דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

השבוע בתנועה הקיבוצית - 7.8.2015

לוגו תנועה
____________...
השבוע בתנועה הקיבוצית
    תאריך: 07/08/2015
    
לצפייה בקובץ וורד, לחצו כאן. לצפייה בקובץ PDF לחצו כאן.
 
_______0
צילום: יואב איתיאל, מגזין המושבות

"כחלון גיבור על חקלאים"

חקלאי ישראל יוצאים למאבק בחוק ההסדרים על מנת למנוע התמוטטות מגזר החקלאות בישראל.

ביום שלישי השבוע, התקיימו ארבע הפגנות גדולות של החקלאים בצמתים מרכזיים בארץ– צומת יוקנעם, קסטינה, צומת הערבה. וגילת. במהלך ההפגנות נרשמו שיבושי תנועה כאשר צומת הערבה נסגר לחלוטין, ובצומת גילת נחסמו משאיות המכניסות סחורה חקלאית לעזה. החקלאים הגיעו לצמתים עם טרקטורים ושפכו חלב ופיזרו חציר ואף הסתובבו עם ארונות קבורה. ההפגנות מגיעות בעקבות כוונת האוצר לעשות שינויים מרחיקי לכת, באופן חד צדדי, במסגרת חוק ההסדרים בענפים- הפטם, הצאן, הדגים והצמחים. שינויים אלו יגרמו לכך שמאות משפחות ואלפי חקלאים יסגרו את משקיהם החקלאיים וימצאו עצמם ללא פרנסה, מרביתם בפריפריה ובגבול הצפון זאת מבלי שהצרכן ירוויח דבר. את הפגנות החקלאים מובילה התאחדות חקלאי ישראל, בראשותם של ראשי התנועות המיישבות, ובתמיכה מלאה של ראשי מועצות אזוריות מכל הארץ.
מובילי המאבק מציינים כי כיוון שהנושא עדיין עומד על הפרק, יימשך המאבק ביתר שאת, ובשבוע הבא תתקיים הפגנה רועשת מול משרד החקלאות שבבית דגן. התנועה הקיבוצית קוראת לחבריה לקחת חלק במאבק. לצפייה בפירוט פעילות ההמשך, לחצו כאן. 
20150804_082...
בהתאחדות חקלאי ישראל מדגישים כי לא רק שהחקלאים ימצאו עצמם ללא פרנסה אלא גם שהצרכן לא ירוויח מהמהלך. יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים, מאיר צורמזהיר: "עד כאן! כחלון אל תחסל את פרנסתם של אלפי חקלאים השומרים על גבולות המדינה ושזו פרנסתם היחידה, אל תהיה גיבור על החקלאים". עוד הוסיף צור ואמר: "על כחלון להבין שההשלכות על הצרכן יתבטאו לא בשקלים אלא במספר אגורות בלבד לעומת ההשלכות על אלפי חקלאים מובטלים שימצאו עצמם ללא כל פרנסה". מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר אמר: "לצערי, התסריט השנתי המתוזמר ע"י נערי האוצר, חוזר על עצמו, אך הפעם בצורה נבזית תוך קמפיין שקרי לפיו החקלאים היושבים בגבול הצפון, ובערבה אחראים על יוקר המחיה בישראל. נאמר זאת מפורשות- חקלאות אינה סעיף תקציבי! חקלאות היא התיישבות. חקלאות היא ריבונות. לצערנו משרד האוצר החליט להיות גיבור על החקלאים ולחסל ענפים שלמים ע"י רפורמות אלימות, לפיכך החלטנו לצאת למאבק מאוחד, למען הפרנסה של כולנו. זהו קרב על דרך חיים". רכז תחום החקלאות בתק"צ, חיים חבלין, עומד בראש מטה המאבק ואחראי על ארגון ההפגנות. "אישור הצעת האוצר" אומר חבלין, "הוא למעשה פירוק התכנון בענפי הפטם והצאן, וביטול המכסים בענף הדגים, שיביא לחיסול המדגה בישראל. פירוק התכנון בפטם יביא להצפת השוק ויגרום להפסדים בשנים הקרובות לעשרות קיבוצים שמסתמכים על הענף". לצפייה בראיון שהעניק ניר מאיר בנושא לחצו כאן.
 
IMG-20150805...
התמודדות עם הזעזוע
בתנועה הקיבוצית מביעים זעזוע ושאט נפש לנוכח האירועים החמורים שהתרחשו בשבוע שעבר. רציחתה של שירה בנקי ז"ל במהלך מצעד הגאווה בירושלים, ושריפת משפחת דוואבשה מכפר דומא, משקפים באופן כואב אלמנטים חולים בחברה הישראלית, שאנו כתנועה מגנים ומתנגדים להם בתקיפות. הגזענות, שנאת האחר, האלימות והרשעות, הן תוצאה של הפצת שנאה, בורות, והסתה, הבאה מקרב ארגונים חשוכים בחברה הישראלית. זו אינה יהדות, ובוודאי שלא ניתן לקבל את התופעות האלה. פעילי התנועה הקיבוצית תמכו וסייעו בפעולות השונות שבוצעו השבוע בעקבות אותם מקרים, ואילו אגף החינוך פנה השבוע לכל מערכות החינוך בבקשה ליזום פעילות לצורך הפנמת המצב: "אנו קוראים לכם להיות אקטיביים, להשמיע קול שפוי ומחנך עבור ציבור ההורים, הילדים והנוער. יש לנו –למבוגרים– אחריות חינוכית להיות שם עבור הנערים והנערות, לפתוח להם דלת, לשתף אותם בתחושות שלנו, להביע צער ודאגה ולספק להם משענת איתנה של מוסר המוקיע את גילויי האלימות וחוסר הסובלנות בחברה הישראלית". (לקריאת המכתב לחצו כאן). באותו הקשר ראוי לציין את קיבוץ נחשון, שנענה מיד לבקשת משפחת בנקי מירושלים ואפשר להביא את בתם המנוחה לקבורה חילונית בבית הקברות שבקיבוץ. יהא ברוך זכרם של שירה בנקי ושל עלי דוואבשה, הפעוט הפלסטיני שנספה בהצתה. התנועה הקיבוצית מבקשת לשלוח תנחומים כנים ולהביע את צערה העמוק בפני משפחות הקורבנות, ולאחל החלמה מהירה ומלאה לכל הפצועים.
 
ZEL_2250
החלטת מועצת מקרקעי ישראל 1370
בעקבות פניות שהגיעו לקיבוצים, מרשות מקרקעי ישראל, המסתמכים על החלטת 1370, הגיבו בתנועה הקיבוצית במכתב הבהרה שנשלח לכל בעלי התפקידים בקיבוצים. על פי הפניות שהגיעו מרמ"י, נדרשים הקיבוצים להודיע לרשות מקרקעי ישראל תוך 90 יום את עמדת הקיבוץ לעניין הקניית בעלות במגרשי מגורים מהוונים בקיבוץ. ככול הידוע למטה התנועה, פניות אלו נשלחו באופן גורף לכלל הקיבוצים, למרות שהם רלוונטיים, אם בכלל, רק לקיבוצים בהם קיימת הרחבה קהילתית מאוכלסת ו/או בוצע שיוך דירות קנייני. מסביר עו"ד מיכי דרורי, רכז המחלקה המשפטית, שביחד עם רפי עשת ודגן יראל (קרקעות בתק"צ), מטפלים בנושא (הרלוונטי גם למושבים): "התנועות טרם גיבשו את עמדתן בעניין ואנו מקיימים התייעצות משותפת, כולל עם האגף החקלאי וגורמים נוספים ברשות מקרקעי ישראל, לגבי הרלוונטיות של נושא זה. לפיכך, אנו ממליצים לקיבוצים להמתין במתן תשובתם למכתבים הנ"ל עד לקבלת התייחסות התנועות לסוגייה זו."
להסברים נוספים, בקשות והבהרות ניתן לפנות לאגף כלכלה: economy@tkz.co.ilאו למחלקה המשפטית בתנועה הקיבוצית:
mazkirut-mishpatit@tkz.co.il
 
DSC_0990_0
צילום: יואב איתיאל, מגזין המושבות
IMG_8364_0
צילום: דורון הבסי
תנועת הנוער העובד והלומד חוגגת 90 שנה
בצל האירועים הקשים שהתרחשו השבוע ציינה תנועת הנוער העובד והלומד 90 שנה להיווסדה, בוועידה העשירית במעמד נשיא המדינה, רובי ריבלין. לצדו נכחו, יו"ר האופוזיציה, ח"כ הרצוג, יו"ר ההסתדרות, ראש עיריית חיפה, ראשי התנועות המיישבות, ניר מאיר ומאיר צור ובכירים נוספים. הערב החגיגי היווה מפגן מרגש של דמוקרטיה במהלכו אלפיי חניכי התנועה, קיבלו החלטות במשותף, ביניהן: הכרה מחודשת במגילת העצמאות, פתיחת קבוצות ייחודיות לנוער גאה בסניפים ודרישה לפעול בתקיפות כנגד פעולות הסתה וטרור. כל הנואמים התייחסו לחומרת האירועים השבוע ולהנצחת הקורבנות. מרגש במיוחד היה נאומו של נשיא המדינה, אשר התקבל בתשואות רמות וחיבוק חם של הנוכחים, לנוכח עמדתו האמיצה כנגד גילוי הגזענות בחברה. יו"ר הנוער העובד והלומד ורכז תנועת דרור ישראל, פסח האוספטר אמר במהלך הוועידה: "אם יש את נפשכם לדעת את המעיין ממנו אנו שואבים תעצומות נפש, בטחון, עוצמה, תוחלת בעתידנו ותקווה לאחריתנו, התבוננו לעיניהם של חניכינו וחניכותינו. אחי ואחיותיי, הדרוזים, הערבים, היהודים, העובדים והלומדים, הקיבוצניקים והמושבניקים, שאו עיניכן סביבכן, כולן נקבצו ובאו לכאן. בכך טמונה ההבטחה לארץ ישראל טובה, צודקת, שוויונית ומוסרית, חברה מופתית."
בתנועה הקיבוצית מברכים בחום את החניכים, המדריכים והנהגת הנוער העובד והלומד, שידעו במהלך השנים להיות נאמנים לשורשיהם ויחד עם זאת להתחדש ולהשתנות ביחס לאתגרי השעה ולאתגרי הלאום, כאשר הם מייסדים 93 קיבוצים ומושבים, קולטים עלייה, מקימים גרעיני נח"ל רבים, ומחנכים מאות אלפי בוגרים לאורך השנים, והכול תחת תפיסת עולם המשלבת בין ציונות, סולידריות וערבות הדדית. לעבודה, להגנה ולשלום- עלה והגשם!
 

הוענקו מלגות לסטודנטים מהקרן ע"ש אברהם הרצפלד

20150805_142...
השבוע התקיים בבית התנועה, יום הכשרה השני והאחרון לו מחויבים זכאי המלגה בנושא התנועה הקיבוצית. מדובר במלגה מיוחדת שנולדה מתוך החשיבות שמקנה התנועה הקיבוצית להשתלבות חבריה בהנהגה הציבורית והקיבוצית. 36 סטודנטים, לתארים שני ושלישי חברי וחברות קיבוץ, חוו יום שלם של היכרות עם התנועה על אגפיה ושלל פעילויותיה. סוף היום כלל פגישה ארוכה עם ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, אשר אתגר את הסטודנטים לשאול, להעיר ולהאיר נושאים הקשורים לתפקיד הממלאת התנועה הקיבוצית עבור חבריה. בתשובותיו הדגיש ניר מאיר את הרלוונטיות הרבה שיש לתנועה בחיי היום-יום של החבר. האירוע החגיגי לווה בקטעים מוזיקליים של היוצרת ענבל רותם שגיב, מעין השופט. על הפקת ימי ההכשרה וניהול מפעל המלגות בתנועה, ניצחה בכישרון שלומית צימרינג ממחלקת משאבי אנוש. בסוף האירוע נשאו דברים, בשם מקבלי המלגות דגנית שדה, מבית אלפא, ועיינה אדלר, מקיבוץ הראל, שדבריה האירו אלמנטים מעניינים ביחס שבין קיבוץ לתנועתו: "בעידן בו כל חברה עסקית מדברת על אחריות תאגידית וכל משרד ממשלתי מקדם ניהול משתף וגיוון בכוח העבודה, נראה כי הקיבוץ צריך ויכול להבליט את משאביו הארגוניים והתרבות הארגונית שלו על מנת לצאת מהעמדה המתגוננת, המשתרכת ולחזור לקדמת החברה הישראלית. אנו, מקבלי מלגות קרן הרצפלד, שמחנו להכיר וללמוד על העשייה הברוכה והרוחות המנשבות במטה התנועה הקיבוצית. עשייה שהיא מעוררת מוטיבציה, ונותנת משמעות לכיוון בו בחרנו".

תזמורת בני הקיבוצים במסע לגרמניה

IMG-20150806...
בתחילת השבוע יצאה תזמורת בני הקיבוצים הבוגרת (30 נגנים) בליווי המנצח אורי חן, המרכזת תמר בוהנה ובוגר התזמורת אוהד רודד, לעיר ויזל שבגרמניה. במסגרת נסיעתם הם מתארחים אצל מקביליהם הגרמנים- תזמורת דומה בהרכב (כלי קשת) ובגילאים. נסיעה זו היא סוג של מסורת קיצית, הבאה לשרת רצון לנגינה משותפת, וכן לפתח קשרים בין הנערים והנערות. במהלך הביקור מתקיימות פעילויות חברתיות רבות בקרב חברי המסע ויחד עם חבריהם הגרמנים. הנסיעה מתוכננת לתשעה ימים כאשר לקראת סוף הביקור יתקיים קונצרט משותף מול תושבי העיר. בטרם יצאתם קיבלו חניכי המסע תדרוך ביטחוני מדותן רזילי, רכז מחלקת הביטחון, והרצאה מפי גבי אסם, רכזת אגף חינוך ומשימות, על מערכת היחסים המורכבת שבין שתי המדינות. מלווי המשלחת מדווחים על אירוח חם וחברי ועל המוסיקה שמחברת בין כולם. בשנה הבאה הנערים מויזל צפויים להתארח בישראל כביקור גומלין. גבי אסם: "לא יכולנו לקוות לשגרירים טובים יותר מאותם נערים ונערות. מחכים כבר לשמוע מהם רשמים עם שובם ארצה".
 
IMG-20150804...
אהבה ונתינה 
בימים אלה מסתיימות קייטנות איל"ן בקיבוצים. מדובר במפעל ייחודי המתקיים למעלה משלושה עשורים (!), שהחל כיוזמה של מספר קטן של קיבוצים, והמשיך והתרחב לעשרות קיבוצים המארחים קייטנות קיץ. במהלך הקייטנה נערים בדרגות נכות שונות ומורכבות, מתארחים לשבוע שלם בקיבוצים וזוכים לחוויה מעצימה המשכיחה מהם את התמודדויות היומיום שלהם. מיוחד לא פחות הוא פעילותו של הנוער המארח, אשר לוקח חלק אקטיבי בפעילות עם חניכי איל"ן. השנה 20 קיבוצים ועוד עשרה יישובים קהילתיים זכו לארח מעל ל-700 חניכים נכי עצב ושריר לשבוע חוויתי. במרבית הזמן הנערים המארחים נוטלים על עצמם את כל פעילויות הטיפול, בילוי, וכיף עם אורחיהם. הפלא מתרחש מיד ברגע המפגש, נערים ההופכים באחת לאחראים ומטפלים ברגישות, בחמלה ובסבלנות אינסופית בחבריהם החדשים בעלי המוגבלות.
דנה גורן ממחלקת הבריאות והרווחה בתנועה, ויעל אייזנר יו"ר סניף איל"ן שבתנועה הקיבוצית, מספרות על התרגשות שתמיד עולה, לנוכח ההתגייסות הכללית בכל הקיבוץ ולנוכח המחויבות של מדריכי הנעורים בקיבוצים להפעלת הקייטנה, ובהכנת הנערים להתמודדות, כאשר בסוף ניתן לראות, לחוות ולשמוע את צחוקי החדווה, החיבוק, והנתינה הכוללים גם אינטראקציות אינטימיות במיוחד של סיוע.
 
מספר אירועים מעניינים בקרוב:
  • ליל אהבה בצוותא- ערב חד-פעמי, יחיד ומיוחד במינו יתקיים ב- 19/8. קוד 2015 לכרטיסים מוזלים בקופות צוותא. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • ערב עיון לקראת חגי תשרי תשע"ה- אירוע מיוחד של מטה התרבות בתק"צ ומכון שיטים יתקיים ב-2.9 בקיבוץ בית השיטה. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • פְּתִיחְתָּא- ב-15 באוקטובר ייפתח קורס שנתי להכשרת מנחי קבוצות בתחומי זהות, תרבות, יהדות וחברה, מבית היוצר של בינ"ה. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • הכנס השנתי של המטה השיתופי, יתקיים בקיבוץ פלמ"ח צובה ב-24.12, לפרטים נוספים לחצו כאן.
 
______1_2
הנס של ג'ורדן
גאווה גדולה: מוזמנים לקרוא את סיפורו של ג'ורדן לו, חייל בודד מקיבוץ אפיקים שעלה מארה"ב במסגרת גרעין צבר, וחזר לאחרונה לשרת כרס"פ בגדוד 51 של גולני, וזאת לאחר שנפצע אנושות בקרב בסג'עיה, במהלך מבצע צוק איתן. פציעתו הקשה למעשה שחררה אותו מהצבא, אך הוא התעקש לשוב ולשרת. "אחרי שיקום של חצי שנה, הרגשתי שאני רוצה לחזור חזרה לגולני", הוא מספר. "אמרו לי שלא יגייסו אותי כי שוחררתי ואני נכה צה"ל. אבל למזלי המח"ט הגשים לי חלום והחזיר אותי." בתקופת החלמתו הוא הוקף על ידי חבריו שבקיבוץ אפיקים, שביחד עם איה שגיא מנהלת פרויקט צבר, ועם צביקה לוי, מנהל פרויקט בית חם לחיל הבודד, תמכו בו פיזית ונפשית וביקשו להוות עבורו בית חם. את הבשורה המרגשת קיבל ג'רדן מצביקה לוי, בעת יום כייף שאורגן ע"י התנועה הקיבוצית, עבור החיילים הבודדים שבצפון. לקריאת הכתבה, לחצו כאן. 
 
לסיום רק אבקש, שתו הרבה מים, בלי פעילות גופנית מאומצת בחוץ, ובכלל הקפידו להיות בצל... בקיבוץ גלגל נרשמו השבוע 49 מעלות (בצל!), וגם בקיבוצים בהם הטמפרטורה הייתה יותר נמוכה, נרשם עומס חום חריג כתוצאה מאחוזי לחות גבוהים.
שיהיה לנו סופ"ש מהנה וקריר... שבת שלום.

 
שי אלט, דובר התנועה הקיבוצית- 058-6650088.

הוספת תגובה חדשה