דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מזכ"ל התנועה הקיבוצית קורא לקיבוצים להיערך - קהילתית וכלכלית - לתיקון 5 בתמ"א 35, הצפוי להשפיע דרמטית על הקיבוצים

יותר ממאה ממלאי תפקידים מקיבוצי משקי הדרום ונציגי הארגון הכלכלי האזורי השתתפו השבוע בכנס השני בסדרת כנסים אזוריים שיזמה התנועה הקיבוצית לעדכון ויידוע הקיבוצים על תיקון 5 בתוכנית המתאר הלאומית (תמ"א 35), המתייחס לתכנון היישובים הכפריים בישראל. התנועה הקיבוצית: "נדרשת היערכות קהילתית רחבה ודחופה להתמודדות עם המשמעויות"
משתתפי הכנס
משתתפי הכנס. תיקון אחד, שינוי גדול.

הכנס כולו הובל בחן על ידי דגן יראל, רכז תחום קרקעות ובנייה באגף כלכלה ואיילת הריס, מנהלת שותפה של אגף חברה וקהילה, ואורגן בידי דנה אדלהייט, רכזת האזור מטעם התנועה ומשקי הדרום. תיקון 5 לתמ"א מתייחס ליישוב הכפרי, ונועד לתת פתרונות לצפיפות האוכלוסין וצורכי המדינה בקרקעות לבנייה. התוכנית מגדירה שאיפה להגדלת אוכלוסיית יישוב כפרי עד 5,000 נפשות. 

מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר הסביר בכנס כי מינהל התכנון במשרד הפנים מקדם את התיקון כמענה לצפיפות האוכלוסין הגדלה וצורכי המדינה בקרקעות לבנייה. לדבריו אם עד כה המדינה הייתה זו שהציבה חסמים לצמיחת הקיבוצים, בשנים הבאות עתידה התמונה להתהפך, ועשויות להיות לכך משמעויות מרחיקות לכת, הזדמנויות ואיומים במכלול היבטים,– קהילתיים וכלכליים. זה מצריך התייחסות רחבה בכל הקיבוצים. כל זמן שחברי הקיבוץ ירצו בכך – הקיבוץ יהיה קיבוץ, אולם צריך להיערך נכון ומהר, כי המדינה תדע להפעיל לחצים גדולים ופיתויים לגדול דמוגרפית - לבנות צפוף ובבנייה רוויה, ואף לשחרר לה קרקעות חקלאיות לבנייה בערים.

מאיר, ואחריו עו"ד מיכי דרורי, מנהל המחלקה המשפטית, ועמוס פרג'ון, ראש אגף כלכלה, ציינו כי טיוטת התיקון בתוכנית המתאר הארצית רואה את הגדלת היישובים הכפריים ל-2000, 3,000 ואף ל- 5,000 נפשות. "בנושא זה", אמר מזכ"ל התנועה הקיבוצית, "המדינה ואנחנו לא באותו הצד של המתרס. המדינה רואה כיעד הגדלת האוכלוסיה. מבחינתנו היעד הוא שימור דרך החיים הקיבוצית. המהלך המתוכנן צפוי להשפיע על כל מערכות הקהילה, התשתיות, החינוך, המסורות והערכים המשותפים, איכות החיים, הנכסים וההסכמות. זינוק כה גדול ומהיר באוכלוסייה עלול לאיים על יכולתם של קיבוצים, לשרוד כקיבוצים. והשינוי הצפוי מחייב התחלת היערכות כבר עכשיו". ציין מזכ"ל התנועה.

מיקי לזר יו"ר משקי הדרום וליאור רבינוביץ מנהל תחום נדל"ן במשקי הדרום התייחסו לשינוי המוצע בתמ"א 35 בה לדבריהם יש גם איומים לצד הזדמנויות ליישובים ולכן חשוב להיערך ולהתייחס ברצינות ובצורה קהילתית רחבה. רבינוביץ סקר את הצמיחה האזורית וביישובים בפרט, הפיתוח וההזדמנויות, והציג יוזמות חדשות ביישובי הארגון.  

המנהלות החדשות בשותפות של אגף חברה וקהילה בתנועה, איילת הריס וענת מרלא, הציגו "מפת דרכים" מוצעת לתחילת התארגנות כזאת.
 

כנסים נוספים בנושא חשוב זה יתקיימו בהמשך כדהלן (ראו למטה קובץ מצורף עם תאריכים וקישורים להרשמה):

משקי הנגב - 3.7

משקי עמק יזרעאל - 10.7

מילואות -  17.7

גרנות - 24.7

העמקים המזרחיים ודרום הגולן - 31.7

הוספת תגובה חדשה