דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

ניצחון במערכה הראשונה - הרפורמה בחקלאות תפוצל מחוק ההסדרים

המאבק הנחוש כנגד הרפורמה החד צדדית בחקלאות אותה הציגו שרי האוצר והחקלאות, נשא לבסוף פרי לפני אישור התקציב וחוק ההסדרים בכנסת בקריאה ראשונה. הושגו הסכמות בתוך הקואליציה, בשיתוף הנהגת החקלאים, לפיהן תוצא הרפורמה בחקלאות מחוק ההסדרים לאחר הקריאה הראשונה, ויימשך הניסיון להגיע להסכמות עם החקלאים בתוך שלושה חודשים
הפגנת החקלאים בצומת ביל"ו. צילום מתוך עמוד הפייסבוק של התאחדות חקלאי ישראל
הפגנת החקלאים בצומת ביל"ו. צילום מתוך עמוד הפייסבוק של התאחדות חקלאי ישראל

תוצאה זו לא הייתה מושגת ללא התנגדותם של למעלה משליש מחברי הכנסת מהקואליציה להכללת הרפורמה בחקלאות כפי שהוצגה בחוק ההסדרים והתקציב ועזרתם הרבה בניסיונות להגיע לפשרה, כמו הלחץ שהופעל מצד ראשי ההנהגה החקלאית והשטח. את הדרך סללה לבסוף גם חוות הדעת שכתבה של עו"ד שגית אפיק, היועצת המשפטית של הכנסת, שאישרה את הטענות וכתבה לחברי הכנסת כי "מדובר בסוגיה שנויה מאוד במחלוקת, בעלת השלכות כבדות משקל על ציבור בעלי הלולים מגדלי הביצים למאכל. ראוי לאפשר בה דיון ממצה שלא במסגרת סד הזמנים של חוק ההסדרים. מומלץ לפצל להליך חקיקה רגיל".

כמו כן, הפיצוי לחקלאים, כפי שנקבע ברפורמה, היה אמור להיות אחיד לכל אחד מהם - 100 שקל לדונם ללא הבחנה בין מיקום החקלאים או סוג הגידולים. כעת, סוכם כי הפיצוי יהיה דיפרנציאלי לפי סוג הגידול והאזור הגיאוגרפי של המגדל. בחודשים הקרובים החקלאים ינסו גם להגדיל את גובה סכום הפיצוי. נוסף על אלה, שר האוצר הטיל וטו כוונת אנשי המקצוע במשרד לייקר את מחיר המים לחקלאות במסגרת הרפורמה.

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, סיכם: "התוצאה של אירוע הרפורמה בחקלאות בחוק ההסדרים, היא תוצאה מבורכת לדעתי. זוהי תוצאה של מאמץ ארוך ואינטנסיבי בשבועות האחרונים. ראינו כאן הבלחה מחודשת של עיקרון הפעולה שהקים את מדינת ישראל ואת כל היש הרב שכאן, עיקרון שכבר נטינו לחשוב שפג מעולמה של מדינת ישראל: שיתוף הפעולה.

העדפה חד משמעית של ה"אנחנו" על ה"אני", של התועלת הלאומית על פני האג'נדה האישית, של האינטרס של מדינת ישראל על פני האינטרס הסקטוריאלי. כך בינינו, בהנהגה החקלאית וכך (וחשוב עוד יותר) בין עשרות חברי הכנסת מחמש סיעות של הבית, מונהגים בידי לובי חקלאי ערכי, נמרץ, מחויב ויצירתי. ברצוני להודות לכל חברי הכנסת מהקואליציה שהתגייסו לסייע. אלו מסיעות העבודה, כחול לבן ומרצ שחתמו על הצהרה כי לא יתמכו בתקציב כל עוד הרפורמה נמצאת בחוק ההסדרים כלשונה, ואלו מיש עתיד וימינה שאומנם לא חתמו על ההצהרה, אך עמלו לטובת מציאת מסלול חלופי מוסכם.

עלינו להשקיע מאמצים וזמן בכדי למצות את כל היתרונות שיצר המצב החדש ולייצר רפורמה טובה וראויה שתתבסס על ידע ונתונים ולא על "אלוהי הניאו-ליברליזם" מבית מדרשו של אגף התקציבים".

הוספת תגובה חדשה