דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

היום שאחרי הקורונה – מערכת הנעורים חוזרת לשגרה

מגיפת הקורונה יצרה מציאות מורכבת: מערכות החינוך החברתי נסגרו, הצוותים חינוכיים הוצאו בחלקם לחל"ת וניהול שגרת החינוך המוכרת נקטעה באחת. ועל כן, אנו צופים בהתאמה החזרה לשגרה תהיה מורכבת ומאתגרת בהיבטים שונים.
תמונת ארכיון. למצולמים אין קשר לכתבה
תמונת ארכיון. למצולמים אין קשר לכתבה

אנו , צוות "שבילים", מעלים בזאת מספר נקודות התייחסות המתייחסות לחזרה לשגרה וזמן שיקום מערכת החינוך בהתאם למאפייני החינוך החברתי בקיבוצים, תיאום ציפיות צוותי ומתן כלים והנחיה להתמודדות עם החזרה לשגרה.

אז רגע לפני שמתפנים ליצור שגרה חינוכית מתחדשת -  חשוב לקחת בחשבון כי החזרה תהיה הדרגתית וידרשו התאמות ושינויים כל העת, ולכן יש להתייחס למסמך זה כאל קווים מנחים שייתכן ויידרשו התאמות בהתאם למציאות המשתנה:

בריאות - כל האמור לעיל בהתאם להנחיות משרד הבריאות. כאשר המטרה העליונה תהיה לשמור על בריאות הילדים הצוות והקהילה

 

הצוותים החינוכיים:

הוצאה לחל"ת - מתן מקום ואוורור תחושות עקב היציאה לחל"ת

הדרגתיות – הבנה כי החזרה תהיה הדרגתית, יש לתת זמן להתארגנות והיערכות לצוות. 

קשר ותקשורת - הבנה כי תידרש נכונות לעבודה הצוות החינוכי לחידוש הקשר ואמון "מחדש" בין הצוות, ההורים והנוער. המידע והידע שיעלו בקשר המתמשך, יהוו משאב משמעותי עבור הצוות בהתאמת התכנית החינוכית ופעילות הנעורים.

המשכיות - המשכיות הקשר עם הילדים וההורים במהלך תהליך החזרה לשגרה

תכנית עבודה חינוכית - בניית תכנית עבודה לטווח הקרוב ולזמן הרחוק יותר (חופש גדול) אשר מותאמים לצוות, ליכולותיו, לאקלים החברתי ולתקציבים האפשריים (קהילה והורים).  חשוב להכיר ולזהות את הרצון, הצורך וה"רעב" של הנוער לחזור ולהיפגש , ולקחת אותו בחשבון בבניית התכנית לחזרה לשגרה.

תמיכה וליווי של הצוות החינוכי – הקפדה על קיום שיחות צוות שגרתיות בתכנית העבודה, חשוב להכניס ליווי והנחייה של הצוות, מתן מיומנויות הדרכה שיתמכו בעבודת המדריכים עם בני הנוער.

נקודה למחשבה:  אנו מזמינים אתכם למנף את המציאות שנוצרה ליצירת שינוי ובניית חדש. כדוגמא: שינוי חלוקה מבני של מערכת החינוך (הפרדה של כיתות ז'-י"ב לשני מועדונים), יוזמה של הנעורים, פעילות ייחודית בזכות עשייה שקרתה בעת הקורונה

הנערים:

קשר ותקשורת - מומלץ לקיים שיחה עם בני הנוער על התקופה שהייתה, לאוורר תחושות רגשות, ציפיות וכן לעדכן אותם מה צפוי להתקיים בהמשך.

בניית פעילות המותאמת לתהליך החזרה לשגרה - בניית מספר פעילויות המותאמות לצרכים שבני הנוער העלו, מתוך הבנה של המורכבות והצרכים השונים והמשתנים של בני הנוער.

מקומה של הקבוצה - בניית פעילויות ליצירת לכידות קיבוצית וקבוצתית "מחדש" לאחר שזו השתנתה בעת האחרונה. יש לתת דגש לתתי קבוצות שנוצרו בתקופה בה לא פעלה מערכת החינוך בשגרה ולאפיין אותן.

קשר אישי - יצירת קשר פרטני בין המדריכים לבני הנוער על מנת לספק מענה אישי לאלו אשר זקוקים לתמיכה וסיוע רגשי.

חיבור והמשכיות - המשך תהליכים קבוצתיים, אישיים ומערכתיים שהופסקו בתקופת הקורונה – יש חשיבות ליצירת חיבורים בין תוכניות שהתקיימו לפני משבר הקורונה וחיבורן לתהליך החזרה לשגרה

הורים:

קשר ותקשורת – מיפוי המשפחות לאיתור משפחות בסיכון -  יצירת שיח ותקשורת מחודשת ושגרתית עם ההורים.

מפגש הורים -  הצגת מודל ההפעלה המערכתי וההיערכות הכרוכה בו, תיאור תמונת המצב הקיים, הסבר על התקופה שהייתה ומה צפוי להיות בזמן הקרוב, תוך התייחסות לתהליך החינוכי, למשאבים הכלכליים והאנושיים.

חשוב במהלך פגישה זו לתת להורים מקום להשמיע ולבטא את תחושותיהם וציפיותיהם.

קהילה:

תודה והוקרה קהילתית - בקיבוצים בהם בני הנוער לקחו חלק בתפעול הקיבוץ והתנדבו בענפים השונים מומלץ לחשוב על הפקת ערב חברתי כאמירת תודה וכחיזוק הקשר בין מערכת החינוך לקהילה.

מקורות תקציביים קהילתיים - היערכות כלכלית - לקיחה בחשבון של פגיעה כספית של ההורים ובנית תכנית חינוכית מתואמת.

מקומה ותפקידה של מערכת החינוך בחזרה לשגרה – קיום שיח עם הגורמים הרלוונטיים בקהילה לגבי המשאבים שיוקצו בהמשך למערכת החינוך, לאור המשבר. חשוב לקיים את השיח תוך הסתכלות רפלקטיבית על החוויה החינוכית והפערים החינוכיים שנוצרו בתקופה זו.

טריטוריה חינוכית:

מה מצב תחזוקת מועדון הנעורים לאחר תקופת ההשבתה?

האם נדרשים תיקונים מידיים?

לוחות קיר ומידע- מה נדרש כעת מבחינה חינוכית?

מפעלים חינוכיים: המפעלים החינוכיים של התנועה הקיבוצית הינם פלטפורמה עבור המדריך לביצוע תהליך קבוצתי משמעותי. לאחר תקופה ארוכה שבה התקיים נתק מסוים בין המדריך לקבוצה, יכול המדריך לגבש את קבוצתו מחדש ואף לחזקה באמצעות המפעלים החינוכיים.

בקיבוצים רבים הפעילויות השגרתיות של המדריכים מסתכמות במפגש שבועי ואירועי שיא. ההכנה למפעלים, כמו גם החוויה במהלך המפעל עצמו ותהליך העיבוד שמגיע אחריו, מספקים שיא חינוכי באמצעותו יכול המדריך לקדם את הקבוצה ובני הנוער באופן אישי. תהליך מתמשך הינו חיוני על מנת לגבש קבוצה לאחר תקופה מורכבת שכזו:

התחלה: במהלך ההכנות למפעל,  על המדריך לבצע מספר תהליכים כדי להביא את קבוצתו לכך שתהיה מוכנה ובשלה למפעל. הכנה זאת כוללת ציר לוגיסטי, ציר ערכי (תוכן) וציר חברתי.

דרך ההכנות למפעל, יכול המדריך להנחיל לקבוצתו דרכי עבודה בריאים ונכונים עבורה. כדי "להרוויח" תהליך משמעותי סביב מפעל חינוכי, שלב ההכנות הינו חשוב מאוד ומזמן הזדמנויות רבות.

למשל: בעבודה בצוותים

  • צוות לוגיסטי - מורכב מקבוצת חניכים בליווי המדריך אשר מכינים את הציוד הלוגיסטי הנדרש עבור המפעל.
  • צוות תרבות/חברה - צוות שמטרתו הכנת פעילויות הפגתיות/חברתיות עבור הקבוצה.
  • צוות אוכל

הכנה חינוכית למפעל החינוכי - התהליך החינוכי: כדי להפיק את המירב מהתכנים המועברים במפעל ולעבור תהליכים קבוצתיים ואישיים משמעותיים, על הקבוצה להגיע מוכנה גם מבחינה זו. תהליך הכנה זה מאפשר למדריך להתאים את נושא המפעל לקבוצתו ולהנגיש לחניכיו את התכנים שידוברו במהלך המפעל החינוכי.

הכנות מדריכים - לקראת מפעל מתקיימת הכנת מדריכים. הכנת המדריכים הינה הזדמנות עבור המדריך ללמוד מחוויותיהם של מדריכים מקיבוצים שונים, לשתף, להתייעץ ולשמוע רעיונות. בנוסף, במהלך ההכנה עובדי אגף החינוך של התק"צ זמינים עבור המדריכים לשאלות , בירורים ובקשת עזרה בנשואים שונים. ההכנה הינה הזדמנות מצוינת עבור המדריך להכיר את עובדי האגף וליצור איתם קשר שיכול לסייע לו במהלך המפעל עם החניכים בפרט ובעבודתו בשגרה בכלל.

אמצע: המפעל עצמו הינו המקום להמשיך את התהליך שהחל בשלבי ההכנה למפעל.

המפעל מזמן למדריך הזדמנות לבלות זמן רב עם קבוצתו מחוץ לקיבוץ. ברוב הקיבוצים למדריך אין הרבה הזדמנויות לעבור עם קבוצתו ימים אינטנסיביים מחוץ לקיבוץ הכוללים לינה .

הזמן הרב שיש יחד עם החניכים מאפשר למדריך להגיע למפגש עמוק ומכיל שלרוב אינו מספיק להגיע בשגרה, למשל: שיחות אישיות עם חניכים, בילוי זמן עם חניכים שפחות מגיעים למועדון ועוד. לאחר התקופה שאנו עוברים כעת, זמן כזה עשוי להיות יקר מבחינה חינוכית עבור המדריך.

המשך:  המפעל החינוכי מציף נושאים ותכנים שונים לשיח הקבוצתי, ועל כן שלב העיבוד חשוב כמו שלב ההכנות ומהלך המפעל עצמו.

במהלך המפעל החניכים נחשפו לרעיונות, חוויות, ערכים, שאלות וסוגיות רבות, שלעיתים קשה למצות את השיח עליהם. מדריך שיבצע עיבוד לחוויות שעולות לאחר המפעל יזכה ל"מיקסום" של התהליך הקבוצתי ובנוסף יסייע לחניכיו לעבור את התהליך האישי בו הם נמצאים.

נקודה למחשבה- יצירת מפעל חינוכי חדש של הקיבוץ עצמו אשר נותן מענה לצרכי מערכת החינוך של הקיבוץ.

לפרטים נוספים, ייעוץ מערכתי או פרטני

ניתן לפנות למערך הייעוץ של "שבילים" באגף החינוך בתנועה הקיבוצית. עפרי בשן - ofrib@tkz.co.il

הוספת תגובה חדשה