דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

חוק הצהרונים צפוי להיות מאושר השבוע- הורים לילדים בכיתות א'-ב' יוכלו לקבל החזר על התשלום לבית הילדים

אגף החינוך בתנועה הקיבוצית בשיתוף מרכז המועצות האזוריות:
החל משנת הלימודים הקרובה יוכלו ההורים לילדים בכיתות א'-ב' בקיבוצים לקבל החזר על תשלום לבתי הילדים, כחלק מהתוכנית הארצית של שר האוצר משה כחלון הידועה בכינויה "רפורמת הצהרונים".
גבי אסם ורינת חכים
גבי אסם (משמאל) ורינת חכים. שיתוף פעולה שהביא להחזר כספי להורים

מזכירות התנועה הקיבוצית עודכנה השבוע על כניסתו לתוקף ויישומו המדורג של "חוק הצהרונים", לפיו כלל הצהרונים בישראל, ובכלל זה בתי הילדים בקיבוצים, ישתלבו ברפורמת הצהרונים עליה הכריז שר האוצר משה כחלון. על פי הרפורמה, יקבלו הורים לילדים בכיתות א'-ב' (שלא כמפורסם, התכנית השנה לא תכלול את כיתה ג') החזר כספי של עד מאות שקלים בחודש, על התשלומים לצהרונים. החוק מדבר ברובו על צהרונים בבתי הספר ועל כן, ההישג הגדול הוא בהכרת המדינה בבתי הילדים כחלק מהצהרונים.

אסם הסבירה: "ההישג החשוב ביותר מבחינתנו הוא שהקיבוצים, כמו כל יתר הישובים במרחב הכפרי ובוודאי הערים, יוכלו ליהנות מרפורמת הצהרונים הברוכה של שר האוצר כחלון. משמעות הדבר להורים הינה יכולת לקבל את השתתפות המדינה בתשלום לבתי הילדים, זאת כמובן לצד פיקוח ועמידה בתנאים, שיכנסו כנראה לתוקפם החל מספטמבר הקרוב, במסגרתם מערכות החינוך המצטרפות לתכנית יחויבו לעמוד בסטנדרטיזציה האחידה של תנאי הסף בתחומים דוגמת תוכנית חינוכית, מבנים פיזיים, וסכום מקסימלי לגבייה מההורים".

אסם הסבירה לחברי המזכירות את שיטת החזר הכספים: "ההורים יקבלו החזר על פי האשכול הסוציו-אקונומי של המועצה שלהם, מבלי קשר לגובה שכרם. זהו הישג משמעותי בהבנת צרכי המרחב הכפרי והשוני של המועצות האזוריות מהמרחב העירוני. הישובים במועצות האזוריות - הקיבוצים, המושבים והישובים הקהילתיים, יוכרו כ"מפעילי צהרון" – בשפת החוק. בשפתנו – המרכזונים, המרחבים והתלתונים יוכלו לבחור אם להיכנס לתכנית ולפי הסיכום "הצהרון" ימשיך להיות בית הילדים המוכר והטוב".

ישראל נדיבי, מנכ"ל מרכז המועצות האזוריות אמר לחברי המזכירות: "התוכנית היא מבורכת וכל המועצות מעוניינות. יש שתי בעיות עיקריות – שתיהן מתבטאות בכסף – במקומות שאין צהרונים צריך להתאים מבנים מאפס. שנית, מיעוט המשתתפים - הצהרון מבוסס על מספר מינימלי של סביב 25 ילדים וכל החישובים נשענים על מספר הזה. יש ישובים שיש בהם פחות ילדים מה שגורם עלויות יתר. נצטרך להגיע עם משרד החינוך למדד אחר של כיתות קטנות יותר. בהמשך אנחנו צפויים לבעיות נוספות כמו נושא הגדרות ונושאים נוספים".

מזכירות התנועה סיכמה את הדיון באמירה למועצות ולחברי הקיבוצים –

"אנחנו מברכים את אגף החינוך ומרכז המועצות שהצליחו לשמור אותנו בתוך מסגרת החוק המוצע, אך חשוב להדגיש כי החוק טרם אושר והמסגרת התקציבית עדיין איננה ברורה. לסיכום, אנחנו מציעים להתאים את הציפיות לעובדות".

החוק צפוי להיות מאושר סופית במליאת הכנסת ביום רביעי השבוע, (החוק אושר אולי? כי בעצם מדובר על רביעי שלפני פרסום העיתונים לא?) כאשר ביום ראשון השבוע אישרה אותו וועדת החינוך של הכנסת. בדיון, אותו הוביל ח"כ איתן ברושי, השתתפו גם יו"ר מרכז המועצות האזוריות עמיר ריטוב, יו"ר ועדת החינוך במרכז המועצות וראש המועצה האזורית שער הנגב, אלון שוסטר, מנהלת תחום חברה וקהילה במרכז המועצות האזוריות, רינת חכים וראשת אגף החינוך בתנועה גבי אסם.

בדיון הוחלט, כאמור, כי בניגוד להצעת החוק המקורית, הסבסוד לא יחול על ילדי כיתות ג' וכן, כי בשנת הלימודים הקרובה בלבד אין חובה על מועצה אזורית או על קיבוץ בודד להצטרף לתוכנית, וגם כי קיבוץ לא יוכל להיות חלק מהתוכנית אם המועצה האזורית שהוא שייך אליה לא תגיש את הקול הקורא לתכנית.

עוד הוחלט בדיון כי יחול פיקוח על מחירי הצהרונים בכל הגנים בארץ ובכלל זה בקיבוצים, ללא קשר לסבסוד המדינה את המחירים על פי אשכולות.

מנהלת מחלקת "הגן הקיבוצי" התנועה הקיבוצית, חלי זלינגר מסבירה: "מאחר ועם החלת חוק הצהרונים יתקיים מחיר מקסימלי לגביה מותרת גם על זמני הצהרון בגן (אחרי השעה שתיים בצהריים כולל ארוחות הצהריים), חשוב להבין מהן התוספות, בגינן ניתן לגבות על-פי חוזר מנכ"ל משרד החינוך עבור ילד השוהה ביחידה החינוכית מעבר לשעות המתוקצבות. על פי הנתונים שיש בידינו ובהתחשב בלוח השנה של הגן הקיבוצי על כלל מרכיביו, הציבוריים והפרטיים (פתיחה מוקדמת מ-08:00, חופשות חגים, חופשת הקיץ וימי שישי בחופשות), ברוב הקיבוצים עומדים במחיר המקסימלי על-פי החוק כבר היום, כך שלא יזדקקו לשינויים מהותיים אלא ברמת ניסוח החוזים מול ההורים בלבד".

הוספת תגובה חדשה