דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

הפתרון לתיקון 27 – פיתוח תשתיות מים חדשות

כמאה וחמישים איש הגיעו לכנס שאורגן על ידי אגודת "מים לישראל", אגודה המייצגת את צרכני המים החקלאיים במדינה. הכנס התקיים באולם המופעים שבקיבוץ עין החורש, תחת הכותרת "פיתוח והתפתחויות במשק המים החקלאי בישראל" ובהשתתפות אנשי מפתח בכירים במשק המים
מים לישראל
אבנר אחיטוב ודוד ירוס
אבנר אחיטוב (מימין), מנכ"ל מים לישראל ודוד ירוס,
יו"ר מים לישראל. צילום: ויויאן גרבר

מנכ"ל הארגון, אבנר אחיטוב, פתח את הכנס בהסבר על ההכרה שהביאה לצורך בהקמת הארגון לפני כשלוש שנים בעקבות המאבק בתיקון 27 לחוק המים, על ההישגים שהושגו מאז (משא ומתן מקדים, עתירות משפטיות, עזרה פרטנית ליישובים), ייעודי ומטרות הארגון, והחשיבות שיש בעבודה משותפת של כל הגורמים בתנועות למען יצירת לובי למים חקלאיים. כיום, הארגון מייצג 300 יישובים ונעשה מאמץ שגם צרכנים מהנגב במערבי יצטרפו. 

גלית שאול, ראש המועצה האזורית עמק חפר, ומאיר צור, מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, נשאו ברכות וציינו את חשיבות הפעולות שהארגון עושה לשמירת האינטרסים של כלל החקלאים.

מנהל רשות המים, גיורא שחם, הסביר על פעולות הרשות בהרחבת תשתיות, על החשיבות בשמירה על החקלאות במדינה בכלל, ובמיוחד בעמקים המזרחיים, ומנה רשימה של פעולות שהרשות עושה בנידון. עוד הוא מנה את המהלך שהביא לייעול תאגידי המים העירוניים, ועל כך שכמות מי הקולחין המסופקת לחקלאות עולה משנה לשנה - גם בכמות וגם באיכות.

אברהם בן יוסף, סמנכ"ל הנדסה וטכנולוגיה ב'מקורות', ואורי צוק בר, סמנכ''ל בכיר למחקר כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות, הציגו מחקרים ותוכניות המראים שהביקוש למים בישראל יוכפל בתוך דור. גידול האוכלוסין (גם בישראל וגם אצל שכנינו) יביא לכך שגם הביקוש למוצרי חקלאות טריים יגדל, ובהתאמה גם הביקוש למים יגדל ב-800 מיליון מ"ק לשנה. הם מנו את הפרויקטים המתוכננים על מנת לספק כמויות אלו, כולל הגדלה משמעותית במתקני התפלה וחיבור צנרת הולכה לאזורים שכיום מנותקים . למקורות אושר תקציב פיתוח

באי הכנס
צילום: ויויאן גרבר

מוגדל בעשור הקרוב כדי לפתח מערכות אלו.

אבי רמות (יטבתה), מנהל אגודת המים ערבה דרומית, תיאר את משק המים הייחודי לאזורם, וסיפר על כך שמחסור במים מונע את פיתוח החקלאות באזור, ולכן גם את הגדלת היישובים. הוא קרא להוספה של עוד 10 מיליון מ"ק לחקלאות באזורם.

דני גרינוולד, מנהל יחידת הסיוע ברשות המים, וזאביק אחיפז, מנהל אגף תפעול ברשות המים, הציגו את המצב העכשווי במשק המים, והדגישו שהשנה זרמו הרבה מים לים (מעל 100 מיליון מ"ק, לפי חלק מההערכות), ולכן יש צורך להגדיל את מצבת מאגרי המים לקולחין ולשיטפונות באופן מידי, את המחסור המצטבר במי הכנרת והתכנית להזרים אליה מים מותפלים. הם ציינו את העובדה שההנחה במחירי מים שפירים לפי תיקון 27 תסתיים ב- 1.7.2022, ושלפי המסתמן תתרחש עליית מחירים מידית לאחר תאריך זה. 

דוד ירוס, יו"ר ארגון "מים לישראל", חתם את הכנס, והדגיש שוב את החשיבות באיגוד הכוחות של כל החקלאים לקראת המאבק בעליית מחירי המים הצפויה בשנים הקרובות. כמו כן, הוא דיבר על כך שהפתרון לנזקים שבתיקון 27 הינו בהזרמת כספים להשקעה בתשתיות להרחבת ההיצע של מים לחקלאות.

 

הוספת תגובה חדשה