דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

צו ראשון - הכנה לצה"ל

אייל מור יוסף (עורך) מתוך חוברת הכנה לצה"ל: "מנהיגות ומעורבות בקרב בני הקיבוצים"
ערכים ומטרות הפעילות

מדריך יקר!

צו ההתייצבות הינו ציון דרך משמעותי ומכריע בתהליך המיון והשיבוץ של המלש"בים. הנתונים שייאספו על המלש"בים ביום ההתייצבות הינם נתונים שילוו אותם לכל אורך שירותם הצבאי, ויהוו מרכיב משמעותי בבחירת שיבוצם לתפקיד בצה"ל. חובה להכין את המלש"בים ליום זה, ולתת להם את מירב הכלים על מנת שיום זה יעבור בהצלחה. כמו כן, צו ההתייצבות הינו המפגש הראשוני של המלש"בים עם תהליך הגיוס ולכן חשוב שיעבור באופן מיטבי.

בהצלחה!

 

מטרת הפעילות: החניך יכיר, יבין וידע להכין עצמו לצו ההתייצבות

קהל היעד
חברת הנעורים
משך הפעילות
כשעה וחצי
רשימת ציוד ועזרים
  1. שלטים לפי תחנות הצו הראשון
  2. נספחים לפעילות:
  • נספח 1 - צו ראשון - איך קוראים צו ראשון - לחצו כאן
  • נספח 2 – צו ראשון - הסבר על דברים שיש להכין לפני יום ההתייצבות - לחצו כאן
  • נספח 3 – צו ראשון – מבחן בעברית - לחצו כאן
  • נספח 4 - צו ראשון - מבחנים פסיכוטכניים - לחצו כאן
  • נספח 5 – צו ראשון – הראיון האישי - לחצו כאן

 

מערך הפעילות

פתיחה: משחק אסוציאציות  - מה זה צו ראשון?

 

חלק א'

(הסבר כללי על איך קוראים את הצו ומה ניתן להבין ממנו נספח 1)

(הסבר על דברים שיש להכין לפני יום ההתייצבות נספח 2)

 

חלק ב'

הגיע יום ההתייצבות, המלש"ב מתחיל לעבור בתחנות השונות.

סדר המעבר בין התחנות אינו קבוע. כל המלש"בים יתחילו באימות הנתונים, אך ההמשך יהיה על-פי כרטיס הניתוב שישלח את המלש"בים כל פעם לתחנה הבאה. חשוב לשמור על הכרטיס ולזכור להעבירו בכל תחנה! הכרטיס נועד על מנת לא ליצור עומס בתחנות, והוא ינתב את המלש"ב לתחנות הפנויות. מומלץ להגיע מוקדם ככל שניתן ללשכת הגיוס אפילו לפני 8:00 כי כך אתם חוסכים לעצמכם זמן המתנה ארוך שיגרור אולי חוסר סבלנות בזמן המבחנים.

 

בטרם הפעילות סדר את מועדון הנעורים כשמעגל כיסאות במרכז ובצדדים שולחנות עם שלטים לפי תחנות הצו

  1. תחנת אימות הנתונים ומבחן עברית (נספח 3)
  2. תחנת המיון הרפואי
  3. תחנת המבחנים הפסיכוטכניים (נספח 4)
  4. תחנת הראיון האישי (נספח 5)

 

בקש מהחניכים לעבור בכל התחנות ולבצע את המוטל בתחנה. יש להתחיל מאימות הנתונים ואז ניתן להתפצל. בתחנת המבחנים ובתחנת הראיון יש לבצע סימולציה תוך הקפדה על כללי ההתנהגות המקוריים. בתחנות האחרות רק להסביר (ניתן לשלב חבר'ה שכבר עברו את הצו בתור סימולציה למאבחנים) .

  

לסיכום, יום ההתייצבות הינו המפגש הראשון של המלש"ב עם צה"ל, וההזדמנות שלו ליצור "רושם הראשוני" חיובי על מערכת זו. הנתונים האישיים שיקבעו למלש"ב באותו יום אינם ניתנים לשינוי, וילוו אותו לאורך תהליכי המיון והשיבוץ וכל שירותו הצבאי.

יש להבהיר למלש"בים, את חשיבות צו ההתייצבות וחשיבות העברת הרושם הנכון ביותר לגבי עצמם.

תובנות ודגשים חינוכיים

תהליך החינוך בהכנה לצה"ל נעשה בהליך התנסותי, הדרגתי, שהצלחה בכל שלב נותנת לחניכים תחושת מסוגלות ורצון לעמוד באתגרים נוספים.

תוכנית ההכנה לצה"ל בתנועה הקיבוצית בנויה משני עמודי תווך מרכזיים – הראשון ביניהם הינו ההכנה הפיסית והשני- ההכנה המנטאלית.

בהכנה הפיסית, חשובה קודם כל ההבנה הבסיסית כי אימוני הכושר הגופני הינם מתודה בלבד, ואין הדבר מהווה מטרה. האימון הפיסי הוא אחד מהגורמים האטרקטיביים מבחינת החניכים, במחשבה שרבים מהחניכים לא יצטרפו לתוכנית חינוכית, אך ההגדרה "תוכנית לכושר קרבי" תגרום להצטרפותם. הרעיון המרכזי הוא לייצר אצל החניכים תחושת מסוגלות, התמדה לאורך זמן, והכרות עם היכולות שלהם לעמוד בפני קשיים שיוצבו להם בתהליכים הקדם צבאיים ובצבא עצמו.

ההכנה המנטאלית שזורה כחוט השני בתוכנית השנתית, והיא צריכה להיות ביחס כזה, שמצד אחד נשמר הקשר בין נושא אחד למשנהו, ומצד שני לא נקטע רצף האימונים הפיסיים הקשור בתוכנית.

היחס שאנו ראינו כנכון, הינו מערך ערכי אחד על כל שלושה אימוני כושר קרבי, כלומר בערך פעם בשבועיים.

להכנה המנטאלית מספר תחומי משנה:

  • תחום המוטיבציה- עוסק בעיקר בדרבון החניך לשירות משמעותי בצה"ל
  • תחום אינפורמטיבי – כולל בחובו את הידע המהימן (לא שמועות) הדרוש למלש"ב כדי להתמודד עם הליכי הגיוס, בחירת יעד הגיוס, אופי המסגרת הצבאית וכו'
  • תחום ערכי – זהו לב ליבה של התוכנית. התחום הערכי, אשר אנו רוצים לחזק אצל קבוצת הנעורים בקיבוץ, הינו הגורם המשמעותי ביותר באם חניכנו יתמידו בשירות משמעותי בצה"ל או לא. בתחום זה ברצוננו לחזק ערכים אוניברסאליים וערכים ספציפיים לחברה הישראלית ולצה"ל. בכלל זה, ראיית השירות הצבאי כמרכיב חיוני בתפיסת האזרח הבוגר והפעיל בחברה.
  • למידת שפה – שדה הפעולה בצבא מורכב מעולם מושגים חדש, שבו למרכיב האנושי מקום חשוב. השתלבות הפרט במערכת מצריך זמן הסתגלות למקום ולשפה החדשים  ויש לתת את הדעת על כך בהכנה, ובתחילת התהליך הצבאי.

 

עקרונות מנחים

  1. אמונה בדבר – תוכנית זו יוצאת מנקודת מוצא, כי כל נער ונערה במדינת ישראל, יכול וצריך לעשות שירותי משמעותי בצה"ל או למען החברה הישראלית.
  2. הקבוצה - אנו מאמינים כי תוכנית מסוג זה, יש בה כדי לתת פן ערכי משמעותי בחברת הנעורים, ולייצר אמירה ברורה סביב עקרונות וערכים חברתיים  שנשחקו בעשורים האחרונים.
  3. תחליף - אנו רואים בתוכנית זו תחליף חינוכי משמעותי למה שהפך להיות שגרת יומם של בני הנעורים בקיבוצים (פחות פויקה יותר אמירה ערכית)
  4. חיבור - אנו רואים בתוכנית כלי לחיבור בין מדריך הנעורים, בוגר צבא (או שירות לאומי), לבין קבוצת הנערים אשר גם אם נראית אדישה, הנושא נוגע לנימי נפשה.
  5. דוגמא אישית - התוכנית בנויה על כך שמדריך הנעורים, בוגר צבא (או שירות לאומי), יוביל את קבוצת הנעורים למצב של מוכנות ואכפתיות כלפי שירותם הצבאי, דרך עקרון הדוגמא האישית.
  6. קבוצה – לקבוצה, לאווירה שהיא מייצרת, ולקשרים שבתוכה, יש השפעה רבה על הפרטים שמרכיבים אותה, גם בהנעה למוטיבציה, ובהמשך לרגעי התמודדות עם קושי ומשבר.
קבצים מצורפים
האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה