דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

נחתם הסכם "מתווה החלב" החדש

לאחר משא ומתן שארך חצי שנה ודיונים שנמשכים כבר שנתיים בין האוצר לענף החלב, נחתם הסכם חדש בין יצרני החלב למשרדי האוצר והחקלאות ופיתוח הכפר, בכפוף לאישור היועץ המשפטי לממשלה כיוון שמדובר בתקופת בחירות. ההגעה להסכם מהווה בשורה משמעותית לענף החלב, שסבל משחיקה ברווחיות בשנים האחרונות דבר שהוביל לסגירתן של רפתות וצמצום השקעות
רפת רביבים

ההסכם החדש מבטיח את המשך משטר התכנון בענף החלב וכי מנגנון מחיר החלב הגולמי שמשלמות המחלבות (מחיר המטרה) יישאר ללא שינוי בשלוש השנים הבאות עם אופציה להארכה של שנתיים נוספות בכפוף להסכמה של שרי האוצר והחקלאות – כלומר, אופק של חמש שנים למנגנון הנוכחי.

במקביל, במסגרת ההסכמות אליהן הגיעו נציגי הרפתנים ומשרדי האוצר והחקלאות, הוגדר כי יינתן פטור ממכס ליבוא של מעדנים, גבינות ויוגורטים שמכילים עד 5% שומן, ונקבע כי יוגדלו המכסות הפטורות ממכס ליבוא גבינות קשות ב-65% על פני חמש שנים על בסיס התוספת השנתית של ייצור חלב. בישראל מיוצרים מיליארד וחצי ליטר חלב בשנה והתוספת בהתאם לקצב גדילת האוכלוסייה מדי שנה היא כ-30 מיליון ליטר. סעיף זה יוצר מצב סטטי בענף ומגדיל את הייבוא על חשבון הגדלת הייצור המקומי של גבינות ומוצרי חלב אחרים. בנוסף, נקבע כי סקר עלויות ייצור החלב יכלול רפתות של מעל ל-700 אלף ליטר.

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום וילן: "ההסכם הוא בהחלט "פרו-רפתנים". הצלחנו להגן על מחיר המטרה, על הכמויות הקיימות, משטר התכנון והרפתות הקטנות. אני מאוד מקווה שהיועמ"ש יכיר בעובדה שהמשא ומתן מתנהל כבר חצי שנה ואינו קשור לבחירות, ושלא יחכו עם חתימת ההסכם לממשלה הבאה שמי יודע מתי תקום ומה יהיה הרכבה."

מנכ"ל יצרני החלב בישראל (התאחדות מגדלי הבקר), ליאור שמחה (נצר סרני): "חתמנו היום בלב כבד על הסכם לא פשוט שבו נאלצנו להתפשר על חלק גדול מדרישותינו, ולהסכים לגידול משמעותי בהיקפי היבוא, מתוך תחושת האחריות כלפי הציבור הישראלי והחקלאות הישראלית, ועל-מנת לשמר את ביטחון המזון בישראל. אני מודה לשר האוצר ישראל כ"ץ על התנהלות הוגנת מול ציבור הרפתנים, והדאגה לענף ולציבור הצרכנים, וכמובן ולשר החקלאות ופיתוח הכפר אלון שוסטר שסייע רבות להגעה להסכם."

מנכ"ל מועצת החלב, איציק שניידר: "ההסכם הוא בשורה משמעותית לכל העוסקים בענף החלב ולציבור בישראל. לאחר שנים ארוכות שבהן סבלו יצרני החלב משחיקה ברווחיות, הצלחנו לספק להם ודאות שתסייע להם בקידום הענף בשנים הקרובות. ההסכם שנחתם מאזן בין הצורך לשמור על המשך הייצור המקומי והמשך פיתוח ענף החלב, שהינו הטוב בעולם, לצד הגדלת המגוון ברשתות השיווק והוזלת המחיר לצרכן".

הוספת תגובה חדשה