דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

לאחר תקופה ארוכה – נחתמו הסכמים בין מגדלי הדגים ועמק המעיינות לאוצר

בימים אחרונים, בתום מו"מ אינטנסיבי, נחתמו הסכמים חדשים בין משרדי האוצר והחקלאות לבין מגדלי הדגים, התאחדות חקלאי ישראל והמועצה האזורית עמק המעיינות בנוגע להורדת מכסים על ייבוא דגים קפואים מסין ומחיר המים לחקלאות
בריכות דגים בעמק המעיינות, צילום: אסף סולומון - באדיבות ארגון מגדלי הדגים בישראל
בריכות דגים בעמק המעיינות, צילום: אסף סולומון - באדיבות ארגון מגדלי הדגים בישראל

על פי ההסכם שנחתם מול מגדלי הדגים, שמהווה המשך להסכם הורדת המכסים משנת 2016, תחול הפחתת מכס על יבוא דגים קפואים (אמנון, קרפיון ובורי) ובתמורה יוגדלו התמיכות הישירות למגדלים ויוארכו תקופת התמיכה ותקופת ההסדרה הסביבתית. 

בין היתר הוסכם כי המכס על יבוא הדגים הטריים לא ירד עד סוף ההסכם הנוכחי, המגדלים יקבלו תקציב נוסף בסך 50 מיליון ₪, שיועבר כתמיכה ישירה, שתתפרש עד לשנת 2026 ותקופת הרפורמה הסביבתית תוארך עד תום 2022, בכדי לאפשר לכמה שיותר משקים להשתלב בה. 

במהלך המשא ומתן השקיעו בארגון מגדלי הדגים מאמצים מרובים בכדי להבטיח פגיעה מינימלית ככל הניתן במגדלים מחד וקיבוע המשך התמיכות הישירות לשנים נוספות מעבר להסכם 2016 מאידך.

אלי שריר (מירב), מנכ"ל איגוד מגדלי הדגים: "הצלחנו לקבע תפיסה לפיה הסרת מכסי מגן, שתפקידם לתמוך בחקלאות המקומית, תתבצע אל מול מנגנוני הגנה חלופיים לחקלאים, באופן של תמיכות ישירות כפי שנהוג בכל מדינות ה- OECD. אנו מאמינים כי הסכם זה צריך שיהיה הקו המנחה שעליו אין להתפשר, בכל מו"מ עתידי, של ענפי החקלאות, מול האוצר על הורדת מכסים."

במשך שלוש השנים שעברו מאז תיקון 27 לחוק המים, המדינה חייבה את אגודת המים האזורית של עמק המעיינות במחיר הגבוה שנקבע בתיקון לחוק, בעוד שהיא המשיכה לחייב את החקלאים רק בחצי מהמחיר, מה שהוביל להצטברות חובות של כ-100 מיליון ₪ למקורות,  שאיימו על אגודת המים בקריסה.

לפי יונתן בשיא, שניהל את המו"מ מטעם המועצה האזורית ואגודת המים, המדינה העלתה את מחיר המים המתוקים למחיר הארצי שהוא כפול ממה שהיה, ובנוסף דרשה להעביר 20 מיליון קוב מים מליחים (מהסחנה) לחקלאי בקעת הירדן לצורך השקיית התמרים, בנוסף להזרמת מים לחידוש המעיינות בעמק. מנגד, טענו שמחיר הוויתור על המים המליחים פירושו ייבוש 4000 דונם בריכות דגים על מנת לספק את הדרישות, ושאי אפשר לקיים חקלאות באזור במחיר המים הארצי לחקלאות. לאחר מו"מ הצליחו לפתור רק אחת מהבעיות. התקבל אישור להתקין חוות סולאריות (פוטו-וולטאי) בשטח של הבריכות אותן ייבשו. כמו כן, יקבלו 30 מיליון קוב מים שפירים. עם זאת, בנושא מחיר המים המתוקים לחקלאות נאלץ האיזור לקבל את עמדת האוצר, כלומר מחיר המים יאמיר ויוכפל החל מהחודש הבא, דבר המעמיד בספק את הכדאיות הכלכלית של חקלאות הצומח באזור.

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום וילן: "אני מברך על שני ההסכמים שהושגו. הייתה נכונות של המדינה ללכת לפתרונות שהם מורכבים ולא קלים אבל נותנים פרספקטיבה עתידית גם למגדלי הדגים וגם לעמק המעיינות, שיעבור ככל הנראה שינויים במבנה החקלאי ובגידולים. לפי כל הנתונים הקיימים, לא יהיה מנוס מלשבור את מבנה משק המים בישראל שהוא משק סגור עם מחירי מים גבוהים מדי. מבלי פריצת משק המים הסגור ומעבר למחירי מים אזוריים, לא ניתן יהיה להתקדם."

ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית מסר: "הצעדים העקרוניים עליהם החליטה הממשלה במסגרת תיקון 27 לחוק המים ובהחלטה על הורדת המכס על ייבוא דגים, איימו לגזור כליה על יכולת ההתפרנסות של חבל ארץ שלם. לכל היה ברור כי נדרשים צעדים כלכליים משמעותיים בכדי לאפשר לעמק המעיינות המשך קיום בכבוד באזור המאתגר בו בחרו לחיות. מצער מאוד שנדרש פרק זמן ארוך כל כך בכדי להגיע להסכמות אשר גם בהן אין פתרון ארוך טווח.

אנו מצפים ממשרדי הממשלה  ובראשם משרד האוצר ומשרד החקלאות להיות ערים לאחריות הכבדה הרובצת על כתפיהם. אני תקווה כי עם כינונה של ממשלה חדשה תימצא הדרך להמשיך ולהשלים את המהלך. זהו אינטרס מובהק של כלל אזרחי ישראל להבטיח את יכולתם של תושבי עמק המעיינות להתקיים בכבוד מעמלם, אינטרס זה חייב לעמוד לנגד עיניהם של מקבלי ההחלטות."

 

הוספת תגובה חדשה