דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

מתודות לעבודה עם טקסט

גל כהן-דגן (עריכה)

פאזל: מדביקים את הטקסט עם קרטון וגוזרים למספר חלקים בהגיון מסוים. כל קבוצה מקבלת חלק, קוראת את הנאמר בו ומנסה להשלים את החסר. מרכיבים את כל החלקים למאמר במהלך דיון או משחק (למשל- מי לדעתכם קיבל את החלק הפותח של המאמר? מה נאמר בו? מי יכול להתחבר אליו? וכו') אפשר גם פאזל קטנטן בזוגות, לכל זוג משפט או שניים.

 

תן כותרת: א. על הקיר או על הרצפה מפוזרים מאמרים שונים בנושא דומה או קטעים ממאמר אחד. המשתתפים עוברים ונותנים להם כותרת.

ב. בזוגות או שתי קבוצות. קבוצה אחת מקבלת מאמר )ללא כותרת( והקבוצה השניה את הכותרת שלו. הקבוצה שקיבלה מאמר צריכה לקרוא אותו ולתת לו שם והקבוצה שקיבלה כותרת צריכה לכתוב לה מאמר. לאחר מכן מתאספים ומסמנים את המשותף ואת ההבדלים שנוצרו ובודקים על מה הפער. אפשר לתת אותו מאמר למספר קבוצות או זוגות בקבוצה ולאחר מכן לבדוק את ההבדלים בין קבוצה לקבוצה במליאה.

 

בחירת משפט או קטע מסוים (שמזדהים איתו... שמרגיז אותי... שמתקשר לחיי הפרטיים... שמתקשר לימינו... וכו'):

א. מקריאים את המאמר (מחלקים אותו לכל משתתף או כותבים אותו בענק על בריסטול במרכז המעגל) כל אחד מסמן עם טוש או מדגיש משפט שהוא מזדהה איתו או כל דבר אחר בהתאם להנחיה. אפשר גם לכתוב את הטקסט על רצועות קרטון גדולות ולבקש בכל פעם להרים רצועה אחרת, פעם את זו שאני מזדהה איתה, פעם את זו שמרגיזה אותי וכן הלאה...

ב. מפזרים החדר (על הרצפה, על הקיר, על הכיסאות) קטעים מהמאמר ומבקשים לעמוד ליד קטע שמזדהים איתו (מתנגדים לו וכו'). אפשר בהמשך לתלוש את הקטעים מהקיר (הרצפה או הכיסא) ולבקש להרכיב אותם למאמר.

 

קירות מדברים (מעטפות): מפזרים על הקירות מעטפות שעליהם חלק ממאמר ומבקשים מהחניכים להלך בחדר ולכתוב על פתקים התייחסות לכל מאמר ולהכניס למעטפה המתאימה. בשלב מסוים מבקשים מכל אחד לעמוד ליד המעטפה שמעוררת בו הכי הרבה עניין וכך נוצרות קבוצות קטנות. כל קבוצה קוראת את כל הפתקים שבמעטפות ומגבשת את עיקרי הדברים לדיון במליאה, אפשר לסכם את הכתוב על נייר עיתון ולהציג במליאה.

 

כתיבת מכתב תגובה: מקריאים את המאמר/חלק ממנו ומבקשים מכל משתתף לכתוב מכתב לאחת מהדמויות.נבהן עוסק המאמר או לכותב המאמר. מערבבים את כל המכתבים ומחלקים למשתתפים. כל משתתף כותב תשובה כאילו הוא הנמען שקיבל ברגע זה את המכתב. מחזירים את המכתבים והתשובות לכותביהם. מתודה זו מתאימה לזוגות, קבוצות או מליאה. תלוי בפתיחות ובגודל הקבוצה.

 

יצירה: בחדר ממוקמות פינות יצירה והבעה שונות (פלסטלינה, ציור, כתיבה, תאטרון, מוזיקה וכו') מחלקים לחניכים מאמר סנסציוני מהעיתון או טקסט אחר המעורר רגשות ונותנים לחניכים להביע את הרגשתם/דעתם על הכתוב בפינות היצירה השונות, כל אחד לפי נטיותיו.

האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה