דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

ערב תרבות מלכלכים את הידיים

אלומה והנוער העובד והלומד, מתוך מערך פעולות לשבוע "מתחברים לשורשים" חקלאות- זה בידיים שלנו, שותפים: מרכז המועצות האזוריות, משרד החינוך מנהל חברה ונוער, משרד החינוך המנהל לחינוך התיישבותי, התנועות המיישבות, תנועות הנוער בהתיישבות, מרכז הדרכה אלומה
ערכים ומטרות הפעילות

1.    החניכים יחוו עבודה גופנית כחוויה חיובית ומשחקית
2.    החניכים יעברו חוויה חברתית ומגבשת

קהל היעד
חברת הנעורים
משך הפעילות
כשעה וחצי
רשימת ציוד ועזרים
  • הכנות מוקדמות: לקשור קשר עם חקלאי בישוב, לבקש ממנו עזרה בארגון הציוד החקלאי ולהציע לו לבוא להשתתף בערב החברתי. אפשר גם לעשות את הערב עצמו באחד המשקים.
  • דליים
  • בזנטים
  • צינור מים
  • 6 דולבים
  • מזמרה
  • כפפות עבודה
  • מריצות
  • שפריצרים – חצי מים חצי צבע ירוק
  • בד לבן עם ציורים של חרקים
מערך הפעילות

מחלקים את החניכים לשתי קבוצות או יותר. אמור: אני יודע שעכשיו כולם רוצים להיות חקלאים, אבל לא כל אחד יכול. אתם צריכים להיות מוכנים  לעבוד קשה, להתלכלך ולאהוב את זה כדי להצליח להיות חקלאי. עכשיו אנחנו נבדוק מי מכם מתאים לתפקיד.

 

הצעה: לבקש מחקלאי מהישוב לבוא לעשות את הצגת הפתיחה

משימות:

כמובן, שבהתייעצות עם החקלאי אפשר לחשוב על עוד משימות, ואפילו כאלו שיעזרו לחקלאי במשק.

  1. סיקול- כשמכינים שטח לשתילה או זריעה, צריך לוודא שלשורשים יהיה לאן לצמוח, הכנת השטח יכולה לקחת כמה שבועות שכוללת הפיכת האדמה, סיקול האבנים, דישון והכנת השקייה.

סיקול אבנים- למלא דלי באבנים מהשטח.

 

  1. נטיעה- אומנם לכם יוצא לנטוע רק פעם בשנה ורק עץ אחד. אבל בחקלאות אם נוטעים זה במאות ולא ביחידים.. חקלאי מיומן ינטע עץ בפחות מדקה.

תחרות הבור העמוק ביותר ב- 5 דק' עם הידיים ועם קצת מים להרטיב את האדמה.

 

  1. גדרות- על המטעים והשדות שלנו אנחנו צריכים להגן מפני חיות, ואנשים. לכן אנחנו מקימים גדרות סביבם. איך בונים גדר? תוקעים כמה עשרות בזנטים מסביב לשטח וסוגרים את השטח באמצעות חשמל/תייל/גדר בנויה.

מרוץ תקיעת בזנטים. כמו מרוץ שליחים רק שהמטרה היא לתקוע בזנטים בשורה.

מדריך יקר, שים לב להקפדה על כללי הבטיחות – תוקעים בזנטים רק בזוג, מכריזים מראש כמה מכות וסופרים בקול, חשוב להשתמש גם בכפפות.

 

  1. השקייה- ישראל כידוע אינה ברוכה במים, לכן אנחנו מסתמכים על השקייה באמצעות טפטפות. כידוע בישראל הומצאו הטפטפות. אבל כמו כל דבר גם הצינורות מתקלקלים לפעמים..

לתקן פיצוץ בצינור בפחות מדקה.

 

  1. טיוב השטח- העשבים שצומחים לנו ליד הצמחים מנסים לגנות את המים לצמחים שלנו. לכן פעם בתקופה אנחנו מנקשים את העשבים ומאפשרים שוב לצמחים שלנו את זכות הראשונים על המים.

 איסוף גזם/ניקוש עשבים- בתאום עם החקלאי על צרכיו במשק/בסביבת המועדון.

 

  1. קטיף- אחת לשנה יש חגיגה גדולה בחקלאות- זמן הקטיף! השלב בו אנחנו זוכים לראות את כל העבודה הקשה שלנו נושאת פרי. את התוצרת קוטפים לתוך דולבים- מיכלי ענק שמכילים לרוב בין 800-1200 ליטר תוצרת.

מערום דולבים- לסדר 6 דולבים שפזורים במערומים.

 

רעיונות למשימות נוספות שניתן לעשות גם בסביבת המועדון

  • גיזום- לגזום עם מזמרה קו ישר בעץ/שיח.
  • כפפות עבודה- לנסות לעשות עבודה 'עדינה' עם כפפות עבודה- להכין סנדביץ' מושקע, להכניס חוט למחט.
  • מריצות- מרוץ מריצות (מריצות אמתיות) למלא את המריצה במים. עורכים מרוץ שליחים עם המריצה, הקבוצה שמסיימת עם הכי הרבה מים במריצה מנצחת.
  • ריסוס- פורסים בד לבן בחצר המבנה. על הבד מצוירים חרקים (הרבה), מכינים הרבה 'שפריצרים' חצי עם מים בצבע כחול וחצי ירוק. מטרת כל הקבוצה היא לרסס על כמה שיותר חרקים עם 'השפריצר' שלה.

 

על כל משימה קבוצה מקבלת ניקוד. ובסוף מכריזים על כך שכולם יכולים להיות חקלאים.

תובנות ודגשים חינוכיים

חשוב לסגור את הפעילות ולקשר את המשימות לעבודת החקלאי ולהערכה אליו ולעבודתו הקשה. שכולם יכולים להיות חקלאים, אבל זאת בחירה שדורשת התמדה, מוכנות לעמוד מול אתגרים, ובעיקר רצון להיות ציוני.

קבצים מצורפים
האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה