דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

כל מה שמעניין בתנועה הקיבוצית ובקיבוצים - בניוזלטר השבועי

מזכירות התנועה החליטה שלא תוביל שינוי בתקנון לבחירת המזכ"ל. אבשלום וילן הודיע על סיום תפקידו כמזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל. התנועה הקיבוצית וקופ"ח כללית מרחיבות היכרות ותיאום עבור הקיבוצים וחבריהם. כל זאת ועוד בניוזלטר השבועי של התנועה הקיבוצית
אבו וילן
 29/06/2023
לחצו כאן לצפייה בעמוד זה בדפדפן

מזכירות התנועה הקיבוצית החליטה שלא להוביל שינוי בתקנון בחירת מזכ"ל התנועה

לאחר דיון ארוך ומקיף החליטה אתמול (ראשון) מזכירות התנועה כי היא לא תוביל את הדיון לגבי הבחירות לראשות התנועה ולא תנקוט עמדה בנושא. במהלך הדיון צוין כי מערכת הבחירות עדיין לא נפתחה ותקנון הבחירות טרם אושר במלואו. הבחירות יתקיימו בפברואר 2023, ולראשונה אפשר יהיה להצביע בהם בהצבעה דיגיטלית
המזכירות. התכנסה אמש
מזכירות התנועה התכנסה לבקשת קיבוצים לדון בשינוי תקנון

ביום ראשון (25.6) קיימה מזכירות התנועה הקיבוצית ישיבה במהלכה התקיים דיון ארוך, מקיף וסוער בעקבות פנייה של מספר קיבוצים שביקשו לשנות סעיף בנוהל בחירת מזכ"ל התנועה הקיבוצית. הסעיף המדובר, הוא סעיף 5 בתקנון, מתייחס לתנאי המועמדות להתמודד בבחירות ומגביל את התמודדותו של מי שטרם מלאו חמש שנים לחברותו בקיבוץ. לטענתם של המבקשים, תנאי כזה אינו מתאים יותר ומהווה חסם מיותר בפני חברים חדשים המבקשים  להתמודד בבחירות. 

בדיון השתתפו לצד חברי מזכירות התנועה, גם נציגי חלק מהקיבוצים מהם הגיעו הפניות לאפשר לחברים חדשים יחסית להתמודד. אחריהם הופיעו חברים אחרים המתנגדים לשינוי התקנון בסעיף זה וביקשו להסיר מסדר היום את ההצעה לשינוי תקנון בטענה כי מערכת הבחירות כבר החלה ואין לשנות חוקים ונהלים תוך כדי מערכת הבחירות. בעת הצגת הנושא הסביר מזכ"ל התנועה ניר מאיר כי "הדיון נערך בעקבות פניות של קיבוצים לשינוי נוהל הבחירות ואנחנו מחויבים להתייחס אליהן. בשונה מאמירות שנאמרו כנגדי אישית ונגד חברי המזכירות - המזכירות לא תובילה את הדיון בנושא הבחירות ולא תנקוט עמדה בנושא". עם זאת, הבהיר מאיר כי תקנון הבחירות טרם אושר במלואו וכי מערכת הבחירות עדיין לא נפתחה.

בסיום הדיון נערכה הצבעה בין חברי המזכירות, בסיומה אושר ברוב דחוק הנוסח "השאלות הכלולות בפני המזכירות חשובות וראויות לדיון והתייחסות. עם זאת המזכירות אינה רואה עצמה כגוף הראוי להוביל דיון מעין זה בעת הזו ומשכך: המזכירות דוחה את הבקשה לדון ולגבש הצעה לתיקון תקנון שתובא בפני מועצת התנועה". משמעות ההחלטה היא כי מתמודד אשר לו פחות מחמש שנות חברות בקיבוץ, יידרש לשכנע לפחות 10% מקיבוצי התנועה (26) להגיש דרישה לכינוס המועצה בכדי שתקיים דיון בנושא שינוי התקנון. גם אם תכונס המועצה, יידרשו במקרה כזה נוכחותם של לפחות שני שלישים מצירי המועצה (קוורום) לצורך הצבעה על השינוי ורוב מיוחס (75%) שתומך בו, בכדי להביא לתיקון התקנון כמבוקש.


באנר מרכז קליטה

אבשלום (אבו) וילן הודיע על סיום תפקידו כמזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל

וילן (נגבה), מכהן בתפקיד כ-14 שנים. ההחלטה על מחליפו תתקבל בישיבה הבאה. מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר: "אבו ניווט את ההתאחדות ביד בוטחת ואחראית בשנים סוערות לחקלאות ולחקלאים"
ניווט את הספינה ביד בוטחת. אבו וילן נושא דברים בוועידת התנועה הקיבוצית החמישית. צילום: דנה בר-און
"ניווט את הספינה ביד בוטחת". אבו וילן נושא דברים בוועידת התנועה הקיבוצית החמישית. צילום: דנה בר-און

אבשלום (אבו) וילן הודיע בישיבת מזכירות התאחדות חקלאי ישראל האחרונה על סיום תפקידו כמזכ"ל ההתאחדות. וילן, חבר קיבוץ נגבה מכהן בתפקיד כ-14 שנים. לפני כן כיהן כחבר כנסת מטעם מרצ במשך עשור ועמד בראש הלובי החקלאי, לאחר שהיה שלוש שנים בתפקיד מזכ"ל הקיבוץ הארצי.

התאחדות חקלאי ישראל, ארגון הגג של חקלאי ישראל, מאגדת בתוכה את תנועות ההתיישבות ואת ארגוני המגדלים הענפיים. יו"ר ההתאחדות הוא מזכ"ל תנועת המושבים, עו"ד עמית יפרח. מזכירות ההתאחדות קיבלה את בקשתו של וילן, והמועמד להחליפו, אורי דורמן מהמושבה קדמת צבי, התארח בישיבה והציג את עצמו ואת קורות חייו ויכולותיו. לא נערכה הצבעה בעניין מינוי של דורמן וההחלטה תתקבל בישיבת המזכירות הבאה.

מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר הודה לאבשלום וילן על מילוי התפקיד המורכב, בימי סערה ושרב, תוך עמידה איתנה וגאה על משמר החקלאות וחקלאי ישראל. "אבו ידע לנווט אותנו ביד בוטחת ואחראית בשנים סוערות לחקלאות ולחקלאים ונעזר בניסיונו הרב להוביל אותנו ביחד - התנועות והארגונים - על מנת לאפשר לחקלאות הישראלית לצלוח מכשולים ולשגשג", אמר מאיר.


באנר ביטוח חקלאי

אָז מַהוּ הַקַּיץ שֶּׁבָּא לִהְיוֹת?

חופשת הקיץ הגיעה ואיתה התרגשות גדולה של הילדים, ההורים ומערכות החינוך החברתי בקיבוצים. אורי פלד נקש, מנהל "שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי באגף חינוך של התנועה, כותב לנו בטור אישי לפתיחת החופש כי "זה הזמן לקצור את הפירות על ההשקעה בעבודה החינוכית בשנת הלימודים הפורמלית, שזה עתה הסתיימה"
ברכה לחופש הגדול. צילום ברקע: גיא שרי
צילום ברקע: גיא שרי

חופשת הקיץ הגיעה ואיתה התרגשות גדולה של מערכות החינוך החברתי אשר מוכנות וערוכות למשימה החינוכית והקהילתית. פעילות הקיץ בחינוך החברתי הינה פעילות המשך לתכנית השנתית ויוצרת הזדמנויות רבות לעבודה של צוותי החינוך עם הקבוצות ועם הילדים והנוער. זה הזמן לקצור את הפירות על ההשקעה בעבודה החינוכית בשנת הלימודים הפורמלית, שזה עתה הסתיימה.

הקיץ מאפשר שגרה חינוכית משמעותית, ימי פעילות מלאים ועשייה מגוונת המזמנת איתה לצד ההזדמנויות גם אתגרים רבים - שעות עבודה רבות, וריבוי משימות הנולדות מתכנית קיץ מתוכננת. לצד כל אלו, מתאפשר קידומם של תהליכים חינוכיים וחברתיים שנרקמים ולעיתים יוצרים  עומס על הילדים והצוות, החום של הקיץ והרצון להשתחרר ולהרגיש את החופש. אנו מעודדים את החירות לפעול וליצור בתוך גבולות שמורים ועבור מקסימום חוויות טובות, לילדים, לנוער, לצוות ולקהילה כולה. על עבודת הקודש הזו אמונים צוותי ההדרכה המסורים אשר יודעים לתת מענה, להכיל, לכוון, להדריך ולקבוע את הגבולות היכן שצריך.

אגף חינוך בתנועה הקיבוצית מברך את הילדים, הנוער, הצוותים והמשפחות לחגיגת חינוך קהילתי מיטבי, כזה המשלב את הזהות הקהילתית ומאפשר לכולם להרגיש חלק ולהתגאות בבית - בקיבוץ. אני מאחל לכלל המשתתפים והמשתתפות בפעילות הקיץ שיהיה קיץ נעים, בטוח ומאפשר מלא בחוויות והתמודדויות עם אתגרים.


באנר משקארד

אלופים ומיוחדים

גאווה ענקית לקיבוצניקים ולקיבוצים עם 7 מדליות זהב, כסף וארד בהן זכו נציגינו ונציגותינו במסגרת המשחקים הבינלאומיים של הספיישל אולימפיקס שהתקיימו במהלך השבוע האחרון בברלין. בסך הכל זכתה המשלחת הישראלית למשחקים, שמנתה 35 ספורטאים, ב-25 מדליות. במסגרת המשחקים, השתתפו כ-7,000 ספורטאים וספורטאיות מ–170 מדינות, עם מוגבלות קוגניטיבית
נגה קורן, רוכבת האופניים מבית גוברין מציגה לראווה (ובגאווה!) שלןש מדליות בהן זכתה במסגרת המשחקים
נגה קורן, רוכבת האופניים מבית גוברין מציגה לראווה (ובגאווה!) שלןש מדליות בהן זכתה במסגרת המשחקים

"ספיישל אולימפיקס" מוכר רשמית כאחד משלושת הארגונים של הוועד האולימפי הבינלאומי, לצד המשחקים האולימפיים והמשחקים הפראלימפיים. הארגון נוסד בשנת 1968 במטרה לשים קץ לאפליית אנשים עם מוגבלות שכלית והוא מטפח קבלת כלל האנשים, באמצעות ספורט ותוכניות רבות ומגוונות בתחום החינוך, הבריאות והמנהיגות. ישנם למעלה משישה מיליון ספורטאי "ספיישל אולימפיקס" הפעילים ביותר מ-192 מדינות ומשתתפים במעל ל-100 אלף משחקים ותחרויות בכל שנה ביותר מ-30 ענפי ספורט. במסגרת המשחקים, השתתפו כ-7,000 ספורטאים וספורטאיות מ–170 מדינות, עם מוגבלות קוגניטיבית (תסמונת דאון, אוטיזם, הנמכה קוגניטיבית, מוגבלות שכלית התפתחותית) המתחרים ב-26 ענפי ספורט.

המשלחת הישראלית מנתה 35 ספורטאים, שהתחרו בשמונה ענפים: אתלטיקה, ג'ודו, טניס, שחייה, אופניים, טניס שולחן, כדורגל ובאולינג. מתוך 25 המדליות שבהם זכתה המשלחת, הביאו נציגינו מהקיבוצים שבע מדליות: מיר סגל מניר יצחק זכה במדליית זהב במשחה 100 מטר חופשי, ספיר בר יואל מצרעה זכה במדליית זהב במשחה 50 מטר חופשי, לבב ברקן, חבר קהילת "בית בעמק" (בית לחיים) בקיבוץ מעברות, זכה במדליית זהב בג'ודו במשקל עד 80 ק"ג (שמצטרפת למדדליית הכסף בה זכה במשחקים הקודמים), סיון סגל מכיסופים ואלה הכסטר ממגל זכו במדליית הכסף יחד עם חברותיהן לנבחרת הנשים בכדורגל ואחרונה חביבה - נגה קורן, רוכבת האופניים המצטיינת מבית גוברין זכתה בלא פחות משלוש (!) מדליות: זהב במקצה 11 ק"מ, כסף במקצה 4 ק"מ וארד במקצה 5 ק"מ. 

גאים עד השמיים בכולכן ובכולכם!


פייסבוק התנועה

תמונת השבוע: צאו בשלום (לחופש)
וחזרו בשלום (ללימודים)

הנערות מהמועצה האזורית מנשה נהנות מראפטינג קריר של פתיחת החופש. צילום: רועי כורם
הנערות מהמועצה האזורית מנשה נהנות מראפטינג קריר של פתיחת החופש. צילום: רועי כורם

בשבוע שעבר יצאו תלמידי חטיבת הביניים והתיכון לחופש הגדול המיוחל, ואליהם יצטרפו מחר גם תלמידי ותלמידות היסודי. בנות ובני הנוער של שכבות ז׳-ט׳ במועצה האזורית מנשה, פתחו את החופש הגדול בצורה הכי מהנה שיש ויצאו לטיול רטוב וקריר של יומיים בגליל העליון. לאחר יום של טיול במסלולי מים הם הלכו לישון בחניון קסום על שפת הנחל. בבוקר חיכו להם הסירות לראפטינג סוער. פתיחה נהדרת שיצרה אנרגיה גבוהה לקראת מה שעוד מחכה להם בחופש. 


באנר מרכז קליטה

יד ביד:
התנועה הקיבוצית וקופ"ח כללית מרחיבות היכרות ותיאום עבור האוכלוסייה בקיבוצים

מחלקת הבריאות מקיימת סדרה של כנסים אזוריים לממלאי תפקידים בתחומי בריאות ורווחה בקיבוצים עם מנהלי המחוזות של "הכללית" להעמקת ההיכרות עם מגוון שירותי "הכללית". הכנס הבא - גדות, 9.7, עם מינהלת גליל
העיקר הבריאות. מחזקים את שיתוף הפעולה
העיקר הבריאות. מחזקים את שיתוף הפעולה

מחלקת בריאות ורווחה בתנועה הקיבוצית פועלת לשימור וחיזוק הקשר של הקיבוצים עם קופת חולים כללית. שירותי "הכללית" ניתנים בקיבוצים כל השנים, אלא  שאחרי החלת חוק ביטוח בריאות ממלכתי, נחתם עם הכללית הסכם להספקת שירותי הבריאות בקיבוצים, "הסכם המסגרת". השבוע, התקיים בבית השיטה מפגש בהשתתפות עשרות מנהלי קהילה, מנהלי בריאות, מזכירות רפואיות ואחיות במרפאות הקיבוצים עם מנהלי מחוז צפון ומנהלת העמקים של הכללית. המפגש הבא שייערך בעוד שבוע וחצי (9.7) יתארח בקיבוץ גדות, לקיבוצי מינהלת הגליל במחוז צפון.

עדי רמות ממחלקת בריאות ורווחה מסבירה את מטרות המפגש: היכרות הדדית, הבנת הקשר שבין 'הכללית' לתנועה הקיבוצית ורענון הידע אודות "הסכם המסגרת" לאספקת שירותי בריאות בקיבוצים. לדבריה המפגש נוצל גם להצגת מגמות אליהן צועדת מערכת הבריאות בארץ, הכרת שירותי מערכות הבריאות הדיגיטליים, ושימוש מושכל בהן מצד קבוצות האוכלוסייה הרלוונטיות בקיבוצים ושירותי אשפוז הבית שהולך וצובר מקום בארץ, ובקיבוצים בכלל זה.

מארגנות המפגש ציינו בפני מנהלי מחוז הצפון ב"כללית" את ייחודיות מערכת הבריאות בקיבוץ היחיד ובתנועה הקיבוצית בכלל, והיותו של הקיבוץ מחויב לקיים מרחב מוגן ובטוח בשטחו. לצורך זה הקיבוצים מקצים משאבים של כח אדם נוסף על זה המוקצה ע"י הקופה במרפאה על מנת להנגיש עזרה ותמיכה לאוכלוסייה רב-גילאית עם מנעד רחב של חוליים ואתגרים בריאותיים. האתגר של מערכות הבריאות בקיבוץ הוא להמשיך לקיים מערכות מקיפות, עדכניות באיכות גבוה העונה על צרכי כל פלחי האוכלוסיה. להתעדכן בשינויים ולהתחדש, ולהציע לחברים את השירות המייטבי,המתאים, האפשרי והטוב עבורם.


באנר משקארד

קיבוץ שובל אירח משלחת מבסיס צאלים שבאה ללמוד על אימוץ חיילים בודדים בקיבוצים

בסיור שערכה בשבוע שעבר משלחת מבסיס צאלים השתתפו חיילים בודדים, מש"קיות ת"ש ומפקדים, שיצאו נפעמים מהשפע לו זוכים החיילים שמאמץ הקיבוץ. זו ההזדמנות לפרגן, להודות ולהוקיר את קיבוץ שובל על שנים נפלאות של השקעה בחיילים הבודדים, קשר מעולה ועשייה אנושית מרגשת ותורמת
ליאור ברלר משובל מסביר לחיילים מצאלים על החיים בקיבוץ. חיבוק קהילתי חם ושופע
ליאור ברלר משובל מסביר לחיילים מצאלים על החיים בקיבוץ. חיבוק קהילתי חם ושופע

חלק מזמם של פעילי מחלקת חיילים בודדים יעל אייזנר ואיציק עוז מוקדש לחשיפת התוכנית בפני אנשים ונציגי ארגונים, או כפי שמגדירים זאת יעל ואיציק "כל מי שמוכן לשמוע" – מש"קיות ת"ש, מלש"בים, בוגרי מכינות, בוגרי אולפנים ועוד. אולם בשבוע שעבר הציגו השניים את התוכנית ל.. חיילים בודדים, וליתר דיוק לקבוצת חיילים בודדים מבסיס צאלים.

הקיבוץ שנבחר לשמש מודל הוא שובל, "שהפך לאחד מהקיבוצים הנפלאים המאמצים חיילים בודדים" מתארת יעל אייזנר בהתרגשות, "קשה לתאר במילים את החיבוק הקהילתי, ההשקעה בחיילים, החדרים המושקעים והיחס אישי ואנושי שניתן בשובל". לכן כשפנה איציק עוז לרכז החיילים ליאור ברלר עם פנייה לארח סיור יוצא דופן שכזה- התשובה הייתה חיובית כתמיד. בפועל, המציאות אף עלתה על הדמיון: החיילים שמעו הרצאה קצרה מליאור ואיציק על האפשרות להתגורר בקיבוץ, עשו סיור בחדרי החיילים (שהסכימו מראש וסידרו את החדרים כמו למסדר), התארחו במועדון בקיבוץ ולמדו על התכנית, על האב המייסד צביקה לוי ז"ל, על האפשרויות בקיבוצים השונים בארץ להתגורר במהלך השירות, ואף לקחת חלק בתוכנית למשוחררים (תל"מ).

איציק עוז ממחלקת חיילים בודדים מוסיף ומתאר את המפגש עם "החיילים הבודדים", שרובם לא הכירו קיבוץ לפני הביקור, לא ידעו כי קיימת אפשרות כזו עבורם, ובגדול – היו די המומים מהשפע שמקבלים חיילים בודדים בקיבוצים. ההתעניינות הייתה גדולה, אומר איציק, "עבורנו זה סיפוק גדול כי להיות שם עבורם הוא השליחות שלנו והמשימה עימה אנחנו קמים בבוקר לעבודה. אני בטוח שבעקבות הסיור יגיעו אלינו עוד פניות רבות כי החיילים, המפקדים וסגל הת"ש יצאו נפעמים מהביקור".


באנר ביטוח חקלאי

מתי בפעם האחרונה לקחת פסק זמן לחשוב על העתיד שלך?!

אם לא עשית זאת לאחרונה - זה הזמן להצטרף לתכנית ייחודית מבית רשת הצעירים של התנועה הקיבוצית. "משתחררים בשביל" – תכנית אקסקלוסיבית ומרוכזת, המביאה חיבור אידיאולוגי וערכי חשוב ומשלבת בין מסע בטבע והכנה לעולם האזרחות. התכנית בשיתוף המועצה הציונית לישראל ועמותת 'יהב' ומיועדת לצעירי וצעירות התנועה הקיבוצית בגילי 20-25
 
משתחררים בשביל

נכון להיום, ציבור המשתחררים אינו מקבל מענה מספק דיו בכל הקשור לקשיים וההתבלטויות הכרוכים בשחרור מהצבא והמעבר לאזרחות, וכחלק ממהלך גדול יותר של התאמת הצרכים לפלחי הגיל השונים בקרב צעירי הרשת, הוחלט ליצור את התכנית. במסגרת התכנית, המשתתפים יצעדו שלושה ימים במקטעים של שביל ישראל ויעברו תכנים בנושאים שונים, כמו: ציונות, עיבוד השירות הצבאי, מקומו של הקיבוץ בעיצוב הזהות ומקומם של הקיבוצים בחברה הישראלית, מעורבות חברתית במעגלי ההשפעה השונים ועוד.

בערב הראשון למסע ייפגשו המשתתפים בקיבוץ גזית, שם יעבירו את הלילה ברמה המשקיפה על נחל תבור. הבוקר הראשון במסע יפתח בתצפית "לשון המלך" לזכרו של אורן ליפשיץ ז"ל, בן הקיבוץ ולוחם פלחה"ן צנחנים שנפל במלחמת לבנון השנייה, ממנה ילכו בשביל ישראל היורד דרך נחל תבור עד ליער מנחמיה. ביום השני לטיול יצעדו צפונה בצמוד לשפך הירדן הדרומי, ירחצו בירדנית וימשיכו לביקור בחצר כנרת ובבית הקברות ההיסטורי. בוקר היום הרביעי והאחרון לטיול יכלול הליכה בסמוך לטיילת וסיכום משותף של המסע על גדות האגם.

לאחר המסע ייפגשו הצעירים בבית התנועה הקיבוצית ליום מרוכז של סדנת הכנה לאזרחות, במהלכו יעברו סדנאות שיכינו אותם לשוק העבודה, הלימודים וכל מה שצריך לדעת לקראת המעבר הגדול לאזרחות. התכנית תתקיים בעוד קצת יותר מחודשיים, בין התאריכים 4-7.9.23, ומיועדת לצעירי וצעירות התנועה הקיבוצית בגילי 20-25.


פייסבוק התנועה

הללויה! יצא לדרך מחנה הקיץ הבינלאומי של תנועת "הבונים דרור"

מאות חניכי ועולי תנועת "הבונים-דרור" מ-14 מדינות פתחו השבוע את מחנה "הללויה" של WeKibbutz בפרברי בודפשט שבהונגריה. המשתתפים (בני 15 עד 18) נחשפים בו לתרבויות חדשות, מקיימים ביניהם דיאלוגים, לומדים כלים וגישות למנהיגות צעירה ומשפיעה ופועלים ביחד בתחומי הקיימות והאקלים, המדיניות והחברה.
משתתפים ומשתתפות במחנה הללויה
משתתפים ומשתתפות במחנה הללויה

לא החום והלחות של חודשי הקיץ החמים יכריעו את חניכי ועולי תנועת "הבונים-דרור" מישראל, אוקראינה, בולגריה, רומניה, הונגריה, שוויץ, איטליה, ארגנטינה, ברזיל, אורוגואי, אוסטריה וניו זילנד – שיצאו השבוע למחנה הקיץ המסורתי "הללויה" מבית WeKibbutz, בסימן "מנהיגות בינלאומית צעירה". המחנה מתקיים למרגלות אגם בלטון שבהונגריה במשך שבוע שלם, ומשתתפיו (בני 15 עד 18) נחשפים בו לתרבויות חדשות, מקיימים ביניהם דיאלוגים המקדמים פלורליזם וסובלנות, לומדים כלים וגישות למנהיגות צעירה ומשפיעה ופועלים ביחד בתחומי הקיימות והאקלים, המדיניות והחברה. כל זאת - לצד פעילויות גיבוש מהנות לנוער. 

המחנה, אשר שותפות לו "החוויה הישראלית" ו"המחלקה לישראל והנצחת השואה" בהסתדרות הציונית העולמית פותח את פעילויות "הללויה" שכוללות בתוכן מספר מחנות קיץ: בתחילתו של חודש אוגוסט יתקיים מחנה "הללויה" בינלאומי נוסף למרגלות רכס הכרמל, בכפר גלים, ובמקביל ייפתח המחנה השני למסיימי כיתות ח', בנחלת יהודה, גם כן בישראל. במחנות הנוספים צפויים להשתתף עוד מאות חניכים מישראל, אורוגוואי, ברזיל, ניו זילנד, אוסטרליה, הולנד ועוד ובסך הכול בפרויקט הללויה 2023 ייקחו חלק קרוב ל-1,000 חניכים ומדריכים מכל העולם.

שירי מדר, מנכ״לית WeKibbutz, ציינה בגאווה את החיבור שנעשה במחנה בין נוער ישראלי לנוער יהודי ממדינות העולם בהיקף חסר תקדים. דורון משה, מנהל מיזם "הללויה" התייחס בדבריו למפגש הרב-תרבותי בין בני הנוער, הלומדים לתקשר יחד ולגשר על פערים והופכים לחברים לחיים" "זה מרגש ומעורר תקווה בימים שבהם המציאות שלנו כאן בארץ ובעולם היהודי בכלל היא קשה ומבלבלת, בוודאי לצעירים בגיל הזה".


פייסבוק התנועה

מהקיבוץ לשיקום בתי עלמין יהודיים נטושים בפולין וסרביה

השבוע יצאו שתי משלחות מתנדבים לפולין ולסרביה במטרה לעזור במשימה המרגשת של חידוש, ניקוי והנגשת בתי עלמין יהודיים, חלקם נטושים. המשלחות, שחבריה מגיעים מארגון WeKibbutz ו-Shalom Corps (שלום קור), במסגרת מיזם "נטעים" שפועל לחיזוק הקשר עם קהילות יהודיות קטנות באירופה, גם מבקרות ומתארחות בקהילות יהודיות קטנות בשתי המדינות
המתנדבים משקמים בתי עלמין נטושים. צילום: שי לוי
המתנדבים משקמים בתי עלמין נטושים. צילום: שי לוי

עבודות השיקום יכללו צביעה, גיזום, גידור והנגשה בבתי העלמין, שחלקם מוזנחים מאוד, חסרי גישה ודרך סלולה למבקרים. באחד מבתי העלמין בו תבקר המשלחת הישראלית לסרביה, בעיר פאנצ׳בו, שהוחרב וחולל פעמים רבות בעבר, קבור הקורבן היהודי הראשון של הפאשיזם בבלקן - אלכסנדר האקר. לצד העבודות בבתי העלמין, המשלחות יזכו לבקר בקהילות יהודיות קטנות במדינות. בין היתר, יארגנו חברי המשלחות פעילויות תרבותיות וחינוכיות עם בני הנוער של הקהילות, יערכו סעודה משותפת, ישוחחו וילמדו אודות הקהילה ואורח החיים של היהודים במקום. 

מדובר במשלחת ייחודית, גם בזכות היותה רב-דורית וכזו הכוללת בני משפחה שיצאו יחדיו. להב אפרת (38) מקיבוץ העוגן, שיצא במשלחת לסרביה ביחד עם אמו שירה (74), אמר: ״כדור שלישי לניצולי שואה, השמירה על הזהות היהודית והפעולות למען העם היהודי תמיד היו לי חשובים. בתוך מרוץ החיים אני שמח שניתנה לי הזכות לעצור לרגע ולתת מעצמי למען האחר בזכות המשלחת. המחשבה שאעבור עם אמא שלי את המסע מעצימה את תחושת השליחות והגבורה היהודית. אנחנו כאן בכדי לזכור ולשמר את העבר והעתיד שלנו".

שירי מדר, מנכ"לית WeKibbutz ותנועת "הבונים דרור" ציינה בהתרגשות "הקמנו את 'נטעים' מתוך הבנה שישנן קהילות יהודיות שזקוקות לסיוע. שמנו דגש על קהילות בבלקן ובמזרח אירופה שמשוועות לקשר ולפעילויות בתחום החינוכי והתרבותי, ואת זה אנחנו עושים. אני מודה לשותפים שלנו ב'שלום קור' על ההירתמות למשימה וכמובן לכל נציגי הקהילות והאנשים שהנושא בדמם ועוזרים לנו בעשייה החשובה".


באנר מרכז קליטה

שפה כפולה -
תערוכת קרמיקה והדפס 2023

ביום שישי, 30.6.23, תיפתח בגלריה גבעת חביבה לאמנות התערוכה 'שפה כפולה' - התערוכה השנתית של  לומדי הקרמיקה וההדפס, המפגישה בין שפות חומריות וחזותיות שונות. המבקרים מוזמנים להתרשם ממגוון מרהיב של כ-500 עבודות, שנוצרו כולן בעבודת יד מוקפדת, הנפרסות על פני חמישה חללים. את התערוכה אוצרים במשותף אבנר זינגר ומשה רואס
הזמנה לשפה כפולה - תערוכה קרמיקה והדפס

מעל 200 לומדות ולומדים מגיעות ומגיעים מידי שבוע למרכז המשותף לאמנות בגבעת חביבה על מנת לחקור, להתנסות, לשוחח ולחדד שפת יצירה אישית ותרבות חומרית. השפה הנובעת מן החומר וממגע היד בו, שפתו הרעיונית של כל יוצר, השפות החדשות הנבראות מתוך המפגש בין חומרים ומדיות שונות, שפת הטכניקה והטכנולוגיה, שפתם של האור העובר דרך הרשת והחום המופק מהתנור מייצרות כולן יחד שיח מרתק. תוצרי שנה של לימוד ושיח אומנותי, בריבוי הקולות המיוחד של תלמידינו, מוצגים בתערוכת סוף השנה.

המרכז המשותף לאמנות בגבעת חביבה, הפועל מעל שלושה עשורים, הוא בית של יוצרות ויוצרים, המאמינים בתקשורת מרובת קולות ובערכיה של חברה משותפת. אנו מאמינים בתפקידה של אמנות לבנות גשרים בין אנשים ובין עולמות. בנוסף אנו מאמינים בכוחן המופלא של המלאכות בחומר להניע דעות רגשות ורעיונות, ולהרחיב את ראיית הטוב.

גלריה גבעת חביבה לאמנות בוחנת, מעלה וחוקרת את המשותף על רבדיו השונים. ערכים של חברה משותפת, שיח רב תרבותי וקידום המרקם הרב תחומי באמנות. הגלריה מציגה אמנות הנותנת במה לאמנים מאוכלוסיות וקבוצות שונות בחברה הישראלית בדגש על החברה היהודית והחברה הערבית.


 
 
 
 
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו.
 
2ab06947-5784-40e5-b5f5-5e70f4a846db.jpg
color-facebook-48.png
color-link-48.png
 

הוספת תגובה חדשה