דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

גיבוש ועבודת צוות סדנת ODT - הכנה לצה"ל

אייל מור יוסף (עורך), מתוך חוברת הכנה לצה"ל: "מנהיגות ומעורבות בקרב בני הקיבוצים"
ערכים ומטרות הפעילות
  1. הבנת הקשר שבין הבחירות של היחיד בקבוצה למטרות הקבוצה.
  2. עבודת צוות ושיתוף פעולה בדרך להשגת מטרות גדולות.
  3. חוויה קבוצתית מלכדת ומגבשת.
קהל היעד
חברת הנעורים
משך הפעילות
שעה וחצי
רשימת ציוד ועזרים
  • חבל 6 באורך 10 מטרים
  • כיסיי עיניים לחצי מחברי הקבוצה
  • חבלים קטנים לקשירת רגליים
מערך הפעילות

משחק פתיחה: בקש מכל חניך לחשוב על שיר בלב.

הסבר: כשאומר שלוש ארבע ו... עליכם להתחיל לשיר את השיר שלכם. המטרה שלנו היא להגיע לאיזושהי הרמוניה, כלומר- קצב מתואם, בין כל השירים. מוכנים? שלוש ארבע ו...

למדריך: סביר להניח שלא תצא שום הרמוניה, כיוון שכל אחד ישיר שיר בסולם אחר, בקצב אחר... הם יפריעו אחד לשני, ולא יצליחו להתרכז.

דיון:

  • מה קרה פה?
  • מה עלינו לעשות אם אנחנו רוצים להגיע להרמוניה, שזו המטרה הקבוצתית?
  • האם זה גוזר עליכם לוותר על השיר שלכם...? לא בטוח. נשאל שוב בהמשך.
  • כעת נעבור מספר משימות, שבהם נשאל את עצמנו מה המטרה הקבוצתית, מה המטרה האישית- ומה יעזור לנו לשלב בין שניהם, ולהצליח בכל זאת.

 

1.  המעגל האנושי: תן לחניכים לאחוז חבל 4' קשור לעיגול.

הסבר, שהמטרה של כולנו היא להצליח להתיישב על הרצפה ולקום שוב, מבלי שכפות הרגליים שלנו יזוזו מהמקום. 

לשם כך צריך שכולכם תישענו אחורה, והחבל יהיה מתוח ככל האפשר לעיגול מושלם.

נקודה חשובה למדריך: תן לחניכים לנסות להתיישב בעזרת החבל (שתי הידיים חייבות להחזיק בחבל כל הזמן!) ולהתרומם. אם הם לא מצליחים- שאל אותם- למה לא הצלחתם? איך אפשר לעשות את זה טוב יותר? נסה לשקף להם כמיטב יכולתך את ההתנהגות, האמירות, האנשים שבצד, הדינאמיקות וכ"ו... זה חשוב כדי שיבינו את הקשר בין הבחירות שלהם באותו רגע להצלחת/ כישלון המשימה. עשה כך לאחר כל משימה.

2. הלוליין: (עדיין מחזיקים חבל מתוח במעגל) הסבר, שהמשימה השניה שלנו היא להחזיק את החבל מתוח, ולאפשר לאחד החניכים ללכת על החבל את כל המעגל, תוך כדי שהוא נאחז בראשים שלנו. עלינו לוודא שהחבל תמיד מתוח, כדי לאפשר לחבר שלנו להשלים סיבוב שלם... יאללה!

3. תלת רגל: קשור את כל חברי הקבוצה ב"תלת רגל", כלומר- כולם עומדים בשורה, ורגל שמאל של כל אחד מחוברת לרגל ימין של זה שלשמאלו, כך שנוצרת שרשרת שבה כולם מחוברים לכולם. (שימו לב: את הקשר עושים בקרסול, אחרת זה כואב).

הסבר, שהמשימה השלישית שלכם היא להגיע עד לשם (כעשרים מטר) תוך חצי דקה. קחו את הזמן לתכנן כיצד אתם עושים את זה מבלי שאף אחד יפול, בצורה המהירה ביותר. שלוש ארבע ו...!

4. העיוור: כסה לחצי מחברי הקבוצה את העיניים ופזר בחצר מספר חפצים. אמור- המטרה שלנו היא שכולם יגיעו לחפץ שלהם, בזמן הקצר ביותר! חלק אותם לזוגות: בן הזוג הרואה- לא יכול לזוז, ועליו להכווין את חברו העיוור אל החפץ. עד מהרה תיווצר אנדרלמוסיה של צעקות, עד שהם יזכרו שזו לא תחרות... וכעת ימצאו דרך יעילה להביא כל עיוור אל החפץ שלו, במקום להתחרות זה בזה, ולהפריע.

 5. עשר- אוף: עליכם לספור עד עשר, ללא תיאום מוסכם מראש, כשבכל פעם מותר רק לאדם אחד להגיד מספר. אם שני אנשים מתפרצים זה לדבריו של זה- מתחילים לספור מהתחלה. (למתקדמים: לעשות זאת בעיניים עצומות).

 

לסיכום עם החניכים:

אז מה למדנו?  קבל תשובות מגוונות ככל האפשר...

אך הכיוון הוא שיש משימות שניתן לעשות רק הקבוצה (מומלץ לתת דוגמאות וסיפורים אישיים ממשימות צבאיות ותרגולות שעברתם על בשרכם.

משימות אלו ניתן לעשות טוב רק שמבינים לעומק את משמעות הקבוצה ואת ואת מקומו של היחיד בתוכה.

תובנות ודגשים חינוכיים

תהליך החינוך בהכנה לצה"ל נעשה בהליך התנסותי, הדרגתי, שהצלחה בכל שלב נותנת לחניכים תחושת מסוגלות ורצון לעמוד באתגרים נוספים.

תוכנית ההכנה לצה"ל בתנועה הקיבוצית בנויה משני עמודי תווך מרכזיים – הראשון ביניהם הינו ההכנה הפיסית והשני- ההכנה המנטאלית.

בהכנה הפיסית, חשובה קודם כל ההבנה הבסיסית כי אימוני הכושר הגופני הינם מתודה בלבד, ואין הדבר מהווה מטרה. האימון הפיסי הוא אחד מהגורמים האטרקטיביים מבחינת החניכים, במחשבה שרבים מהחניכים לא יצטרפו לתוכנית חינוכית, אך ההגדרה "תוכנית לכושר קרבי" תגרום להצטרפותם. הרעיון המרכזי הוא לייצר אצל החניכים תחושת מסוגלות, התמדה לאורך זמן, והכרות עם היכולות שלהם לעמוד בפני קשיים שיוצבו להם בתהליכים הקדם צבאיים ובצבא עצמו.

 

ההכנה המנטאלית שזורה כחוט השני בתוכנית השנתית, והיא צריכה להיות ביחס כזה, שמצד אחד נשמר הקשר בין נושא אחד למשנהו, ומצד שני לא נקטע רצף האימונים הפיסיים הקשור בתוכנית.

היחס שאנו ראינו כנכון, הינו מערך ערכי אחד על כל שלושה אימוני כושר קרבי, כלומר בערך פעם בשבועיים.

להכנה המנטאלית מספר תחומי משנה:

  • תחום המוטיבציה- עוסק בעיקר בדרבון החניך לשירות משמעותי בצה"ל
  • תחום אינפורמטיבי – כולל בחובו את הידע המהימן (לא שמועות) הדרוש למלש"ב כדי להתמודד עם הליכי הגיוס, בחירת יעד הגיוס, אופי המסגרת הצבאית וכו'
  • תחום ערכי – זהו לב ליבה של התוכנית. התחום הערכי, אשר אנו רוצים לחזק אצל קבוצת הנעורים בקיבוץ, הינו הגורם המשמעותי ביותר באם חניכנו יתמידו בשירות משמעותי בצה"ל או לא. בתחום זה ברצוננו לחזק ערכים אוניברסאליים וערכים ספציפיים לחברה הישראלית ולצה"ל. בכלל זה, ראיית השירות הצבאי כמרכיב חיוני בתפיסת האזרח הבוגר והפעיל בחברה.
  • למידת שפה – שדה הפעולה בצבא מורכב מעולם מושגים חדש, שבו למרכיב האנושי מקום חשוב. השתלבות הפרט במערכת מצריך זמן הסתגלות למקום ולשפה החדשים  ויש לתת את הדעת על כך בהכנה, ובתחילת התהליך הצבאי.

 

עקרונות מנחים

  1. אמונה בדבר – תוכנית זו יוצאת מנקודת מוצא, כי כל נער ונערה במדינת ישראל, יכול וצריך לעשות שירותי משמעותי בצה"ל או למען החברה הישראלית.
  2. הקבוצה - אנו מאמינים כי תוכנית מסוג זה, יש בה כדי לתת פן ערכי משמעותי בחברת הנעורים, ולייצר אמירה ברורה סביב עקרונות וערכים חברתיים  שנשחקו בעשורים האחרונים.
  3. תחליף - אנו רואים בתוכנית זו תחליף חינוכי משמעותי למה שהפך להיות שגרת יומם של בני הנעורים בקיבוצים (פחות פויקה יותר אמירה ערכית)
  4. חיבור - אנו רואים בתוכנית כלי לחיבור בין מדריך הנעורים, בוגר צבא (או שירות לאומי), לבין קבוצת הנערים אשר גם אם נראית אדישה, הנושא נוגע לנימי נפשה.
  5. דוגמא אישית - התוכנית בנויה על כך שמדריך הנעורים, בוגר צבא (או שירות לאומי), יוביל את קבוצת הנעורים למצב של מוכנות ואכפתיות כלפי שירותם הצבאי, דרך עקרון הדוגמא האישית.
  6. קבוצה – לקבוצה, לאווירה שהיא מייצרת, ולקשרים שבתוכה, יש השפעה רבה על הפרטים שמרכיבים אותה, גם בהנעה למוטיבציה, ובהמשך לרגעי התמודדות עם קושי ומשבר.
קבצים מצורפים
האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה