דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

פעילות חד-לאומית בנעורים

רות לפונד - רכזת השומר הצעיר, מלווה פורומים מקצועיים ואחראית לקידום דו-קיום במ.א מנשה
ערכים ומטרות הפעילות
  1. להבין שסטיגמות נוצרות כשלא מכירים ולא באים במגע.
  2. לשבור סטיגמות.
  3. להגיע למפגש המשותף מפויסים וסקרנים.
  4. לראות במסע המשותף הזדמנות להיכרות אמתית שממנה יוכל לצמוח דיאלוג משותף על עתידם ומידת האחריות שלהם על כך.
קהל היעד
חברת הנעורים - יב'
משך הפעילות
כשעה וחצי
רשימת ציוד ועזרים
  1. דף 'דעות'
  2. דף 'ניפוץ מיתוסים'
  3. כלי כתיבה
מערך הפעילות

חלק א'

  1. כל אחד מקבל דף ובו חמש דעות על החברה הערבית בישראל. ("דעות"=סטיגמות) מבקשים מהם לקרוא את חמשת המשפטים ולהתייחס בכתב.
  2. דיון:
  • לשתף במה שכתבו
  • למה נוצרים סטראוטיפים?  = חוסר הכרות

                                               = הפרדה בכל תחומי החיים

 

חלק ב' - מסע יב' כהזדמנות למפגש

דיון:

  • מה מפחיד/ ממה חוששים?
  • מה מונע מאתנו את המפגש בדרך כלל?
  • כיצד מתגברים על כל אלה?

(בחלק זה ניתן להפגיש אותם עם נתונים על הפחד והחששות של שתי האוכלוסיות אחת מהשנייה... קיים ברשת)

1. הערבים פחות משכילים מאתנו - האם את/ה מסכים/ה עם מה שכתוב או לא?

האם את מחזיקה בדעה זו באופן  חלקי / מלא / בכלל לא - מה המשפט מעורר בך?

2. הערבים מתנגדים לקיומה של מדינת ישראל - האם את/ה מסכים/ה עם מה שכתוב או לא?

האם את מחזיקה בדעה זו באופן  חלקי / מלא / בכלל לא - מה המשפט מעורר בך?

 3. הערבים הם שקרנים, אי אפשר לסמוך עליהם - האם את/ה מסכים/ה עם מה שכתוב או לא?

האם את מחזיקה בדעה זו באופן  חלקי / מלא / בכלל לא - מה המשפט מעורר בך?

4. הערבים לא רוצים לחיות אתנו בדו קיום - האם את/ה מסכים/ה עם מה שכתוב או לא?

האם את מחזיקה בדעה זו באופן  חלקי / מלא / בכלל לא - מה המשפט מעורר בך?

5. רוב הערבים הם כפריים מסורתיים שאינם מקיימים אורח חיים מודרני - האם את/ה מסכים/ה עם מה שכתוב או לא?

האם את מחזיקה בדעה זו באופן  חלקי / מלא / בכלל לא - מה המשפט מעורר בך?

 

ניפוץ הסטיגמות

1. הערבים פחות משכילים מאתנו רמת ההשכלה הולכת ועולה, 20% מהסטודנטים הם ערבים. כשיעורם באוכלוסיה.

2. הערבים מתנגדים לקיומה של מדינת ישראל 60% מהערבים גאים בהישגי המדינה ואמנם רובם אינם ציונים, אך רק 20% מהם מגדירים את עצמם כאנטי-ציוניים (כלומר, 80% לא מתנגדים לקיומה של מדינה יהודית).

3. הערבים הם שקרנים, אי אפשר לסמוך עליהם.

האם יהודי שיקר לך פעם?  האם זה הופך את כל היהודים לשקרנים?

האם ערבי שיקר לך פעם? האם זה אומר שכל הערבים שקרנים?

4. הערבים לא רוצים לחיות אתנו בדו קיום.

90% מהערבים מאמינים כי קיים סיכוי לדו קיום ומעוניינים ביחסי חברות בין יהודים לערבים

5. רוב הערבים הם כפריים מסורתיים שאינם מקיימים אורח חיים מודרני.

תהליכי מודרניזציה בציבור הערבי:

  • חיזוק המשפחה הגרעינית על חשבון החמולות, עליה במעמד האישה
  • ירידה בילודה, שיפור בתנאי מגורים, עלייה ברמת ההשכלה, התפתחות של העשייה והמסחר. החברה הערבית עוברת תהליכי עיור וכיום היא ברובה סמי-עירונית. יותר נשים יוצאות לעבודה, איחור בשנות הנישואין, עלייה בשיעורי הגירושים.
תובנות ודגשים חינוכיים
  • מומלץ להגיע לפעילות, לאחר שאתם המדריכים, חשבתם, למדתם וגיבשתם תובנות משלכם.
  • חשוב לייצר סביבה מאפשרת שיח כנה ופתוח, ועם זאת כמובן לשמור על שיח מכבד ומאפשר לכל חברי הקבוצה לקחת חלק.

 

קבצים מצורפים
האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה