דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מזכירות התנועה הקיבוצית החליטה שלא להוביל שינוי בתקנון בחירת מזכ"ל התנועה

לאחר דיון ארוך ומקיף החליטה אתמול (ראשון) מזכירות התנועה כי היא לא תוביל את הדיון לגבי הבחירות לראשות התנועה ולא תנקוט עמדה בנושא. במהלך הדיון צוין כי מערכת הבחירות עדיין לא נפתחה ותקנון הבחירות טרם אושר במלואו. הבחירות יתקיימו בפברואר 2024, ולראשונה אפשר יהיה להצביע בהם בהצבעה דיגיטלית
המזכירות. התכנסה אמש
מזכירות התנועה התכנסה לבקשת קיבוצים לדון בשינוי תקנון

ביום ראשון (25.6) קיימה מזכירות התנועה הקיבוצית ישיבה במהלכה התקיים דיון ארוך, מקיף וסוער בעקבות פנייה של מספר קיבוצים שביקשו לשנות סעיף בנוהל בחירת מזכ"ל התנועה הקיבוצית. הסעיף המדובר, הוא סעיף 5 בתקנון, מתייחס לתנאי המועמדות להתמודד בבחירות ומגביל את התמודדותו של מי שטרם מלאו חמש שנים לחברותו בקיבוץ. לטענתם של המבקשים, תנאי כזה אינו מתאים יותר ומהווה חסם מיותר בפני חברים חדשים המבקשים  להתמודד בבחירות. 

בדיון השתתפו לצד חברי מזכירות התנועה, גם נציגי חלק מהקיבוצים מהם הגיעו הפניות לאפשר לחברים חדשים יחסית להתמודד. אחריהם הופיעו חברים אחרים המתנגדים לשינוי התקנון בסעיף זה וביקשו להסיר מסדר היום את ההצעה לשינוי תקנון בטענה כי מערכת הבחירות כבר החלה ואין לשנות חוקים ונהלים תוך כדי מערכת הבחירות.

בסיום הדיון נערכה הצבעה בין חברי המזכירות, בסיומה אושר ברוב דחוק הנוסח "השאלות הכלולות בפני המזכירות חשובות וראויות לדיון והתייחסות. עם זאת המזכירות אינה רואה עצמה כגוף הראוי להוביל דיון מעין זה בעת הזו ומשכך: המזכירות דוחה את הבקשה לדון ולגבש הצעה לתיקון תקנון שתובא בפני מועצת התנועה". משמעות ההחלטה היא כי מתמודד אשר לו פחות מחמש שנות חברות בקיבוץ, יידרש לשכנע לפחות 10% מקיבוצי התנועה (26) להגיש דרישה לכינוס המועצה בכדי שתקיים דיון בנושא שינוי התקנון. גם אם תכונס המועצה, יידרשו במקרה כזה נוכחותם של לפחות שני שלישים מצירי המועצה (קוורום) לצורך הצבעה על השינוי ורוב מיוחס (75%) שתומך בו, בכדי להביא לתיקון התקנון כמבוקש.

בעת הצגת הנושא הסביר מזכ"ל התנועה ניר מאיר כי "הדיון נערך בעקבות פניות של קיבוצים לשינוי נוהל הבחירות ואנחנו מחויבים להתייחס אליהן. בשונה מאמירות שנאמרו כנגדי אישית ונגד חברי המזכירות - המזכירות לא תובילה את הדיון בנושא הבחירות ולא תנקוט עמדה בנושא". עם זאת, הבהיר מאיר כי תקנון הבחירות טרם אושר במלואו וכי מערכת הבחירות עדיין לא נפתחה.

מזכ"ל התנועה תיאר את השתלשלות הדברים והזכיר כי ועדת הבחירות נבחרה, ביוזמתו, זמן רב לפני המועד הקבוע בחוברת הכחולה, כשנה לפני הבחירות המתוכננות לפברואר 2024, וזאת בכדי לאפשר לה להוביל התאמות ושינויים הנדרשים בתקנון הבחירות ובראשן – החלת הצבעה דיגיטלית בכל קיבוץ שיבחר בכך. התיקונים שהציעה ועדת הבחירות לתפקיד מזכ"ל התנועה הובאו אחרי תהליך מסודר אשר כלל פרסום "קול קורא" לקבלת הערות והצעות מהקיבוצים, הבאת ההמלצות למזכירות התנועה ואישורן אחרי דיון מקיף. על ההמלצות שיאפשרו הצבעה דיגיטלית,  הגשת מועמדות לתפקיד 90 ימים לפני מועד הבחירות, קביעת 'תקרה' לתקציב קמפיין המועמד, והגדלת הסכום התנועתי שיקבל כל מתמודד מתקציב התנועה הקיבוצית. בטרם התכנסו צירי מועצת התנועה לדיון בתוכן ההמלצות לשינוי התקנון, כתבו נציגי קיבוצים אחדים לועדת הבחירות, כי הם מבקשים להוסיף לשינוי התקנון הצעה ולפיה תתאפשר התמודדות בבחירות גם למי שטרם מלאו 5 שנים לחברותו בקיבוץ. ועדת הבחירות החליטה שלא לדון בפניות והחזירה את הדיון, למזכירות התנועה.

על רקע זה התפתח בישיבה דיון ארוך ונוקב. בין היתר נבחנה גם ההצעה "להחזיר" את הנושא לועדת הבחירות בכדי שתביא הצעה מטעמה. אף כי רוב חברי המזכירות סברו כי אכן, מתבקש דיון וסברו כי יש לבחון אם וכיצד להוביל שינוי כמבוקש, הובע ספק רב בשאלה אם ניתן לקיים ולפתח דיון כזה בפרק הזמן הקצר, (כארבעה חודשים) עד לפתיחתה של מערכת הבחירות.

בדיון נאמר כי "המזכירות לא תחסום קיבוצים מלבקש כינוס של מועצת התנועה לדון, ולא תחסום קיבוצים מלהתנגד". חברת המזכירות ורד טל אמרה כי מבחינתה "זכותו של כל חבר לבחור ולהיבחר. הצבת תנאי של חמש שנות חברות חוסם זכות בסיסית זו". 

הוספת תגובה חדשה