דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

השבוע בתנועה הקיבוצית - 4.9.2015

לוגו תנועה
אם אינך רואה מייל זה לחץ כאן
____________...
השבוע בתנועה הקיבוצית
    תאריך: 04/09/2015
    
לקריאה בקובץ וורד, לחצו כאן. לקריאה בקובץ PDF לחצו כאן.
 
________.___...
בית ספר כנרת ע"ש נעמי שמר
פתיחת שנת הלימודים מוצלחת במוסדות החינוך הקיבוצים
פתיחת שנת הלימודים השבוע עברה בהצלחה ובסדר מופתי במוסדות החינוך הקיבוציים. התנועה הקיבוצית רואה במערך החינוך, מגיל לידה ועד י"ב, אחת מאבני היסוד לחוזק של המרחב הכפרי-התיישבותי ותחילת שנת הלימודים תשע"ו היוותה הזדמנות טובה להפגין את מחויבות התנועה לכל מערכות החינוך שבתחומה. כך, הגיעו כל פעילי התנועה ביום חגיגי זה אל בתי הספר העל-יסודיים והיסודיים שבהם מתחנכים ילדי הקיבוצים, ובידיהם לוח שנה חגיגי של אגף החינוך והמשימות ושי מתוק לשנה החדשה. פעילי התנועה פגשו את הצוות החינוכי ואת התלמידים הנרגשים, והעניקו להם את השי, שהוא פרי ידיהם של נערים ממאפיית "ילדודס" שבכפר הנוער נווה-חנה. המאפייה עצמה היא פרויקט חינוכי שמטרתו לחנך לעשייה ולאחריות.סיכום היום מגלה כי פעילי התנועה הגיעו אל 27 מועצות אזוריות שבתחומם נמצאים 48 בתי ספר יסודיים, 34 בתי ספר על-יסודיים ושמונה מסגרות של חינוך מיוחד. בכל המקומות הביאו הפעילים את התשורה למנהלי ביה"ס, השתתפו בטקסי הפתיחה ופגשו את גורמי החינוך במועצה. בסה"כ הגיעו פעילי התנועה אל כ-30 אלף תלמידים ותלמידות במגזר החינוך ההתיישבותי. 
 
 
________.___...
ביה"ס "חופים" שבקיבוץ יד מרדכי.
__________9
ביה"ס "מבוא הגליל", שבקיבוץ איילת השחר.
____________...
ניר מאיר ואלון שוסטר ביחד עם חברי "המקובצת".
פתיחת שנת הלימודים גם זימנה מפגשים מיוחדים למזכ"ל התנועה הקיבוצית. תחילת יומו של ניר מאיר כללה השתתפות באירוע שבביה"ס "בית האור", שבמושב קידרון, לאחר מכן הגיע לטקס שהתקיים בביה"ס "בראשית", שבמושב בית אלעזרי, שם בין מאות התלמידים, פגש בבנו נדב שהחל את שנת הלימודים כתלמיד כיתה ח'. מאוחר יותר הגיע מזכ"ל התנועה "לבית חינוך ניסוי תיכון שער הנגב", שם פגש את ראש המועצה, אלון שוסטר, ואת מנהל ביה"ס, אהרלה רוטשטיין, שסקר בפניו את פעילות ביה"ס והצלחותיו הפדגוגיות המרשימות. בשער- הנגב, פגש לראשונה מזכ"ל התנועה את חברי הכיתה "המקובצת", הלומדים במקום ומתגוררים בקיבוץ נחל-עוז. הייתה זו פגישה מרגשת במסגרתה בירך ניר את פעילותם ושליחותם המיוחדת. 
זו הזדמנות לאחל לכל צוותי המורים הרבה נחת רוח מעמלם, ולברך את כל התלמידים בשנת לימודים מעניינת, ובמיוחד את כל התלמידים שיחבשו את ספסלי כיתה א'. מי שריכזה והובילה את הפעילות התנועתית באותו יום היא דבי ברא"ס, מנהלת ארגון החינוך הקיבוצי-התיישבותי, שאמרה בסוף היום: "חלק עיקרי בפעילות 'שבילים' הוא לחזק את הרצף החינוכי בין המערכות הפורמאליות למערכות החינוך החברתי בקיבוצים. ההגעה אל המועצות האזוריות, ואל בתי הספר השונים, היא הזדמנות טובה נוספת ליצירת שותפויות המקדמות את החינוך הקיבוצי לאורך כל השנה".
 
20150902_102211
"החקלאים לא אשמים ביוקר המחייה, ועל המדינה לטפל בשורש בעיות החקלאות!
הלובי החקלאי של הכנסת התכנס השבוע לדיון חירום בהמשך למאבק החקלאים ומתוך רצון לדון במצבה של החקלאות לאור חוק ההסדרים. אל הישיבה הגיעו חברי כנסת רבים שהביעו תמיכה גורפת בחקלאים (למעלה משלושים חברי כנסת ממרבית סיעות הבית). הדוברים בדיון היו תמימי דעים כי החקלאים אינם אשמים ביוקר המחיה וכי על המדינה לטפל בשורש בעיות החקלאות. יום לפני הדיון (יום שלישי), נרשמה התקדמות מסוימת כאשר דווח על הקמת צוות משותף למשרדי האוצר, החקלאות והתאחדות חקלאי ישראל, אשר ייפתח במו"מ כולל להסכם ארוך טווח ל- 15 שנה על כלל הנושאים. הצוות צפוי לגבש הצעה מוסכמת שתגובה במשאבים כספיים. במקביל הודיעה התאחדות חקלאי ישראל כי נושא הצאן יפוצל מחוק ההסדרים לאחר קריאה ראשונה בכנסת ויעלה לדיון אם בכלל, במהלך השנתיים הקרובות באופן רגיל. נושא הפטם נמצא במחלוקת קשה והמאבק על יישום הרפורמה נמשך במלוא עוזו. מזכ״ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, אמר במהלך הכנס: "אני מברך על הקמת ועדה משותפת שתדון ותכין הצעה משותפת לפתרון כולל לבעיות היסוד. עם זאת, לא נסכים להמשך הדמגוגיה של אגף התקציבים כלפי החקלאים. יש כאן ניסיון של פקידי האוצר לטרפד חוק שנכנס לתוקף לפני חצי שנה. החקלאות בישראל, כפי שגם העיד השבוע רה"מ, היא החקלאות המפותחת בעולם המובלת ע"י אנשים מופלאים, חרוצים ויצירתיים. הניסיון להאשימם ביוקר המחיה, הוא לא פחות מהסתה פרועה ולא מקובלת".
 
___1_1
התנועה הקיבוצית מעמיקה את מעורבותה בפרויקט צבר
במהלך ישיבת המזכירות האחרונה סקרה איה שגיא, מנהלת פרויקט צבר בתק"צ, את הנתונים המכובדים המלווים את פרויקט צבר. התוכנית, מיסודה של תנועת הצופים, באה להוות מעטפת חברתית תומכת לחיילים בודדים באמצעות הבניית גרעין ומתן ליווי צמוד. מאז הקמת הפרויקט (בשנת 1991) ועד ספטמבר 2014 הגיעו 2,466 חניכים, ב- 103 גרעינים, ל-55 קיבוצים. קיבוץ יפתח מחזיק ב"שיא" של קליטת 14 גרעינים במשך השנים, ואילו אשכול היא המועצה האזורית עם המספר הגדול ביותר של גרעיני צבר (11 גרעינים). מעבר לכך רשמה התוכנית הצלחה רבה שבאה לביטוי בכך שכ- 30% מחברי הגרעין יוצאים לתפקידי פיקוד וקצונה, ומעל 70% מבוגריו נשארים לגור בארץ. מעבר לסקירה הנרחבת על הפרויקט לאורך השנים, דיווחה שגיא על נתוני גרעיני צבר שהחלו החודש את פעילותם בקיבוצים, שהם חלק מרכזי בהצלחת הפרויקט, באשר הם מספקים לגרעינים בית חם ומחבק. לחברי הגרעין מוצמדות משפחות קולטות שבהתנדבות מלאה מלוות אותם במהלך שירותם. בתנועה הקיבוצית רואים בחיוב את האלמנטים החיוביים הרבים שמקנה הפרויקט לקיבוצים, ולפיכך הוקמה מִנהלת רכזי צבר בקיבוצים, שבאה לקדם את ייצוג הקיבוצים והנושאים הייחודים להם. לאחרונה מטפלת המִנהלת בחתימה על חוזה חדש להשתתפות הקיבוצים. מזכירות התנועה הקיבוצית בירכה על שיתוף הפעולה עם תנועת הצופים, תוך שהיא מכירה במיקומה של תנועת הצופים בפרויקט. במקביל, הסמיכה מזכירות התנועה את מִנהלת צבר בתק"צ, להוביל מהלכים שיעמיקו את מעורבות הקיבוצים ויקדמו שותפות מוגברת שלהם בפרויקט.
 
נוהלי בחירת מזכירהתנועה הקיבוצית
__________2_0
בישיבת מזכירות התנועה האחרונה, הוצגו מסקנות ועדת הבחירות המרכזית לבחירת מזכיר התנועה. הועדה בראשותו של יוסי ורדי, ראש מ.א. עמק הירדן, התבקשה ע"י המזכירות לכלול בסיכומי עבודתה, גם פרק של מסקנות לעתיד, זאת מתוך רצון ליצירת כללים וכלים לעת הבחירות למזכיר התנועה הבא. בין מסקנות הוועדה ישנן המלצות המבקשות לשמר את בחירת המזכיר באופן של בחירה ישירה על ידי כלל חברי הקיבוצים בתנועה, בקלפי שתוצב בכל קיבוץ. קיום הבחירות כהלכתן הוא באחריות הנהלת הקיבוץ, "וספר הבוחרים" מהווה את רשימת חברי הקיבוץ התקפה ליום הבחירות. הוועדה מבקשת לשפר את הכללים שהיו נהוגים עד כה בנוגע להגשת מועמדות, כך שהזכאות תינתן לחבר קיבוץ בעל ותק של מעל ל-5 שנים בקיבוץ, אשר יתבקש להגיש 500 חתימות של תמיכה במועמדותו מלפחות 5 קיבוצים שונים. הוועדה גם דנה בנושא התקציב שתעמיד התנועה לרשות המתמודד וקביעת סכומים עפ"י אחוז התמיכה שיקבל כל מועמד. וכך, מציעה הועדה מציעה שכל מתמודד יקבל מקדמה של 20% מתקציב הבחירות עליו יוחלט. מתמודד שלא יזכה בלפחות 20% מהקולות  לא יקבל את השלמת התקציב. מזכירות התנועה הקיבוצית הודתה בחום רב לחברי ועדת הבחירות על מסירותם לתפקיד אותו ביצעו ביצעו בחצי שנה האחרונה. המזכירות רשמה בפניה את המסקנות וההמלצות ובכוונתה להקים ועדה ייעודית שתקדם ותחליט על התאמות נדרשות בנהלי הבחירות.
נפתחה ההרשמה לרשת "הגן הקיבוצי"
ZEL_2337
תחילת שנת הלימודים תשע"ו מזמנת גם את פתיחת ההרשמה לרשת "הגן הקיבוצי". הרשת, בניהולה של חלי זליגר, מקדמת שלל פעילויות מערכתיות הנוגעות למערכות החינוך הקיבוציות - בין השאר שימור וחיזוק של ייחודיות מערכות החינוך בקהילות מתחדשות, תוך הידוק הקשר עם השותפים במרחב הכפרי. ההרשמה, שנפתחה בימים האחרונים, מיועדת לכל הגנים שכבר נרשמו בעבר ולאלה המעוניינים להצטרף לשירותי הגן-הקיבוצי, והיא תסתיים בסוף חודש ספטמבר 2015. גופי החינוך שיירשמו יזכו לסיוע פרטני לאורך כל השנה ולחוות דעת משפטיות נדרשות בתחומי פעילות הגן. בנוסף, ייהנו הנרשמים מליווי בטיחותי של נאמנת בטיחות, ומחברות במועדון "משקארד" (עם קוד גישה לספקים ייחודים), ומהנחה על הדרכה וליווי פדגוגי. רשת הגן- הקיבוצי מוצאת את תחום הפיתוח המקצועי כמשמעותי במערכת הגיל הרך. השנה יוצאת רשת הגן-הקיבוצי בתוכנית ייחודית של השתלמויות - במגוון נושאים מרתקים הקשורים לגיל הרך - המלוות על-ידי ד"ר נירה ואלה, היועצת האקדמית של מדור הגיל הרך. את ההשתלמויות ניתן להזמין כיחידה עצמאית או כסדרה לאורך השנה, וחברות ברשת תזכה בהנחה על הפעילויות הללו. לפרטים על ההשתלמויות לחצו כאן. חלי זליגר: "לצד המשך הכשרת אנשי מקצוע לעבודה מערכתית-קהילתית, נמשיך לפעול במרץ בכל הקשור לצדדים התפעוליים עם משרד הכלכלה ומשרד החינוך, לרבות טיפול בסמלי מעונות, טיפול בפרוגראמה, וקשר עם ממוני בטיחות". להצטרפות ולקבלת פרטים נוספים, לחצוכאן.
 
______________6
בית השיטה - כפר עזה: מחזירים אהבה
ביום שישי שעבר התקיים בקיבוץ כפר-עזה אירוע מרגש ומיוחד: "מחזירים אהבה לבית השיטה". שורשי האירוע נשתלו לפני שנה, כאשר בשוך קרבות צוק איתן, חזרו תושבי כפר-עזה לבתיהם והחלו במסע שיקום מתקופת הלחימה. בקיבוץ בית-השיטה, ביקשו לרכך ולהקל, וארגנו לחברים מהקיבוץ הדרומי, ערב מיוחד, שכלל קבלת שבת, אוכל משובח ושירה בציבור. לאחר שנה ביקשו חברי כפר עזה להחזיר טובה כפולה לחברי בית השיטה, וארגנו ערב דומה כשהפעם הם מארחים את חבריהם מהצפון לערב בהפקתם. יחד עם חברי שתי הקהילות הגיעו לכבד בנוכחותם גם ח"כ איתן ברושי, ואלון שוסטר, ראש מ.א. שער הנגב. ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית הגיע לאירוע, תחת שלושה כובעים (תרתי משמע), אותם החליף במהלך הברכה שנשא: בחובשו את הכובע האדום של קיבוץ בית השיטה דיבר על תהליך החילוץ המרשים שעבר בית השיטה ומיקומו המשופר היום; בכובעו הירוק של קיבוץ כפר עזה, בו דיבר על הפוטנציאל העצום הטמון בקיבוץ ובחבריו, ואת התחזית שהוא צופה לקיבוץ שיהפוך להיות מהמובילים בתנועה הקיבוצית. לבסוף חבש ניר את הכוכב הלבן וביקש לברך כמזכ"ל התנועה הקיבוצית: "אני גאה להעיד כי בשני הקיבוצים ישנים כוחות ראויים ומצוינים המוכחים באופן מוחשי את מה שאנחנו- קיבוצים המקיימים ערבות הדדית, והמשרטטים את גבולות המדינה, וכאשר המדינה נזקקת לנו, אנו יודעים להתגייס ולפעול למען משימות חברתיות ולאומיות".
ניתן לצפות בסרטון מלא שתיעד את האירוע. לצפייה לחצו כאן.
 
____________...
שומטים את הקרקע ואת המחיצות
שנת השמיטה מתקרבת לסיומה ובקיבוץ נגבה ובמושב משואות יצחק מסתכלים לאחור בגאווה. השבוע פורסם סיפורם של שני המשקים שהחלו לשתף פעולה כבר מתחילת שנות ה-2000, אולם לא מעט חששות ליוו את החקלאים בקיבוץ החילוני ובמושב הדתי כאשר החליטו לבצע גם בשנת השמיטה הנוכחית שיתוף פעולה חקלאי. "המצב הקשה של החקלאות בסוף שנות התשעים ותחילת שנות האלפיים, חייב את החקלאים להתייעלות, אם נפשם חפצה להמשיך ולעבד את הקרקע" אומר יגאל רביב, מנהל "גד"ש דגנים" המשותף. "למרות החששות מצד שני השותפים, הרצון להמשיך ולעבד את הקרקע גבר על החשש". לקריאת הסיפור על השותפות המופלאה, מוזמנים ללחוץ כאן.
שותפות "גד"ש דגנים", תוזכר כדוגמה טובה בכנס מיוחד שיתקיים ביום ראשון הקרוב במושב השיתופי משואות יצחק. הכנס המופק ע"י הקיבוץ הדתי, יעמוד בסימן סיום שנת השמיטה, ויעסוק בכל האספקטים בתחום, כולל חידושים ויישומים. בכנס ישתתפו בכירי ענף החקלאות בארץ, ביחד עם מזכירי התנועות המיישבות ובכירי הקיבוץ הדתי. הכנס פתוח לציבור. לצפייה בפרטי הכנס לחצו כאן.
 
מספר אירועים מעניינים בקרוב:
  • פנחס- תערוכה חדשה בגלריית הקיבוץ של האמנים- חליל בלבין ומרב קמל. התערוכה תפתח היום (4.9) ותוצג עד ה-16.10. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • חוקר בצהריים בספרייה הלאומית: פסיכואנליזה ואטום- גדעון רמז ואיזבלה גינור בהרצאה מרתקת על הזוג ד"ר איטינגון ורעייתו השחקנית מירה בירנס. האירוע יתקיים ב- 8.9 בקמפוס גבעת רם. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • חוקרים וארכיונאים בהתיישבות ומה שביניהם- הכנס השנתי של ארגון ארכיונאי הקיבוצים והמושבים, יתקיים ב-8.9 בבית התנועה. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • בינה- יום כיפור ישראלי- פיוט, שירה, לימוד וחשבון נפש. האירוע ייערך ב- 22.9 בישיבה החילונית בת"א. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • קורס מתכננים במגזר הכפרי- החלה ההרשמה לקורס הייחודי שייערך בטכניון. 21 מפגשים החל מה- 5.1.2016 עד 7.5.2016. לפרטים נוספים לחצו כאן.
 
11950230_530...
נפתח גן סביון בנחל עוז
במסגרת פתיחת השנה בגני הילדים שבקיבוץ נחל עוז, זכו ילדי גן סביון להיכנס לביתם החדש - הגן המשופץ, הממוגן והיפה להפליא! בכך הושלם מהלך שלם במוסדות החינוך בקיבוץ, שכלל גם את ילדי גן דובשונים ורימון שנכנסו לגנים חדשים וממוגנים לפני כשלושה חודשים. קדם לחנוכת "גן סביון", פירוק החומה שהקיפה את גן רימון הישן. בתחילת חודש אוגוסט פורקו הבטונדות (שכל אחת מהן שוקלת כ-10 טון), שהיוו במידה רבה סמל כואב למצב הגנים בעבר. כעת זוכים כל ילדי הגנים של נחל עוז להתחנך ולקבל את בסיס הצרכים של הילד – ביטחון ובטיחות. שנה לאחר צוק איתן גאים בנחל עוז לא רק בגנים ממוגנים, אלא בילדים הממלאים אותם בצחוק, יצירה, ולמידה. בשנה האחרונה נקלטו בנחל עוז 17 משפחות עם ילדים במגוון גילאים. בתנועה הקיבוצית מברכים בחום רב את חברי נחל עוז, ומצטרפים לשלל התודות לכל התורמים ולכל העוסקים במלאכה, וכמובן לצוות החינוך של הקיבוץ.  
 
לסיום נאחל לסוף שבוע מהנה ונינוח, עמוס בחוויות טובות וחבריות. שבת שלום.

שי אלט, דיבר התנועה הקיבוצית, 058-6650088.

הוספת תגובה חדשה