דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

נפטרה עדה מנדל מקרית ענבים, חברת צוות ארכיון יד טבנקין

עדה נולדה באפיקים, אחרי השרות הצבאי הכירה את בעלה אמנון מקרית ענבים בחטיבת הנוער של "האיחוד", הייתה מורה ומנהלת בית ספר אזורי "אלון" במשך שנים רבות, ואחרי שיצאה לגמלאות התנדבה בארכיון התנועתי יד טבנקין
עדה מנדל
עדה מנדל ז"ל. סקרנית ואופטימית. צילום: ענת אורן

הלכה לעולמה עדה מנדל מקיבוץ קרית ענבים, ילידת 1946, שהייתה חברת צוות ארכיון יד טבנקין בסמינר אפעל. אחרי מותה פרסמה הנהלת הארכיון "משתתפים בצער אמנון וכל המשפחה ובית קריית ענבים על מות עדה מנדל ז"ל. עדה הייתה חברת צוות הארכיון, והתמסרה לקידום תיאור החומר האודיו-ויזואלי. עדה הייתה אישה חרוצה ומסורה. אהובה על ידי חבריה לעבודה ושותפה נאמנה. יהי זכרה ברוך!".

גליה, בתה של עדה, סיפרה: אמא נולדה בקיבוץ אפיקים, ואחרי ילדות בקיבוץ ושירות צבאי, עבדה כעורכת העלון בחטיבת הנוער של איחוד הקבוצות והקיבוצים, שם הכירה את אמנון, בעלה לעתיד, מקיבוץ קרית ענבים, שהיה גזבר החטיבה, ולאחר חתונתם נטעו השניים את ביתם בקרית ענבים. אמא הייתה מחנכת ומורה לתנ"ך בבית הספר האזורי "הרי יהודה", שאהבה מאוד את תלמידיה, והם אהבו אותה. היא היטיבה 'לתת חיים' בדמויות המקראיות, ולחבר בדרך זו את הילדים לסיפורי התנ"ך. עם גדילתו של בית הספר האזורי החליטו המורים לפצלו ולהקים בית ספר נפרד – "אלון", בקיבוץ מעלה החמישה, שם למדו ילדי ארבעת הקיבוצים באזור. לאחר מספר שנים התמנתה אימי למנהלת בית ספר "אלון" וניהלה אותו שנים רבות. היא רישתה את בית הספר במחשבים חדשניים, יזמה פרויקט המקשר בין הילדים לוותיקי הקיבוצים, שהפך גם לפרויקט ארצי, בו הילדים לימדו את המבוגרים את שפת המחשב והוותיקים לימדו את הילדים את תולדות הקמת הקיבוצים. פרויקט נוסף שהקימה היה חברת הילדים, בה הילדים למדו לערוך גישורים ולפתור סכסוכים בינם לבין עצמם בתיווך המורים. אחרי התבססותו של בית הספר היא הובילה את הרחבת בית הספר עם צירוף ילדי מושבי האזור.

עם צאתה לגמלאות, המשיכה עדה לתרום, הצטרפה לצוות הארכיון התנועתי ביד טבנקין, ובקיבוצה נבחרה להוביל את ועדת הקליטה. היא ראתה בנקלטים את חזון העתיד ודאגה לקשר חם בינם לבין החברים הוותיקים. בשנת 2022 חלתה עדה ונאלצה להפסיק את עבודתה, ולהתמסר לטיפול בעצמה. גם בזמן מחלתה הייתה מעורבת ומגיבה למתרחש בקיבוץ ובמדינה. עדה נפטרה לאחר מאבק במחלה קשה. בתה גליה כתבה "אמא הייתה בת זוג, אם, וסבתא מופלאה; יזמית וחדשנית בנפשה, ישרת דרך, מסורה מאוד, סקרנית ואופטימית, מקור השראה לכל סובביה". 

הוספת תגובה חדשה