דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

עשרות משפחות הגיעו מאז תחילת המלחמה באירופה לקיבוצים במסגרת בית ראשון במולדת

החל מסוף החודש שעבר הגיעו כ-50 משפחות לקיבוצים ברחבי הארץ ובהם - למשאבי שדה, רביבים, חקוק, בית זרע, אשדות יעקב מאוחד ויחיעם ועוד. במקביל מצטרפים קיבוצים נוספים לתוכנית. הצטרפו גם אתם
עשרות משפחות הגיעו מאז תחילת המלחמה באירופה לקיבוצים במסגרת בית ראשון במולדת
נכנסים לבית ביחיעם

25 משפחות יקלטו ביישובי מטה אשר במהלך השבועות הקרובים במסגרת שלב א' בקליטה המתוכננת. כ-15 מתוכן צפויות להיקלט בקיבוץ יחיעם, אשר נערך עם צוות קליטה מתוגבר לטובת האתגר.

הדס דניאלי-ילין, המשנה למזכ"ל התנועה הקיבוצית: "אנחנו גאים בקיבוץ יחיעם ובקיבוצים והישובים במטה אשר על שפותחים את דלתם וליבם למען מי שברח מהתופת בביתו. בתנועה הקיבוצית הבנו כי כדי למנוע את טעויות העבר של שנות התשעים - חייבים לתת לעולים גם פתרון קהילתי ולא רק פתרונות דיור. אנחנו הפתרון. אנחנו הקהילה. בקיבוץ כל עולה הוא חלק מקהילה, לא עוד דייר בשכונת קראוונים או שיכון עולים. אנחנו מאוד מכבדים את כל מי שעשה ועושה למען העלייה, אבל חשוב שתהיה מעטפת. ואנחנו יודעים לתת אותה מעצם קיומנו. ערכנו מיפוי ואיתרנו עשרות רבות של קיבוצים שמעוניינים לקלוט את העליה הממשמשת ובאה והצגנו למשרדי הממשלה את המודל שאנו רואים לנגד עינינו.

אנחנו מובילים שולחן עגול שכולל את תנועת המושבים, מרכז השלטון האזורי והקיבוץ הדתי כדי לתת את המענה הנכון ובתוך כך, בנוסף לקליטה בקיבוצים ובישובים, אנחנו שולחים גם משלחות לגבולות אוקראינה ומתרימים כסף וציוד למען הפליטים והעולים באירופה ובארץ".

עידן רז, מנהל הקהילה ביחיעם: "הבנתי מהר מאד שהמצב באוקראינה יביא לצורך לקלוט עליה, ומיד השתלבנו בתוכנית "בית ראשון למולדת". מנהלת התוכנית הארצית, ילנה קוברסקי, הגיעה בתוך יומיים בכדי לראות את כל הקיבוץ, הדירות הפנויות לקליטה, מערכות החינוך, המרפאה ואפילו הכולבו. כל מה שיש בקיבוץ שיאפשר ויכיל את קליטת העולים כמו חללים שיותאמו לכיתות אולפן. גיבשנו צוות קליטה מקומי שילווה את המשפחות לאורך הדרך וינהל את הצרכים הקהילתיים העולים מן השטח. הקהילה מתגייסת לטובת "סיר חם" - ארוחות למשפחות המגיעות ועוד, עשרות אנשים בקהילה לוקחים חלק. זה יצר כאן משהו חברתי מאד יפה של הירתמות למען מטרה חשובה וגדולה מאיתנו. אחד העולים אמר לי שהדבר הכי חשוב הוא ש'אנחנו לא מרגישים לבד'. אני פועל יחד עם חברי בקיבוץ בתחושת שליחות גדולה ומרגיש ליווי מאד צמוד של כלל הגורמים במועצה, בסוכנות, בתנועה הקיבוצית".

ילנה קוברסקי, מנהלת תוכנית בית ראשון במולדת בסוכנות היהודית וחברת קיבוץ משאבי שדה: "מזה 15 שנים אני מרכזת פעילות של קליטת עולים בקיבוצים - חילוניים ודתיים כאחד - במסגרת בית ראשון במולדת מטעם הסוכנות היהודית והתנועה הקיבוצית. נפל בחלקי לעלות לארץ במהלך מלחמת המפרץ הראשונה בינואר 91 ולחוות אזקה ראשונה בנתב"ג, לשהות שבוע וחצי ברחובות אצל קרובי משפחה עם ילדה צורחת בכל אזקה ואז לעבור לקיבוץ משאבי שדה במסגרת הפרויקט - נשמנו לרווחה ויצאנו לדרך קליטה כל כך איכותית שאותה אני מאחלת לכל העולים החדשים במגיעים לישראל.

ב"בית ראשון במולדת" נותנים מעטפת קליטה איכותית, פרטנית, תומכת במבוגרים וילדיהם שמבקשים להתרכז בלימודי עברית בסביבה דוברת עברית בחודשים הראשונים שלהם בארץ ולהבטיח לילדים קליטה מיטבית מערכות החינוך המצוינות בקיבוצים. התוכנית שלנו הייתה ונשארת סוג של "מקפצה" לקריירה לאלפי עולים ש"פרסו כנפיים" והגיעו לעמדות מפתח במדינת ישראל – החל מהשר זאב אלקין, שהגיע לארץ בתור עולה חדש במסגרת התוכנית שלנו ועוד אלפי מנכ"לי חברות גדולות, מאות רופאים, אחיות, רופאי שיניים, מורות, מרצים באוניברסיטאות ועוד ועוד שומרים בלב מקום חם לאנשי הקיבוץ שם החלו את דרכם ובאים לבקר בשמחות - הם, ואני בינהם, לתמיד יזכרו את הבית הראשון החם שקיבלו בקיבוץ.

היום, כשהטלפון והדוא"ל שלי מפוצצים מפניות פליטים עולים ביקשתי באמצעות הנהלת התנועה הקיבוצים מהקיבוצים השונים שכבר מזמן לא קלטו עולים בשל המחסור הבלתי אפשרי בדיור זמין לפתוח את ביתם ולאפשר להרחיב את הפרויקט ככל הפשר על מנת לתת מענה למספר משפחות הגדול ככל האפשר במיידי.

המועצה האזורית מטה אשר, ובראש ובראשונה קיבוץ יחיעם, נענו לקריאה ותוך פחות משבועיים התארגנו לקליטת 18 משפחות פליטים שמחציתם כבר נמצאת שם והיתר בדרך. צוות המועצה בראשיתו של סגן ראש המועצה איל רייז התארגן עם עוד 12 דירות ביתא הישובים שכבר נערכים לקלות משפחות בתחילת אפריל.

אנחנו בקשר ותיאום מתמיד עם רמת הנגב שקלטו בשבועיים האחרונות 14 משפחות ונערכים לעוד 10, אשכול, חבל אילות ועמק הירדן שכרגע בודקים את כל האפשרויות של קליטה בישובים. אין מלים לתאר רגשות עצב עמוק שגורם לי - יוצאת רוסיה עם שורשים אוקראינים המלחמה הבלתי ניתנת לשם הבנה, ובו זמנית רגש גאוה במדינה שלי ובקיבוצים שמוכנים ונכונים להתגייס במיידי ולתת כתף!".

קיבוצים המעוניינים להצטרף לתוכנית מוזמנים לפנות ל-ילנה: 0526130384

בקיבוצים רבים תרמו כבר ציוד רב שנשלח לאוקראינה במסגרת מבצע האיסוף הארצי של הסוכנות היהודית שרוכז במרחב הכפרי על ידי התנועה הקיבוצית. לדברי שיר גורן, רכזת צוותי מעורבות חברתית בקיבוץ בתנועה הקיבוצית מציינת כי כרגע יש צורך רק ציוד כבד: מוצרי חשמל, סלונים, מזנונים וכדומה.

ניתן לפנות אליה: Shir@tkz.co.il

לחצו כאן לפרטים נוספים על הצרכים לעולים ועל העשייה בשטח

הוספת תגובה חדשה