דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

השבוע בתנועה הקיבוצית - 18.9.2015

לוגו תנועה
אם אינך רואה מייל זה לחץ כאן
____________...
השבוע בתנועה הקיבוצית
    תאריך: 18/09/2015
    
לצפייה בקובץ וורד, לחצו כאן. לצפייה בקובץ PDF לחצו כאן.
IMG-20150916...
מאבק החקלאים: כנסים אזורים והתארגנות להמשך המאבק
לאור פגרת החגים בכנסת ובוועדות, מוביל חיים חבלין, רכז תחום החקלאות בתק"צ "וקמב"צ" מאבק החקלאים, שורה של כנסים אזורים לצורך עדכון רכזי המשק בקיבוצים ומנהלי הקהילות. לפני ראש השנה התקיים מפגש ראשון במפעלי "גרנות", ובו נטלו חלק מובילי מאבק החקלאים- ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, אבו וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל ויאיר ריינמן העומד בראש הארגונים הכלכליים הקיבוציים. את האירוע פתח עמית בן-יצחק, יו"ר הארגון האזורי "גרנות". השבוע (יום רביעי), הגיעו ראשי המאבק אל המועצה האזורית עמק-הירדן למפגש נוסף, בו השתתפו חקלאי עמה"י יחד עם ח"כ איתן ברושי, ראש המועצה, יוסי ורדי, וכן מנשה (מנש) שלום, יו"ר הארגון האזורי.
בכנסים הללו סוקרים הדוברים את הסיבות והצורך שהתעורר למאבק לנוכח הגזרות אותן הכינו אנשי אגף התקציבים ואותן ניסו להחדיר ל"חוק ההסדרים" לקראת דיוני התקציב. בנוסף מתוארת העוינות שהייתה מנת חלקו של תחילת המאבק עת סרבו אנשי האוצר להידבר עם החקלאים ואף הכפישו את שמם בתקשורת בביטויים קיצוניים, כ"קרטל הפטם", תוך שהם יוצרים מצג שקרי, המאשים את החקלאים ביוקר המחייה בישראל.
ZEL_2331
מובילי המאבק מבקשים בדבריהם גם להצביע על אלמנטים חיובים שצצו במאבק, ובראשם אחדות השורות. תנועות ההתיישבות, ארגוני המגדלים, מועצות הייצור, מרכז המועצות האזוריות, ארגוני הקניות והמפעלים האזוריים כולם כאחד, התלכדו להנהגה משותפת, הפועלת בתאום הנחיית התאחדות חקלאי ישראל. לכך יש להוסיף את שיתוף הפעולה המצוין עם הלובי החקלאי בכנסת שהוא גדול וחזק בהשוואה לשנים האחרונות. 
הישג נוסף שנרשם לטובת המאבק הוא בהקמת צוות עבודה משותף, למשרד האוצר ולחקלאים, אשר יציע מתווה לפתרון כולל לבעיות בחקלאות. בין הסוגיות שיעמדו לדיון: מחירי המים, המיסוי המוגזם על עובדים זרים, צמצום הפערים בין תמיכת הממשלה בישראל בחקלאות לבין זו המקובלת במדינות ה-OECD, פערי התיווך, מכסי מגן ועוד. 
ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית: "הקמת הוועדה המשותפת היא צעד מבורך, ואנו נכנסים להידברות זו בצלילות מחשבה והבנת הנושא. במקביל לכך אנו ממשיכים ומתכוננים להחרפת המאבק וזאת למקרה שנחשוב כי האוצר "משחק על זמן" ואינו מנהל מו"מ בתום לב. מדובר במהלך לאומי להצלת החקלאות בארץ ואנו נערכים לכך בהתאם".
 
20150910_102...
דואגים לחשמל בקיבוצים
בשבוע שעבר, בטרם החלו חגיגות ראש השנה, יזמה התנועה הקיבוצית בשיתוף חברת "אנרגטי" יום עיון מעמיק בנושא חלוקת חשמל בקיבוצים. הכינוס הוא המשך לדרישת רשות החשמל מהקיבוצים (החלטה 7 – מנגנון התחשבנות), לקבל החלטה על מסלול הצטרפות למתווה מחלקי החשמל, ולהודיע על כך עד סוף ספטמבר הנוכחי. הכינוס בא לתת מענה לשאלות הרבות העולות לנוכח דרישת רשות החשמל. כרקע יצויין כי מתווה מחלקי החשמל המוצע יגרור השקעות כספיות ממרבית הקיבוצים לצורך שדרוג תשתיות החשמל, וע"פ ההערכות מטה התנועה הקיבוצית, מדובר בהשקעות בסדרי גודל הנאמדים בכמיליארד שקל (עבור כל קיבוצי התנועה). מנגד, החלופות המוצעות גוררות עמן הסדרת התחום ואפשרות לרכישת חשמל בעלויות מופחתות. בכנס שנערך בבית התנועה, נכחו כ-100 משתתפים, מקיבוצים וחברות העוסקות בתחום החשמל בחצר הקיבוצית. במהלך היום הופיעו נציגי רשות החשמל שעדכנו בנושא המתווה והחלטה 7, נציגי חברת החשמל, ונציגי מחלקי החשמל. נציגי התנועה הקיבוצית הדגישו לאורך היום כולו, את הצורך בוודאות רגולטורית ובשיפור המסלולים שהוצעו ע"י רשות החשמל, ועדכנו את הקהל על כי נושאים אלו נמצאים בדיונים. בנוסף, הדגישו נציגי התנועה הקיבוצית, בפני נציגי רשות החשמל את הצורך בדחיית מועד קבלת ההחלטה לנוכח מורכבות הדברים. 
 
20150916_172...
לזכר הבנים
האנדרטה להנצחת  חללי התנועות הקיבוציות, עברה באחרונה "מתיחת פנים" שכללה ניקוי, צביעה מחדש של חלקים במתחם וכן הכנה של פלייר המספר את סיפור הקמת האתר והתכנים שהוא מבטא. האנדרטה השוכנת ביער הקיבוצים שבסמוך לקיבוץ משמר העמק, טופחה לאחרונה כחלק מהיערכות לגלי המטיילים באזור, המרבים לתור באזור ברגל ובאופנים בתקופת חגי תשרי. אלמנט עיקרי נוסף לטיפוח הנוכחי נשען על היערכות מתבקשת לקראת ביקורי משפחות החללים וחבריהם של למעלה מ- 470 חללי מלחמת יום הכיפורים המונצחים המקום.
בנוסף להתחדשות הפיזית של האתר, נוספה לאחרונה לתוכנת הניווטים הפופולרית "וויז" (waze) הדרך אל האנדרטה. יש להקליד "אנדרטת יער הקיבוצים" ולנווט בהתאם להוראות, הדרך אמנם קצת ארוכה אבל עבירה לכל סוגי הרכב ומרהיבה ביופייה. האנדרטה עצמה בנויה בצורה של מגדל תצפית עשוי מבטון חשוף. גרם מדרגות מגיע לראש המגדל וממנו תצפית מרהיבה על העמק המוריק מגידולי התירס וטובל בלובן הכותנה.
 
שנה חדשה, שכונה חדשה
IMG-20150917...
בערב ראש השנה נרשמה בקיבוץ ניצנים, אווירה חגיגית מיוחדת. חברי הקיבוץ הרימו כוסית לכבוד השנה ולכבוד הנחת אבן פינה לשכונת 'הדרים' החדשה הצפויה לקלוט כ- 64 משפחות. השכונה החדשה תוקם בצמוד לפרדסי ההדרים של הקיבוץ והיא אבן דרך חשובה בצמיחה הדמוגרפית של הקיבוץ המתגאה כיום במערכת חינוך מעולה וחיי קהילה איכותיים. הבניה והקליטה יתבצעו בשני שלבים: בניית 36 יחידות כעת, ובניית 28 יחידות בשלב השני. מי שמקדמת את פיתוח ושיווק השכונה החדשה בניצנים היא חברת "קורום". כל 64 המשפחות החדשות שיצטרפו לקיבוץ יקלטו לחברות מלאה בקיבוץ. קליטה זו מהווה כמחצית מכמות החברים המתוכננת להיקלט בניצנים בשנים הקרובות ולהצטרף ולחזק את הלכידות הקהילתיות שבקיבוץ, ביחד עם 200 החברים הנוכחים. 
ראש המועצה האזורית חוף אשקלון, יאיר פרג'ון, בירך באירוע וציין "כי קיבוץ ניצנים נבנה פעמיים במשך ההיסטוריה והיה מופת לגבורה והתגברות עם הישגים לא מבוטלים לאורך השנים. בניית שכונה למשפחות צעירות שימשיכו את השושלת המפוארת, אינה מובנית מאליה. אנו מצפים לקליטה של ארבע דורות בקיבוץ והמשך שגשוג היישוב".
מנהל הקהילה בניצנים,  גיא אלקין, אמר: "ראש השנה הוא זמן תקווה. זמן בו אנו מסיימים לאסוף את תבואות הקיץ ומתפנים לחיזוק הבית לקראת החורף. מעמד זה הינו למען המשך הקהילה הרב דורית של ניצנים".
קיבוץ אייל חוגג יובל שנים
IMG-20150913...
שבוע שעבר התקיימה בקיבוץ אייל חגיגה לציון יובל להקמת הקיבוץ. באירוע השתתפו למעלה מ-600 איש, הכוללים את עשרות הגרעינים שעברו בקיבוץ לדורותיו. יחד אתם השתתפו באירוע ראש המועצה האזורית דרום השרון, ד"ר מוטי דלג'ו, ומזכיר התנועה הקיבוצית, ניר מאיר. מרשימה במיוחד הייתה התגייסות הקיבוץ לאירוע. למעלה מ-150 חברי הקיבוץ נטלו חלק בהכנת האירוע והמופע (כ-70% מחברי הקיבוץ!). האירוע סיפר את סיפורו המיוחד של קיבוץ אייל, החל מלפני 70 שנה כאשר התארגנה קבוצת אייל הראשונה, ועלתה ביוני 1947 להתיישבות בדרדרה, הנמצאת במזח המזרחי של אגם החולה, שם הקימה קיבוץ לתפארת הנשען על משק חקלאי ודרך ההגעה עליו הוא בשיט בלבד. שנה לאחר מכן נפתחה מלחמת השחרור, שגררה עמה מלחמת גבורה של המתיישבים. בסופו של הקרב פונה הקיבוץ, והוקם שנתיים מאוחר יותר במיקומו הנוכחי. הקיבוץ עבר תהפוכות ותמורות חברתיות וכלכליות, של קיבוץ ספר הסובל מהטרדות שכניו הירדנים, עד אשר בשנת 1965 הגיעו חברי גרעין "עוז" בוגרי "המחנות העולים" לקיבוץ אייל וחידשו את קיימו (מכאן הציון ליובל שנים). הטיב לספר זאת ראובן לייבל, מקיבוץ אייל: "ובכל פעם שנפלנו, חזרנו וקמנו והמשכנו כי יש לנו אנשים טובים, שאכפת להם מהביחד הזה ושמוכנים להקדיש לו את חייהם. המשכנו כי בשעות משבר קמו לנו מנהיגים. גם בשעות הקשות – אייל הוא הבית עבורנו."
 
_____1_632_(...
60 שנה לצוותא!
ברכות חמות "לצוותא" המציין 60 שנה. מאז שהוקם על ידי הקיבוץ הארצי ולכל אורך שנות קיומו, מהווה "צוותא" חלק מרכזי מההוויה והחיים התרבותיים בישראל. מקום המאפשר אמירה חברתית ופוליטית נוקבת, בצד מתן במה ליצירות שוליים שמוצאות דרכן באופן זה גם לקדמת הבמה. באירוע החגיגי לציון 60 השנה למועדון, שנערך שבוע שעבר, דיבר הנשיא ראובן ריבלין, כנגד הניסיונות לערב בין פוליטיקה לבין תרבות: "אנחנו עדים בתוכנו לשיח המבקש להגדיר מהי תרבות ישראלית, ובעיקר מי מבין בתרבות ורשאי ויכול לדבר עליה ומי לא. למי הזכות על התרבות הישראלית. תרבות איננה צריכה בעלים. התרבות שייכת לכולם. מגוון דעות אינו מאיים על התרבות - הוא מאפשר את קיומה הוא חיוני להתפתחות שלה". אחרי הנשיא עלתה לדבר שרת התרבות מירי רגב, וקראה להמשיך ולעודד מפעלים אמנותיים וחברתיים ולהעניק במה גם ליוצרים מהפריפריה המבקשים להילחם למען היפה והצודק. באירוע השתתפו אומנים רבים ומגוונים שיצרו מופע עשיר הסוקר ומציין חלק קטן מהפעילות הנעשית במקום. לקראת סוף האירוע אמר יו"ר צוותא, אבו וילן: "יותר משהצדענו למועדון האהוב ולמוכר, הצדענו היום לתכנים שהפכו את 'צוותא' לסמל לתרבות ישראלית".
אנו בתנועה הקיבוצית מביטים, בשישים שנה של הצלחה הממלאת לבנו בגאווה. נבקש לאחל ל"צוותא" המשך הצלחה ועשייה תרבותית עשירה, ולברך על הקשר הבל ינותק בין המועדון לתנועה הקיבוצית.
 
מספר אירועים מעניינים בקרוב:
  • תערוכת "דודו פלמה ושמעון פינטו: צפון – דרום", תחנך ב- 26.9 במוזיאון בית אורי ורמי נחושתן בקיבוץ אשדות יעקב מאוחד. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • חגיגת התמר, פעילות ייעודית בנושא עבור משפחות, תתקיים ב- 4.10, בכפר מסריק. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • כנס הערבות הדדית השנתי של התנועה הקיבוצית וארגון "אהדה", יתקיים ב- 15.10, בבית התנועה הקיבוצית. לפרטים נוספים לחצו כאן
  • בניית תרבות מוטיבציה ומחוברות בקיבוץ- קורס מרתק של המטה השיתופי ביחד עם פרופ' צבי סגל, המביא תובנות חדשניות ובלתי מוכרות בתחום המוטיבציה. לפרטים נוספים לחצו כאן. להרשמה: shitufi@tkz.co.il
 
____________...
נטפים- מובילה חברתית
לפני שבוע הוענק לתאגיד "נטפים" בקיבוץ מגל "אות המובילות החברתית סביבתית" של התאחדות התעשיינים לשנת 2015. האות הוענק בטקס בקיבוץ בית אורן על-ידי שר הכלכלה והשר לפיתוח הנגב והגליל, אריה דרעי, שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, מיכאל דיין, יו"ר התאחדות התעשיינים מרחב צפון, עו"ד מורסי אבו מוך, ראש עיריית באקה אל גרבייה ואילן שדה, ראש המועצה האזורית מנשה. "נטפים" קיבל את האות המובילות החברתית, בזכות הצטיינותו בהקמת גינות מאכל חינוכיות בגני ילדים שבבאקה אל גרבייה, ובאימוץ פנימיית ילדים לסיכון "ארזים" בבית יצחק, וכן בזכות הדרכה לקיימות ומגוון פעולות תרומה והתנדבות נוספות. את האות קיבלו בשם "נטפים" עופר רימון מקיבוץ חצרים, מנהל האחריות התאגידית (המשמש בנוסף כחלק חשוב בצוות המשימות בתק"צ), ויחזקאל (פייסא) כהן, מנהל הנכסים הגלובלי. ״הפעילות שלנו נעשית טיפה אחרי טיפה, באופן עקבי ומסודר, עד שמגיעים לפריחה״, אומרים אנשי ״נטפים״ על מיזמי המעורבות החברתית. ״מי שיוצר חיים יש לו טעם לחיים. אם שתלת משהו וגידלת וטיפחת והוא פרח, זה ממלא אותך בשמחה״.
 
page4_1
"עבירות שבין אדם לחברו, אין יום הכיפורים מכפר, עד שירצה (ויפייס) את חברו"

במרבית קיבוצי התנועה (למעלה מ-170 קיבוצים) יתקיימו טקסים ואירועי מסורת הקושרים בין יום הכיפורים לבין הקהילות הקיבוציות. רגע לפני שנבקש סליחה איש מרעהו ואיש מעצמו, אבקש לסיום בניגון שהוא כולו תפילה. כתב אותה רבי אלימלך וייסבלום מלִיזֶ'נְסְק, ויש בה זימון לעיון פנימי, ולבחינת מצפונינו, מעשינו וסליחותינו.
גמר חתימה טובה.
 
אַדְּרַבָּה, תֵּן בְּלִבֵּנוּ שֶׁנִּרְאֶה כָּל אֶחָד מַעֲלַת חֲבֵרֵינוּ וְלא חֶסְרונָם, וְשֶׁנְּדַבֵּר כָּל אֶחָד אֶת חֲבֵרו בַּדֶּרֶךְ הַיָּשָׁר וְהָרָצוּי לְפָנֶיךָ, וְאַל יַעֲלֶה שׁוּם שנְאָה מֵאֶחָד עַל חֲבֵרו חָלִילָה וּתְחַזֵּק הִתְקַשְּׁרוּתֵנוּ בְּאַהֲבָה אֵלֶיךָ, כַּאֲשֶׁר גָּלוּי וְיָדוּעַ לְפָנֶיךָ. שֶׁיְּהֵא הַכּל נַחַת רוּחַ אֵלֶיךָ

שי אלט, דובר התנועה הקיבוצתית, 058-6650088

הוספת תגובה חדשה