתקדמים לקראת פתיחת קבוצת תל"מ בתחומו בהמשך השנה. ראוי לציין כי המשותף לכל הקיבוצים שיזמו מהלכים מסוג זה היא ההכרזה הוולונטרית; "הגיע הזמן שנירתם גם לעשייה בתרומה לחברה הישראלית". איציק שפרן, מנהל תכנית תל"מ ומרכז את שולחן התכניות הייחודיות בתק"צ, מציין שהצטרפותם של קיבוצים חדשים למעגל הנוטלים חלק במשימות הלאומיות בתחומי עליה, קליטה, חינוך ורווחה, מחזקת את המהלך התנועתי שכותרתו: "משימה לכל קיבוץ" ואותו מובילים גיל מושקוביץ ואיציק עצמו במסגרת אגף החינוך והמשימות.

(בתמונה: חניכי תל"מ ממשמר העמק ביום פעילות שטח) 
 
IMG-20150708...
המקובצת מסכמת שנה
הכיתה המקובצת שבקיבוץ נחל עוז מסכמת את שנת הלימודים בהצלחה רבה. כזכור, התנועה הקיבוצית קיבצה שמונה תלמידי י"א, מרחבי ההתיישבות בארץ, למטרת חיזוק הקיבוץ. השמונה לומדים בתיכון שער הנגב, גרים, עובדים ופועלים באזור הקיבוץ עד סוף שנת י"ב. בסיכום השנה עולה כי הגעת "המקובצת" לנחל עוז הגדילה משמעותית את שכבת הנוער בקיבוץ, ויתר על כן, עמדה במטרתה העיקרית למעורבות ולתרומה אפקטיבית למרקם החברתי בקיבוץ. בסיכום השנה שעשו גורמי החינוך בתנועה יחד עם הצוות המלווה מהקיבוץ, עולה כי ההשתלבות בביה"ס הייתה מורכבת בשל לוח לימודים שונה מבתי הספר מהם הגיעו בני הנוער. עם זאת, נעשה מאמץ ראוי לציון של מנהלי ביה"ס שער הנגב, שהעניקו ליווי פרטני שהקל על קליטת התלמידים. שנת פעילותם של הנערים והנערות, גררה גם את מעורבותם של הורי הנערים בחיי נחל-עוז והתחברות לרצון לתרום לקהילה ולרווחת החברים. מלווי "המקובצת" מטעם התנועה מדווחים על חבורה מרשימה הן ברוח הנעורים והן בנחישותם להמשיך ולתרום לנחל עוז המארח אותם. כל הנערים והנערות הדגישו שהם ממשיכים גם בשנה הבאה באותה מתכונת שתאפשר להם לסיים את שנת י"ב בנחל-עוז כמתוכנן, על אף אפשרותם לסיים, שליחות זו בכל רגע. לאור הצלחת פרויקט "המקובצת", בוחנים באגף חינוך ומשימות תכניות עתידיות דומות.
 
מספר אירועים מעניינים בקרוב:
  • עמק הירדן עושה מעשהמפגש התעוררות, בעקבות השחתת כנסיית הלחם והדגים, בשיתוף "תג מאיר", ייערך באולם המועצה ב-14.7. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • מרתון מופעים- ייערך בצוותא ב-20.7. מיועד לרכזי התרבות בקיבוצים, מנהלי פנאי וחברה, מנהלי מועדונים ולמנהלי התרבות ברשויות. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • בינה- מחלנים דברים כהווייתם. קורס קיץ חדש של המרצה ארי אלון, יתקיים ב-19.7, באפעל. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • בונים בקיבוצים, אתגרים בשטח המחנה. כנס ארצי בשיתוף התק"צ, בנושא הבניה יתקיים ב- 28.7 במתחם אייר-פורט סיטי. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • מנטיקתנא-האזור שלנוכנס למורים יהודים וערבים לשבירת ההפרדה וקידום יוזמות משתפות, יתקיים ב- 25.8 בגבעת חביבה. לפרטים נוספים לחצו כאן.
 
partush_0807...
דרך גזי  - ערב הנצחה לזכרו של גזי קפלן ז"ל
ביום רביעי האחרון התקיים ערב הנצחה לזכרו של גזי קפלן ז"ל ששימש כמנכ"ל אסם. להוקרת זכרו הגיעו רבים מראשי המשק הישראלי, בהם: מושיק תאומים, אילן שילוח, איציק צייג (מנכ"ל אסם הנוכחי), גיורא פורמן, פנינה שנהב ורבים נוספים. את התנועה הקיבוצית ייצגו באירוע, יונתן בשיא, יו"ר איגוד התעשייה הקיבוצית, ואודי אורנשטיין, מנכ"ל איגוד התעשייה הקיבוצית. ערב ההנצחה שימש גם כסיכום שנת פרויקט המנטורים "דרך גזי" שנפתח לזכרו. זוהי מסגרת פרויקט ייחודית המשותפת למשפחת קפלן, התנועה הקיבוצית, אסם, איגוד התעשייה הקיבוצית, והתאחדות התעשיינים, ובה בכירים במשק הישראלי חונכים ומשמשים כמנטורים ליזמים מנכ"לים ומנהלים בתעשייה הקיבוצית. באמצעות תכנית המנטורים מבקשת משפחת קפלן לקדם ולהנציח את דרכו של גזי, אשר ראה הכרח בקידום התעשייה הקיבוצית ובתוך כך התעשייה בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית של ישראל, שלה ייחס ערך ראשון במעלה.
 
לסיום אבקש לאחל סוף שבוע נינוח, חברי ומהנה! שבת שלום.

שי אלט, דובר התנועה הקיבוצית, 058-6650088

הוספת תגובה חדשה