דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

כל מה שמעניין בתנועה הקיבוצית ובקיבוצים - בניוזלטר השבועי

מזכ"ל התנועה הקיבוצית קורא לקיבוצים להיערך מהר - קהילתית וכלכלית - לתיקון 5 בתמ"א 35. הקיבוץ שיתמודד בגמר תחרות כפרי התיירות הטובים בעולם של האו"ם. הזדמנות אחרונה לקחת חלק במיזמתון הקיבוצי הראשון. כל זאת ועוד בניוזלטר השבועי של התנועה הקיבוצית
כנס משקי דרום
 22/06/2023
לחצו כאן לצפייה בעמוד זה בדפדפן

מזכ"ל התנועה הקיבוצית קורא
לקיבוצים להיערך - קהילתית וכלכלית -
לתיקון 5 בתמ"א 35, הצפוי להשפיע דרמטית על הקיבוצים

יותר ממאה ממלאי תפקידים מקיבוצי משקי הדרום ונציגי הארגון הכלכלי האזורי השתתפו השבוע בכנס השני בסדרת כנסים אזוריים שיזמה התנועה הקיבוצית לעדכון ויידוע הקיבוצים על תיקון 5 בתוכנית המתאר הלאומית (תמ"א 35), המתייחס לתכנון היישובים הכפריים בישראל. התנועה הקיבוצית: "נדרשת היערכות קהילתית רחבה ודחופה להתמודדות עם המשמעויות"
משתתפי הכנס
משתתפי הכנס. תיקון אחד, שינוי גדול.

הכנס כולו הובל בחן על ידי דגן יראל מאגף כלכלה ואיילת הריס מאגף חברה וקהילה, ואורגן בידי דנה אדלהייט, רכזת האזור מטעם התנועה ומשקי הדרום. 

מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר הסביר בכנס כי מינהל התכנון במשרד הפנים מקדם את התיקון כמענה לצפיפות האוכלוסין הגדלה וצורכי המדינה בקרקעות לבנייה. לדבריו אם עד כה המדינה הייתה זו שהציבה חסמים לצמיחת הקיבוצים, בשנים הבאות עתידה התמונה להתהפך, ועשויות להיות לכך משמעויות מרחיקות לכת, הזדמנויות ואיומים במכלול היבטים,– קהילתיים וכלכליים. זה מצריך התייחסות רחבה בכל הקיבוצים. כל זמן שחברי הקיבוץ ירצו בכך – הקיבוץ יהיה קיבוץ, אולם צריך להיערך נכון ומהר, כי המדינה תדע להפעיל לחצים גדולים ופיתויים לגדול דמוגרפית - לבנות צפוף ובבנייה רוויה, ואף לשחרר לה קרקעות חקלאיות לבנייה בערים.

מאיר, ואחריו עו"ד מיכי דרורי, מנהל המחלקה המשפטית, ועמוס פרג'ון, ראש אגף כלכלה, ציינו כי טיוטת התיקון בתוכנית המתאר הארצית רואה את הגדלת היישובים הכפריים ל-2000, 3,000 ואף ל- 5,000 נפשות. "בנושא זה", אמר מזכ"ל התנועה הקיבוצית, "המדינה ואנחנו לא באותו הצד של המתרס. המדינה רואה כיעד הגדלת האוכלוסיה. מבחינתנו היעד הוא שימור דרך החיים הקיבוצית. המהלך המתוכנן צפוי להשפיע על כל מערכות הקהילה, התשתיות, החינוך, המסורות והערכים המשותפים, איכות החיים, הנכסים וההסכמות. זינוק כה גדול ומהיר באוכלוסייה עלול לאיים על יכולתם של קיבוצים, לשרוד כקיבוצים. והשינוי הצפוי מחייב התחלת היערכות כבר עכשיו". ציין מזכ"ל התנועה. הראשות החדשות בשותפות של אגף חברה וקהילה בתנועה, איילת הריס וענת מרלא, הציגו "מפת דרכים" מוצעת לתחילת התארגנות כזאת.


באנר מיזמתון 2023

על קו הזינוק: המיזמתון הקיבוצי הראשון מזמין אתכם לקחת חלק

30 שעות סיעור מוחות: שמונה מיזמי היי-טק קיבוציים יתחרו ביניהם בסוף השבוע הבא (29-30.6) במרכז החדשנות במכללת בית ברל במסגרת ה"מיזמתון" (האקתון) הקיבוצי הראשון, אותו יזמה קרן "המשתלה" להשקעות בחדשנות בתנועה הקיבוצית. עדיין ניתן להירשם ולהצטרף לעזרת הקבוצות בסיעור המוחות לקידום הפתרונות שהמיזמים מציעים
על קו הזינוק: המיזמתון הקיבוצי הראשון מזמין אתכם
האקתון מיזמים מהקיבוצים. הצטרפו לסיעור המוחות

במיזמתון מתחרים שמונה מיזמי היי-טק וטכנולוגיות מתקדמות שנבחרו בקפידה, שיציגו פתרונות יצירתיים לצרכים ולאתגרים של ארגונים ואנשים. בין היתר תפגשו פלטפורמות דיגיטליות: אחת שמנהלת את פוטנציאל ממלאי התפקידים בקיבוצים, שניה שמתפעלת עבור החקלאי את כל היבטי השיווק, הקשר עם הצרכן והתפעול ובכך חוסכת לשניהם כסף רב. בנוסף, תחשפו למערכת הגנת סייבר הלוכדת פעילות עוינת מבעוד מועד, מיזם המציע מפעל מעגלי לאיסוף פסולת אורגנית והפקת אנרגיה חלופית ממנו, מערכת המספקת לתלמידים ולמורים כלים לשימוש מושכל ופדגוגי בבינה מלאכותית, זוג משקפיים חדשני שניתן להחליף את עיצוב המסגרת בקלות ובאופן רב-פעמי, מערכת חדשנית למילוי טפסים באופן דיגיטלי בצורה מונגשת, נוחה ומכל נייד ומערכת חיטוי וטיהור מי ברזי מקלחת מחיידקים.

מארגנת המיזמתון היא קרן "המשתלה" להשקעות בחדשנות בתנועה הקיבוצית, וכל מי שמעוניין או מעוניינת להכיר את המיזמים ואף להצטרף ולעזור בסיעור מוחות לקידום הפתרונות שהם מציעים לפרט או לחברה - מוזמן.ת להשתתף ב"מיזמתון" שייפתח ביום חמישי 29.6, בשעה 9:30 בבוקר ויסתיים למחרת, יום שישי 30.6, בשעה 13:00, במרכז החדשנות בבית ברל. המיזמים המנצחים, שידורגו במקומות הראשונים על ידי צוות השופטים, יזכו לסל הטבות, ביניהן מלגות, ליווי מקצועי של מנטורים, עזרה בשיווק וקידום המוצר, עזרה במימון ועוד. 

יהיה מעניין, סוער ומסעיר. מזמינים אתכם להגיע ולקחת חלק. 
הרשמה בקישור: https://www.methodian.net/he/meizamton


באנר משקארד

כפר מסריק עלה לשלב הגמר בתחרות
של האו"ם לבחירת 'כפר תיירות גלובלי
הטוב בעולם'

התחרות 'כפרי התיירות הטובים ביותר' נערכת על ידי ארגון התיירות העולמי של האו"ם (UNWTO) כחלק מהעבודה של הארגון להפוך את התיירות למניע של פיתוח ורווחה כפרית. לפני כחודש בחר הקיבוץ לגשת לתחרות יחד עם עמותת התיירות "אשכול מערבי" ולצורך כך הפיק סרטון תדמית באנגלית שזיכה אותם בעלייה לגמר. בשנה שעברה נבחר נאות סמדר לשלב הגמר
סיור בסנדלריה כחלק מהתיירות הכפרית בכפר מסריק. תמונה מעמוד הפייסבוק של 'סוד הפלא הקיבוצי

מטרת התחרות היוקרתית, המתקיימת בפעם השלישית ברציפות, היא למנף את התיירות הכפרית. זאת, מתוך רצון לשמור על הצביון הכפרי והתיירותי של יישובים בגודל של עד 15,000 תושבים. החשיבות לקידום כפריים תיירותיים נובעת מהרצון לשמר את האופי הקהילתי לצד הנופים הקשורים אליהם, מערכות ידע, מגוון ביולוגי ותרבותי, תוך חתירה לקדם גישות חדשניות ובנות קיימא לפיתוח התיירות ביעדים כפריים. באוגוסט-ספטמבר תתבצע הבחירה ברשימה העולמית על ידי יועצי הוועדה בארגון התיירות של האו"ם, ובאוקטובר תתקיים ההכרזה על הזוכים. עד כה, למעלה מ-70 כפרים מכמעט 40 מדינות הוכרו ככפרי התיירות הטובים ביותר. 40 נוספים נבחרו להשתתף בתוכנית השדרוג, במסגרתה הם נהנים מחניכות מומחים והזדמנויות נטוורקינג.

אפרת פלד שדה, מנהלת תיירות כפר מסריק 'סוד הפלא הקיבוצי', מספרת כי מיזם התיירות הקיבוצי המתפתח הוקם לפני תשע שנים ומבוסס על אתר המורשת של הקיבוץ המספר על ראשית התעשייה הקיבוצית עם מפעלי אסקר ונעמן. המבנים הייחודיים בכפר מסריק בנויים מלבני בוץ שייצרו מאדמת ביצת נעמן בשנות ה-40. "לאתר מגיעות קבוצות מהארץ והעולם לחוויה קיבוצית, בה הם ישנים באתר הלינה, אוכלים בחדר האוכל ומסיירים בקיבוץ של פעם ובקיבוץ המתחדש ומשתתפים במגוון פעילויות בהן הם רוקדים, שרים ומציירים במרכז המבקרים ומבקרים בענפי החקלאות ובנחל הנעמן הסמוך".

פלד שדה מספרת כי לפני כחודש הם בחרו לגשת לתחרות העולמית של 'כפר תיירותי גלובלי' יחד עם עמותת התיירות אשכול מערבי: "במסגרת התחרות הפקנו סרטון תדמית נפלא באנגלית עם הבמאי גולן אלבו, המתאר את הייחודיות של הקהילה, התרבות, המורשת וסגנון החיים המיוחד. עלינו לשלב הגמר ואנו מקווים להוות מוקד תיירותי משמעותי, ערכי וייחודי במטה אשר".

 
באנר ביטוח חקלאי

תמונת השבוע:
גולשים אל עבר סוף שנת השירות

גלישת חולות באזור צומת טללים
גלישת חולות באזור צומת טללים

השבוע ובשבוע הבא יצאו 1200 השינשינים של התנועה הקיבוצית לטיולי סיום השנה, כהוקרה ותודה על השנה המשמעותית שהעניקו. כל קומונה יכלה לבחור את היום הספציפי בו היא מעוניינת מבין ארבעה ואיפה לסכם את השנה - בקצה הצפוני או הדרומי של ארצנו היפה. הקומונות שבחרו בבילוי צפוני, התחלקו בין מסלול הליכה מאתגר בנחל הג'ילבון ברמת הגולן שכולל סנפלינג במפלי מים זורמים או יום כיף בגליל העליון שתחילתו בטיול אופניים לאורך הבניאס שכולל עצירות לטבילה בבריכות מים יפות וסיומו בראפטינג חוויתי בנחל הקפוא. חובבי המדבר שבחרו באופציה הדרומית, זוכים בנסיעה ברכבי ספארי ממדרשת בן גוריון, דרך מעלה צין ועד עין עקב תחתון, שם הם יכולים לרחוץ במעיין המרשים שהוא אחד היחידים בנגב הנובע בעוצמה רבה בכל ימות השנה. המשך היום הוא חוויה מטורפת של גלישת חולות ("סנדבורד") בדיונות שבאזור צומת טללים, על גבי גלשן מיוחד.

בנוסף לפרידה ממשלחת השינשינים של שנת תשפ"ג מתקיימים השנה טיולי סיום שנת בסימן פרידה מלירז ברנד, מנהל מחלקת שנת השירות של התנועה שמסיים 11 שנות ניהול ויוצא לדרך חדשה (עוד נפרד ממנו כמו שצריך). יחד עם לירז מפיקים את הטיולים חברות וחברי צוות המחלקה המשובח: יוחאי גרוס, רות ברנד, רון ויצנר, גלי גרוס ועופר רימון.

זוהי הזדמנות נוספת לחזור ולהדגיש תודתנו לחבורה המופלאה הזו שמעוררת גאווה בבחירתה להקדיש שנה לתרומה לחברה - צאו בהצלחה לכבוש עוד מטרות אישיות וחברתיות וצרו עבור כולנו חברה טובה יותר!


פייסבוק התנועה

עלה נעל"ה –
סיפור אהבה בן 30 (ואחת) שנים

מדי שנה בשנה, בתקופת האביב, נפגש הצוות של מחלקת חיילים בודדים בתנועה הקיבוצית עם נערים ונערות שהגיעו ארצה במסגרת תכנית "נעל"ה" לכפרי נוער ופנימיות, רגע לפני שהם מסיימים את כיתה י"ב, במטרה לעניין אותם בתכנית לאימוץ חיילים בודדים בקיבוצים השונים. עשרות מהם כל שנה אכן בוחרים להגיע לקיבוצים לשביעות רצונם של שני הצדדים
יעל אייזנר, מנהלת מחלקת חיילים בודדים בתנועה, עם בוגרי נעל"ה
יעל אייזנר, מנהלת מחלקת חיילים בודדים בתנועה, עם בוגרי נעל"ה

נעל"ה - נוער עולה לפני הורים - היא תכנית ותיקה ומוכרת שהחלה לפני 31 שנים. אי אז בראשית שנות ה-90, עם העלייה הגדולה ממדינות בריה"מ, יזמה הממשלה תכנית ניסיונית המאפשרת לצעירים וצעירות יהודיים מרחבי העולם להגיע ארצה ללא הוריהם, ללמוד במשך שלוש עד ארבע שנים בתיכונים בישראל ולקבל תעודת בגרות ישראלית. כל זאת בחינם ובמימון מלא. הרציונל היה לספק להם תנאים להצלחה ולחזק אצלם את תחושת השייכות והזיקה לישראל, במטרה שייקלטו בצורה טובה ויהוו כוח חלוץ להוריהם שיגיעו אחריהם. כ־90% מבוגרי התכנית אכן נשארו בישראל והתגייסו לצה"ל, ולמעלה מ-50% מהוריהם עלו לארץ בעקבותיהם.

קיבוצים רבים לקחו חלק בתכנית לאורך השנים, ובתי ספר הקיבוציים לקחו חלק פעיל מאוד. בשנים האחרונות התכנית כבר אינה פועלת בקיבוצים, אבל במחלקת חיילים בודדים בתנועה הקיבוצית ממשיכים את סיפור האהבה הזה, קולטים בשמחה מדי שנה עשרות בוגרי נעל"ה ומעניקים להם בית חם, דואג ואוהב בקיבוצים במהלך שירותם הצבאי. בחודשים האחרונים חרש צוות המחלקה את הארץ לאורכה ולרוחבה והגיע למפגשים עם בוגרים ב-10 כפרי נוער ופנימיות, במהלכם שיווק להם את הרעיון של להיות חיילים בודדים בקיבוצים, ענה על השאלות הרבות ובעיקר השאיר פרטי קשר וחותם בלבבות של אכפתיות וקבלה. עם האחרים הקשר נמשך משנים קודמות דרך רכזי הבוגרים.

יעל אייזנר ממחלקת חיילים בודדים אומרת כי "הבוגרים שמשתלבים בקיבוצים מאושרים לאחר שמצאו בית נהדר וקהילה מחבקת. גם הקהילות הקיבוציות שזוכות בנוער הנפלא הזה מאושרות מצדן. אנו מאחלים לעצמנו עוד הרבה שנות שיתוף פעולה פורה עם צוות נעל"ה, והמון בוגרים שישתלבו כחיילים בודדים אצלנו וימצאו בית".


באנר מיזמתון 2023

הזמנה להירשם לקורס העשרה לנאמני קיימות/ועדות איכות הסביבה בקיבוצים

הכנת גינה קהילתית במשמר השרון. צילום: גיא שמואלי
הכנת גינה קהילתית במשמר השרון. צילום: גיא שמואלי

אנחנו חווים כיום את ההשפעותיהם של שינויי האקלים יותר מתמיד. השינויים הדרושים לבלימת ההתחממות הגלובלית ושיפור המצב הם רבים ושונים, וכל סקטור או חברה באנושות נדרשים להתאים את עצמם, לא רק ברמת האו"ם/משרדי הממשלה/תאגידים/שלטון מקומי, אלא גם יוזמות אזרחיות רבות. ברור לנו כי גם ברמת הקיבוץ עלינו לקחת אחריות ולהוביל עשייה סביבתית.

שלומית צימרינג, מנהלת היחידה לפיתוח הון אנושי בתנועה הקיבוצית, אומרת כי "נאמני הקיימות בקיבוצים הפכו בשנים האחרונות לחוליה המרכזית בדאגה לאיכות הסביבה בקיבוץ. יחד עם זאת, לא תמיד הקהילה כולה תומכת ומגבה אותם ולכן נדרש לחזק את העוסקים בתחום ולתת להם רוח גבית וכלים שיסייעו להם להעלות את מודעות הציבור, לשפר את המצב ולהוביל תהליכים בקיבוצם. לשם כך אנחנו מציעים קורס בנושא, שייפתח במהלך חודש ספטמבר הקרוב, ומטרתו היא מתן כלים מעשיים ויצירת קהילת נאמני קיימות קיבוציים".

המרצה בקורס היא ד"ר ענת לוי שרון מקיבוץ מגל, ד"ר ללימודי הסביבה וראש תחום קהילה ופיתוח בר קיימא ביחידה האזורית לאיכות הסביבה בשרון. הקורס בנוי מחמישה מפגשים שבועיים - 4 בזום (12.9, 19.9, 26.9 ו-3.10) ומפגש קבוצה פיזי שיכלול סיור מעורר השראה (מועד הסיור ייקבע בתיאום עם המשתתפים). אורך כל מפגש כשעה וחצי, בין השעות 08:00-09:30, והסיור יימשך כחצי יום. כל מפגש יכלול דוגמאות של מה ניתן לעשות בתחום בתוך הקיבוץ וסיפורים מהשטח. בין נושאי המפגשים: מבוא לקיימות, שטחים פתוחים וטבע מקומי בתוך הקיבוץ, בשטחים החקלאיים ובשטחים סמוכים (שאינם ברשות הקיבוץ), תרבות הצריכה והפסולת וגינון מקיים.


באנר ביטוח חקלאי

מחזקים את מורשת התרבות הקיבוצית
בבתי הספר

שווה בדיקה: מכון "שיטים" מזמין אנשי חינוך להכיר תכניות, סדנאות, סיורים ומפגשים מוזיקליים על החג הקיבוצי. המכון פועל מקיבוץ בית השיטה כבר 70 שנים לחיזוק מורשת התרבות והחג הקיבוצי. בארכיון החגים הקיבוצי כמיליון פריטים
תוכניות העשרה לצוותי הוראה תשפד במכון שיטים
מחזקים את מורשת התרבות הקיבוצית בבתי הספר

לקראת שנת הלימודים תשפ"ד מזמינים עובדי שיטים צוותי הוראה וחינוך להכיר ולאמץ את מגוון התכניות (ותיקות וחדשות) היונקות מרוח ומורשת התרבות הקיבוצית. מיכל לוטן, רכזת אגף בתי ספר במכון, מציינת כי "המכון מציע למתעניינים סדנאות, הרצאות, מפגשים מוסיקליים וסיורים ברחבי הארץ. זאת ועוד, המכון מציע תוכניות עומק שמטרתן לעצב ולהעמיק זהות יהודית-ציונית-הומניסטית, ולחזק בקרב הלומדים את השייכות והאחריות לקהילה, לחברה הישראלית, לעם היהודי ולארץ ישראל".

מכון שיטים ממוקם בקיבוץ בית השיטה ופועל ממנו כבר 70 שנים. מדריכי המכון עובדים עם מנהלות ומורות במערכת החינוך, מפקדים וקצינים בצה"ל, מדריכים בחינוך הבלתי פורמאלי ובתי מדרש למבוגרים. לדברי המנכ"ל, ערן ירקוני, "המכון יונק מהרוח החלוצית-קיבוצית, נשען על ארכיון עשיר, ומציע לקהלים שונים פעילויות חינוכיות ותרבותיות, וכלים מעשיים לציון חגים ומועדים בלוח השנה העברי". "דרך פעולות אלה", אומר ירקוני, "אנו מבקשים לסמן אופק ערכי ורעיוני לחברה כולה, ולסייע להגשים ערכי שוויון, צדק ושלום בקהילות, בארגונים החברתיים, במשפחות ובקהלים השונים איתם המכון פועל".

ארסנל הכלים המוצע לקהלים השונים הוא אדיר: אתר המכון (www.chagim.org.il) ובו ארכיון החגים הקיבוצי (כמיליון פריטים המונגשים לקהל) וערכות תוכן בנושאי חגים, ו-"אסיף – חג ישראלי" - מוצרי תוכן דיגיטליים למשפחות: www.asif.org.il


באנר משקארד

קול קורא להגשת מועמדות לתפקיד עו"ס למשרת ריכוז אזור צפון בתוכנית תל"מ ובמחלקת ביטחון

אגף צעירים ומעורבות בחברה פועל ליצירת חברה שוויונית וצודקת ולהעמקת החיבור של החברה הקיבוצית עם כלל חלקי החברה בישראל. באגף מחפשים עו"ס לריכוז הפעילות באזור צפון/מרכז של תכנית תל"מ ולמחלקת ביטחון
לוגו אגף צעירים ומעורבות בחברה

תכנית תל"מ (תעסוקה, לימודים ומגורים) פועלת בקיבוצים שונים עם צעירים וצעירות במצבי סיכון. במסגרת התכנית הצעירים  עובדים באחד מענפי הקיבוץ ומקבלים מעטפת חברתית, סדנאות פיתוח קריירה, מימון לימודי הכשרה מקצועית או הכנה לקראת לימודים גבוהים וליווי אישי ומשמעותי. התוכנית מאפשרת צמיחה אישית תוך מתן דגש על העצמה ופיתוח תמונת עתיד  והינה בשיתוף  "יתד" - משרד הרווחה.
מחלקת ביטחון של התנועה הקיבוצית פועלת לעידוד גיוס לצבא והכנה לשירות משמעותי ומיטבי בהתאם ליכולת הצעיר/ה ולצורכי הצבא.

דרישות התפקיד:

  • תואר ראשון  בעבודה סוציאלית (יתרון לתואר שני רלוונטי).
  •  זיקה והיכרות עם התנועה הקיבוצית.
  •  ניסיון ורקע בעבודה עם צעירים בסיכון ו/או ניסיון ורקע בגיוס והשמה לתוכניות/לעבודה.
  • ניסיון בניהול תקציב, בניית פרויקטים והובלה של תהליכי פיתוח חדשניים.
  • ניסיון ורקע בהדרכה והנחייה.
  • יכולת עבודה בצוות לצד עבודה עצמאית, הגדלת ראש, חריצות ומסירות.
  • רישיון רכב חובה - התפקיד דורש נסיעות מרובות.
  • נכונות לעבודה בשעות לא שגרתיות.
  • ידע והיכרות עם העולם הצבאי / תחום הגיוס לצבא- יתרון 
  • בוגר/ת תפקיד פיקודי בצבא-יתרון 

קורות חיים, בצירוף מכתבי המלצה ופרטי קשר של ממליצים, יש להעביר עד לתאריך 4.7.23 לאילת ארנוני, בדוא"ל: ayeleta@tkz.co.il. נא לציין בכותרת המייל: עבור עו"ס למשרת ריכוז אזור מרכז וצפון בתל"מ ובמחלקת ביטחון. 


 
 
 
 
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו.
 
2ab06947-5784-40e5-b5f5-5e70f4a846db.jpg
color-facebook-48.png
color-link-48.png
 

הוספת תגובה חדשה