דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מערכות החינוך במאמץ "לייצר ודאות בתקופה וסביבה של אי-ודאות"

מחלקת החינוך של התנועה הקיבוצית יוזמת שורת פעילויות בקשר עם מערכות החינוך בקיבוצים, ומציעה שורת בסיסים לקיומו של רצף חינוכי במקום הקיבוץ הקבוע או בקיבוץ אחר אליו התפנתה הקהילה המפונה
שומרים על קשר
החינוך כבחירה בחיים.

אגף החינוך התנועתי קיים סדרת מפגשי זום עם יו"ר הנהלות החינוך ומנהלי ומנהלות החינוך בקיבוצי הנגב המערבי, המועצות הצפוניות (גליל עליון ומטה אשר) ומנהלי מערכות החינוך בשאר הארץ הנחושים לקיים שגרת חירום במערכת החינוך. בבסיס המפגשים הונחו עוגני החינוך הקיבוצי, שיאפשרו יצירת רצף חינוכי לידה - י"ב בכל אחת מהקהילות הקיבוציות במקום הפינוי או בבית.

המפגשים אפשרו שיח עמיתים שהובל על ידי אורי פלד נקש, מנהל "שבילים", וסינטיה כהן, מנהלת "הגן הקיבוצי". העקרונות שנפרשו על ידי השניים ליצירת הרצף החינוכי גם בעת הזו נשענים על היותה של מערכת החינוך בליבה של הקהילה, תשתית ליצירת פעילות משותפת וחיבורים קהילתיים עם כלל הקהילה, ו"כתיבת" הסיפור הקהילתי הייחודי, מתוך הקשבה מלאה לצרכים, לכאבים, להזדמנויות ולבחירה לפעול לטובת הילדים, הנוער, משפחותיהם והצוותים החינוכיים, גם בתקופה של אי-ודאות. 

במפגשי הזום נפרשה שורת בסיסים שיש בקיומם ניתן לאפשר יצירת ודאות גם בזמני אי-ודאות, כמו זו הנוכחית. הבסיסים הם קיום מענה קהילתי מותאם למציאות ומסגרת חינוכית עם זהות קהילתית. מערכת מקצועית – יציבה, עם צוות קבוע ככל האפשר וסדר יום קבוע. ליווי מקצועי והכשרה לצוותי החינוך והמנהלות והדרכת הורים. קיום מרכיבי זהות ושייכות, תשתיות ומרחב פעילות, תקציב ומשאבים וכמובן צוות חינוכי.

דבי ברא"ס מנהלת מחלקת החינוך מציינת כי מהמפגשים ניתן היה לחוש במחויבות הרבה של כל בעלי ובעלות התפקידים לדאוג לכך שמערכות החינוך יפעלו לתת מענה מקצועי מותאם לכל שכבת גיל לפי מארג היכולות של הצוותים החינוכיים, תוך כדי ההבנה של גודל האחריות אשר מוטל על הכתפיים בעת הזו.

השבוע יצאה לדרך יוזמה נוספת של אגף החינוך ומערך ההדרכה התנועתיים, במרכזה שמירת הקשר עם מערכות החינוך בקיבוצים, בתקופה מאתגרת של מלחמה בדרום ועימות בצפון, בשעה שעשרות קיבוצים שקהילותיהם פונו לאזורים פחות מאוימים. "יש לנו את המחויבות והרצון 'להיות שם' עבור מנהלי החינוך, במקום ובאתגרים אותם הם חווים במציאות מאוד מאתגרת ומכבידה" מסבירה דבי ברא"ס, מנהלת אגף החינוך התנועתי, "לעזור לצמצם את תחושת 'הלבד' שלעיתים חשים ממלאי התפקידים בקיבוצם". איך זה מתבצע? לב היוזמה היא הקשר האישי. פעילות ופעילי אגף החינוך ומערך ההדרכה קיבלו רשימת קיבוצים ש"שודכה" להם, ואיתם יש לשמור על קשר כמעין "בדיקת דופק" טלפונית, להציע עזרה, להזמין לשתף בלבטים או בקשיים מקצועיים, ולהוות כתובת ידידותית ומקצועית עבור מנהלי החינוך בקיבוצים.

הוספת תגובה חדשה