דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

דילמה בניווט : ערכים בשגרה בצבא - הכנה לצה"ל

אייל מור יוסף (עורך), מתוך חוברת הכנה לצה"ל: "מנהיגות ומעורבות בקרב בני הקיבוצים"
ערכים ומטרות הפעילות

להתנסות בגיבוש עמדה מנומקת בדילמות המתעוררות בסיטואציות שונות במהלך השירות הצבאי.

קהל היעד
חברת הנעורים
משך הפעילות
שעה
רשימת ציוד ועזרים

צילום הדילמה כמספר המשתתפים.

מערך הפעילות

שלב א' - אישי

  • המנחה יחלק לכל משתתף את הדילמה.
  • כל משתתף יתבקש לענות על השאלה שבסוף.

 

דילמה 

במהלך קורס קצינים נערכים לצוערים מבחני ניווט שמטרתם לבחון מיומנויות ותכונות כגון: יכולת התמצאות בשטח, כושר גופני, יכולת עמידה בלחצים ואמינות. אי עמידה במבחנים אלו עלול להביא להדחה מקורס קצינים.

מסיבות ביטחוניות נערכים הניווטים בזוגות, כאשר כל אחד מבני הזוג מכין עצמו מראש ואחראי על הכרת המסלול וניווט ללא מפה. הצוערים מצוידים במפות סגורות, האסורות לפתיחה, אלא בשעת חירום.

באחד הניווטים איבד זיו את הכיוון ופתח את המפה. בתחקיר שנערך עם תום הניווט, דיווח זיו על נקודות הציון שהגיע אליהן, מבלי לציין שנעזר במפה. אלון, חבר ילדות של זיו ובן זוגו לניווט, התלבט האם לדווח למפקד על מעשהו של זיו.

 

שאלה: כיצד לדעתך על אלון להכריע? הבא שני נימוקים לחיזוק עמדתך.

 

שלב ב' – קבוצתי

  1. כל משתתף יציג את עמדתו ונימוקיו, והמשתתפים ינסו להגיע להסכמה על  שני נימוקים קבוצתיים מרכזיים שאותם יציגו בפני המליאה.
  2. נציג הקבוצה ירשום את העמדות ואת הנימוקים הנבחרים על הלוח או על בריסטול.
  3. בדיווח במליאה יש לציין גם את עמדת המיעוט בקבוצה.

 

שלב ג' – במליאה

נציגי הקבוצות יציגו את עמדותיהם המנומקות.

שאלות לדיון:

  • אילו ערכים מתנגשים בדילמה?
  • האם הייתם משנים את דעתכם אילו זיו ואלון לא היו חברים טובים מילדותם?
  • האם הייתם משנים את דעתכם לולא היה סיכון להדחת אלון מהקורס?
  • למי יש לזיו מחויבות – לאלון? למפקד הקורס? לצה"ל?
  • מה, לדעתכם, עלולות להיות התוצאות של מינוי קצין שאינו בקיא בניווט?
  • תארו סיטואציות מחיי האזרחות שבהן ערכים דומים מתנגשים. כיצד, לדעתכם, ראוי להכריע במקרים אלו? נמקו.
  • במה, לדעתכם, דומה השירות הצבאי לחיים האזרחיים ובמה הוא שונה מהם כאשר נוצרת התנגשות ערכים מעין זו?

 

לסיכום, צה"ל מעמיד את נושא דיווח  אמת כאחד מהערכים המרכזיים – מומלץ לתת כאן דוגמאות למה דיווח שמטרתו לטייח עלול לגרום –הנחת היסוד הצבאית אומרת שדיווח שווה לחיי אדם גם אם לפעמים קשה לראות זאת בשגרת החיים או האימונים.

תובנות ודגשים חינוכיים

תהליך החינוך בהכנה לצה"ל נעשה בהליך התנסותי, הדרגתי, שהצלחה בכל שלב נותנת לחניכים תחושת מסוגלות ורצון לעמוד באתגרים נוספים.

תוכנית ההכנה לצה"ל בתנועה הקיבוצית בנויה משני עמודי תווך מרכזיים – הראשון ביניהם הינו ההכנה הפיסית והשני- ההכנה המנטאלית.

בהכנה הפיסית, חשובה קודם כל ההבנה הבסיסית כי אימוני הכושר הגופני הינם מתודה בלבד, ואין הדבר מהווה מטרה. האימון הפיסי הוא אחד מהגורמים האטרקטיביים מבחינת החניכים, במחשבה שרבים מהחניכים לא יצטרפו לתוכנית חינוכית, אך ההגדרה "תוכנית לכושר קרבי" תגרום להצטרפותם. הרעיון המרכזי הוא לייצר אצל החניכים תחושת מסוגלות, התמדה לאורך זמן, והכרות עם היכולות שלהם לעמוד בפני קשיים שיוצבו להם בתהליכים הקדם צבאיים ובצבא עצמו.

 

ההכנה המנטאלית שזורה כחוט השני בתוכנית השנתית, והיא צריכה להיות ביחס כזה, שמצד אחד נשמר הקשר בין נושא אחד למשנהו, ומצד שני לא נקטע רצף האימונים הפיסיים הקשור בתוכנית.

היחס שאנו ראינו כנכון, הינו מערך ערכי אחד על כל שלושה אימוני כושר קרבי, כלומר בערך פעם בשבועיים.

להכנה המנטאלית מספר תחומי משנה:

  • תחום המוטיבציה- עוסק בעיקר בדרבון החניך לשירות משמעותי בצה"ל
  • תחום אינפורמטיבי – כולל בחובו את הידע המהימן (לא שמועות) הדרוש למלש"ב כדי להתמודד עם הליכי הגיוס, בחירת יעד הגיוס, אופי המסגרת הצבאית וכו'
  • תחום ערכי – זהו לב ליבה של התוכנית. התחום הערכי, אשר אנו רוצים לחזק אצל קבוצת הנעורים בקיבוץ, הינו הגורם המשמעותי ביותר באם חניכנו יתמידו בשירות משמעותי בצה"ל או לא. בתחום זה ברצוננו לחזק ערכים אוניברסאליים וערכים ספציפיים לחברה הישראלית ולצה"ל. בכלל זה, ראיית השירות הצבאי כמרכיב חיוני בתפיסת האזרח הבוגר והפעיל בחברה.
  • למידת שפה – שדה הפעולה בצבא מורכב מעולם מושגים חדש, שבו למרכיב האנושי מקום חשוב. השתלבות הפרט במערכת מצריך זמן הסתגלות למקום ולשפה החדשים  ויש לתת את הדעת על כך בהכנה, ובתחילת התהליך הצבאי.

 

עקרונות מנחים

  1. אמונה בדבר – תוכנית זו יוצאת מנקודת מוצא, כי כל נער ונערה במדינת ישראל, יכול וצריך לעשות שירותי משמעותי בצה"ל או למען החברה הישראלית.
  2. הקבוצה - אנו מאמינים כי תוכנית מסוג זה, יש בה כדי לתת פן ערכי משמעותי בחברת הנעורים, ולייצר אמירה ברורה סביב עקרונות וערכים חברתיים  שנשחקו בעשורים האחרונים.
  3. תחליף - אנו רואים בתוכנית זו תחליף חינוכי משמעותי למה שהפך להיות שגרת יומם של בני הנעורים בקיבוצים (פחות פויקה יותר אמירה ערכית)
  4. חיבור - אנו רואים בתוכנית כלי לחיבור בין מדריך הנעורים, בוגר צבא (או שירות לאומי), לבין קבוצת הנערים אשר גם אם נראית אדישה, הנושא נוגע לנימי נפשה.
  5. דוגמא אישית - התוכנית בנויה על כך שמדריך הנעורים, בוגר צבא (או שירות לאומי), יוביל את קבוצת הנעורים למצב של מוכנות ואכפתיות כלפי שירותם הצבאי, דרך עקרון הדוגמא האישית.
  6. קבוצה – לקבוצה, לאווירה שהיא מייצרת, ולקשרים שבתוכה, יש השפעה רבה על הפרטים שמרכיבים אותה, גם בהנעה למוטיבציה, ובהמשך לרגעי התמודדות עם קושי ומשבר.
האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה