דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

ועדת הכלכלה סיירה במשקים חקלאיים בצפון ובדרום. יו"ר הוועדה, ח"כ ביטון: "החקלאות בישראל היא סיפור של עם ומדינה ואין בו מקום לפיצול זהויות"

מזכ"ל התנועה הקיבוצית: "אנחנו משוכנעים שהאומץ של חברי הכנסת שמצא את ביטויו במאבק המקדים על הרפורמה בחקלאות, לקראת הקריאה הראשונה, יבוא לידי ביטוי גם בתהליך עיצוב הרפורמה במסגרת דיוני ועדת הכלכלה של הכנסת"
ועדת הכלכלה סיירה במשקים חקלאיים בצפון ובדרום. יו"ר הוועדה, ח"כ ביטון: "החקלאות בישראל היא סיפור של עם ומדינה ואין בו מקום לפיצול זהויות"

לאחר דיון ראשוני בחדר הוועדה בכנסת יצאו חברי וועדת הכלכלה לסיורים בגבול הצפון ובנגב המערבי. לסיור בצפון הגיעו חברות הכנסת ענבר בזק, יעל רון בן משה ולימור מגן תלם, עם חברי הכנסת אופיר סופר וניר ברקת לסיור בגבול הצפון. לסיור הצטרפו גם המשנה למזכ"ל התנועה הקיבוצית, הדס דניאלי-ילין, מזכ"לית הקיבוץ הדתי, שרה עברון  וראשי רשויות וראשי ארגונים חקלאייםלסיור בעוטף עזה הגיעו בנוסף ליו"ר, ח"כ נירה שפק, וח"כ רם שפע. אליהם הצטרפו מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר וראש המועצה האיזורית שער הנגב, אופיר ליבשטיין.

בסיור בצפון שיבח יו"ר הוועדה ביטון את חברי הכנסת שהצטרפו לסיור ואמר: "החלום החקלאי של ישראל לא שייך רק לקיבוצים או למושבים, כשבן גוריון הקים את כפר ירוחם הוא חשב על חקלאות. החקלאות זו הזדמנות לפרנסה, שמירת גבולות וביטחון תזונתי והשילוב בין תיירות לחקלאות יכול להביא פרנסה לא רק לחקלאים". הוא אף הבהיר כי סיכם עם שר האוצר, אביגדור ליברמן, כי כל הרפורמות בחקלאות יובאו לדיון רק בוועדת הכלכלה, ואמר: "החזון של החקלאות זה מה שיקרה בעוד 20 שנה והאם יקום דור חדש של חקלאים צעירים. סיפורה של החקלאות פרוס על פני כל הארץ, מדפנה שבצפון ועד ליישובי הערבה ועוטף עזה. זה הסיפור של עם ישראל, של עולים ממרוקו, פרס, אפגניסטן וקוצ'ין. זה סיפור של עם ומדינה שאין בו מקום לפיצול זהויות", עוד הוסיף היו"ר ביטון, כי, החקלאים מוכנים לשינויים, הם רק רוצים שזה יהיה בהסכמה ויש התקדמות להסכמות, "הודעתי לשר האוצר שכל דבר שיהיה בהסכמה הוועדה תאשר".

בסיור בעוטף עזה, הוסיף ביטון: "חקלאי הדרום מתמודדים בשנים האחרונות גם עם אירועים ביטחוניים, בלוני תבערה וירי רקטות, נוסף על הקשיים איתם מתמודדים כלל החקלאים".

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר אמר בסיור זה: "לזכותם של חברי הכנסת יאמר כי לא השמיעו באזני המארחים את שציפו לשמוע ולא הבטיחו כי הרפורמה לא תצא אל הדרך. להיפך, כולם הדגישו את החשיבות בקידומה של רפורמה בחקלאות אולם התחייבו כי תקודם בתנאים שיושגו בהידברות ובתנאים שלא יסכנו את עתיד החקלאות העברית ואת יכולתם של חקלאים להתפרנס בכבוד. אכן, מדובר בח"כים מסוג אחר, ח"כים שיוצאים לשטח בעת הפגרה, ח"כים שדבריהם וליבם שווים וגם אם חשו שהם מאכזבים את ציפיותיהם של אחדים מן הנוכחים השמיעו את האמת שלהם באומץ ובשכנוע פנימי עמוק. אנחנו משוכנעים שהאומץ הזה שמצא את ביטויו במאבק המקדים, לקראת הקריאה הראשונה, יבוא לידי ביטוי גם בתהליך עיצוב הרפורמה בחקלאות, במסגרת דיוני ועדת הכלכלה של הכנסת".

המשנה למזכ"ל התנועה הקיבוצית, הדס דניאלי-ילין אמרה בסיור בצפון: "אני מודה ליו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל ביטון על היוזמה ולחברי הכנסת שהגיעו לסיור. שמחתי לראות שחברי הכנסת הרבים שהצטרפו לסיור מבינים את חשיבות החקלאות הישראלית ורואים, כמוני, את החקלאות כערך ציוני ראשון במעלה. אני מקווה ובטוחה שהועדה הזו, אליה מגיעה לדיון הרפורמה בחקלאות, תפעל בצורה נכונה על מנת לשמור על החקלאות ועל החקלאים הנהדרים האלה שמעבדים את האדמה ממש עד לגדר הגבול".

הדבר ששימח וריגש אותי יותר מכל היה לשמוע ממורן, חברה צעירה מקיבוץ מנרה, על הקליטה והצמיחה של הקיבוץ המיוחד הזה אחרי שנים רבות. אני עוקבת  מקרוב ומרחוק אחרי ההתמודדות של הקיבוץ עם האתגרים שעמדו בפניו ולכן אין דבר מרגש יותר מלשמוע שהתקבלו לאחרונה 20 משפחות חדשות לקיבוץ. המסקנה: אין אתגר שקיבוץ לא יכול להתמודד אתו!"

מזכ"לית הקיבוץ הדתי, שרה עברון אמרה בסיור זה: "זכיתי היום ללמוד מקרוב על אתגרי החקלאות וההתיישבות בגבול הצפון, בסיור של ועדת הכלכלה של הכנסת בהובלתו של מיכאל ביטון. למדתי מעט מסיפורם של מתיישבים וחקלאים, הנמצאים בחזיתות רבות: חדשנות חקלאית, מצויינות, ביטחון, כלכלה, שיתופי פעולה, וקשר בין-דורי. בשוליו של הסיפור הגדול פגשתי נשים מעוררות השראה - עפרה סאסי ממושב דלתון, במשק המשפחתי בה השקיעו חסכונות חיים במיכון חדש ומודרני, החוששת כעת מה יהיה בגורל משפחתה אם יפרץ הסכר ליבוא, נילי צברי טננבאום, חקלאית ואשת פיתוח הצמח במטעי קיבוץ מנרה, המטפחת בכישרון את חזית החדשנות החקלאית ממש עד המטר האחרון מול גבול לבנון, ושואלת אם אפשר להאמין להבטחות שאכן יהיה טוב. נריידן בת העשרה מכפר ינוח העובדת עם חברותיה במיון ואריזת תפוחי איכות במושב דלתון, ושמחה לקבל הזדמנות לפרנסה ותעסוקה.  כל אלה נשים הקמות בבקר ונושמות חקלאות וצמיחה. נשים הנותנות לי השראה. חברי הכנסת, וראשי הארגונים באו לשמוע מקרוב מה נדרש כדי שתוכן הרפורמה הנדרשת לחקלאות, יהיה מדויק ויעיל ואפקטיבי ומה נדרש לעשות כדי שפערי התיווך שאינם קשורים כלל לחקלאים יטופלו כראוי ויקטנו".

הוספת תגובה חדשה