דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

בחירות - שבוע בחירות בנעורים

צוות "שבילים"
ערכים ומטרות הפעילות

אז מה עושים עם הנוער? חינוך פוליטי בשנות ה-2000? הייתכן? לא יצלבו אותנו ההורים? האם יש עידוד וגיבוי מצד הנהלת החינוך שנעסוק בבחירות בשכבת הנעורים?

הנוער חשוף מאוד לכל המתרחש סביב מערכת הבחירות אך ברמה של כותרות מאוד רדודות. למרות שכל המידע מאוד זמין, הם יודעים מעט וממעטים להעמיק במידע. לרוב הם פשוט יעשו "קופי פייסט" לדעות שהם שומעים בבית. כאן נכנס התפקיד של החינוך החברתי-קהילתי במלוא חשיבותו!!

  1. לתרגל ולהתנסות בתהליך של בחירות דמוקרטיות.
  2. לחבר את הנוער לנעשה בקיבוץ שלהם ולחזק את החיבור הרגשי למקום.
  3. לאפשר במה להתבטאות אישית וקבוצתית, יצירתיות וחשיבה ביקורתית.
  4. מתן מקום לפלורליזם, כבוד לאחר ולדעותיו.
קהל היעד
חברת הנעורים
משך הפעילות
חצי שבוע-שבוע
רשימת ציוד ועזרים
  1. צבעי גואש ומכחולים
  2. קרטונים לשלטים
  3. כמה יריעות של בדי לייקרה
  4. מרקרים, עפרונות
  5. ספריי או שניים
  6. דבקים, מספריים
  7. בריסטולים
  8. להכין קלפי
  9. פרגוד
  10. פתקי הצבעה של המפלגות
מערך הפעילות

מסמנים בלוח הפעילות שבוע שלם בסמוך לבחירות בו הפעילות הזו תהיה היחידה.

בחברות נעורים קטנות, במקומות בהם המדריך רק בחצי משרה, ניתן לעשות חצי שבוע שבוע ולהקטין את אופי וגודל הפעילות המתוארת כאן כך שתתאים גם למסגרות קטנות יותר.

 

התוצר הסופי: הצבעה בקהילה סביב הסוגיות שעולות בבחירות של הנעורים!

מחלקים את חברת הנעורים ל-3 או 4 קבוצות. כל קבוצה הופכת למפלגה.

נושא הבחירות יכול להיות מגוון: מפלגות אמיתיות, מפלגות סביב אורחות החיים בקיבוץ, סביב סוגיות בוערות בקיבוץ או בחברת הנעורים, סביב בית-הספר וכו'... לא משנה מה הנושא – העיקר שיהיה ברור לכולם.

 

החלוקה למפלגות נעשית ע"י הצוות החינוכי ודואגת שהקבוצות יהיו מאוזנות מבחינת יכולות (חניכים מכתה ז' ועד י"ב) ופניות החניכים לפי הכרותכם אותם. לכל מפלגה מוצמד מלווה מבוגר (מדריך / הורה / צעיר מהקיבוץ שבעניין / ש"ש...). כל קבוצה מקבלת את הכותרת של המפלגה שלה כמצב נתון (הגרלה / חלוקה מראש).

  1. כל מפלגה מקבלת תקציב לקמפיין שלה אותו תנהל בכוחות עצמה.
  2. לכל מפלגה מייצרים מקום שיהיה המטה שלה.
  3. שם היא תתכנס לאורך כל הפעילות ושם היא תייצר את קמפיין הבחירות שלה.
  4. כל מפלגה נדרשת לייצר:
  • שם למפלגה
  • סמל
  • סרטון תעמולה
  • חולצה / תלבושת סמלית
  • סיסמאות וג'ינגל
  • צבעים מייצגים
  • מצע סביב הנושא של הבחירות
  • לבחור מתוכה יו"ר, מנהל מסע הפרסום, דובר לכלי התקשורת, גזבר ועוד תפקידים שתראו לנכון.

 

כל מפלגה מקבלת "ערכת חומרים" מהצוות הכוללת צבעי גואש ומכחולים, קרטונים לשלטים, כמה יריעות של בדי לייקרה, מרקרים, עפרונות, ספריי או שניים, דבקים, מספריים, בריסטולים וכו'...

לאחר מכן כל מפלגה בונה לעצמה את קמפיין הבחירות שלה, אוספת חומרים שונים שישרתו את הקמפיין שלה וחושבת איך באופן יצירתי הם יגיעו למקסימום ציבור בקהילה. בונים לוח משימות לכל יום בשבוע.

 

מעטפת ארגונית ותכנית:

ועדת בחירות - חובה להקים צוות של 3 אנשים שיוגדרו כוועדת הבחירות המרכזית. אליהם יתנקזו כל השאלות, ההתנהגויות הלא חוקיות והדילמות השונות במהלך השבוע. לוועדה זו תהיה סמכות להכריע בכל עניין הקשור לבחירות. מומלץ גם כאן לשלב חניכים – אולי כאלה שלא מוצאים את עצמם במפלגות.

עיתונאים – מומלץ לאתר חניכים נוספים שלא מוצאים את עצמם במפלגות ולתת להם תפקיד של עיתונאים ומתעדים. הם יכולים לבצע ראיונות עם דוברי המפלגות, להיכנס למטות ולצלם, להכין כתבות או מאמרים ולבקר (בטעם) את המהלכים השיווקיים של המפלגות.

עימות / מסיבת עיתונאים – מומלץ באחד הלילות לקיים עימות בין היו"ר של המפלגות. ניתן לפנות לחבר קיבוץ שינחה את העימות. כותבים שאלות ידועות מראש וכולם מתכוננים. מארגנים במה קטנה, הגברה קטנה, שולחן ומושבים לקהל ומזמינים גם את ציבור ההורים וכל הקהילה להגיע.

למי שיש ערוץ וידיאו של הקיבוץ – ניתן לצלם ולשדר לבתי החברים בליווי פרסום לציבור שידע שהדבר מתקיים.

פרסום – חשוב להכין את הקהילה לקראת שבוע שכזה. הקיבוץ עשוי להתמלא בשלטים ובעוד פעילויות מפתיעות שהנערים יעשו. הכנה מוקדמת מפחיתה כעסים ותסכולים.

אוכל וארוחות ערב – חשוב לשלב את האוכל בפעילות בשביל למנוע התפזרות בערב. ניתן שכל יום מספר משפחות אחראיות על ארוחת הערב של המפלגה או כל פתרון יצירתי אחר רק שהאוכל יגיע למטה המפלגה וישמור את החניכים בעשייה.

ערב שיא – חשוב מאוד בערב שלפני ההצבעה לקיים ערב שיא בו כל מפלגה מגיעה עם התלבושת שלה, עם השלטים שלה, עם הג'ינגל שלה ועושה בפינה מוגדרת מראש במועדון הנעורים / חד"א תערוכה של כל מה שיצרה במהלך השבוע. כל מפלגה שולחת את הדובר שלה לנאום של עד 3 דקות ולסיום מקרינים את סרטוני התעמולה שיצרו במהלך השבוע. מומלץ לצרף ארוחת ערב לאירוע.

 

הצבעה:

כשמסתיים קמפיין הבחירות עוברים להצבעה. ניתן לקיים את ההצבעה רק במסגרת הנעורים אם כי אנו ממליצים לבצע את ההצבעה בקהילה כולה.

 

ועדת הבחירות אחראית על קיום ההצבעה:

  • יש להכין קלפי, פרגוד ופתקי הצבעה של המפלגות.
  • יש לפרסם לציבור את ימי ושעות ההצבעה ולקיימה במקום ציבורי – רצוי ליד הכלבו / מרכולית בשעות שהם פתוחים וב- 16:00 כאשר ציבור ההורים מגיע לאסוף את ילדיו מהגנים.
  • יש להוציא ממנהל הקהילה רשימה עדכנית של כל החברים והתושבים שבקיבוץ ולהוסיף לה את רשימת חניכי הנעורים ואולי אף ילדי ד'-ו' שיוכלו גם להיות שותפים להצבעה.
  • כל מי שהצביע חותם ליד שמו ברשימה ולא יוכל להצביע שוב.
  • לבסוף סופרים את הקולות ומפרסמים לכולם את התוצאות.
תובנות ודגשים חינוכיים
  1. כן לחינוך פוליטי. לא ל"שטיפת מוח" עבור מפלגה כזו אחרת. אז מה זה אומר? זה אומר לא לחשוש לחשוף את הנוער לנושא, למצעי המפלגות, לבירור ערכי פנימי של עצמם והיכן הוא פוגש את המפלגה שהם מאמינים בה, עידוד לחשיבה ביקורתית לצד כבוד לדעותיו של האחר. המון הזדמנויות! אל תפספסו אותן!!!
  2. עיסוק בעולמות תוכן הנוגעים בדמוקרטיה כערך וכצורת שלטון ובערכים נוספים.
  3. חיבור לאקטואליה, לסקרים ולידיעות הנוגעות למשטרה, לפוליטיקאים וכו'. לא לחשוש. להביע עמדה, אפילו קצת להתגרות בהם. להוציא אותם מהמסך, מהאדישות ולעודד חשיבה וגיבוש עמדה משל עצמם.
  4. השתתפות של מקסימום חניכים – מרכיב חשוב להצלחה: ניתן לקיים פעולות להגברת הנוכחות של החניכים בפעילות. זה דורש אנרגיה אבל שכרכם יהיה בצדכם... אם יש יכולת השפעה – לבקש מהענפים בקיבוץ בהם עובדים הנערים שיעשו כל מאמץ להפחית העסקה בשבוע הספציפי של הפעילות. מומלץ גם לנסות ולתאם עם ביה"ס שיקיים מינימום של בחינות בשבוע הזה ומההורים והחניכים – לבקש שלא ייסעו לחוגים או שיפחיתו למינימום כך שלא יהיו גורמים מסיחים וניתן יהיה למקד את כולם בפעילות. אחרי שיצרנו תשתית ראויה – אפשר להתחיל לעבוד...
קבצים מצורפים
האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה