דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

בחירות - הצעות נוספות לפעילויות

צוות "שבילים"

אז מה עושים עם הנוער? חינוך פוליטי בשנות ה-2000? הייתכן? לא יצלבו אותנו ההורים? האם יש עידוד וגיבוי מצד הנהלת החינוך שנעסוק בבחירות בשכבת הנעורים?

הנוער חשוף מאוד לכל המתרחש סביב מערכת הבחירות אך ברמה של כותרות מאוד רדודות. למרות שכל המידע מאוד זמין, הם יודעים מעט וממעטים להעמיק במידע. לרוב הם פשוט יעשו "קופי פייסט" לדעות שהם שומעים בבית. כאן נכנס התפקיד של החינוך החברתי-קהילתי במלוא חשיבותו!!

  1. לתרגל ולהתנסות בתהליך של בחירות דמוקרטיות.
  2. לחבר את הנוער לנעשה בקיבוץ שלהם ולחזק את החיבור הרגשי למקום.
  3. לאפשר במה להתבטאות אישית וקבוצתית, יצירתיות וחשיבה ביקורתית.
  4. מתן מקום לפלורליזם, כבוד לאחר ולדעותיו.

 

1. פאנל דוברים מהקיבוץ

חשיפה לדעות השונות הרווחות בקהילה שלנו. לזמן 3-4 דוברים המייצגים מפלגות שונות ולקיים פאנל מובנה עם שאלות ידועות מראש והנחייה ברורה – אולי אפילו של חניך בוגר.

 

2. "אמן אורח"

לזמן במשך 2-3 פעילויות שונות אדם מהקהילה או מהאזור המסוגל לצייר לנוער תסריטים של השפעת תוצאות הבחירות על הקיבוץ. היכן זה נוגע להם? חיבור הבחירות הגדולות ברמה הארצית לנער הקטן בקיבוץ. מה זה בכלל משנה? האם לא הכל יישאר בדיוק אותו הדבר? מומלץ להפריד ז'-ט'  ו-י'-"ב לטובת עומק השיח שניתן יהיה לקיים.

 

3. לוח אקטואליה ועיתון

אנו מאוד ממליצים שיהיה עיתון בכל יום שמועדון הנעורים פתוח כטריגר לדיונים אקטואליים. בנוסף, אנו ממליצים להכין במועדון הנוער "לוח בחירות". על הלוח ניתן לעשות המון דברים:

  1. מדי שבוע לתלות את יחס המפלגות במצעים שלהן לנושא אחד (נשים, כלכלה וחברה, בריאות ציבורית, ביטחון וכו'...) ולכתוב במספר שורות את העמדות של מספר מפלגות שונות (בגופן גדול שימשוך את תשומת הלב ולא יעייף את הוקרא).
  2. לתלות כתבות אקטואליות
  3. לתלות בגדול שאלות או דילמות וניתן אף להוסיף קישורים לאתרים ברשת ששם ניתן לקבל תשובות או להעמיק בדילמות. חיפוש עצמי ברשת תמיד יוביל לסקרנות גדולה יותר.
  4. לתלות תוצאות של סקרים כל שבוע.
  5. פינת הדעה האישית: לכתוב משפט, דילמה, כותרת מעיתון וכו'... עם דף ריק לידם ועט ולתת לחניכים לבטא את עמדותיהם. עוד אפשרות: פינה קבועה בלוח לכתבות או משהו כתוב שחניכים יכינו ויתלו.
  6. הצבעה שבועית – מניחים קלפי קטן ופתקים ליד הלוח ומדי שבוע מעלים נושא מסוים הקשור לבחירות, להתנהלות ראשי המפלגות, דילמות ערכיות שעל סדר היום ועוד... לבחירות של החניכים. תולים רשימת שמות של כל החניכים וכל חניך שהצביע מוחק את שמו. מדי שבוע מפרסמים על הלוח את נושא ההצבעה ותוצאותיו. ניתן גם לתת לחניכים לספק את הנושאים להצבעה.

מומלץ לנסות ולהקים "צוות בחירות" המארגן את הלוח, פעילות הקשורות לבחירות כמו פאנל דוברים במועדון, הצבעה שבועית במועדון וכל פעילות אחרת. כך החניכים יהיו שותפים ורמת המעורבות שלהם תעלה!!!

 

הערה ארגונית: חיבור לתנועת הנוער - הקומונרים / מד"בים מייצגים מסגרת חשובה שניתן ורצוי לקיים גם דרכה פעילויות שכבתיות הקשורות לבחירות. רצוי שמנהל החינוך יבצע את החיבור והסנכרון בין שתי המסגרות.

האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה