דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

יוצרים שגרה חינוכית-קהילתית חדשה וחוסן קהילתי לימי הקורונה ובכלל

"שבילים", מחלקת החינוך החברתי-קהילתי של התנועה הקיבוצית, מקיימת קשר מתמשך עם מערכות החינוך החברתי בקיבוצים, ומתוך למידת האתגרים וזיהוי הזדמנויות, קיימו לאחרונה שלושה מפגשי זום לאנשי חינוך אשר עסקו באופן בו קהילה יכולה לתת מענה לילדים, לבני הנוער, להורים ולקהילה עצמה, מתוך רצון וכוונה ליצור שגרה חינוכית קהילתית חדשה, לחזק את החוסן הקהילתי ולצמצם התנהגויות סיכוניות
צילום מסך מתוך המפגש השלישי "דרושים חולמות/חולמים"
צילום מסך מתוך המפגש השלישי "דרושים חולמות/חולמים"

גל הקורונה הראשון היה שיעור מערכתי וקהילתי, ומאז התבססה בנו ההבנה שההתמודדות עם נגיף הקורונה תימשך לפרק זמן לא ידוע. בחודשים האחרונים נדרשו הקהילות לבצע התאמות במענה החינוך החברתי-קהילתי. השגרה הנוכחית מביאה עמה אתגרים נוספים ושונים בהשוואה לסגר הקודם, וביניהם: חוסר ביטחון לגבי היכולת שלנו לשלוט בהתפרצות הנגיף, תחושת חוסר וודאות מתעצמת ומתמשכת, תחושת ייאוש, חרדות, דאגות, בידודים שחוזרים על עצמם, ילדים מבודדים, חולים בקהילה, ריחוק פיזי, התמודדות אינטנסיבית של ההורים עם הילדים ועתיד כלכלי לא ברור.

מפגש ראשון: וובינר משותף ל"שבילים" ו"פרדס-מרכז לחינוך ערכי", עסק בתפקיד אנשי החינוך ביצירת חוסן חינוכי-קהילתי, תוך יצירה של קרקע יציבה עבור בני ובנות הנוער, בחינת האופן המיטבי להגדיל את מעגל השותפים של אנשי החינוך בקהילה ואיך רותמים אנשים נוספים לטובת הילדים ובני הנוער על ידי יצירת רשתות חברתיות חדשות בקיבוץ. טלי כהן, יועצת "שבילים", הרצתה על חוסן חינוכי-קהילתי, ובהמשך התקיים שיח עמיתים בחדרי דיון בו שמעו המשתתפים את הקשיים שעולים מהשטח, ולמדו אחד מהשני איך מתמודדים עם אתגרי התקופה. לצפייה בסיכום המפגש: לחצו כאן.

מפגש שני: "בית הספר של החיים" הינו מענה חינוכי של הקהילה ועל ידי הקהילה, אשר מקדם את הלמידה של בני הנוער והילדים בקיבוץ בעזרת אנשי הקהילה. במפגש הוצגו שני מודלים חדשים שפותחו בקיבוץ חצור ובקיבוץ עין שמר. מנהלות החינוך של הקיבוצים, שירה רום מחצור ועידית יוקר קמיניר מעין שמר, הסבירו את היוזמה הקיבוצית והרחיבו על אופן ההפעלה וכיצד גויסה הקהילה לטובת המענה החינוכי. ניתן היה להבחין שיש הרבה משותף בין המודלים, כמו למשל: איגום משאבים, מענה חינוכי וערכי, גיוס שותפים, התגייסות הקהילה הרחבה ומניעת התנהגות סיכונית. עם זאת, כל מודל נותן מענה שונה - בחצור הקהילה בחרה ליצור קורסים עיוניים להעשרה על ידי חברי הקהילה והיכרות עם תחומי עיסוק ומקצוע של חברי הקהילה, ובעין שמר הוקם מרכז למידה אשר יעשיר את התוכן החינוכי שמועבר לתלמידים בתי הספר. לצפיייה במצגת של מודל חצור: לחצו כאן. לצפייה במצגת של מודל עין שמר: לחצו כאן.

מפגש שלישי: "דרושים חולמות/חולמים", תוכנית חברתית-ערכית, היא תוצר של שיתוף פעולה בין "שבילים", מחלקת שנת שירות ומחלקת ביטחון בתנועה הקיבוצית. מטרת התוכנית היא להכין את בני הנוער לשנת השירות ולשירות משמעותי ומיטבי בצבא. במפגש הסבירה דליה אונר, יועצת "שבילים", על התוכנית ומאפייניה, תוך שימת דגש על כך שדווקא בתקופה זו יש צורך לעודד את בני ובנות הנוער לקיים שיח על מה שעובר עליהם, על ההתנדבויות שלהם והקשר לתנועה הקיבוצית ולנעשה במדינה. לירז ברנד, מנהל מחלקת שנת שירות הסביר על חשיבות התוכנית בהכנה לקראת הבחירה אם לצאת או לא לשנת השירות, על המיונים ועל ביצוע המשימות עצמן בשנת השירות. נוקי גולדפישר ומוריה אילון-שחר ממחלקת הביטחון, הרחיבו על החשיבות בעידוד יציאה לשירות משמעותי ומיטבי בצבא, ואודי מערבי וגיא גרסול ממחלקת מפעלים חינוכיים הסבירו על האופן בו המדריכים ובני הנוער יכולים להפיק את המיטב מהתוכנית בעיבוד התוכן של המפעלים החינוכיים.
בהמשך למפגש זה, הוקם צוות המשלב מדריכי נעורים, נציגי מועצות, מנהלי חינוך וצוות "שבילים" אשר יעסוק בהתאמת התכנים לשכבות י'-י"ב בזמני קורונה או שגרה אחרת. הצוות כבר החל להיפגש ולעבוד, ובקרוב יתקיים מפגש זום נוסף להצגת תוצרי הצוות. לצפייה במצגת מהמפגש: לחצו כאן.

חשוב להדגיש כי במציאות בה אנו נמצאים, כאשר השגרה הכי ודאית שיש היא חוסר הוודאות, כאשר הותכנית החינוכיות מתבססת בעיקר על עוגנים חדשים שנבנים תוך כדי תנועה, וצוותי החינוך מתמודדים עם מציאות מורכבת וחדשה שאין לה תקדים במדינה, אנו עוסקים ביצירת פתרונות למען מערכות החינוך - הגדלת מעגל השותפים בקהילה, בחינת המשאבים השונים אשר עומדים לרשות הקהילה, מיפוי צרכים של ההורים, הילדים ובני הנוער ועוד ועוד.

אנו מזמינים אתכם ליצור איתנו קשר ולשמוע עוד על התוכניות השונות ולהיעזר במידת הצורך ביועצי "שבילים": oripn@tkz.co.il.

 

הוספת תגובה חדשה