דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

מי בכלל צריך חקלאות? - ז'-ט'

אלומה והנוער העובד והלומד, מתוך מערך פעולות לשבוע "מתחברים לשורשים" חקלאות- זה בידיים שלנו, שותפים: מרכז המועצות האזוריות, משרד החינוך מנהל חברה ונוער, משרד החינוך המנהל לחינוך התיישבותי, התנועות המיישבות, תנועות הנוער בהתיישבות, מרכז הדרכה אלומה
ערכים ומטרות הפעילות
  1. החניכים יכירו קצת יותר את היקף החקלאות בישראל והתלות של הענפים השונים אחד בשני.
  2. החניכים יפתחו את המחשבה מדוע צריך חקלאות בישראל 2016
קהל היעד
חברת הנעורים (ז'-ט')
משך הפעילות
כשעה וחצי
רשימת ציוד ועזרים
  • כרטיסיות עם המרכיבים שצריך ע"מ לייצר ביצים, חלב ולחם.
  • נספח א – הסבר על חשיבות החקלאות – 3 כרטיסיות - לחצו כאן
מערך הפעילות
  1. משחק פתיחה

חלק א'- הכירות בסיסית עם רוחבה של תעשיית החקלאות בארץ

  1. סיפורם של ביצים חלב ולחם בישראל. 15 דק

בחדר פזורים כרטיסיות עם המרכיבים שצריך ע"מ לייצר ביצים, חלב, ולחם. מתחלקים ל-3 קבוצות, כאשר כל קבוצה צריכה למצוא את כל הכרטיסיות ששייכות למוצר שלה. שימו לב שיש כרטיסיות שצריך אותן בכמה מוצרים או בכולם (נגיד, נהגי משאיות) החניכים צריכים לשכנע אחד את השני מדוע זה יותר נחוץ להם.

1

למדריך: מטרת המתודה היא להבהיר שכשמדברים על חקלאות, מדברים על תהליך שמערב הרבה יותר אנשים מאשר רק החקלאי במשק ויש חלקים שלמים בכלכלה הישראלית שמסתמכים על החקלאות למען פרנסתם.

 

דיון:

  • האם הכרתם את היקף השותפים בגידול האוכל?
  • האם אם מכירים חקלאי? או משהו שבעבודתו משתתף בתהליכים האלו?
  • אם אחד מהענפים האלו יהרס האם זה ישפיע על הענפים האחרים? (נגיד- אם לא יגדלו יותר חיטה וגרעינים בארץ, מה יקרה לתעשיית הביצים? אם לא יהיה יותר חרא של פרות (שמשמש לייצור דשן), מה יקרה לתעשיית החיטה?)

 

חלק ב'- למה צריך את זה אבל?

  1. תירס חם- למה צריך חקלאות בישראל? למה לא פשוט לקנות הכל ממדינות אחרות? מתחלקים ל-3 קבוצות, כל קבוצה מקבלת הסבר קצר אחר על חשיבות החקלאות (נספח א)
  1. חיים על הגבולות (לא תהיה שם עבודה אם לא נעשה פה חקלאות)
  2. ביטחון תזונתי (מי יגדל לנו אוכל?)
  3. חקלאות וציונות

כל קבוצה מכינה הצגה כיצד הייתה נראת המדינה בלי ההיבט של חשיבות החקלאות (למשל, כל מדינת ישראל חיים בתל אביב, אף אחד לא חי על הגבולות, או כל מי שמאבד את הקרקע הם רק ערבים ועובדים זרים וכל השאר חיים בתל אביב, או אין אוכל בזמן המלחמה הבאה).

 

למדריך: אנו מזהים 4 סיבות מרכזיות שבגללן שווה להתעקש על המשך קיום תעשייה חקלאית כאן בישראל:

  1. פרנסתם של אותם אלפי חלקאים, ואותן תעשיות תומכות חקלאות. (נגענו בזה בחלק הקודם עם החניכים)
  2. חיים על הגבולות - במקומות מרוחקים ממרכזי התעשייה חקלאות היא הפרנסה היחידה, אם לא תהיה שם חקלאות, גם לא תהיה פרנסה לאלפי תושבים באזורים אלו, והם יאלצו לעבור למרכז, ואז גבולות המדינה ישארו פרוצים, יהיה קל יותר לתקוף ולחדור למדינת ישראל.
  3. ביטחון תזונתי - ע"י גידול אוכל במדינה, אנחנו יכולים להיות בטוחים יותר שתמיד תהיה אספקה של אוכל בשוק. אחרת אנחנו נהפכים לתלויים בחסדם של מדינות אחרות, ומה יהיה בזמן מלחמה כאשר אולי אפילו יהיו מדינות שירצו לייצא לנו, אבל לא יהיה ניתן להכניס ספינות ומטוסים? או אם יהיה עלינו חרם? או אם יהיה פשוט יעלה מחיר הדלק ואיתו מחיר המזון המיובא.
  4. חקלאות זו בחירה ציונית - חקלאות קושרת אותנו לקרקע, קושרת אותנו למדינת ישראל, דרך עיבוד האדמה אנחנו גם זוכים בזכות לעבוד אותה.

 

חוזרים למעגל ומשתפים.

  1. סיכום- היום נגענו בקצה מזלג בתעשיית החקלאות בישראל, ומדוע חשוב לנו שתמשיך להתקיים וגם חשוב להדגיש שמדובר לא רק "בחקלאות" אלא גם בחקלאים, החיים והפרנסה של כל אותן משפחות שעובדות בחקלאות. וישנן כמובן עוד סיבות רבות.
תובנות ודגשים חינוכיים

חשוב לייצר שיח משמעותי עם החניכים. מומלץ להביא כמה שיותר דוגמאות אקטואליות, שיוכלו להתחבר.

קבצים מצורפים
האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה