דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

השבוע בתנועה הקיבוצית - 21.8.2015

לוגו תנועה
 
____________...
השבוע בתנועה הקיבוצית
    תאריך: 21/08/2015
    
לצפייה בקובץ וורד, לחצו כאן. לצפייה בקובץ PDF לחצו כאן.
 
20150820_083...

מחאת החקלאים עולה שלב: מאות חקלאים חסמו עשרות צמתים ברחבי הארץ עם טרקטורים, חציר ושפכו חלב: "אנחנו כן בוכים על חלב שנשפך"


מאות חקלאים חסמו אתמול (חמישי), עשרות צמתים. התנועה הקיבוצית תומכת במאבק החקלאים ומוחה נמרצות כנגד כוונת האוצר להכניס את הסעיפים החקלאיים לחוק ההסדרים. להבנת כל הגורמים המעורבים מדובר בחיסול ממוקד של ענפי הצאן והפטם שיגרום לכך שמאות משפחות ואלפי חקלאים יסגרו את משקיהם החקלאיים וימצאו עצמם מובטלים, זאת מבלי שהצרכן ירוויח דבר. בהתאחדות חקלאי ישראל מדגישים כי אם לא יפתחו עמה במו"מ ענייני ומידי, המאבק יוחרף. יום בטרם ההפגנות תלו החקלאים בכניסות של מאות מושבים וקיבוצים שלטים עם סיסמאות המאבק. במהלך ההפגנה אתמול נחסמו לתנועה 25 צמתים מרכזיים ברחבי הארץ. בצפון בכפר תבור, ויותר מאוחר בסמוך למשרד החקלאות (מחוז העמקים), הפגינו החקלאים והתעמתו עם שר החקלאות, אורי אריאל שקיים בסמוך סיור. להפגנה בכפר תבור הגיע למחות ולתמוך בחקלאים, הזמר יובל בנאי. בערבה וביטבתה נחסמה התנועה ל- 25 דקות והובערו צמיגים. בצומת באר טוביה נחסם הכביש לכיוון אשדוד עם 10 טרקטורים, ושופלים ששפכו חלב. בצמתים כברי, צמח ועברון נשפכו פירות וירקות, ובצומת הרא"ה, נשכבו חקלאים במחאה על הכביש. 
IMG-20150820...
IMG-20150820...
מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, ביקש להלין על התנהלותם הבעייתית של השרים. לדבריו: "שר האוצר שיודע לשבת עם כל הגורמים האינטרסנטים במדינה, כולל נציגי הטייקונים, מחרים את החקלאים. לא נסכים לכך. למרות בקשותינו להידברות הוא מוביל מהלך ללא הידברות ותוך איום של חוק ההסדרים. כופים עלינו רפורמות כוחניות, שיחסלו אמצעי ייצור ליישובים בפריפריה, ויותירו את תושביהם, אלפי חקלאים ועובדי משחטות, מובטלים.  הגיע שר חדש השומע לעצותיהם של גאוני האגף לפיו הוא יוכל לצבור הון פוליטי על גב החקלאים. הרפורמות שכחלון מוביל, יסתיימו באותה תוצאה של הרפורמות שהובילו קודמיו באוצר: ללא שינוי במחיר לצרכן, ומנגד חקלאים רבים הנוטשים את הענף חסרי כל.  זוהי שיטה רעה, לא ציונית, לא ישראלית, לא לטובת הצרכן, ולבסוף גם אינה משתלמת".
מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור: "אנחנו קוראים  לממשלה לנהל אתנו מו"מ אינטנסיבי ורציני ולהגיע להסכם ל- 15-20 שנה על הרפורמות כדי שאנחנו נוכל להמשיך ולקיים את החקלאות מצד אחד והצרכנים הישראלים יוכלו לקנות תוצרת איכותית וטרייה במחיר הוגן. אנו לא ניתן יד לחיסול ענפים חקלאיים שלמים במחטף הכוחני שעושה חוק ההסדרים".
מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום וילן: "הרפורמות בחוק ההסדרים בצאן ובפטם הן הונאה ציבורית! החיסכון המקסימלי של המשפחה יהיה 5 שקל לחודש והמחיר יהיה מאות משקים חקלאיים קטנים שיסגרו". 
 
IMG-20140901...
התנועה הקיבוצית נערכת לפתיחת שנת הלימודים
 
תחילת שנת הלימודים תשע"ו (הקרבה בצעדי ענק) היא הזדמנות טובה להפגין את מחויבות התנועה לכל מערכות החינוך שבתחומה, ולקיים את המסורת המבורכת של ביקור ביום הראשון ללימודים. מדובר בפעילות שהחלה לפני שנתיים, במסגרתה מגיעים כל פעילי התנועה ביום חגיגי זה אל המועצות האזוריות ואל בתי הספר בהם מתחנכים ילדי הקיבוצים, ובידיהם לוח שנה חגיגי של אגף החינוך והמשימות ושי מתוק לשנה החדשה. פעילי התנועה יפגשו את הצוות החינוכי ואת התלמידים הנרגשים, ויעניקו להם את השי, שהוא פרי ידיהם של נערים ממאפיית "ילדודס" שבכפר הנוער נווה-חנה. מסבירה דבי ברא"ס, מנהלת ארגון "שבילים" (ארגון החינוך הקיבוצי-התיישבותי): "חשוב לנו לתמוך ולהתרגש עם הנהלת ביה"ס והתלמידים עצמם, ביום המיוחד והחגיגי של פתיחת שנת הלימודים. ההגעה אל המועצות האזוריות בכל רחבי הארץ, ואל בתי הספר השונים, היא הזדמנות טובה נוספת ליצירת שותפויות המקדמות את החינוך הקיבוצי לאורך כל השנה". מטה התנועה הקיבוצית מוסר כי על-פי התכנון יתפרסו למעלה מחמישים פעילי התנועה בכל רחבי המדינה, יגיעו אל 27 מועצות אזוריות ויפגשו עשרות מנהלים ומנהלות של מחלקות החינוך והגיל הרך במועצות. בנוסף, יגיעו אל 48 בתי ספר יסודיים, 34 בתי ספר על-יסודיים ושמונה מסגרות של חינוך מיוחד. זו הזדמנות לאחל לכל צוותי המורים הרבה נחת רוח מעמלם, ולברך את כל התלמידים בשנת לימודים פורייה, ומעניינת, ובמיוחד את כל התלמידים שיחבשו את ספסלי כיתה א'.
 
IMG-20150818...
מתווה הסדרת מחלקי החשמל ההיסטוריים: התנועה הקיבוצית ביקשה הארכה במועד קבלת ההחלטה של הקיבוצים
 
לבקשת שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, הגיעה השבוע נציגות מטעם התנועה הקיבוצית על מנת לדון במתווה חלוקת החשמל בקיבוצים. ברקע, תהליכים רבי משקל בשוק האנרגיה והרגולציה האנרגטית, ובפרט דרישה של רשות החשמל מהקיבוצים להודיע תוך 3 חודשים (עד סוף ספטמבר) על החלופה בה בחרו להסדרת חלוקת החשמל בשטחם. בראש המשלחת עמד מזכ"ל התנועה, ניר מאיר, יחד עם בכירי אגף הכלכלה, המחלקה המשפטית בתק"צ, ונציגי הארגונים הכלכליים. נציגי הקיבוצים הציגו עמדה המבקשת לטייב את כל אחד משלושת המסלולים המוצעים לבחירה, כך שכל קיבוץ יוכל לבחור את המסלול המועדף עליו בתנאים אופטימליים. מזכיר התנועה העלה בדיון דרישה לקבלת ודאות רגולטורית לתקופה ארוכה בכל אחד מהמסלולים הניצבים בפני הקיבוץ; כאשר בהעדר ודאות, לא ניתן לדרוש מהקיבוצים להכריע על המסלול המועדף ויש סכנה שהקיבוצים יבחרו במסלול שגוי לטווח הארוך. בהקשר זה יצוין כי מתווה זה יגרור השקעות כספיות ממרבית הקיבוצים לצורך שדרוג תשתיות החשמל, וע"פ ההערכות, מדובר בהשקעות הנאמדות בכמיליארד שקל. בנוסף, הציג הצוות מטעם התנועה את השיפורים הנדרשים בכל אחד מהמסלולים על מנת שיהפוך למעשי ומתאים, הן בטווח המידי והן בטווח הרחוק. נציגי הקיבוצים הביעו חשש כי בהיעדר התאמות וודאות, יסוכלו מטרות ההסדר, ובהן ביטחון אנרגטי, בטיחות הרשת, שירות לצרכנים ותחרותיות. בקשות התנועה הקיבוצית, נפלו על אוזניים קשובות ומסתמן שלאור בקשותיה ידחה מועד ההכרעה שהוקצב לקיבוצים. כמו כן, הוסכם על ערוץ הידברות ישיר וקונסטרוקטיבי בין לשכת שר האנרגיה והתנועה הקיבוצית.
 
תנופת קליטה בקיבוץ נירים
IMG-20150818...
שנה אחרי צוק איתן – 20 חברים חדשים נבחרו לחברות בחגיגת הקליטה הכי גדולה שזוכרים בקיבוץ מאז הקמתו לפני כ-70 שנה. מדובר בתוספת רצינית ל-164 חברי הקיבוץ. מבין החברים והחברות שהתקבלו ניתן למצוא עשר משפחות, בנים חוזרים, 17 ילדים (ועוד 2 בדרך...) ואף את ענת חפץ, שנבחרה למזכירת הקיבוץ עוד בטרם בחירתה לחברות...
לדברי רינת גלילי, ראשת אגף חברה וקהילה בתנועה הקיבוצית וחברת קיבוץ נירים: "זה מעמד מאוד מרגש ומשמח עבור כולנו. קיבוץ נירים, כמו קיבוצים רבים בעוטף עזה, נמצא בעיצומו של גל קליטה רחב. מהדיווחיים בשנה האחרונה אנו למדים על התעניינות משמעותית מצד משפחות רבות המבקשות להעתיק את מגוריהן לקיבוצים באזור. מאז צוק איתן יש מאמץ משולב של התנועה הקיבוצית, המועצות האזוריות – אשכול וחוף אשקלון ועמותות שונות שמרכזות משאבים וכוח אדם לטובת חיזוק האזור".
אחד הזוגות שהתקבלו לחברות הם עידית ורותם תנורי (32) שעברו לנירים חמישה חודשים לפני שהחל מבצע "צוק איתן", כשעידית הייתה בהיריון. לדברי עידית תנורי: "המחשבה על מעבר לקיבוץ התחילה ממקום מאוד אישי ואפילו חומרי. אבל, אחרי שהתחלנו לחיות פה, גיליתי עד כמה הרווחנו - מעבר לקרבה למשפחה או לפן החומרי. הרווחנו קהילה. אלה דברים שלא חשבתי עליהם בכלל ומהבחינה הזו המעבר לקיבוץ שינה אותי כבנאדם. תחושת השייכות למקום ולקהילה, העזרה ההדדית, התחושה שגם כשאתה יוצא מדלת הבית – אתה עדיין בבית."
מוזמנים לקרוא דיווח נוסף בנושא. לצפייה לחצו כאן.
קונצרט סיום הקיץ 
IMG-20150814...
ביום שישי שעבר התכנסה תזמורת הנשפנים של בני הקיבוצים לקונצרט שסיכם את כנס הקיץ.
מדובר בכנס עמוס תכנים של חמישה ימי נגינה מרוכזים, בו נטלו חלק 72 נערים ונערות מגיל 11 עד 18, מכל המגזרים. כנס הקיץ הוא הכנס השלישי שנערך השנה, ואחרון המפגשים המסורתיים המתקיימים מדי שנה. גם השנה הוקדשו חמשת ימי הכנס לחזרות אינטנסיביות ולטיוב ההרמוניה, כשעל הכול מנצח (תרתי משמע), עופר עין-הבר, ביחד עם ניצן כספי, המלווה של התזמורת מטעם התנועה הקיבוצית. בקונצרט האחרון נוגנו שש יצירות חדשות שטרם ניגנה התזמורת, וביניהן "מזמור לדוד" - משירי דוד זהבי ז"ל (מקיבוץ נען), לצד יצירות מפורסמות מהרפרטואר הקלאסי של באך וביזה. הקהל, שמילא עד אפס מקום את אולם "גולן" המשופץ בגבעת-חביבה (כ- 400 מקומות), הגיב בהתלהבות והביע את הערכתו לנגנים. במהלך האירוע בירכה גבי אסם, מנהלת אגף החינוך, את ניצן ואת תמר בוהנה, המלווה את תזמורת הקשתנים של בני הקיבוצים. ברכות מיוחדות נשלחו לניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, שהתרגש יחד עם הקהל כולו מיכולות הנגנים. 
גם קוראי דיווח זה, מוזמנים להתרגש, כאשר ניתן לצפות בקונצרט במלוא כפי שנוגן בגבעת חביבה, לצפייה לחצו כאן. בנוסף, מוזמנים לשמוע את הקונצרט שניגנה התזמורת בביקורה בתחילת החודש בעיר ויזל שבגרמניה. לצפייה לחצוכאן.
 
20150819_154006
IMG-20150819...
450 צעירים מרחבי העולם עלו לישראל כדי להתגייס כחיילים בודדים; טקס הפתיחה לפרויקט גרעין צבר של תנועת הצופים והתנועה הקיבוצית
 
כ-450 חניכי תנועת הצופים שעלו השבוע לישראל, השתתפו בטקס הפתיחה השנתי של פרויקט גרעין צבר לשנת 2015. העולים שהגיעו מרחבי העולם, צפויים להתגייס בחודש נובמבר לצה"ל כחיילים בודדים. עם תום הטקס החלה קליטתם על-ידי התנועה הקיבוצית בקיבוצים ברחבי הארץ שם יעברו הכנות ומיונים עד לגיוסם.
היה זה טקס מרגש, שהתקיים באונ' תל-אביב בהשתתפותם של כ- 1200 אורחים וביניהם: נשיאת הכבוד, הגב' שרה נתניהו, מזכ"ל תנועת הצופים, גל בן שימול, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, קצינים בכירים בצה"ל ובכירי משרד הביטחון כמנכ"ל המשרד וראש האגף הביטחוני חברתי- עמיקם סבירסקי, ועוד.
רגע מרגש נרשם באירוע כאשר איה שגיא, מנהלת פרויקט צבר בתנועה הקיבוצית, זימנה לבמה את 12 רכזי הפרויקט בקיבוצים המארחים. הרכזים התקבלו בתשואות על ידי החניכים המוקירים להם תודה על פעילותם.
ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, בירך ואמר בין השאר כי "הקיבוצים בישראל גאים להמשיך ולאמץ היום, זו השנה ה-24 ברציפות, את מיטב הצעירים – אנשים ערכיים ומעוררי הערכה, המגשימים במו רגליהם את הציונות המודרנית. קליטת גרעיני צבר תורמת בצורה משמעותית לחברה הקיבוצית, ויוצרת שותפות גורל, לצד מתן מענה לשאלות וסוגיות ערכיות כזהות יהודית, יחסי ישראל והתפוצות, שירות משמעותי בצה"ל, והמשך החיים בישראל. אנו רואים זכות להעניק בית לחיילים הללו וקיבוצי התנועה ימשיכו להוות עבורם מקום חם ותומך".
 
IMG-20150818...
משולש אהבה בנען
קבוץ נען היה מראשוני הקיבוצים שאימצו את תכנית תל"מ, המתקיימת בקיבוץ למעלה מעשור. הקבוץ פתח את שעריו לחנכים בתעסוקה, ליווי ואירוח של צעירי העדה האתיופית שבתכנית תל"מ. בין השאר שולבו חניכות תל"מ באופן נרחב במערכת החינוך לגיל הרך, כך שכיום למעלה מעשר בנות שבתכנית ועוד כמה בוגרות (שכבר סיימו את התכנית הפורמלית), הן חלק ניכר ומשמעותי במערך החינוך של הקיבוץ, החל מבית התינוקות ועד הגנים (חמישה במספר).
המבקר במקום לא יכול שלא להתרשם ממשולש האהבה וההערכה שנרקם בין הילדים וההורים, מערכת החינוך וקבוצת הבנות המופלאה המחברת בין כולם.
השבוע נפרדה מערכת החינוך בנען משלוש בנות מתכנית תל"מ: אסתר אבטה, יפה אזלה, ודסטה ימרהון, שסיימו שנתיים של עבודה ולימודים ויוצאות לדרכן החדשה, מצוידות בכלים, תעודות, ברכות ואהבה רבה, מצוות התכנית בתנועה הקיבוצית, והמקשרות המסורות איילת, אילנה ורוני (בתמונה עם המסיימות). במקומן של המסיימות מצטרפות שלוש בנות חדשות שמתחילות את דרכן החדשה בנען, וכפי שאמרה להן חמוטל, מנהלת מערכת החינוך בנען כי "בעצם השתלבותכן כאן אתן תורמות לקהילת נען לא פחות מאשר קהילת נען ותכנית תל"מ תורמות לכן."
שיהיה בהצלחה!
 
מספר אירועים מעניינים בקרוב:
  •  פורום רעיוני - עתידו של השמאל בישראל: בחינה מעמיקה לדרכי הפעולה של השמאל בישראל. מפגשים פתוחים ורחבים בגבעת חביבה, לימוד ובניית שפה משותפת, זיהוי נושאים לטיפול ועוד. המפגש הראשון: שותפות יהודית ערבית, ייערך ב-4.9. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • מתקבצים לחינוך- קורס מיוחד של סמינר הקיבוצים והתק"צ, הבא לבחון לעומק את החינוך הקיבוצי. ניתן להגיש מועמדות. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • זה כבר כמה שנים- צוותא חוגגת 60. אירוע מחוה ופתיחת תערוכת ה-60, יתקיים ב-11.9. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • פְתִיחְתָּא- קורס ההכשרה השנתי למנחי קבוצות של בינ"ה, יתקיים בישיבה החילונית של בינ"ה בתל אביב הקורס יתקיים בחודשים אוקטובר עד יוני. לפרטים נוספים לחצו כאן.
 
___________18
כנס ההנהגות השלישי
הכנס המרכזי של התנועה הקיבוצית, ייערך במעלה-החמישה, בתאריכים: 3 עד 5 בנובמבר 2015. הכנס יעסוק בנושאי הליבה שעל סדר היום של התנועה הקיבוצית ושל הקיבוצים עצמם, תוך זיקה לחברה הישראלית ולמוסדות המדינה. בין הנושאים המרכזיים שיעמדו לדיון ולהכרה נמנה נושא הקואופרציה, ואורחת הכבוד בכינוס תהיה פאולין גרין, נשיאת ICA, התנועה הקואופרטיבית הבין-לאומית. במהלך ימי הכנס יגיעו בכירי המערכת הציבורית בישראל לשאת דברים המתכתבים בין תחום עיסוקם והמגזר הקיבוצי, ביניהם בכירי המערכת הפוליטית ופקידי ממשל בכירים העוסקים בתחום הבינוי בארץ. בין שלל המרצים ניתן יהיה להאזין לאהוד ברק ("מזרח תיכון חדעש?"), לסופר עמוס עוז ("על הקיבוץ, מבט אוהב וביקורתי"), ליזם ינקי מרגלית ("להשפיע על החברה לא דרך השלטון"), לד"ר נרי הורוביץ ("האם הקיבוץ יכול להיות אליטה משרתת?"). בנוסף לכך יתקיימו מושבים מגוונים ומעגלי שיח בשלל נושאים אקטואליים: "בנייה וגידול טבעי בקיבוץ", "מנהיגות מודעת מגדר", "ביטחון סוציאלי כמרכיב זהותי", "משימה לכל קיבוץ", "איחוד סטאטוסים", ועוד. כנס ההנהגות יציע למשתתפים, בנוסף, גם ערבי תרבות מעשירים ומפגשים חברתיים.
לכנס נפתח עמוד מיוחד באתר הקיבוצים, ולפרטים לחצו כאן, או שניתן לפנות ישירות אל שלומית צימרינג, hr@tkz.co.il
 
לסיום אבקשה לאחל סופ"ש מהנה, חברי, ועתיר בבשורות טובות. שבת שלום!
 
העתקת קישור 
 
 
 
 
 
 
 

הוספת תגובה חדשה