דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מבזקי התנועה הקיבוצית - 30.5.2014

לוגו תנועה

  


קרווילות: גם בקיבוצים. צוותים בכירים של משרד השיכון והבינוי והמשרד לפיתוח הנגב והגליל, אישרו השבוע הכנסת 140 יחידות דיור יבילות (קרווילות) לקיבוצים בדרום ובצפון הארץ. לקיבוצים הרבים שקיבלו את תוספת יחידות הדיור יאפשר הדבר התקדמות נוספת בקליטת חברים צעירים ובשינוי המצב הדמוגרפי. אישור הכנסת הקרווילות לישובים השונים התקבל לאחר עבודה ממושכת ופרסום "קול קורא" של המשרדים שפנה לקיבוצים השונים עם האפשרות. כל המהלך נבע מהחלטה משותפת של משרדי הממשלה והתנועה הקיבוצית לפעול בכל הערוצים ליצירת פתרונות לפיתוח דמוגרפי מהיר בקיבוצים הרבים בהם הקליטה עומדת על בלימה בשל מצוקת דיור מתמשכת. לאחר השלמת המהלך החשוב הזה עובד מטה התנועה הקיבוצית יחד עם המשרדים הרלוונטיים על פרוייקט "בתי האגודה" שמטרתו לסייע בצורה נוספת לשיכון מהיר בקיבוצים רבים.

   
מעל 70 נציגים מקומונות ומשימות שנת שירות שונות ברחבי הארץ התכנסו השבוע לשיחה מעניינת ומעמיקה עם איתן ברושי, מזכ"ל התנועה הקיבוצית ואנשי מחלקת המשימות בהובלתו של גיל מושקוביץ רכז המחלקה. בשיחה, שתוכננה להתקיים זה זמן רב, הציגו הנציגים את פעילויותיהם השונות, סיפרו על הסיבות והתובנות ליציאה ולעשייה שלהם במסגרת שנת השירות וכמובן עסקו בשאלות שהתעוררו בשבועות האחרונים סביב סדר העדיפויות לבניית יעדי שנת השירות בשנים הקרובות. גם בשיחה זו הובהר על ידי כל העוסקים בדבר כי אין איום ולא יקוצצו משימות בשנת הפעילות הבאה וכי השיח על המשך עיצוב היעדים ייעשה באופן ציבורי ורחב מתוך המחוייבות הגדולה שיש לתנועה הקיבוצית למפעל שנות השירות.

  
חברי הכנסת הגיעו ללמוד מהתנועה הקיבוצית: איך מתייחסים לקשישים. ועדה בראשותה של ח"כ מיכל רוזין (מרצ) פנתה לתנועה הקיבוצית בבקשה להכיר מקרוב את מערך הסיעוד והטיפול בקשיש בקיבוצים.
אורית גלאור, מנהלת מחלקת בריאותה ורווחה באגף חברה של התנועה הקיבוצית בנתה יחד עם בעלי התפקידים בקיבוצים ובמועצה האזורית ועם המלווה האזורי עוזי שמש, ביקור לימודי בדברת ,ועין דור וגזית ,קיבוצים בהם מערכת הסיעוד והטיפול בוותיקי הקיבוץ משמשת דוגמה מרשימה להתמודדות עם סוגיה זו בקיבוצים השונים.
בסיור השתתפו חברי הכנסת משה מזרחי (העבודה) שמעון סלומון (יש עתיד) , הרב יעקב ליצמן (יהדות התורה), ששימש עד לא מזמן כסגן שר הבריאות והכיר מקרוב את הנושא, ו-20 נציגים בכירים ממשרדי הבריאות, הרווחה, המשרד לענייני גימלאים ומשרד הפנים.
המשתתפים הביעו הערכה רבה למודלים של הטיפול הקהילתי ומקווים ליישם את התובנות במסקנות הוועדה.

    
ביום שלישי האחרון (27/5) התקיימה פגישה בעלת חשיבות רבה בין יו"ר בנק הפועלים, יאיר סרוסי וצוותו לבין מזכ"ל התנועה הקיבוצית, איתן ברושי, מיכל וינברג, מנכ"לית התנועה הקיבוצית, דגן לוין, ראש האגף הכלכלי, אפרים שפירא, גזבר התנועה וניר מאיר, יו"ר שולחן הארגונים הכלכליים. בפגישה סקרו אנשי התנועה את מגמות הצמיחה של הקיבוצים בשנים האחרונות, העמיקו בסוגיות הכלכליות שיש להן נגיעה לבנקים בכלל ולבנק הפועלים בפרט ופתחו יחד עם אנשי הבנק מספר אופציות לשיתופי פעולה עתידיים. יו"ר הבנק אמר לסיכום הפגישה: "אני שמח כי בנק הפועלים חזר להיות הבנק המוביל בתנועה הקיבוצית ויודע שעלינו להתמודד כל יום על כל לקוח. אולם באנו מאותו די.אן. איי. של בניה ועשייה לטובת הכלכלה והחברה הישראלית ולכן אני מאמין שהפוטנציאל לעבודה משותפת הוא עצום. אנחנו רואים בתנועה הקיבוציות שותפה להתמודדות עם האתגרים קדימה בחיפוש אחר מקומות בהם יש צמיחה ושינוי אמיתיים. השותפות הזו היא שותפות אסטרטגית מבחינתנו כלפי החברה, המדינה, העסקים והתעשייה". איתן ברושי סיכם באומרו "שיתוף הפעולה עם הגופים הגדולים והחזקים במשק הוא אחת המשימות החשובות ביותר שניצבות בפני עתידה של התנועה הקיבוצית בהקשר הכלכלי, אני שמח על הפגישה ומתכוון להמשיך ליזום ולהוביל שיתופי פעולה מסוג זה". בהמשך לתפיסה זו נפגשו השבוע ברושי, לוין, רפי עשת ורזי יהל (אנשי אגף הכלכלה בתנועה הקיבוצית) עם מנכ"ל חברת מקורות ובכירי החברה לשיחה על משק ותשתיות המים בקיבוצים. חברת מקורות רואה גם היא בתנועה הקיבוצית שותף אסטרטגי. השיחה נסבה סביב נושאים של פיתוחים שונים אותם מתכננת מקורות. סוכם כי אנשי מקצוע משני הגופים ימשיכו את בחינת שיתופי הפעולה בתוך החידושים הללו.

   
שני כנסי הסברה אזוריים בנושא הקמת ארגוני חינוך ארציים של התנועה הקיבוצית התקיימו בשבועות האחרונים. באזור הנגב בהובלת מחלקת החינוך ורכזי האזורים, רננה יעקב ואיציק עוז ובאזור עמק יזרעאל יחד עם רכז האזור עוזי שמש. הכנסים היו מלאים עד אפס מקום ויצרו תחושת התקדמות משמעותית בקשר עם השטח הקיבוצי. דבי בראס וחלי זלינגר ממחלקת החינוך בתנועה הקיבוצית, המובילות יחד עם ד"ר גבי אסם את מהלך הקמת הארגונים הארציים בגיל הרך ובהדרכת הנוער סיפרו כי "הקשר עם הקיבוצים והעובדה כי בעלי ובעלות התפקידים בהם יבינו את משימותיה של מחלקת החינוך הוא אחת המשימות הכי חשובות שלנו, אין לי ספק שאת כל הדברים שנקדם לא נוכל להביא לכדי מפגש עם המציאות אם לא נהיה בקשר אינטנסיבי ורציף עם מי שמביא את השינוי, הערכים והעשייה לשטח".

    

מטה התנועה הקיבוצית ואגף הכלכלה השתתפו באסיפת משקי הדרום שהתקיימה השבוע. באסיפה זו התקבל באופן סופי "ארגון משקי יהודה" לחברות בארגון "משקי הדרום" וסוכמו פעילויות הארגון בתקופה האחרונה. "ההשתתפות של מזכיר התנועה ופעיליה באירועים של הארגונים הכלכליים היא ביטוי למדיניות התנועה הקיבוצית הבאה ליצור יכולת כוללת ושיתוף פעולה בין כל מרכיבי העצמה של הכלכלה הקיבוצית", כך אמר דגן לוין, ראש אגף הכלכלה של התנועה בסיום האסיפה. מורדי ונטורה, מנכ"ל ארגון משקי הדרום בירך על ההשתתפות במהלך האסיפה ואמר שגם הוא מרגיש כי יש צורך בפעילות המשותפת ובהעמקתה.

    
גיורא מסד, גיורא פורמן, אלישע שפירא, השר לשעבר חיים (ג'ומס) אורון, ח"כ לשעבר אבו וילן, ח"כ לשעבר עדנה סולודר, השר לשעבר אהרון ידלין, השרה לשעבר אורית נוקד, זאב (ולוולה) שור, וגברי ברגיל התאספו השבוע למפגש יוצא דופן של התייעצות וחשיבה משותפת בין מזכירי תנועה, חברי כנסת ושרים לשעבר בנושאי הסדרי הבנייה והצמיחה בקיבוצים וסוגיית הפנסיה לחברי וחברות הקיבוצים. איתן ברושי, ד"ר רינת גלילי, דגן לוין ואפרים שפירא השתתפו בדיון מטעם מטה התנועה הקיבוצית ויונתן בשיא, כנציג תנועת הקיבוץ הדתי. כל הנוכחים העמיקו את השיחה בנושאים שעל הפרק ובתום הדיון נתנו המשתתפים גיבוי למטה התנועה ומזכירות התנועה להמשיך במאמץ להשלמת הסדרי הבנייה בקיבוצים ולהסדר נושא הפנסיה על פי הדרך בה מתקיים התהליך כרגע ואף שיבחו את התוצאות שהושגו עד כה.

  
זו הזדמנות נפלאה לאחל לכולנו חג ביכורים ומתן תורה שמח, עם טנא מלא התחדשויות בתנועה הקיבוצית, גידול וצמיחה וחזרה לעמדות השפעה, וכמובן, שבוע טוב!

  
עופר נוימן
דובר התנועה הקיבוצית
0526719108

 

לפתיחת המבזק בקובץ פידיאף - לחצו כאן

 

הוספת תגובה חדשה