דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

השבוע בתנועה הקיבוצית - 14.8.2015

לוגו תנועה
אם אינך רואה מייל זה לחץ כאן
____________...
השבוע בתנועה הקיבוצית
    תאריך: 14/08/2015
    
לצפייה בקובץ וורד, לחצו כאן. לצפייה בקובץ PDF, לחצו כאן.
 
20150810_100952

מאבק החקלאים: מאות חקלאים הפגינו נגד משרד החקלאות: "לא נהסס להשבית תוצרת חקלאית כבר בראש השנה"

מאבק החקלאים נגד חוק ההסדרים: כ- 300 חקלאים הפגינו ביום שני נגד משרד החקלאות בכותרת: "יהודי לא עוקר חקלאי" זאת לאחר ששר החקלאות, אורי אריאל ומנכ"ל המשרד, שלמה בן-אליהו לא פעלו כנגד הסעיפים החקלאיים בחוק ההסדרים במסגרת הצבעת הממשלה. מימוש הרפורמות יגרום לפגיעה ישירה ביישובים במרחב הכפרי ולסגירת מאות משקים חקלאיים, וזאת מבלי שהצרכן ירוויח דבר. ההפגנה נגד שר החקלאות נעשתה לאור האכזבה הגדולה מהתנהלותו, כאשר בדיון של הלובי החקלאי בכנסת, הביע השר תמיכה ומחויבות לביצור מעמד החקלאות במדינה, אך מנגד תמך באותן רפורמות כוחניות ולא פעל בנושא העובדים הזרים, כביטול מס המעסיקים. החקלאים גם ביקשו למחות נגד אי הטיפול בנושא פערי התיווך, שפוגע בחקלאים ומהווה זרז מהותי ליוקר המחייה. החקלאים הגיעו להפגנה בשתי שיירות איטיות שגרמו לשיבושי תנועה בכביש 6. להפגנה הגיעו גם  חברי כנסת שביקשו לתמוך ביניהם – ח"כ דני עטר, ח"כ חיים ילין וח"כ מירב מיכאלי. בהתאחדות חקלאי ישראל מדגישים כי משרד החקלאות אינו מבין את גודל השעה וכי הכנסת הסעיפים החקלאיים במסגרת חוק ההסדרים תביא לכך שבעשור הקרוב יחוסל לחלוטין השוק המקומי. בהתאחדות מצביעים על המצב כיום של מחיר מפוקח, כשמנגד פתיחת הייבוא תביא לאובדן השליטה על המחירים. בנוסף, סיטואציה של חרם וסנקציות בינלאומיות או לחלופין מחלה כזאת או אחרת, תוביל לבעיית מזון חמורה לתושבי מדינה.
IMG_4142
מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור: "הפגנה בתוך משרד החקלאות, הבית שלנו, היא קשה מאוד עבורנו. אנו לא נוותר עד שיורדו כלל הסעיפים החקלאיים בחוק ההסדרים ויוכנס נושא העובדים הזרים. לא נהסס להשבית תוצרת חקלאית כבר בראש השנה". צור הדגיש בדבריו: "אנחנו בעד רפורמה בחקלאות אבל לא רפורמה במסגרת חוק ההסדרים, אלא במסגרת הסכם ארוך טווח ל-15-20 שנה אשר יסדיר את כלל נושאי החקלאות". מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר: "החקלאים בישראל מרגישים מרומים מהתנהלותו של משרד החקלאות ומתוסכלים מהתנהלותו של משרד האוצר. במדינת ישראל, שיעור התמיכה במגזר החקלאי, עוד בטרם הגזירות הנוכחיות, הוא השיעור הנמוך ביותר של סיוע לחקלאות מכל מדינות המערב המפותחות. אלו נתונים מסמרי שער. היעלה על הדעת שמדינות ב-oecd, ללא בעיות ריבונות ופיתוח הקרקע, יתמכו בחקלאים יותר מאשר בישראל?! אין ברפורמות הללו כל בשורה צרכנית, אלא מכת גרזן על פרנסתם של עשרות אלפי חקלאים וחיסול אמצעי ייצור עבור יישובים שלמים בפריפריה. אי אפשר להסכים לכך. יש להפסיק להסתכל על החקלאות בצורה מעוותת, ובמקום זאת לשבת ולהגיע למתווה מוסכם שיגדיר לדורות את מקומה של החקלאות בישראל".
חיזוק משמעותי למאבק החקלאים, התקבל בהמשך השבוע במכתב חריף שהוציא יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, לשר האוצר ומזכ"ל משרדו, ובו תמיכה מלאה במאבק החקלאים: "מאבקם של החקלאים הוא מאבק ציוני וחברתי מהמעלה הראשונה ואנו, סייעת המחנה הציוני, מתכוונים לתמוך בו ולדרוש כי יקבל את מלוא היחס". לקריאת המכתב במלואו לחצו כאן.
 
DSC_0131
משמרת חדשה בשנת השירות
בימים אלה מתבצעת "העברת המקל" בין מסיימי שנת השירות של תשע"ה לחבורה החדשה של מתנדבי שנת השיירות. על-פי הרשמים העולים מהשטח נראה ש"הוותיקים" מתקשים להיפרד, ומבקשים לשמר את הקשר עם החניכים. גם המוסדות והמסגרות שבהם פעלו מקיימים עבורם אירועי פרידה מרגשים. פניהם של מסיימי שנת השיירות כעת לגיוס לצבא, כל אחד לדרכו. מרביתם בחרו במסלולי שירות משמעותי, וחלקם אף ימשיכו בצוותא בגרעיני נח"ל. כאמור, אלה ימי חפיפה. חניכי י"ג החדשים נכנסים לעניינים, מלאי מוטיבציה, סקרנות ואור בעיניים. הם יאיישו תשעים מסגרות שונות ומגוונות. רובם המכריע יעסקו בסיוע לילדים ונוער במצוקה ולאנשים עם צרכים מיוחדים, יהיו שגרירים של איכות הסביבה, חקלאות ואהבת הטבע והארץ, ויהוו חלק מקיבוצי הפריפריה במשימות של חיזוק והתנדבות. מדובר בחבורה של 850 בנים ובנות בוגרי י"ב היוצאים לשנת שירות דרך התנועה הקיבוצית, לאחר מיונים והתאמות בין רצונותיהם לדרישות התפקיד. אנו מאחלים להם הצלחה! זה המקום לציין את פעילותם המסורה של ארבעת חברי צוות שנת השירות: לירז ברנד, עופר רימון, איילת גודארד ורז ברוד, המלווים את החדשים בצעדיהם הראשונים, ברגעי הפרידה מהבית והכניסה לעולם שנת השירות, עם אחריות גדולה על כתפיהם. במהלך השנה הקרובה יעמוד צוות שנת השירות בקשר עבודה רציף עם החניכים והמדריכים, ויזכה לראות מקרוב את תרומתם למסגרות השונות.
 
___________17
כנס ההנהגות השלישי, יערך במעלה החמישה, בתאריכים: 3-5.11.15
החלו ההכנות לכנס המרכזי של התנועה הקיבוצית. כנס ההנהגות השלישי מיועד לבעלי תפקידים מרכזיים בקבוץ, ויעסוק בנושאי הליבה שעל סדר היום של התנועה הקיבוצית והקיבוצים תוך זיקה לחברה הישראלית ולמוסדות המדינה. בכנס צפויים לקחת חלק נציגים מכ- 200 קיבוצים וישובים במרחב הכפרי, והוא יעמוד בסימן 20 שנה להירצחו של יצחק רבין ז"ל, כמו אירועים מרכזים נוספים שעורכת השנה התנועה. בין הנושאים המרכזים שיעמדו לדיון והכרה הוא נושא הקואופרציה, כאשר אורחת הכבוד בכינוס תהיה פאולין גרין, נשיאת ICA, התנועה הקואופרטיבית הבין לאומית. במהלך ימי הכנס יגיעו בכירי המערכת הציבורית בישראל לשאת דברים המתכתבים בין תחום עיסוקם לבין המגזר הקיבוצי, ביניהם ניתן יהיה למצוא את בכירי המערכת הפוליטית: משה (בוגי) יעלון, שר הביטחון, אריה  דרעי, שר הכלכלה, אורי  אריאל, שר החקלאות, יואב גלנט, שר הבינוי, וחבריי הכנסת איתן ברושי וחיים ילין. בנוסף יישאו דברים פקידי ממשל בכירים כאביגדור יצחקי, יו"ר מטה הבינוי, ועדיאל שומרון, מ"מ מנהל רמ"י. בין שלל המרצים ניתן יהיה לשמוע את  אהוד ברק (מזרח תיכון חדעש?), הסופר עמוס עוז (על הקיבוץ, מבט אוהב וביקורתי), היזם ינקי מרגלית (להשפיע על החברה לא דרך השלטון), ועוד. בנוסף לכך יתקיימו מושבים מגוונים, מעגלי שיח, ערבי תרבות ומפגשים חברתיים. תכנית מפורטת של הכנס תפורסם בהמשך. עלות הכנס מסובסדת וכוללת כלכלה ולינה. להרשמה לכנס, נפתח עמוד מיוחד באתר הקיבוצים. לפרטים נוספים לחצו כאן, או ניתן לפנות לשלומית צימרינג hr@tkz.co.il 
 
____________...
ישורת אחרונה- הוצגו נהלים חדשים ליישום חוק ההתיישבות
דיוני הוועדה בראשותה של שרה אייל, נמצאים בשלבים האחרונים, לקראת קביעת נהלים מוסדרים בחוק ההתיישבות. הוועדה תציג את מסקנותיה לשר החקלאות והיא מבקשת לקבע נהלים עדכנים ומוסדרים לחוק ההתיישבות. ברקע קיימת כפיפות של כל הקיבוצים והמושבים לחוק המעגן את חובת עיבוד הקרקע ומדיניות השותפויות בו, ואוסר על השכרת הקרקע לגורמים שאינם מורשים. במשך השנים נוצרו אי הבנות לגבי המותר והאסור, כאשר החוק דורש שכל שותפות בקרקע תחייב אישור מוקדם של הרשות המוסמכת במשרד החקלאות, כאשר עבירה על כך עלולה להוביל להפקעת הקרקע. לאחר שהוועדה גיבשה את המלצותיה, הוצגו השבוע מסקנותיה בפני נציגי המגזר החקלאי בישראל. ראשי התנועות המיישבות, כמו גם הגורמים המקצועיים בגופי הכלכלה והמשפט בתנועות, מציינים כי מדובר בנהלים חיוביים ורלוונטיים למגזר החקלאי, למעט הבהרות נדרשות בכמה מהם. סיכום הפגישה השבוע היה ברוח חיובית והוסכם על העברת אותן הערות של התנועות המיישבות, על מנת לבחון את שילובן בצורה כזו המסדירה את התחום, ובכך לאפשר שמירה על העקרונות המנחים את המגזר החקלאי, ומנגד לאפשר את המשך פיתוח החקלאות המתקדמת בישראל. 
 
מפגש ייחודי של התנועה העולמית של השומר הצעיר במשמר העמק
IMG-20150802...
מידי שנתיים, מקיימים קני אירופה של השומר הצעיר את "מחנה ישראל", שבמסגרתו נפגשים חניכי התנועה אחד עם השני, דנים בנושאים אקטואליים ועקרוניים לקנים ולקהילות היהודיות אליהן הם משתייכים. מדובר בנערים ונערות בני 15 ועד סטודנטים בני 24 המגיעים מאחת עשרה מדינות באירופה. "אנחנו מאוד גאים שאנחנו חלק מהתנועה הזו, אבל מאיפה שאנחנו מגיעים לא מקובל להסתובב עם חולצות שומריות ברחוב, זה עלול להיות מסוכן ולא נעים". מספרים דן ודוד, נציגי התנועה מפריז ובודפשט. "במיוחד אחרי הפיגוע שהיה השנה, החלטנו להימנע מזה לחלוטין, מוסיף דן. "לא פעם ספגתי הערות אנטישמיות כשהלכתי עם חולצה שומרית, או כל דבר שמזהה שאני יהודי. אני לא מרגיש איזושהי סכנה, אבל זה עצוב שהיום בהונגריה אני צריך להצניע משהו שאני כל כך גאה בו". מנגד דימיטרי, בן 17 מבולגריה, מספר "שאנחנו החלטנו שצריך להילחם בתופעה הזו של הגזענות, ובמסגרת הפעילות של הקן אנחנו הולכים ומוחקים כתובות גרפיטי אנטישמיות". הקינים עצמם שונים מאוד אחד מהשני גם בקהל אליו הם פונים. לעתים, חלק גדול מהחניכים אינם יהודים על פי ההלכה, אך מוצאים בקיני השומר הצעיר בית לבירור הזהות שלהם ולעשייה חברתית במדינותיהם. מארגני "מחנה ישראל" מדווחים כיצד בין לבין, בילו החניכים בבריכה שבמשמר העמק, רקדו ריקודי עם, בילו שעות בדיונים אידיאולוגיים, הוכשרו ברזי ההדרכה בקינים ואפילו למדו מילה או שתיים בעברית...
ערכיים ומצטיינים
11212110_114...
השבוע פרסם משרד החינוך את רשימת בתי הספר "הערכיים ביותר". מדובר בדירוג של בתי"ס הלוקח בחשבון פרמטריים של הצטיינות בלימודים, התנדבות בקהילה, מניעת נשירה מבית הספר ושיעור הגיוס לצה"ל. ברשימה של 63 בתי הספר המצטיינים ביותר בתחומים אלה נכללו גם שישה בתי ספר קיבוציים: ביה"ס "עינות ירדן" השוכן בקיבוץ עמיר, תיכון מקיף "אנה פרנק" שבסאסא, מקיף "הר-טוב" שבצרעה, "גאון הירדן" שבנווה-איתן, החטיבה העליונה של "מנור כברי", בקיבוץ כברי, והאולפנה בקיבוץ החרדי שעלבים.
עוד בשורה משמחת בתחום החינוך התבטאה בבחירת המועצה האזורית עמק המעיינות, ככלת פרס החינוך המחוזי לשנת תשע"ה (2015). מנהלת מחוז הצפון במשרד החינוך, ד'ר אורנה שמחון, התקשרה השבוע לראש המועצה יורם קרין לבשר לו על הזכייה ואמרה: ''הפרס הישובי הוא מכשיר שבכוחו לייצר מוטיבציה ולהעצים עשיה, הישגים, הצלחות, ערכים ומצוינות. זהו גם אות וביטוי להערכה על העבודה המשותפת של כל הגורמים שמניעים את המעשה החינוכי והזדמנות ראויה להכיר תודה על עשיה חינוכית איכותית וערכית, לעושים במלאכה".
התנועה הקיבוצית מצטרפת למילים החמות לעוסקים במלאכת החינוך בעמק המעיינות ושולחת ברכות חמות לאותם ביה"ס ערכיים.
 
____________...
הקיץ של נועה וקונצרט באוויר
השבוע פורסמו שתי פעילויות מקסימות ומעוררות גאווה. בתחילת השבוע פורסם סיפורה של נועה אולניק (בתמונה משמאל), בת ה-19 מקיבוץ מגל, שסיימה לפני שבוע את שנת השירות שלה בכפר הנוער נווה חנה שבקריית-גת. בטרם סיימה את מחויבותה למקום, גייסה את חברי קיבוץ בית-ניר הסמוך להעברת הפעלות חווייתיות וסדנאות מגוונות לילדי הכפר, כחלק מקייטנת קיץ עשירה בתוכן ובעניין לחניכים. לאחר שבקיץ הקודם "בילו" חניכי נווה-חנה בישיבה במקלטים ותחת משטר אזעקות יומיומי, התחבט צוות המדריכים כיצד ליצור עבורם קייטנה מלאת חוויות ותכנים איכותיים שיעשירו וישמחו אותם, כאשר מנגד עמד לרשותם תקציב נמוך שלא אפשר פעילויות מרובות. צוות מתנדבי שנת השירות, בהובלתה של נועה אולניק, החליטו לפנות לאגף החינוך והמשימות בבקשה לעזרה. אפרת קרינסקי, עובדת האגף וחברת קיבוץ בית-ניר, הרימה את הכפפה. ביחד גייסו נועה ואפרת את חברי הקיבוץ להעברת סדנאות והפעלות שונות לילדים. לקריאת הדיווח במלואו, לחצו כאן.
בהמשך השבוע דווח על הקונצרט האווירי שביצעה תזמורת בני הקיבוצים. רק לפני שבוע דיווחנו על מסעם לגרמניה, שם התארחו אצל מקביליהם הגרמנים- תזמורת דומה בהרכב (כלי קשת) ובגילאים. בתום מסעם עלו על טיסה חזרה ארצה שהמריאה מהולנד, אלא שמסעה לא תם בזאת! הנוסעים בטיסה, זכו לקונצרט פרטי מהתזמורת, שניגנה את 'התקווה' והשיר 'ירושלים של זהב'. "כולנו היו עם דמעות", סיפר אחד הנוסעים במטוס, "כולם הקשיבו בקשב רב ובסוף הנגינה מחאו כפיים בהתרגשות". לקריאת הדיווח במלואו וצפייה בקונצרט האווירי, לחצו כאן או כאן.
 
מספר אירועים מעניינים בקרוב:
  • ליל אהבה בצוותא- ערב חד-פעמי, יחיד ומיוחד במינו יתקיים ב- 19/8. קוד 2015 לכרטיסים מוזלים בקופות צוותא. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • לזכרם- ב-24.8, יערך ערב לציון 47 שנה לנפילתם של סרן גדי מנלה ואל"מ אריק רגב, ז"ל בבית גדי בקיבוץ תל יצחק. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • מוזיאון החלוציות- מועדון אתנחתא- פותח עונה ב-4.9 באירוע חגיגי באפעל, הכולל קונצרט חגיגי של מקהלת האיחוד ותערוכה חדשה ומרגשת: "אנשי הכנרת". לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • קורס מתכננים במגזר הכפרי- החלה ההרשמה לקורס הייחודי שייערך בטכניון. 21 מפגשים החל מה- 5.1.2016 עד 7.5.2016. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • ההרשמה לאשכול עיתונאות צבאית, הווי ותקשורת נפתחה בימים אלו ותיסגר ב-26.09. ההרשמה פתוחה לכל מתגייסי 7/16-4/17. ניתן להירשם דרך דף הפייסבוק "עולים על מדים". לפרטים נוספים לחצו כאן.
 
IMG-20150807...
כיף לחיילים בדרום
"האבא של החיילים הבודדים" בתנועה הקיבוצית, צביקה לוי, ממשיך את המסורת של ארגון אחה"צ של כיף לטובת החיילים הבודדים. הפעם התאספו, בבריכת השחייה של קיבוץ מגן, כשבעים חיילים המשתייכים לפרויקט "בית חם לחייל הבודד" ולפרויקט "צבר", להנאה משותפת. באירוע זכו להשתתף חיילים המגיעים מקיבוצי עוטף-עזה, שנהנו מכמה שעות של כיף בבריכה, אוכל טוב, מוזיקה ומפגשים חברתיים. בארגון נטלה חלק גם איה שגיא, מנהלת פרויקט צבר בתק"צ. במהלך האירוע הגיעו לבקר את החיילים ראש המועצה האזורית אשכול גדי ירקוני, ותא"ל איתי וירוב, מפקד אוגדת עזה, שבירך את החיילים והזמין אותם להתמקם באזור ולבנות את ביתם, בתום שירותם הצבאי, בקיבוצי עוטף-עזה. ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, אמר כי חברי הקיבוצים הקולטים והמאמצים את החיילים ימשיכו לשמש עבורם כבית חם ומחבק.
לסיום נאחל סופ"ש מהנה, צונן ונעים. שתו הרבה מים... שבת שלום.

שי אלט, דובר התנועה הקיבוצית, 058-6650088.

הוספת תגובה חדשה